Μέχρι και 50% αυξήθηκαν οι τιμές ναυπήγησης για τους περισσότερους τύπους των δεξαμενοπλοίων από τα τέλη του 2020, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv. Οι τιμές των νεότευκτων (NB) δεξαμενοπλοίων έχουν πραγματοποιήσει μια σταθερή ανοδική πορεία, με τα VLCC, Suezmax, Aframax/LR2 και Panamax/LR1 να έχουν αυξηθεί κατά περίπου 50% το καθένα, ενώ τα δεξαμενόπλοια MR2 έχουν αυξηθεί κατά περίπου 39% κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
Οι τιμές των δεξαμενόπλοιων NB έχουν αναρριχηθεί στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 15 ετών, με τα Aframax/LR2 και MR2, τομείς που πρωταγωνιστούν στο τρέχον βιβλίο παραγγελιών, να είναι μόλις 12% και 9% χαμηλότερα αντίστοιχα από τα υψηλά επίπεδα του 2008. Επιπλέον, οι τρέχουσες τιμές NB είναι σχεδόν 20% υψηλότερες σε σύγκριση με τις μέσες τιμές της τελευταίας πενταετίας για κάθε τομέα.
Δεξαμενόπλοια: Ισχυρές προοπτικές για το 2024
Πάνω και τα second hand
Οι εξαιρετικά υψηλές τιμές των νεότευκτων έχουν επηρεάσει και τις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων (second hand), οι οποίες έχουν εκτοξευθεί στα ύψη από τον Φεβρουάριο του 2022. Για παράδειγμα, στον τομέα των VLCC, τα πλοία ηλικίας 5 ετών αποτιμούνταν γύρω στα 70 εκατ. δολάρια, ενώ σήμερα θα κόστιζαν λίγο κάτω από 110 εκατ. δολάρια. Κατά την ίδια περίοδο, τόσο οι τιμές των πλοίων ηλικίας 10 και 15 ετών έχουν αυξηθεί κατά περίπου 67%.
Αξιοσημείωτη είναι επίσης η αύξηση των τιμών των μεταχειρισμένων VLCC που σημειώθηκε από τις αρχές του 4ου τριμήνου του 2023. Οι τιμές για τα πλοία 5 και 10 ετών έχουν αυξηθεί κατά περίπου 10% και 7%, αντίστοιχα. Το 4ο τρίμηνο του 2023 παρατηρήθηκε έντονη δραστηριότητα στις αγοραπωλησίες VLCC, με 40 πωλήσεις που αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ήμισυ των συνολικών πωλήσεων VLCC ολόκληρου του προηγούμενου έτους.
Μέχρι στιγμής το 2024, περί τα 12 πλοία έχουν αλλάξει χέρια, υποδηλώνοντας ένα ελπιδοφόρο ξεκίνημα για τις συνολικές αγοραπωλησίες του πρώτου τριμήνου, σημειώνει ο Xclusiv. Ένα 5ετές Suezmax αποτιμήθηκε στα 47 εκατ. δολάρια τον Φεβρουάριο του 2022, ενώ σήμερα κοστίζει περίπου 83 εκατ. δολάρια. Οι τιμές των πλοίων ηλικίας 10 και 15 ετών έχουν υπερδιπλασιαστεί, καθώς τον Φεβρουάριο του 2022 αποτιμούνταν σε 31 και 21 εκατ. δολ. αντίστοιχα. Επιπλέον, κατά το τελευταίο 4μηνο οι τιμές των Suezmax έχουν αποκτήσει δυναμική, με τις αξίες των ηλικίας πέντε και 10 ετών να είναι 12% και 14% υψηλότερες αντίστοιχα.
Οι τιμές των Aframax 5ετίας έχουν αυξηθεί κατά 61% περίπου κατά την τελευταία 2ετία. Οι τιμές των ηλικίας 10 και 15 ετών έχουν υπερδιπλασιαστεί κατά το ίδιο χρονικό διάστημα και είναι ενδιαφέρον ότι ένα Aframax 15 ετών κοστίζει σήμερα περίπου 4,5 εκατ. δολάρια λιγότερο σε σύγκριση με την αξία ενός Aframax 5 ετών πριν από δύο χρόνια. Τέλος, στον τομέα MR2, από τον Φεβρουάριο 2022 έως τον Φεβρουάριο 2024, παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση στις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων. Τον Φεβρουάριο του 2022, η τιμή για ένα πλοίο ηλικίας 5 ετών ήταν 30 εκατ. δολάρια, ενώ τώρα είναι 45 εκατ. δολάρια. Οι τιμές για τα πλοία ηλικίας 10 και 15 ετών έχουν επίσης αυξηθεί, και η αξία τους σήμερα είναι 37,5 εκατ. δολ. και 26,5 εκατ. δολ. αντίστοιχα (88% και 121% αύξηση αντίστοιχα).
Ισχυρή ζήτηση πετρελαίου
Από τον Φεβρουάριο του 2022, η αγορά των δεξαμενόπλοιων απολαμβάνει μια περίοδο εξαιρετικά υψηλών ναύλων που τροφοδοτείται από μια συρροή παραγόντων. Ένα ιστορικά χαμηλό βιβλίο παραγγελιών, η αύξηση του κόστους των νέων πλοίων και οι γεωπολιτικές εντάσεις δημιούργησαν την αρχική δυναμική. Η τάση αυτή ενισχύθηκε περαιτέρω από τα πρόσφατα γεγονότα, συμπεριλαμβανομένων των επιθέσεων των Χούθι που προκάλεσαν την παράκαμψη του Σουέζ, και τις προβλέψεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας που προβλέπουν ισχυρή ζήτηση πετρελαίου τα επόμενα χρόνια, υποστηρίζοντας και ενισχύοντας περαιτέρω την ανοδική τάση στις τιμές των μεταχειρισμένων και των νεότευκτων δεξαμενόπλοιων.
Latest News
Στυλιανίδης: Ρεαλιστικά μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα για ναυτιλία ουδέτερη από άνθρακα
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής διαβεβαίωσε ότι προς την πράσινη μετάβαση θα κινηθούν ακτοπλοΐα και λιμενικές υποδομές
Έλληνες και Κινέζοι εφοπλιστές κοντράρονται στις αγορές πλοίων
Η μάχη για την πρωτοκαθεδρία
Στην Κέρκυρα η γ.σ. της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας
Κατά τη διάρκεια της Συνεδρίασης έγινε απολογισμός του έργου της Ένωσης, της πορείας του κλάδου και των προοπτικών ανάπτυξης
Ίδρυμα Ευγενίδου: Δωρεά νέου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού και εξοπλισμού στις ΑΕΝ
Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει 47 σταθερούς υπολογιστές, tablet, laptop, headsets και διαδραστική οθόνη
Το roadmap για τον έκτο προβλήτα στον ΟΛΘ - Στο περίμενε... του Προεδρικού Διατάγματος
Τι είπε η διοίκηση του ΟΛΘ στη ΓΣ των μετόχων
Πού επενδύουν οι ναυτιλιακές τακτικών γραμμών
Βασίζονται όλο και περισσότερο στην ιδιοκτησία των πλοίων τους για να επεκταθούν μειώνοντας το μερίδιο των ναυλωμένων πλοίων
Σε ιστορικά υψηλά οι τιμές ναυπήγησης νέων πλοίων
Κίνα και Κορέα διεκδικούν την μερίδα του λέοντος στις ναυπηγήσεις
Απεβίωσε ο Καπετάν Βαγγέλης Κούζιλος
Ο Καπετάν Βαγγέλης Κούζιλος, διετέλεσε επί σειρά ετών πρόεδρος του Ομίλου Φίλων Λίμπερτυ και συνέβαλε στην ανάδειξη του πλωτού μουσείου «Ελλάς Λίμπερτυ»
Ποσειδώνια 2024: Οι κορυφαίοι του κλάδου της ναυτιλίας διαμορφώνουν την ατζέντα
Στο Athens Metropolitan Expo από τις 3 έως 7 Ιουνίου διοργανώνεται η κορυφαία ναυτιλιακή έκθεση στον κόσμο
Άλμα στη ζήτηση για κρουαζιέρα - Χιλιάδες εργαζομένους αναζητά η Royal Caribbean
Τα νέα πλοία και η «πίεση» στα πανεπιστήμια για πιστοποιήσεις σε νέους