Τις θέσεις του για όλα τα επίκαιρα θέματα που απασχολούν τη ναυτιλία, όπως οι επιπτώσεις από την πανδημία, οι επενδύσεις  στα «οικολογικά πλοία» και την «πράσινη ενέργεια» αλλά και την κοινωνική προσφορά της ναυτιλίας  παρουσίασε ο έλληνας εφοπλιστής, πρόεδρος και ιδρυτής της Capital Maritime κ. Βαγγέλης Μαρινάκης μιλώντας  στο 6ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.

Απαντώντας σε ερωτήσεις του δημοσιογράφου Αντώνη Σρόιτερ, o κ. Μαρινάκης αναφερόμενος στις επιπτώσεις της πανδημίας είπε ότι «ήταν κάτι πρωτόγνωρο και επηρέασε πολλούς κλάδους της ναυτιλίας, όπως τα δεξαμενόπλοια και τα LNG, ακόμα και τα πλοία ξηρού φορτίου. Είχαμε μεγάλες μεταπτώσεις στην αγορά, ειδικά στα τάνκερ, τα δεξαμενόπλοια, η αγορά βρίσκεται ακόμη σε πολύ χαμηλά επίπεδα γιατί οι μεταφορές και τα ταξίδια έχουν μειωθεί δραματικά και η κατανάλωση καυσίμων δεν ήταν αυτή που ήταν πριν την πανδημία του Covid-19», ανέφερε.

Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με τον κ. Μαρινάκη, το τελευταίο εξάμηνο ξεκίνησε μια πορεία ανοδική της ναυλαγοράς των πλοίων containers σε επίπεδα ρεκόρ, καθώς ο κόσμος έχει αλλάξει συνήθειες. Δεν έχει πάει διακοπές, δεν διασκεδάζει και άρα καταναλώνει μέσα στο σπίτι του διάφορα προϊόντα, τα οποία δεν είχε σκεφτεί ότι θα καταναλώσει στο παρελθόν, επομένως υπάρχει πολύ μεγάλη ζήτηση αυτών των προϊόντων και αυτό αντανακλάται και στη μεταφορά τους. Επίσης συμπλήρωσε ότι «εδώ και δυο τρεις μήνες βλέπουμε μια καλύτερη αγορά και στον κλάδο των πλοίων ξηρού φορτίου ενώ περιμένουμε να δούμε μια καλύτερη αγορά και στα δεξαμενόπλοια και στα LNG, καθώς λόγω του εμβολιαστικού προγράμματος, όλοι περιμένουμε να επανέλθουμε στην κανονικότητα».

Όπως τόνισε, οι κινήσεις ανάκαμψης φαίνονται πρώτα στην οικονομία και μετά ακολουθεί η ναυτιλία. Αντίστοιχα, όταν έχει έλθει μια κρίση στην οικονομία επηρεάζει μετά από ένα χρονικό διάστημα τη ναυτιλία, είτε σε έξι μήνες ή ένα χρόνο και παραπάνω, αλλά πάντα αποτυπώνεται.

Επίσης ο κ. Μαρινάκης αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα πληρώματα και τόνισε ότι «το πρώτο πράγμα το οποίο προσπαθήσαμε να διαφυλάξουμε ήταν ο επαναπατρισμός των πληρωμάτων. Κάτι πολύ δύσκολο καθώς ενώ έχουμε συμβάσεις συγκεκριμένης διάρκειας πολλά πληρώματα έμειναν μέσα στα βαπόρια παραπάνω χρόνο. Αυτό πάντως, τόνισε, «που θα πρέπει να γίνει οπωσδήποτε είναι όλοι οι ναυτικοί να εμβολιασθούν. Είτε στη χώρα τους πριν μπαρκάρουν είτε σε κάποιο λιμάνι». Και η χώρα μας, είπε, μέσα στον Μάιο θα πρέπει να προχωρήσει σε εμβολιασμούς των Ελλήνων ναυτικών στα κρουαζιερόπλοια και επιβατηγά πλοία καθώς ανοίγει και ο τουρισμός.

Υπογράμμισε επίσης ότι η εταιρεία έχει δραστηριοποιηθεί στο θέμα της εξ αποστάσεως παρακολούθησης των πλοίων και της τηλεκπαίδευσης εδώ και πολλά χρόνια, λόγω της παραλαβής και κατασκευής μεγάλου αριθμού νεόκτιστων πλοίων, τεχνολογικά  προηγμένων, που διαθέτουν την αντίστοιχη υποδομή. Ένα καλό αποτύπωμα της  πανδημίας είναι το γεγονός ότι οι διαδικασίες αυτές επισπεύσθηκαν, βελτιώνοντας την ασφάλεια των πλοίων και την ασφαλέστερη μεταφορά των φορτίων. Επίσης τόνισε ότι «αυτό που είναι πολύ σημαντικό είναι ότι όλα αυτά τα νέα πλοία, τηρούν όλες τις προϋποθέσεις στο να είναι πολύ πιο οικονομικά και να αφήνουν το χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα στην ατμόσφαιρα».

Ο πρόεδρος της Capital μιλώντας για το περιβάλλον είπε ότι η ναυτιλία μεταφέρει το 90% του παγκοσμίου εμπορίου και «είναι υπεύθυνη μόνο  για το 2,5% των ρύπων». Παρόλα αυτά ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) έχει νομοθετήσει συγκεκριμένους στόχους μείωσης των ρύπων μέχρι το 2050. «Αυτό σημαίνει ότι οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να πληρώσουν τον λογαριασμό για τα νέα πλοία και μηχανές». Πιστεύω συνέχισε, ότι, αν αυτή η νομοθεσία επεκταθεί και στις βιομηχανίες που παράγουν τις μηχανές, που χρειάζονται για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι, και όχι μόνο στα πλοία. θα πρέπει να «αναλάβουν το κομμάτι που τους αναλογεί», όπως είπε χαρακτηριστικά. Επίσης να γνωρίζουν ότι από σήμερα «μόνο αυτές τις μηχανές μπορούν να παράγουν». Συμπλήρωσε ότι θα πρέπει να επιχορηγηθούν αυτές οι βιομηχανίες ώστε να μπορέσουν να παράγουν σε μία προσιτή τιμή. Όπως συμβαίνει και με τα αυτοκίνητα.

Ο κ. Μαρινάκης προέβλεψε ότι θα έχουμε μεγάλες αλλαγές στην ναυτιλία προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης νέων φιλικών προς το περιβάλλον καυσίμων. Η μεγάλη περιβαλλοντική στροφή στη ναυτιλία σχετίζεται και με τις εξελίξεις στις ΗΠΑ και την ανάληψη της προεδρίας από τον κ. Μπάιντεν, «ο οποίος έχει μια εντελώς διαφορετική άποψη από τον προκάτοχό του όσον αφορά την πράσινη ενέργεια και το περιβάλλον», υπογράμμισε ο κ. Μαρινάκης και εκτίμησε ότι η στροφή θα είναι μεγαλύτερη και θα έρθει πιο γρήγορα, κάτι το οποίο είναι αναγκαίο για το περιβάλλον.

Στο ερώτημα εάν η ανάπτυξη άλλων μορφών ενέργειας π.χ. ηλιακή ενέργεια, υδρογόνο κ.λπ. σημαίνει και το τέλος της μεταφοράς αργού πετρελαίου, ο πρόεδρος της Capital εκτίμησε ότι από τν στιγμή που στο μέλλον το βασικό καύσιμο δεν θα είναι το πετρέλαιο αλλά άλλες μορφές ενέργειας, οπωσδήποτε θα υπάρχουν άλλου είδους πλοία που θα μεταφέρουν άλλα αγαθά, όχι όμως πετρέλαιο. «Άρα το μέλλον δεν είναι στα δεξαμενόπλοια. Εμείς δεν ήμαστε μόνο στα δεξαμενόπλοια και στο LNG αλλά και στα πλοία ξηρού φορτίου και τα containerships όπου επενδύουμε και παραπάνω», υπογράμμισε.

Μιλώντας για τις επενδύσεις στην ενέργεια τόνισε ότι η μεγάλη επένδυση στην Τέρνα Ενεργειακή δεν έγινε μόνο με γνώμονα το κέρδος αλλά και την ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος.

«Κάναμε μια πολύ μεγάλη επένδυση στην Τέρνα Ενεργειακή, γιατί το βλέπουμε από τη δουλειά μας από τους ναυλωτές ότι υπάρχει αυτή η μεγάλη στροφή σε πράσινες επενδύσεις και είναι σωστό να επενδύουμε όχι μόνο για το κέρδος αλλά και για το περιβάλλον», είπε.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση εάν θα προχωρήσει και σε άλλες ενεργειακές επενδύσεις, εξήγησε ότι «αν βρίσκεσαι στη ναυτιλία είσαι υποχρεωμένος να το δείξεις ότι όχι μόνο μειώνεται το αποτύπωμα των εκπομπών του άνθρακα αλλά ότι κάνουμε και άλλες ενέργειες για το περιβάλλον. Οπότε αυτός είναι ένα πολύ καλός συνδυασμός και ήταν ο λόγος που κάναμε και μια μεγάλη επένδυση στην ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή».

Επίσης τόνισε τη σημασία παρόμοιων «πράσινων επενδύσεων» για τους επενδυτές των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιριών συμφερόντων του στο αμερικανικό χρηματιστήριο, καθώς περιβαλλοντικά κριτήρια εφαρμόζονται σε όλους τους τομείς της χρηματοδότησης. Από το 2007 έχουν διατηρήσει πολύ καλή σχέση με τους επενδυτές. Όπως αναφέρει, «το αξιοσημείωτο είναι ότι όλα αυτά τα χρόνια είχαμε και πολύ μεγάλες κρίσεις και εκεί φαίνεται η διαφορά: πώς θα μπορείς να κάνεις navigate που λέμε στη ναυτιλία, πώς θα μπορείς να οδηγήσεις το πλοίο όταν υπάρχουν  μεγάλες φουρτούνες. Εμείς στα δύσκολα κάνουμε τη διαφορά και είναι κάτι που μας δίνει όχι μόνο δύναμη αλλά και κουράγιο να συνεχίσουμε στα χρόνια που έρχονται».

Τέλος, αναφέρθηκε στην κοινωνική προσφορά της ναυτιλίας σημειώνοντας ότι «οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν προσφέρει, αλλά δεν θέλουν να ακούγεται το όνομα τους. Το θεωρώ σωστό αυτό. Να ακούγεσαι όσο το δυνατόν λιγότερο». Μέσω της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και της ΣΥΝ.ΕΝΩΣΙΣ πολλοί Έλληνες εφοπλιστές έχουν βοηθήσει τη χώρα και ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών ο κ. Βενιάμης έχει κάνει πάρα πολλά για να βοηθήσει τον τόπο όποτε υπήρξε ανάγκη, μαζεύοντας μεγάλα ποσά από τους Έλληνες εφοπλιστές. «Και εμείς μέσω της Ένωσης και της ΣΥΝ.ΕΝΩΣΙΣ αλλά και εδώ στον Πειραιά που είμαστε  έχουμε προσφέρει  πολλά και σε όλη τη χώρα αλλά δεν μου είναι ευχάριστο να το λέω. Ο κόσμος το γνωρίζει και θα συνεχίσουμε όσο έχουμε την υγεία μας και τη δυνατότητα».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
ΟΛΘ Α.Ε.: Αυξημένες επιδόσεις το 2023 με ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων
Επιχειρήσεις |

Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα