Αλλαγές στα προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας προανήγγειλε ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θοδωρής Σκυλακάκης στο πλαίσιο της συζήτησης στη Βουλή επί των Προγραμματικών Δηλώσεων της κυβέρνησης. «Στα προγράμματα εξοικονόμησης θα κατηγοριοποιούμε την ενεργειακή απόδοση με βάση την πραγματικότητα των διαφορετικών μετεωρολογικών συνθηκών.
Η χώρα έχει διαφορετικές ανάγκες θέρμανσης, που τις έχουμε μετρήσει σε δεκάδες χιλιάδες διαφορετικά σημεία, σε κάθε χωριό και γειτονιά», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός, επισημαίνοντας ότι αν αυτό δεν λαμβάνεται υπόψη όταν σχεδιάζονται προγράμματα εξοικονόμησης, δεν θα επιτευχθούν ούτε οι περιβαλλοντικοί ούτε οι οικονομικοί στόχοι της χώρας.
Σκυλακάκης: Προτεραιότητες το «Εξοικονομώ» και η αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας
Ο Πειραιάς και οι Θρακομακεδόνες…
Όπως επεσήμανε ο ίδιος, στα ορεινά και τα βόρεια είναι 10 φορές μεγαλύτερες οι ανάγκες θέρμανσης από περιοχές στο νότο, δίπλα στη θάλασσα. «Οι θερμαντικές ανάγκες του νοικοκυριού στους Θρακομακεδόνες είναι διπλάσιες, από αυτές στον Πειραιά», σημείωσε. Στα τελευταία προγράμματα τύπου «Εξοικονομώ» (του 2021 και τα τρέχοντα του 2023 και το «Εξοικονομώ για νέους») ο επιλέξιμος προϋπολογισμός των επενδύσεων συνδέεται με τις κιλοβατώρες εξοικονομούμενης ενέργειας ανά τετραγωνικό μέτρο.
Ωστόσο, στο σύστημα αξιολόγησης των αιτήσεων με μοριοδότηση ενεργειακών, οικονομικών και κοινωνικών κριτηρίων, η βαρύτητα του συντελεστή για τις βαθμοημέρες θέρμανσης είναι χαμηλή (7%). Επίσης, οι προϋπολογισμοί των επιδοτήσεων είναι «κλειδωμένες» ανά περιφερειακή ενότητα.
Ταχυδρομικοί Κώδικες
«Όμως άλλη απόδοση έχει μια επένδυση σε εργασίες εξοικονόμησης σε μια κατοικία στο Κρυονέρι και άλλη στη Γλυφάδα, παρότι οι δύο βρίσκονται στην Αττική», αναφέρει μιλώντας στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» παράγοντας του ΥΠΕΝ. Έτσι, όπως τονίζει ο ίδιος , στις σκέψεις του νέου ενεργειακού επιτελείου της κυβέρνησης είναι η προτεραιοποίηση των αιτήσεων για ένταξη στα προγράμματα εξοικονόμησης να γίνεται ακόμη και βάσει Ταχυδρομικού Κώδικα, ενώ αναζητούνται και άλλοι συντελεστές ώστε να γίνουν οι συγκεκριμένες επενδύσεις πιο αποδοτικές.
Στόχος είναι η πιο αποτελεσματική χρήση των σημαντικών πόρων που διαθέτει σήμερα η χώρα για δράσεις εξοικονόμησης. «Τους πόρους αυτούς -προπαντός ευρωπαϊκούς- δεν θα τους ξαναβρούμε και πρέπει να εξασφαλίσουμε, ότι και θα απορροφηθούν μέχρι κεραίας και θα πιάσουν τόπο σε όλα τα επίπεδα: περιβαλλοντικά, ενεργειακά, αναπτυξιακά», σημείωσε ο κ. Σκυλακάκης από το βήμα της Βουλής.
Οι στόχοι
Δεν είναι τυχαίο ότι αν και από το 2011 έχουν προκηρυχθεί επτά προγράμματα τύπου «Εξοικονομώ» συνολικού ύψους περίπου 5 δισ. ευρώ για την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων, εντούτοις η χώρα δεν πιάνει τους στόχους της ενεργειακής εξοικονόμησης.
Επίσης, ο υπουργός αναφέρθηκε στην προώθηση και ολοκλήρωση των έργων και των προγραμμάτων του Ταμείου Ανάκαμψης για την εξοικονόμηση ενέργειας σε νοικοκυριά (με προτεραιότητα στα ευάλωτα νοικοκυριά), στον δημόσιο τομέα και την παραγωγή, καθώς και για την εξοικονόμηση και αποθήκευση ενέργειας στις επιχειρήσεις, με προτεραιότητα στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και στους αγρότες.
Τα προγράμματα που τρέχουν
Σήμερα, τρέχουν δύο προγράμματα επιδοτήσεων έργων εξοικονόμησης. Η πλατφόρμα του «Εξοικονομώ 2023», προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ θα κλείσει στις 15 Σεπτεμβρίου, όπως και του «Εξοικονομώ για νέους», 18 έως 39 ετών, επίσης προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ. Ακόμη, έως τα τέλη του μήνα αναμένεται να ανοίξει η πλατφόρμα του νέου προγράμματος «Εξοικονομώ – Επιχειρώ», στο οποίο τα ποσοστά ενίσχυσης σε εργασίες ενεργειακής …ανακαίνισης υπολογίζονται στο 40% με 50% για επενδύσεις έως 100.000 ευρώ για τους κλάδους Εμπορίου και Υπηρεσιών και από 50.000 ευρώ έως και 500.000 ευρώ για τον κλάδο του Τουρισμού (δυναμικότητα μονάδας έως 100 κλίνες).
Latest News
Αυτοψία Αλεξοπούλου στο έργο σταθμού φόρτισης των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων στη Σταυρούπολη
Οι 55 ειδικοί φορτιστές, που τοποθετούνται στο σημείο θα εξυπηρετούν τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία, που έχουν, ήδη, ολοκληρώσει τις δοκιμαστικές διαδρομές.
Αλεξοπούλου: 45.000 οχήματα υψηλής τάσης κινούνται στους ελληνικούς δρόμους
Τα προγράμματα εκπαίδευσης δημιουργούν καταρτισμένο προσωπικό απαραίτητο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, σημείωσε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών
Στο μικροσκόπιο της ΕΕ οι «πράσινες διαφημίσεις» των αεροπορικών
Η Επιτροπή έδωσε σε 20 αεροπορικές εταιρείες τελεσίγραφο 30 ημερών για να διορθώσουν τους ισχυρισμούς τους
Κινέζικα ηλεκτρικά λεωφορεία - Η νέα «απειλή» για την ΕΕ
'Ηδη οι κινεζικές εταιρείες κατέχουν το ένα τρίτο της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικών λεωφορείων
Εχασε έδαφος η Tesla στην Κίνα - Πόσο υποχώρησαν οι πωλήσεις της
Τα στατιστικά στοιχεία της Κίνας προστίθενται στις μυριάδες προκλήσεις της Tesla στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο.
Ετοιμάζεται «πράσινο» τέλος στα φωτοβολταϊκά – Ποιους αφορά και πώς θα επιβάλλεται
Έρχεται και ρύθμιση οφειλών για τα ιστορικά απόβλητα των παλαιών φωτοβολταϊκών πάρκων
Ποιο χρώμα αυτοκινήτου θα απαγορευτεί στην ΕΕ
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αναζητούν εναλλακτική
Πώς «πρασινίζει» το παγκόσμιο ενεργειακό μείγμα - Ανεβάζουν «στροφές» οι ΑΠΕ [γράφημα]
Το ποσοστό θα ήταν ακόμη μεγαλύτερο εάν δεν υπήρχαν οι ξηρασίες στην Κίνα
Στο στόχαστρο διαδηλωτών εργοστάσιο της Tesla - Επεισόδια και συλλήψεις στη Γερμανία
Οι διαδηλωτές για το κλίμα αντιδρούν στα σχέδια της Tesla για κοπή περίπου 250 στρεμμάτων δάσους προκειμένου να επεκταθεί το εργοστάσιό της
Οι απαιτήσεις φύτευσης σε φωτοβολταϊκά πάρκα – Σε διαβούλευση η ΥΑ
Οι επιφάνειες φύτευσης, τα είδη και ύψη των φυτών, η διαδικασία έγκρισης των παραμέτρων της φύτευσης, οι έλεγχοι και οι σχετικές κυρώσεις