Παράδοξη, θετική για το κλίμα, όσο και απρόβλεπτη συνέπεια της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία: οι παγκόσμιες εκπομπές των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου προβλέπεται να φθάσουν στην «κορύφωσή τους» το 2025, με άλλα λόγια να υπάρξει επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης, χάρη στην αύξηση των επενδύσεων σε πιο βιώσιμες πηγές, εκτιμά στην ετήσια έκθεσή του που δίνει σήμερα στη δημοσιότητα ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΔΟΕ).
Οκτώ ημέρες προτού αρχίσει η COP27, η παγκόσμια σύνοδος για το κλίμα, στο Σαρμ Ελ Σέιχ της Αιγύπτου, ο Οργανισμός προειδοποιεί εξάλλου στην έκθεσή του για το 2022 εναντίον των «ρηγμάτων» μεταξύ των πλουσίων και των φτωχών χωρών όσον αφορά τις επενδύσεις σε μορφές ενέργειας που εκπέμπουν λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα και ζητεί «μείζονα διεθνή προσπάθεια» για να «μειωθεί» αυτό το «ανησυχητικό χάσμα».
Διαβάστε επίσης: Τα πέντε πιθανά μελλοντικά σενάρια για το κλίμα
Η ενεργειακή κρίση
«Η παγκόσμια ενεργειακή κρίση που προκάλεσε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία οδηγεί σε βαθιές και μακροπρόθεσμες αλλαγές που υπάρχουν πιθανότητες να επιταχύνουν τη μετάβαση προς πιο βιώσιμο και ασφαλές ενεργειακό σύστημα», τονίζει ο ΔΟΕ στο δελτίο Τύπου με το οποίο παρουσιάζει την έκθεσή του.
Για πρώτη φορά, τα τρία σενάρια που μελετώνται κάθε χρόνο από τον Οργανισμό —έχει έδρα το Παρίσι, αποτελεί μέρος του πλαισίου του ΟΟΣΑ—, κάνουν λόγο για κορύφωση, ή επιπεδοποίηση της καμπύλης, της κατανάλωσης καθεμιάς από τις τρεις μορφές ορυκτών καυσίμων (άνθρακας, αέριο, πετρέλαιο) τα καυσαέρια των οποίων προκαλούν ασφυξία στον πλανήτη, προκαλούν την υπερθέρμανσή του.
Κατά το κεντρικό του σενάριο, που βασίζεται στις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει οι κυβερνήσεις για τις κλιματικές επενδύσεις (Inflation Reduction Act, ή «νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού», στις ΗΠΑ, «Fit for 55» και «RePowerEU» στην Ευρώπη, «Πράσινη μεταμόρφωση» στην Ιαπωνία…), οι παγκόσμιες εκπομπές CO2 θα φθάσουν στην κορύφωσή τους, στα 37 δισεκατομμύρια τόνους, το 2025, κατόπιν θα μειωθούν στα 32 δισεκ. τόνους το 2050.
Όμως, παρ’ όλες τις προσπάθειες, οι μέσες θερμοκρασίες υπάρχει κίνδυνος να αυξηθούν κατά περίπου 2,5° Κελσίου ως το 2100, επίπεδο που «απέχει πολύ από το να αρκεί για να αποφευχθούν ακραίες συνέπειες όσον αφορά το κλίμα».
Μαζικές επενδύσεις
Ο ΔΟΕ υπογραμμίζει για ακόμη μια φορά την ανάγκη να γίνουν μαζικές επενδύσεις σε καθαρές μορφές ενέργειας, πράσινες ή απαλλαγμένες από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, όπως η πυρηνική ενέργεια, καθώς και να επιταχυνθούν σε κάποιους τομείς όπως αυτός των μπαταριών (ειδικά για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα), των φωτοβολταϊκών και των ηλεκτρολυτών που παράγουν υδρογόνο ώστε να μειωθούν οι εκπομπές CO2 κυρίως της βιομηχανίας.
Πάντα σύμφωνα με το κεντρικό σενάριο, οι επενδύσεις αυτές αναμένεται να ξεπεράσουν τα 2 τρισεκατομμύρια δολάρια ως το 2030, όμως θα απαιτείτο να ξεπεράσουν τα 4 τρισεκατομμύρια δολάρια προκειμένου να εκπληρωθούν οι συνθήκες για να πραγματωθεί το σενάριο που προβλέπει «μηδενικές καθαρές εκπομπές» το 2050.
«Απαιτούνται επειγόντως μείζονες διεθνείς προσπάθειες για να στενέψει το ανησυχητικό χάσμα στα επίπεδα επενδύσεων στις καθαρές μορφές ενέργειας ανάμεσα στις προηγμένες οικονομίες και τις αναδυόμενες ή αναπτυσσόμενες χώρες», συμπληρώνει ο ΔΟΕ.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ
Latest News
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος