Επειδή κατ’ αναλογίαν των δασικών πυρκαγιών, υπάρχουν και εκείνες των επιχειρήσεων, τα διδάγματα που μπορούμε να αντλήσουμε είναι να υπάρχουν: προληπτικό σχέδιο, άμεση και ακριβής πληροφόρηση και καθορισμός προτεραιοτήτων.
Τις ώρες που γράφονται οι γραμμές αυτές, παρακολουθούμε όλοι την απερίγραπτη τραγωδία που συμβαίνει στη χώρα μας. Άλλοι πολεμώντας στα μέτωπα της φωτιάς, βγαλμένα από τη “Κόλαση” του Δάντη. Άλλοι προσπαθώντας να απομακρυνθούν από το κακό αυτό. Και άλλοι μπροστά στις οθόνες τους με ανάμικτα συναισθήματα.
Τα γεγονότα εξελίσσονται, και δεν είναι δυνατή η πρόβλεψη των τελικών συνεπειών. Όμως, μπορεί κανείς να διακρίνει τουλάχιστον τις προτεραιότητες τις οποίες έχει θέσει το δυναμικό εκείνο το οποίο βρίσκεται στη μάχη της κατάσβεσης.
Το πρώτο μέλημά τους είναι η προστασία των ανθρώπων. Υπάρχει αυξημένη ευαισθησία σε αυτό, και έτσι αν διακρίνουν κάποιο επερχόμενο κίνδυνο σε μια περιοχή, σπεύδουν να απομακρύνουν τους ανθρώπους της.
Το δεύτερο σημείο προσοχής είναι η προστασία των περιουσιών. Τους κόπους πιθανόν μιας ζωής, των ανθρώπων που ακουσίως τις αφήνουν στα χέρια των πυροσβεστικών δυνάμεων.
Και τέλος, η τρίτη άμεση προτεραιότητα, είναι η προστασία του περιβάλλοντος. Του κοινού πλούτου όλων των πολιτών, και όχι μόνο της συγκεκριμένης περιοχής.
Ο αγώνας μπορεί αρκετές φορές να είναι άνισος με το μέγεθος των φυσικών φαινομένων, αλλά οι προτεραιότητες είναι σταθερές.
Μαθήματα για την αντιμετώπιση επιχειρηματικών κρίσεων
Παρ’ ότι τα γεγονότα είναι δραματικά, θα προσπαθήσουμε να αντλήσουμε διδάγματα από αυτά. Οι κρίσεις στον επιχειρηματικό χώρο είναι συχνές, επώδυνες και σε ορισμένες περιπτώσεις καταστροφικές. Όμως, πρέπει να μάθουμε να ζούμε με αυτές, και να κάνουμε το καλύτερο για την αντιμετώπισή τους.
Κατ’ αρχήν, είναι σημαντικό να υπάρχει ένα προληπτικό σχέδιο για την αντιμετώπιση της κατάστασης, αν και όταν έλθει η δύσκολη στιγμή. Πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι να γνωρίζουν το ρόλο και τις ενέργειες που πρέπει να κάνουν αναλόγως των συνθηκών. Οπωσδήποτε τα θέματα είναι δυναμικά, αλλά είναι απαραίτητο να έχουν μελετηθεί οι διάφορες πιθανότητες και τα εναλλακτικά σενάρια δράσης.
Όπως και με τις πυροσβεστικές ομάδες κρούσης, είναι ανεκτίμητη η άμεση και ακριβής πληροφόρηση για όλες τις παραμέτρους που αφορούν τη συγκεκριμένη κρίση. Όταν ο πυροσβέστης γνωρίζει πού υπάρχουν εστίες και προς τα πού κατευθύνεται το μέτωπο, μπορεί να επέμβει επιτυχημένα. Όταν τα πρόσωπα που σχεδιάζουν την αντιμετώπιση της κρίσης στην επιχείρηση γνωρίζουν τα αίτιά της, την κατάσταση στην αγορά, τον ανταγωνισμό, τις δυνατότητες και αδυναμίες που έχουν, σίγουρα είναι πιο αποτελεσματικά.
Τέλος, είναι βέβαιο ότι χρειάζεται να τοποθετούνται προτεραιότητες δράσης. Σε αυτές τις δύσκολες, ή και ακραίες περιπτώσεις, που οι πόροι είναι περιορισμένοι, η τοποθέτηση προτεραιοτήτων είναι εκ των ων ουκ άνευ.
Οι προτεραιότητες κατά την αντιμετώπιση επιχειρηματικών κρίσεων
Διαπιστώνει κανείς, ότι και στις επιχειρηματικές κρίσεις, υπάρχουν ανάλογες προτεραιότητες όπως αυτές κατά την αντιμετώπιση εκτάκτων φυσικών γεγονότων.
Η ηγεσία της επιχείρησης, δίνει -πρέπει να δίνει- προτεραιότητα στο ανθρώπινο δυναμικό της. Αυτό είναι η ψυχή της, αυτό πρέπει να προστατευθεί πρώτα απ’ όλα, αν θέλουμε να έχουμε επιχείρηση. Είναι σύνηθες σε περιόδους κρίσεων οι αμοιβές του προσωπικού να θεωρούνται βαρίδι στην ανάταξη της επιχείρησης. Αλλά είναι το ίδιο αν θεωρήσει κανείς ότι οι δέκα επιπλέον πυροσβέστες αυξάνουν το κόστος πυρόσβεσης της συγκεκριμένης πυρκαγιάς…
Η προστασία του εξοπλισμού της επιχείρησης, και η διατήρηση ή και αύξηση της επιχειρησιακής του λειτουργίας, θα κρατήσει ψηλά τις δυνατότητες ανταπόκρισης της επιχείρησης στις δυσμενείς συνθήκες που υπάρχουν.
Τέλος, πρέπει να υπάρχει η κατάλληλη αλληλεπίδραση με το επιχειρησιακό περιβάλλον. Τους προμηθευτές, τους πελάτες, την αγορά, την κοινωνία.
Στο περιβάλλον αυτό ενεργοποιείται η επιχείρηση, αυτό πρέπει να φροντίσει.
Το συμπέρασμα θα μπορούσε να είναι: και στην κρίση -ιδιαίτερα τότε- εστιάστε πρωτίστως στους ανθρώπους σας. Είναι εκείνοι που μπορούν να πολεμήσουν τις αντιξοότητες. Αν υπάρχει έστω μια μικρή πιθανότητα να σωθεί η επιχείρηση, είναι εκείνοι που μπορούν να το πραγματοποιήσουν.
Ο Σταμάτης Παππάς, MEng/MBA, είναι Σύμβουλος Επιχειρήσεων
Latest News
«Σφίγγουν το ζωνάρι» οι εργοδότες - Μειώνουν τις προσλήψεις [γραφήματα]
Η Ελλάδα κατέχει την 3η θέση παγκοσμίως για τις προθέσεις προσλήψεων του κλάδου Υπηρεσιών Επικοινωνίας, ξεπερνώντας τον παγκόσμιο μέσο όρο κατά 21 μονάδες
Μελέτη ΙCAP CRIF: Οι γυναίκες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην επαγγελματική τους ανέλιξη
Σε πέντε μόνο οικονομίες το ποσοστό των γυναικών που ίδρυσαν ή «έτρεξαν» μια νέα επιχείρηση ήταν ίδιο ή υψηλότερο από το αντίστοιχο των ανδρών
Η άνοδος των διευθυντών προϊόντος - Κερδίζουν έδαφος στην εποχή της AI
Πολλοί υποστηρίζουν ότι ο διευθυντής προιόντος θα ξανακερδίσει την αίγλη του στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης