Γεωπολιτική αβεβαιότητα
Αν προσθέσει κανείς και τη γεωπολιτική αβεβαιότητα λόγω Τουρκίας, το επενδυτικό κλίμα δεν προκύπτει τόσο στέρεο και αξιόπιστο ώστε να εξασφαλίσει μια δυναμική και μακροχρόνια επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας. Θα χρειαστούν πολύ πιο συντονισμένες προσπάθειες για τη σταθερότητα των φορολογικών κανόνων και τη συνολική αναβάθμιση του θεσμικού επενδυτικού πλαισίου για να αλλάξει «επενδυτική πίστα» η χώρα.
Ακόμα όμως και αν αυτός ο φόβος μετριαστεί και αρχίσει μια απρόσκοπτη ροή επενδύσεων, υπάρχει μια δεύτερη ανησυχία για την κοινωνική ευστάθεια της αναπτυξιακής διαδικασίας και τις ασύμμετρες συνέπειες που θα έχει στις προοπτικές ευημερίας των νοικοκυριών. Καθώς το πιθανότερο είναι τις ευκαιρίες ανάπτυξης και επενδύσεων, να τις αδράξουν πρώτα τα πλουσιότερα νοικοκυριά γιατί έχουν την απαιτούμενη ρευστότητα και οι πιο υψηλόμισθοι γιατί βρίσκονται σε πιο προνομιούχες θέσεις, οι πιο φτωχοί θα βρεθούν ακόμα πιο πίσω στη σύγκριση εισοδημάτων. Μόνο πολύ αργότερα τα φτωχά νοικοκυριά θα αρχίσουν να βελτιώνουν τα εισοδήματά τους και η έξαρση της ανισότητας ίσως τότε να περιοριστεί.
Το φαινόμενο αυτό αρχικά της ανόδου και μετά καθόδου της ανισότητας μοιάζει με σχήμα καμπάνας και είναι γνωστό ως «Καμπύλη Κούζνετς» από τον γνωστό αμερικανό νομπελίστα που το μελέτησε τη δεκαετία του 1950 και εντοπίζεται ανελλιπώς σε όλες τις φάσεις ανάπτυξης των προηγμένων οικονομιών. Ή μάλλον – για να είμαστε ακριβέστεροι – βλέπουμε ότι η μεν διεύρυνση των ανισοτήτων στην πρώτη φάση ανάπτυξης είναι έντονη και παρατεταμένη αλλά η κατοπινή μείωσή τους είναι μάλλον ασθενική και βραδεία. Στη σημερινή ελληνική οικονομία υπάρχουν πάμπολλα γνωρίσματα που τροφοδοτούν τις ανισότητες, ακόμα και χωρίς την έλευση των επενδύσεων.
Ανακατανομή
Ο λόγος είναι ότι η ίδια η κυβέρνηση είχε φροντίσει να πυροδοτήσει μια διαδικασία ανακατανομής υπέρ των πλουσιότερων νοικοκυριών μέσω τριών συγκεκριμένων μέτρων:
* Την πρωτοφανή μείωση της φορολογίας μερισμάτων στο 5% ενισχύοντας έτσι τους μεγαλομετόχους και ακυρώνοντας τη διάθεση αποταμίευσης των κερδών και τις επενδύσεις που διαφορετικά θα έκαναν οι επιχειρήσεις. Ταυτόχρονα, ακυρώνουν και θέσεις εργασίας που θα μπορούσαν να έχουν δημιουργηθεί αν τα κέρδη επανεπενδύονταν.
* Την πλήρη απαλλαγή κληρονομικής μεταβίβασης περιουσίας έως το πρωτοφανές ύψος των 800.000 ευρώ, πράγμα που οδηγεί στην αναπαραγωγή των ανισοτήτων περιουσίας υπέρ των εύπορων γόνων, χωρίς να έχουν κοπιάσει οι ίδιοι ούτε κατ’ ελάχιστον για την απόκτησή της.
* Την πρωτοφανή γενναιοδωρία του Ταμείου Ανάκαμψης να συμβάλει κατά 50% στις επενδυτικές προτάσεις που εγκρίνουν οι τράπεζες και χρηματοδοτούν οι ίδιες κατά 30%, ενώ ο ιδιώτης αρκείται στο 20%, ποσοστό που ανέτως μπορεί να αντιπροσωπεύει πολύ μικρότερες δικές του δαπάνες (για να θέσουμε κομψά την απάτη των υπερτιμολογήσεων).
Είναι ηλίου φαεινότερο ότι οι τράπεζες θα τείνουν να ευνοούν τους ήδη δικούς τους πελάτες, έτσι ώστε να διευρύνουν τη ρευστότητά τους και ας αποκλείονται με τον τρόπο αυτόν οι νέες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες που θα έπρεπε να αποτελούν την αιχμή στη νέα περίοδο ανάπτυξης της χώρας.
Και τα τρία παραπάνω μέτρα βρίσκονται ήδη σε πλήρη εξέλιξη, δημιουργώντας ασύμμετρες καταστάσεις εις βάρος των φτωχότερων εργαζομένων, των νοικοκυριών που δεν έχουν περιουσιακά στοιχεία να κληροδοτήσουν στα παιδιά τους και στις νέες επιχειρήσεις που θα βλέπουν ξανά την προοπτική χρηματοδότησης να στενεύει απελπιστικά.
Φυσικά θα ήταν αστείο να υποστηρίξει κανείς ότι όλοι αυτοί θα μπορούσαν να περιμένουν για το πότε θα «γυρίσει προς τα κάτω» η Καμπύλη Κούζνετς και αυτόματα να αρχίσουν και οι φτωχότεροι να επωφελούνται από τις αυξημένες δυνατότητες της οικονομίας! Οχι μόνο γιατί στη διάρκεια των κρίσεων των Μνημονίων και της πανδημίας ήταν ακριβώς τα ίδια στρώματα που βίωσαν τη μεγαλύτερη συμπίεση εισοδημάτων, αλλά και γιατί η τρέχουσα ενεργειακή κρίση θα τα ισοπεδώσει ακόμα περισσότερο.
Πολιτική ανάσχεσης των ανισοτήτων
Αν πραγματικά νοιαζόμαστε για τη συνοχή της κοινωνίας και την ανάγκη να προστατευτούν οι πιο ευάλωτοι από τα απανωτά πλήγματα των κρίσεων, χρειάζεται να επιδιώξουμε μια συγκεκριμένη πολιτική ανάσχεσης των ανισοτήτων και αντιμετώπισης των δυσμενών συνεπειών που είχαν οι μέχρι τώρα πολιτικές που εφαρμόστηκαν. Δεν χρειάζεται να κάνει κάποιος ενδελεχείς αναλύσεις για να δει ότι τα πρώτα αναγκαία μέτρα είναι η αύξηση της φορολογίας μερισμάτων, ο περιορισμός του σκανδαλώδους αφορολόγητου για τις κληρονομιές και γενικότερα ο εντοπισμός και η δίκαιη φορολόγηση μεγάλου (και κρυμμένου) πλούτου. Δεν αρκούν όμως αυτά.
Αν και απαραίτητη, η μεγάλη πρόκληση δεν είναι μόνο να φορολογηθούν δικαιότερα τα υφιστάμενα εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία. Αλλά πώς αυτά που θα δημιουργηθούν θα κατανεμηθούν τόσο με κριτήρια επιχειρηματικής αποτελεσματικότητας όσο και με στόχευση δίκαιης ανάπτυξης. Δηλαδή με ανοιχτούς και επαρκείς χρηματοδοτικούς πόρους για τη νέα και ανταγωνιστική επιχειρηματικότητα, με ρήτρες απασχόλησης για να βρίσκουν ποιοτικές και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας οι νέοι, και επίσης με διαρκή τους εκπαίδευση για να έχουν τα προσόντα να τις διεκδικούν.
Μην ξεχάσουμε όμως και μία σημαντική λεπτομέρεια: όσοι στις προηγούμενες περιόδους πήραν δάνεια που – ενώ έχουν περιουσία και δυνατότητες – αρνούνται πεισματικά να αποπληρώσουν, εννοείται ότι θα πρέπει να μείνουν ερμητικά εκτός από νέες ενισχύσεις για να μη μετατραπεί το Ταμείο Ανάκαμψης σε πλυντήριο των τζαμπατζήδων που αενάως τα καταφέρνουν εις βάρος των άλλων. Μόνο έτσι η ελληνική οικονομία μπορεί να ελπίζει ότι θα έχει μια ανάπτυξη μακροχρόνια και στέρεη, που θα ωφελήσει τα πιο δυναμικά αλλά μέχρι τώρα αποκλεισμένα τμήματα της κοινωνίας, ενώ ταυτόχρονα θα αποκλείσει όσους την απομυζούσαν την προηγούμενη περίοδο.
Ο κ. Νίκος Χριστοδουλάκης είναι καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, πρώην υπουργός
Πηγή: Εντυπη Έκδοση Το Βήμα
Latest News
Η οικονομία με τα μάτια των ξένων
Η Ελλάδα, είπε, άλλαξε, αλλά δεν ανθεί
Η συζήτηση που δεν γίνεται για τον προϋπολογισμό
Η Βουλή συζητάει τον προϋπολογισμό, όμως η σοβαρή συζήτηση για την οικονομική πολιτική δεν γίνεται
Βουλιμία
Είναι γνωστό ότι μεταξύ των θανάσιμων αμαρτημάτων περιλαμβάνεται και η βουλιμία…
Μπουλντόζες τη νύχτα
Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που αποφάνθηκε ότι ο νόμος με τον οποίο χτίζουμε στην Ελλάδα από το 2012 είναι αντισυνταγματικός, εξαιρεί όσες οικοδομές έχουν αποδεδειγμένα αρχίσει εργασίες για την ανέγερσή τους
Οι εγκλωβισμένοι, τα ακίνητα και ο… φορέας
Θυμηθήκαμε ότι υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός μικρών επιχειρήσεων που μέσα στην κρίση κοκκίνισαν τα δάνειά τους
Η ευθύνη των τραπεζών
Οι τράπεζες πατούν καλύτερα στα πόδια τους, δεν εξαρτάται η κερδοφορία τους από τις προμήθειες. Επίσης είναι εμφανές ότι χρειάζεται η κυβέρνηση μια «νίκη» στο μέτωπο του κόστους ζωής
Ανάπτυξη που «τρώγεται»
Με τα μέχρι τώρα στοιχεία είμαστε πάνω και από τον στόχο του 2024
Απιστευτα δώρα προς τα πολιτικά άκρα
Αρχίζω να πιστεύω όλο και περισσότερο ότι το σύνδρομο της επιτυχίας από μια φάση και μετά τυφλώνει τις δημοκρατίες, οι οποίες στη συνέχεια χάνουν και την ακοή τους.
Ελληνικές απώλειες από το «γαλλικό μέτωπο»
Θα πρέπει να θεωρούμε σίγουρες και τις πρώτες απώλειες για την Ελλάδα από το «γαλλικό μέτωπο».
Σοκαριστικές ομοιότητες
Στη Γαλλία, οι έμπειροι από την ελληνική κρίση βλέπουν ομοιότητες με την περίοδο 2012 – 2014 στην Ελλάδα