Με πολλαπλές προκλήσεις βρίσκεται αντιμέτωπος ο κατασκευαστικός κλάδος, ο οποίος καλείται να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια. Η εκτόξευση του κόστους των οικοδομικών υλικών, η άνοδος των επιτοκίων και η έλλειψη του ανθρώπινου δυναμικού συνθέτουν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ που δυσκολεύει το έργο των εταιρειών.
Δια χειρός Καλατράβα: Τα πληρώνουν χρυσάφι και τους βγαίνουν προβληματικά σε όλο τον κόσμο
Το ρίσκο εκτέλεσης όπως παραδέχονται άνθρωποι του χώρου έχει αυξηθεί κατακόρυφα, καθιστώντας αναγκαία την επανεξέταση των projects που βρίσκονται ακόμη σε φάση σχεδιασμού. Χαρακτηριστική είναι η αναφορά της διοίκησης της Prodea στις οικονομικές καταστάσεις για τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου: «Η Prodea είναι σε φάση αναμονής και αξιολόγησης πριν προβεί στην έναρξη εργασιών».
Πρόκειται για δήλωση από την μεγαλύτερη εταιρεία ακινήτων της χώρας, που αποτυπώνει την κατάσταση σήμερα στην εγχώρια κτηματαγορά. Ανάλογος προβληματισμός εκφράζεται και από άλλους μεγάλους παίκτες του real estate, όπως η Dimand πηγές της οποίας αναγνωρίζουν τις δυσκολίες που υπάρχουν.
Το κατασκευαστικό έργο φτάνει και περισσεύει για όλους, δήλωσε στο Forum που διοργάνωσε ο «ΟΤ» στο πλαίσιο της 87ης ΔΕΘ ο Γιώργος Τσαπρούνης, εκπρόσωπος Τύπου της Intrakat, επισημαίνοντας πως «αυτή τη στιγμή τρέχουν στην Ελλάδα πολλά έργα με το ανεκτέλεστο του κατασκευαστικού κλάδου να ξεπερνά τα 16 δισ. ευρώ».
Ωστόσο, όπως είπε υπάρχει κίνδυνος από την τεράστια έλλειψη εργατικού δυναμικού, όχι μόνο εργατών αλλά και επιστημονικού προσωπικού. Υποστήριξε ότι ο κατασκευαστικός κλάδος χρειάζεται άμεσα πάνω από 10.000 άτομα, τονίζοντας μάλιστα πως για να επιλυθεί το πρόβλημα αυτό θα πρέπει να γίνουν διακρατικές συμφωνίες και να δοθούν φορολογικά κίνητρα.
Όροι στα συμβόλαια
Στην έλλειψη του ανθρώπινου δυναμικού εστίασε και ο Απόστολος Ζαφόλιας Chief Strategy & IR Officer της Lamda κατά την πρόσφατη παρουσίαση της εταιρείας σε αναλυτές. Ο κ. Ζαφόλιας υπογράμμισε ότι η εταιρεία παρακολουθεί το θέμα σε εβδομαδιαία βάση και αποκάλυψε ότι προσπαθούν να βάζουν όρους στα συμβόλαια για την έγκαιρη εκτέλεση των διαφόρων έργων που αναθέτουν.
«Βλέπουμε το ρίσκο, το έχουμε εντοπίσουμε και αναζητούμε τρόπους να το λύσουμε», είπε χαρακτηριστικά.
Φωτιά στα οικοδομικά υλικά
Πέρα από την αδυναμία εύρεσης προσωπικού, λόγω και της μαζικής μετανάστευσης αλλοδαπών τεχνιτών από την χώρα τα προηγούμενα χρόνια προς τις ευρωπαϊκές χώρες, πραγματικό πονοκέφαλο αποτελούν οι ανατιμήσεις των οικοδομικών υλικών.
Αποκαλυπτικά της κατάστασης που επικρατεί είναι και τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τις ανατιμήσεις στα οικοδομικά υλικά.
Για παράδειγμα, τα τούβλα έχουν αυξηθεί κατά 14,3%, τα θερμαντικά σώματα κατά 11,9%, το τσιμέντο κατά 6,2%, τα πλακίδια κατά 8,1% και όλες αυτές οι αυξήσεις μέσα σε ένα χρόνο! Η σύγκριση με το 2021 είναι ακόμη πιο αποκαλυπτική του άλματος στο κόστος της οικοδομής, καθώς ο γενικός δείκτης τιμών των υλικών έχει αυξηθεί κατά 19,6%.
Στα επιμέρους υλικά, το κόστος των μαρμάρων έχει αυξηθεί κατά 18,1%, της ξυλείας κατά 17,8%, των υλικών ύδρευσης κατά 15% ενώ τα ηλεκτρολογικά υλικά έχουν σημειώσει μέσα σε μια διετία αύξηση της τάξεως του 24,4%!
Έρχονται έργα 40 δισ. ευρώ
Να σημειωθεί ότι ο κατασκευαστικός κλάδος καλείται να υλοποιήσει το μεγαλύτερο πρόγραμμα υποδομών στη σύγχρονη εποχή, ύστερα από μια δεκαετία κρίσης και περιορισμού των επενδύσεων. Υπολογίζεται πως στα υφιστάμενα έργα θα προστεθούν άλλα επιπλέον 40 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος της δεκαετίας, κάτι που σημαίνει ότι οι κατασκευαστικές θα έχουν δουλειά για τα επόμενα 10 με 15 χρόνια.
Latest News
Ρέθυμνο: Παρουσιάστηκε η μελέτη κατασκευής του φράγματος του Πλατύ ποταμού
Το φράγμα αφορά στον ποταμό Πλατύ που βρίσκεται στον Δήμο Αμαρίου του νομού Ρεθύμνου
Στις ράγες ο διαγωνισμός για το Επιχειρηματικό Πάρκο στον Δήμο Φυλής
Το Επιχειρηματικό Πάρκο θα αποτελέσει ένα σύγχρονο, πράσινο και καινοτόμο εθνικό κέντρο μεταφορών και logistics
«Προχωρά το έργο του διασυνοριακού άξονα Ελλάδας – Βουλγαρίας»
Τα έργα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στην Περιφερειακή Ενότητα Ξάνθης
Σε ποσοστό 42% έχει ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος Πατρών – Πύργου
Συνάντηση εργασίας της υφυπουργού Υποδομών & Μεταφορών με τον δήμαρχο Πάτρας
«Φωτιά» στο Μαρούσι με 100.000 τ.μ. νέων γραφείων – Ποιοι μετακομίζουν
Επενδύσεις εκατομμυρίων στον κόμβο Κηφισίας – Ποια project βρίσκονται σε εξέλιξη - Οι νέοι χρήστες
ΑΒΑΞ: Μήνυμα σταθερής ανάπτυξης από τη διοίκηση – Τι ειπώθηκε στην τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές
Το υψηλό ανεκτέλεστο έργων, η βελτίωση των καθαρών κερδών και η αναλογία ιδιωτικών – δημοσίων έργων τα ατού της ΑΒΑΞ, σύμφωνα με τη διοίκηση
Ξεκίνησαν οι εργασίες για το πράσινο κτίριο του ΤΕΕ – Από ΤΕΡΝΑ και Dimand
Στο Δαχτυλίδι Αμαρουσίου βρίσκεται το νέο ακίνητο. Η συνολική ανάπτυξη, συμπεριλαμβανομένων των υπογείων ανέρχεται στα 24.857,60τ.μ.
Με τα μέγιστα επίπεδα ασφαλείας οι σήραγγες Κατερίνης - Πότε παραδίδεται το ρεύμα προς Αθήνα
Το έργο είναι συνολικού ύψους 20 εκατ. ευρώ και γίνεται με χρηματοδότηση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
Πήραν «φωτιά» τα εργοτάξια στη Θεσσαλονίκη - Το Μετρό, το Flyover και η ΔΕΘ
Η προόδος εργασιών και τα χρονοδιαγράμματα
Με 340 χιλιάδες επιβάτες καθημερινά η Γραμμή 4 του Μετρό- Πότε ολοκληρώνεται
Δύο μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων σε λειτουργία για τη νέα γραμμή - Κάθε μετροπόντικας σκάβει σε ημερήσια βάση 15 μέτρα