Τα οδικά έργα (είτε με ΣΔΙΤ, είτε με κλασσικές δημόσιες εργολαβίες) σέρνουν τον χορό μιας νέας συντονισμένης αναπτυξιακής προσπάθειας κυρίως στο χώρο της Περιφέρειας, αξιοποιώντας πλήρως το δυναμικό της κατασκευαστικής αγοράς.

Η πράσινη ενέργεια

Το μήνυμα είναι σαφές και δεν μπορεί να παρερμηνευθεί σε καμία περίπτωση: «Η φθηνότερη πηγή ενέργειας σήμερα είναι η πράσινη ενέργεια». Η δήλωση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη έγινε μετά τη συνάντησή του με τον Ρουμάνο ομόλογό του, Nicolae-Ionel Ciucă, στο Βουκουρέστι.

Τα συμπεράσματα: Από τις δηλώσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη συγκρατώ τα εξής: «(…)πιστεύω ότι πρέπει να συνάγουμε τρία πρώτα συμπεράσματα από αυτή την κρίση.
Το πρώτο είναι ότι η μετάβαση προς την πράσινη οικονομία δεν πρέπει να επιβραδυνθεί, αλλά πρέπει να επιταχυνθεί με έναν τέτοιο τρόπο, όμως, που δεν θα πλήξει τα ασθενέστερα νοικοκυριά και τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις.

Η φθηνότερη πηγή ενέργειας σήμερα είναι η πράσινη ενέργεια. Και χρέος μας είναι να διευρύνουμε όχι μόνο τις πηγές ενέργειας ως προς την παραγωγή, αλλά και την τροφοδοσία μας βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα σε φυσικό αέριο, μειώνοντας την εξάρτησή μας από τη Ρωσία. Και εδώ ανοίγονται και σημαντικά περιθώρια συνεργασίας με μια χώρα όπως η Ρουμανία, η οποία η ίδια παράγει φυσικό αέριο και έχει δυνατότητα να παράγει ακόμη περισσότερο στο μέλλον.

Το δεύτερο συμπέρασμα είναι ότι βραχυπρόθεσμα είναι πάρα πολύ σημαντικό σε ευρωπαϊκό επίπεδο να υπάρχουν έκτακτα μέτρα στήριξης των ευρωπαίων καταναλωτών και των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων, καθώς όλες οι χώρες σήμερα με τον έναν ή τον άλλον τρόπο επιδοτούν τους καταναλωτές για να αντιμετωπίσουμε τις μεγάλες αυξήσεις στις τιμές της ενέργειας.

Χρειάζεται μια ευρωπαϊκή απάντηση σε ένα πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζουν όλες οι χώρες, τα κράτη-μέλη. Η κάθε μια έχει τον δικό της τρόπο να το αντιμετωπίσει αλλά για όλες τις χώρες είναι ένα πρόβλημα το οποίο είναι δημοσιονομικά εξαιρετικά επώδυνο και έχω πρόθεση να θέσω το ζήτημα αυτό στο επόμενο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.

Και το τρίτο συμπέρασμα, βέβαια, είναι ότι όλη αυτή η συζήτηση -η οποία γίνεται, ήδη σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα μας απασχολήσει και στις επόμενες ευρωπαϊκές Συνόδους- για τα ζητήματα της στρατηγικής αυτονομίας της Ευρώπης, αυτή η συζήτηση γίνεται, δυστυχώς, ολοένα και πιο επίκαιρη».

Από την Θίσβη στη Μοζαμβίκη

Η φήμη των προϊόντων της εταιρείας Σωληνουργεία Κορίνθου στη Θίσβη Βοιωτίας φθάνει μέχρι τον Νότο της Αφρικής και οι παραγγελίες «τρέχουν». Η ελληνική εταιρεία – μέλος του Ομίλου CENERGY HOLDINGS- πήρε παραγγελία από την SASOL (μια παγκόσμια εταιρεία χημικών και ενέργειας, εισηγμένη στα Χρηματιστήρια του Γιοχάνεσμπουργκ στη Νότια Αφρική και της Νέας Υόρκης στις ΗΠΑ) για ένα έργο στη Μοζαμβίκη.

Η Σύμβαση: Η σύμβαση αφορά προμήθεια 76 χλμ. σωλήνων χάλυβα για έναν αγωγό φυσικού αερίου. Σε αυτό το έργο η εταιρεία Σωληνουργεία Κορίνθου (κλάδος σωλήνων χάλυβά) συνεργάζεται με την Project Materials Moçambique SA.

Η σύμβαση αφορά 76 χλμ. περίπου σωλήνων υψηλής συχνότητας συγκόλλησης (HFW), 8” – 16” με εξωτερική επένδυση 3 στρώσεων πολυαιθυλενίου. Οι σωλήνες HFW θα κατασκευαστούν και θα επενδυθούν στιςεγκαταστάσεις της Σωληνουργεία Κορίνθου στη Θίσβη και θα παραδοθούν στη Μοζαμβίκη εντός του 2022.

Οι μέτοχοι

Ο Δημήτριος Κούτρας (πρώην ΑΚΤΩΡ) ελέγχει ως μοναδικός μέτοχος της ADAMAS GROUP LIMITED μετοχές και δικαιώματα ψήφου, που αντιστοιχούν σε ποσοστό 8,13% του συνόλου των δικαιωμάτων ψήφου και μετοχών της INTRAKAT.

Μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρείας είναι η ΙΝTRACOM HOLDINGS. Το συνολικό ποσοστό δικαιωμάτων ψήφου της ΙΝTRACOM HOLDINGS ανέρχεται σε 36,79% (ήτοι 27.615.350 δικαιώματα ψήφου, εκ των οποίων 17.671.019, δηλ. 23,544%, άμεσα και 9.944.331, δηλ. 13,250%, έμμεσα μέσω της θυγατρικής της INTRACOM TECHNOLOGIES S.a.r.l).

Το 18 %

Η αντιπολίτευση – τόσο το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, όσο και εκείνα της ελάσσονος αντιπολίτευσης- σε σταθερή βάση θέτουν ένα βασικό ερώτημα: Σε ποιους απευθύνεται η ανάπτυξη; Και πολύ περισσότερο ποιοι ωφελούνται; Η απάντηση τους είναι σχεδόν η ίδια σε κάθε περίπτωση: Η ανάπτυξη είναι μια υπόθεση για λίγους και ισχυρούς.

Είναι, όμως, έτσι τα πράγματα; Ένα πρόσφατο ενδεικτικό παράδειγμα είναι απολύτως χαρακτηριστικό για το ποιοι ωφελούνται από μια μεγάλη επένδυση όπως το ΣΔΙΤ με τίτλο Υποδομές Υπερυψηλής Ευρυζωνικότητας ULTRA-FAST BROADBAND.

Οι Ωφελούμενοι: Σύμφωνα με ενημερωτικό δελτίο για το συγκεκριμένο ΣΔΙΤ: «Το έργο αποτελεί μια μεγάλης κλίμακας δημόσια παρέμβαση για την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας, αλλά και την προώθηση της πολιτικής συνοχής, αφού το έργο θα υλοποιηθεί κυρίως σε ημι-αστικές και αγροτικές περιοχές, που δεν είχαν συμπεριληφθεί στα σχέδια των ιδιωτικών επενδύσεων. Χαρακτηριστικό είναι ότι στο πλαίσιο του έργου θα καλυφθούν, μεταξύ άλλων, και 2.950 απομακρυσμένοι οικισμοί. Συγκεκριμένα, μέσω των υποδομών που θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο του έργου, εκτιμάται ότι περισσότερα από 837.500 νοικοκυριά και επιχειρήσεις (άνω του 18% του συνόλου της χώρας) θα αποκτήσουν δυνατότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο με υπερ-υψηλή ταχύτητα (100 Mbps / 1 Gbps). Επιπλέον, 10.300 δημόσια κτίρια (σχολεία, κέντρα υγείας, ΚΕΠ, κλπ.) θα συνδεθούν στο διαδίκτυο με συμμετρικές ταχύτητες 1 Gbps».

Με βάση τα δεδομένα που δεν αμφισβητούνται το 18 % του συνόλου της χώρας δεν είναι το στερεότυπο των «ολίγων» και των «ισχυρών». Και ακόμη περισσότερο, αν αυτή η δημόσια παρέμβαση (και με κεφάλαια ιδιωτών) παρέχει τη δυνατότητα σε δημόσια κτήρια (σχολεία, κέντρα υγείας, ΚΕΠ κλπ) να αποκτήσουν υποδομές υπερυψηλής ευρυζωνικότητας τότε το οικονομικό και κοινωνικό αποτύπωμα είναι ισχυρότερο από ποτέ.

Στο ίδιο ενημερωτικό σημείωμα διαβάζω μεταξύ άλλων: «Η αναβάθμιση των υποδομών συνδεσιμότητας αναμένεται να έχει θετική επίδραση στη δημιουργία νέων επιχειρήσεων και νέων θέσεων εργασίας, συμβάλλοντας συγχρόνως στην βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών στον ωφελούμενο πληθυσμό σε τομείς όπως η υγεία, η εκπαίδευση και ο τουρισμός.

Η συμβολή: Ειδικότερα, η δράση αναμένεται να συμβάλει στα ακόλουθα:
– Ανάπτυξη ευρυζωνικών υποδομών νέας γενιάς με βάση και τους στόχους ευρυζωνικότητας που έθεσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το 2025 (Gigabit Society) και το 2030 (Digital Compass).
– Επίτευξη «ουσιαστικής αλλαγής» (step change) σε όρους ευρυζωνικής διαθεσιμότητας, σε περιοχές και αγορές στις οποίες έχει αποδειχτεί ότι υπάρχει μηδενικό ή μειωμένο ενδιαφέρον ανάπτυξης σχετικών υποδομών και υπηρεσιών
– Διαμόρφωση ευνοϊκού περιβάλλοντος για τη διείσδυση ευρυζωνικών υπηρεσιών επόμενης γενιάς.

Αλλά, για να δούμε και τα οικονομικά δεδομένα του ΣΔΙΤ. Το έργο θα υλοποιηθεί μέσω Σύμπραξης Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και η σύμβαση παραχώρησης θα έχει διάρκεια 26 έτη. Το έργο χρηματοδοτείται ως προς την κατασκευή από το ΕΣΠΑ (ΕΣΠΑ 2014-2020 και ΕΣΠΑ 2021-2027) και μέσω ιδίων και δανειακών κεφαλαίων των αναδόχων, ενώ η λειτουργία του θα καλυφθεί από τους ιδιωτικούς φορείς σύμπραξης. Μετά το πέρας των 26 ετών το σύστημα θα μεταβιβαστεί εξ ολοκλήρου στο Ελληνικό Δημόσιο. Η συνολική αξία των συμβάσεων ανέρχεται σε περίπου 884 εκατομμύρια ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, με ενωσιακή χρηματοδότηση 249 εκατομμύρια ευρώ.

Με αφορμή την ανάδειξη των προσωρινών αναδόχων ( ΟΤΕ και ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ-GRID TELECOM (θυγατρική ΑΔΜΗΕ) ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης δήλωσε: «Με την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας και την ανακήρυξη προσωρινών αναδόχων, ξεκινά εντός του 2022 η υλοποίηση των έργων ανάπτυξης και λειτουργίας δικτύων υπερυψηλής ευρυζωνικότητας στο σύνολο της επικράτειας. Με την εν λόγω ΣΔΙΤ, αυξάνεται η διαθεσιμότητα τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών σε περιοχές που δεν διαθέτουν διαδικτυακή πρόσβαση υπερυψηλής ταχύτητας, αναβαθμίζοντας σημαντικά όλες τις Περιφέρειες της χώρας μας. Μέσω των έργων ΣΔΙΤ διασφαλίζονται ο χρόνος, το κόστος υλοποίησης αλλά και η ποιότητα του έργου. Μοχλεύοντας δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους, τα αναπτυξιακά έργα ΣΔΙΤ παράγουν προστιθέμενη αξία για το Δημόσιο, τους πολίτες και τις επιχειρήσεις με αποτελεσματικότητα, διαφάνεια και σωστό σχεδιασμό».

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories