
Η Γερμανία θα γίνει η πρώτη χώρα της Ευρώπης που θα βάλει επιβατικά τρένα υδρογόνου σε εμπορική λειτουργία τον Μάρτιο του 2022. Ο ευρωπαϊκός σιδηρόδρομος βάζει τις μετακινήσεις στις ράγες του μέλλοντος, καθώς ήδη 23 τρένα υδρογόνου, που έχουν αναπτυχθεί από τη γαλλική Alstomσε εργοστάσιό της στη Γερμανία, έχουν λάβει όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις.
Στα ίδια βήματα, ακολουθούν Ιταλία και Γαλλία, ενώ ενδιαφέρον ήδη έχουν δείξει η Βρετανία και η Ισπανία. Θα βγάλουν όμως εισιτήριο και για την Ελλάδα τα τρένα υδρογόνου;
Η σχετική συζήτηση έχει ανοίξει μεταξύ της Alstom, της Trenitaliaτου ιταλικού ομίλου FSI-στον οποίο ανήκει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ- και της SNAM, με την οποία υπάρχει στρατηγική συνεργασία, καθώς και με το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπως ανέφερεoSVPτηςAlstom, κ. Τζαν Λούκα Ερμπάτσι, κατά τη διάρκεια webinarγια τους 18 μήνες δοκιμαστικής λειτουργίας του πρώτου τρένου υδρογόνου, του CoradiaiLint, που θα «τρέξει» εμπορικά στην Κάτω Σαξονία από τον Μάρτιο του 2022.
«Στην Ελλάδα ένα μεγάλο μέρος των υφιστάμενων γραμμών δεν είναι ηλεκτροδοτούμενες και είναι ιδανικές για την εφαρμογή της νέας αυτής τεχνολογίας. Θα είναι ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός για τη χώρα» είπε χαρακτηριστικά.
Όπως έχει αναφέρει σε συνέντευξή του ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κ. Φίλιππος Τσαλίδης, εξετάζεται από τη μητρική εταιρεία εάν θα έρθουν στην Ελλάδα υβριδικά τρένα, όπως είχε αρχικά ανακοινωθεί, ή αν θα προκριθούν τα τρένα υδρογόνου, στο πλαίσιο των μεγάλων συμφωνιών πλαίσιο που συνάπτει η FSI. Αν και η απόφαση δεν έχει ως φαίνεται ληφθεί, τα νέας τεχνολογίας τρένα αναμένονται το 2024.
Μια από τις γραμμές για τις οποίες τα τρένα υδρογόνου θεωρούνται ιδανικά είναι από τη Θεσσαλονίκη ως την Αλεξανδρούπολη, στην οποία σήμερα το ταξίδι με το τρένο παραμένει μια πολύωρη περιπέτεια.
Κλειδί πάντως για την όποια απόφαση αποτελεί η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, το οποίο σήμερα χαρακτηρίζεται από βραδυπορίες και ελλιπή συντήρηση, ενώ αγκάθι παραμένουν οι ισόπεδες διαβάσεις.
Η λύση θα έρθει μέσω του τεράστιου πρότζεκτ της συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου με ΣΔΙΤ, που μέσω μεγάλων εργολαβιών θα καλύψει τη συντήρηση και αναβάθμιση του δικτύου όλης της χώρας.
Η συμβασιοποίηση του έργου αναμένεται στις αρχές του 2023. Μέρος της χρηματοδότησής του έχει ενταχθεί στο εθνικό σχέδιο ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0» για την άντληση πόρων ύψους 130 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Το τρένο του μέλλοντος ραχοκοκαλιά των ευρωπαϊκών μετακινήσεων
«Ο σιδηρόδρομος θα γίνει τα επόμενα χρόνια η ραχοκοκαλιά των μετακινήσεων στην Ευρώπη», είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Alstom, κ. Ανρί Πουπάρ-Λαφάρζ, κατά τη διάρκεια του πρόσφατου webinar, αποδίδοντας μάλιστα στο υδρογόνο ρόλο-κλειδί στη πορεία προς την απανθρακοποίηση των μετακινήσεων.
Περίπου οι μισές σιδηροδρομικές γραμμές στην Ευρώπη δεν είναι ηλεκτροδοτούμενες. Ως αποτέλεσμα, στις υπόλοιπες η κίνηση των τρένων γίνεται με diesel. Το κόστος της μετατροπής μιας γραμμής σε ηλεκτροκίνητη είναι αρκετά υψηλό, φτάνοντας το 1-3 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο, γεγονός που κάνει την ηλεκτροκίνηση ασύμφορη όταν μια γραμμή δεν έχει υψηλή επιβατική κίνηση. Για τον λόγο αυτό, τα τρένα υδρογόνου θεωρούνται ιδανικά σε τοπικές γραμμές.
Χαρακτηριστικό της στροφής προς τα εναλλακτικά καύσιμα είναι το γεγονός ότι η Γερμανία, που έχει πάνω από 38.300 χλμ. σιδηροδρομικού δικτύου -το μεγαλύτερο στην Ευρώπη-, εκ των οποίων το 40% περίπου δεν έχει ηλεκτροκίνηση, χρηματοδότησε με 8 εκατ. ευρώ την ανάπτυξη του CoradiaiLint. Πρόκειται για ένα υδρογονοκίνητο τρένο μηδενικών εκπομπών, με αυτονομία 1.000 χλμ. και ανώτατη ταχύτητα τα 140 χλμ./ώρα.
Η πρεμιέρα για το νέο CoradiaiLintθα γίνει σε τοπικά δρομολόγια έξω από το Αμβούργο, ξεκινώντας τον Μάρτιο του 2022 και ως τον Ιούνιου του ίδιου έτους, εκτιμάται ότι και τα 14 τρένα, που έχουν παραχθεί στο εργοστάσιο του Σαλτσγκίτερ, εντός δηλαδή του κρατιδίου της Κάτω Σαξονίας, θα είναι επισήμως στη διάθεση του επιβατικού κοινού.
Ακόμη, 27 τρένα υδρογόνου θα μπουν σε εμπορική λειτουργία στην περιοχή της Φρανκφούρτης ως το 2023, στη Γαλλία 12 dual-modeτρένα, με ηλεκτροκίνηση και υδρογόνο, έχουν βγάλει εισιτήριο για το 2025, ενώ και η Ιταλία προχώρησε πρόσφατα σε παραγγελία 6 τρένων με κυψέλες υδρογόνου με optionγια ακόμη 8.
Επίσης, από την 1ηΜαΐου το CoradiaiLint ήδη δοκιμάζεται και σε διαφορετικές καιρικές και γεωμορφολογικές συνθήκες στην περιοχή της Βάδης-Βυρτεμβέργης.
Συγχρόνως, το αντίπαλον δέος της Alstom, η Siemens, σε συνεργασία με τη γερμανική εταιρεία σιδηροδρόμων Deutsche Bahn, αναπτύσσει επίσης αμαξοστοιχίες που κινούνται με κυψέλες υδρογόνου. Το πρωτότυπο θα βασιστεί στο μοντέλο Mireo Plus της Siemens, το οποίο θα εξοπλιστεί με κυψέλες καυσίμου που θα τροφοδοτούν με ηλεκτρική ενέργεια μια μεγάλη μπαταρία. Οι δοκιμές εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν από το 2024.


Latest News

Πώς ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής τους τα αιολικά πάρκα - Τι αναφέρει η ΔΕΗ
H ΔΕΗ έχει ήδη ολοκληρώσει το πρώτο Repowering Αιολικών Πάρκων στην Ελλάδα από την ΔΕΗ Ανανεώσιμες, αντικαθιστώντας παλιές ανεμογεννήτριες που ολοκλήρωσαν τον κύκλο ζωής τους με νέες

Το ΣτΕ ακυρώνει μεγάλη επένδυση φωτοβολταϊκών σε περιοχή Natura
Για αδειοδότηση έργων ΑΠΕ εντός ή κοντά σε Natura το ΥΠΕΝ δεν μπορεί να αγνοεί αρνητικές γνωμοδοτήσεις φορέων διαχείρισης λέει το ΣτΕ.

Περιβάλλον: Τα κοράλια απειλούνται με εξαφάνιση
Το 84% των κοραλλιογενών υφάλων του κόσμου επλήγη από το χειρότερο συμβάν λεύκανσης που έχει καταγραφεί

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Ημέρα της Γης: Η ΔΕΗ επενδύει στην καθαρή ενέργεια για βιώσιμη ανάπτυξη
Τι περιλαμβάνουν οι δεσμέυσεις του ομίλου ΔΕΗ για μείωση των άμεσων εκπομπών CO2

LG: Αποσύρεται απο επένδυση για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Η LG Energy Solution σε ανακοίνωσή της διευκρίνισε ότι λόγω «των συνθηκών της αγοράς και του επενδυτικού περιβάλλοντος, συμφωνήσαμε να αποσυρθούμε επίσημα από το έργο Indonesia GP (Grand Package)»

Η περιφρόνηση του Τραμπ στην πράσινη ενέργεια ακυρώνει επενδύσεις 8 δισ.
Πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ αναστέλλουν μαζικά επενδυτικά projects στον κλάδο

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία