Οι εκλογές δεν επηρεάζουν την ελληνική οικονομία

Δεν ανησυχεί για τις επερχόμενες βουλευτικές εκλογές στην Ελλάδα ο καναδικός οίκος αξιολόγησης DBRS, όπως αναφέρει στην τελευταία του έκθεση για τις προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας. Σύμφωνα με δημοσίευμα του ot.gr, ο οίκος αναφέρει ότι ακόμη και στην πιθανότητα να οδηγηθούμε σε επαναληπτικές εκλογές η αρνητική επίδραση θα είναι περιορισμένου εύρους. Σύμφωνα με την έκθεση, η πορεία που έχει χαράξει η Ελλάδα αναφορικά με τη δημοσιονομική της πολιτική όπως και για τις άλλες πολιτικές της προτεραιότητες πατάει σε γερές βάσεις.

Και είναι τόσο γερές αυτές οι βάσεις που σε περίπτωση που χρειαστεί περισσότερο από ένας εκλογικός γύρος για την ανάδειξη κυβέρνησης δεν θα εκτροχιάσει την ελληνική οικονομία από την πορεία της. Μια αρνητική επίδραση – κι αυτή περιορισμένη – θα αφορά τις αγορές των ομολόγων, όπως επισημαίνεται στην έκθεση. Για τον οίκο DBRS, κάποια πολιτική αστάθεια πιθανώς να κάνει την εμφάνισή της στη γειτονική Ιταλία, ωστόσο το ενδεχόμενο αυτό θα είναι πιο πιθανό όσο περισσότερο θα πλησιάζουν οι ευρωεκλογές το 2024.

Οι επιχειρηματίες και οι καθυστερήσεις

Αυτά βεβαίως σε θεωρητικό επίπεδο. Ωραίες οι αναλύσεις, όμως, θα πρέπει να δούμε και τι λέει η πραγματική οικονομία, τι λένε οι επιχειρηματίες. Ρωτήσαμε για παράδειγμα επιχειρηματία που έχει προχωρήσει στη διαδικασία για να κάνει μια μεγάλη επένδυση στην Ελλάδα.

Από τις μεγαλύτερες, όχι ψιλολόγια. Όλα έχουν κλείσει και αναμένονται κάποιες εκκρεμότητες προκειμένου να μπουν οι μπουλντόζες. Ξέρετε τις μας έλεγε; Ότι οι εκλογές θα πάνε πίσω τις όποιες εξελίξεις και θα χαθούν αρκετοί μήνες για να ξεκινήσει το έργο.

«Θα διαλυθεί η κυβέρνηση, θα πάμε σε εκλογές, θα πάμε και σε δεύτερες, μέχρι να σχηματιστεί και να ορκιστεί κυβέρνηση, θα έρθει το καλοκαίρι που θα ασχολούμαστε με τον τουρισμό… καλό φθινόπωρο μας βλέπω να ασχολούνται μαζί μας», έλεγε ο εν επιχειρηματίας, απογοητευμένος με την… ασυνέχεια του κράτους.

Επομένως, σωστές οι αναλύσεις ότι δεν θα επηρεαστεί μακροοικονομικά η ελληνική οικονομία από τις εκλογές, αλλά οι καθυστερήσεις που θα δημιουργήσουν είναι πρόβλημα.

Businessman signing a document, taking notes, completing a questionnaire or writing correspondence, close up view of his hand and the paper

Μήπως δε θέλει τώρα;

Ολοι πάντως συζητούν για το πώς θα μπορούσε να εξελιχθεί η πολιτική κατάσταση μετά τις εκλογές. Τα σενάρια συνεργασιών δηλαδή, αν μπορεί να προκύψει αυτοδυναμία, ποιοι θα μπορούσαν να πάνε μαζί, ακόμη κι αν μπορεί να έχουμε και τρίτη εκλογική αναμέτρηση.

Και δεν είναι λίγοι κι εκείνοι που λένε: «Μήπως ο Τσίπρας δεν θέλει να κερδίσει τώρα, αλλά να αφήσει μια κυβερνητική συνεργασία οριακής πλειοψηφίας να κυβερνήσει για σύντομο χρονικό διάστημα ώστε μετά ο ΣΥΡΙΖΑ να έρθει καβάλα στ’ άλογο;»

Ένα 8 που θα σώσει την παρτίδα

Σενάριο για κατώτατο μισθό πάνω από τα 800 ευρώ, εξετάζουν στην κυβέρνηση. Οριακά πάνω από αυτό το νούμερο, αλλά σίγουρα ένα 8 μπροστά θα έκανε επικοινωνιακό γκελ στην κοινωνία.

Σε μερικές εβδομάδες θα ξέρουμε τι θα ισχύσει από την 1η Απριλίου, αλλά ένα ποσό 801-805 ευρώ το «βλέπουν» θετικά.

Θυμίζουμε ότι η ΓΣΕΕ έχει προτείνει κατώτατο μισθό 826 ευρώ και όσο πιο κοντά στο νούμερο αυτό θα είναι η τελική απόφαση, τόσο πιο καλά θα είναι για την κυβέρνηση.

Για τους επιχειρηματίες που θα πληρώσουν δεν ξέρουμε…

Η πλατφόρμα του Market Pass

Τα φέρανε από εδώ, τα φέρανε από κει τελικά και το market pass, δηλαδή η επιταγή ακρίβειας στα σούπερ μάρκετ, προεκλογικά θα πάει. Απ’ ότι μαθαίνουμε η ηλεκτρονική πλατφόρμα θα είναι έτοιμη έως τις 20 Φεβρουαρίου, αν και η εξαγγελία του μέτρου είχε γίνει από τον Δεκέμβριο.

Οι πρώτες πληρωμές θα γίνουν είτε στην άυλη κάρτα ή σε τραπεζική κατάθεση έως τις 10 Μαρτίου. Με το Market Pass δίνεται για έξι μήνες ενίσχυση ύψους 10% επί των αγορών νοικοκυριών που πληρούν τα κριτήρια σε σουπερμάρκετ, φούρνους, κρεοπωλεία, οπωροπωλεία και άλλα καταστήματα λιανικής τροφίμων. Μέσω της εφαρμογής κάθε δικαιούχος μπορεί να αιτείται την έκδοση ψηφιακής χρεωστικής κάρτας στην οποία πιστώνεται το σχετικό ποσό της οικονομικής ενίσχυσης. Σημειώνεται πως η κάρτα εκδίδεται από τράπεζα.

Ετσι, λοιπόν, κάποιοι θα πάνε στις κάλπες με τις επιταγές ανά χείρας. Όχι κάτι σημαντικό, αν αναλογιστεί κανείς ότι οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα από τον Δεκέμβριο αυξάνονται διαρκώς.

Αλλά σε κάθε περίπτωση η κυβέρνηση υιοθετεί το σύνθημα που λέει ότι οι πολίτες ψηφίζουν με γεμάτες τσέπες. Ούτε με τη σκέψη τι έκανε η κυβέρνηση, ούτε με τις υποσχέσεις για το τι θα κάνει.

Το στεγαστικό πρόγραμμα για νέους

Εντός του Μαρτίου πρόκειται να τεθεί σε εφαρμογή του στεγαστικό πρόγραμμα «Κάλυψη», ενώ τις επόμενες ημέρες αναμένεται να δημοσιοποιηθεί η υπουργική απόφαση, με την οποία θα ορίζονται τα κριτήρια για τους δικαιούχους στέγασης. Τον επόμενο μήνα θα διατεθούν 1.000 διαθέσιμα σπίτια σε ωφελούμενους του προγράμματος, ηλικίας 25 έως 39 ετών, που είναι δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος. Οπως θα προβλέπει η υπουργική απόφαση, οι ωφελούμενοι θα λάβουν κατοικίες που θα υποδείξουν οι δήμοι, μετά την υπογραφή των προγραμματικών συμβάσεων μεταξύ του υπουργείου Εργασίας και των δημοτικών φορέων που θα συμπράξουν στην υλοποίηση του προγράμματος.

Οι τράπεζες δίνουν νέα προϊόντα

Αρχίζουν σιγά – σιγά και προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα και στις… απαιτήσεις των καιρών οι τράπεζες. Κι εννοούμε την υπόθεση με τα επιτόκια καταθέσεων και γενικά τα προϊόντα που προσφέρουν οι τράπεζες στους πελάτες τους. Και δεν εννοούμε τα… μηδενικά επιτόκια ή τα ελάχιστα χρήματα που δίνονται για αποταμιεύσεις.

Χθες η Πειραιώς για παράδειγμα ανακοίνωσε νέα καταθετικά προϊόντα που έχουν ενδιαφέρον. Ένα προϊόν είναι η προθεσμιακή με σταθερό επιτόκιο έως 2% για όλη τη διάρκεια, ανάλογα με το ποσό. Επίσης έως και 2,75% επιτόκιο αναλόγως του ποσού κατάθεσης, για 12μηνη προθεσμιακή κατάθεση, με ανά τρίμηνο κλιμακούμενο επιτόκιο. Για παράδειγμα, εάν βάσει το ποσού κατάθεσης το καταληκτικό ανώτερο επιτόκιο είναι 2,75%, τότε τα ενδιάμεσα επιτόκια θα είναι 0,75%, 1,40%, 2,30% & 2,75% για το πρώτο, δεύτερο, τρίτο και τέταρτο τρίμηνο, αντιστοίχως.

Υπάρχει και αποταμιευτικός λογαριασμός με επιτόκιο 1%, αλλά και αμοιβαίο κεφάλαιο.

Σε κάθε περίπτωση βλέπουμε τη διάθεση των τραπεζών να «κινήσουν» την αγορά, να επιβραβεύσουν πελάτες τους, να δώσουν… κάτι παραπάνω για τις αποταμιεύσεις. Ισως όμως να μην είναι αρκετά αν κρίνουμε από το χάσμα με τα επιτόκια χορηγήσεων.

Πυρετός για το Πρόγραμμα Σταθερότητας

Μέχρι τις 30 Απριλίου θα πρέπει να καταθέσει η κυβέρνηση το Πρόγραμμα Σταθερότητας, πράγμα που σημαίνει ότι υπηρεσιακή κυβέρνηση θα το καταθέσει, εφόσον οι εκλογές γίνουν αρχές Απριλίου.

Εκτός κι αν έχουμε έκπληξη και προλάβουν να τα φτιάξουν οι τωρινοί…

Αυτή τη στιγμή, πάντως, το οικονομικό επιτελείο κάνει όλη τη δουλειά προκειμένου να είναι έτοιμα όλα αφού τα χρονοδιαγράμματα δεν «τεντώνονται» λόγω εκλογών. Το Πρόγραμμα Σταθερότητας θα έχει διάφορα σενάρια για το πώς θα μπορούσε να πάει η ελληνική οικονομία, κι ενδεχομένως να ενσωματώσει και τις έξτρα παροχές για το 2023.

Παροχές που έχουν να κάνουν με το πόσο ακόμη θα πλήττει η ενεργειακή κρίση τους πολίτες κι αν αυτή η κατάσταση θα συνεχιστεί.

Στην πλατεία Συντάγματος επικρατεί «πυρετός» σε κάθε περίπτωση αφού τα οικονομικά είναι δύσκολα. Και πρέπει να βγαίνουν με βάση την κρίση, και πρέπει να μην υπάρχουν προβλέψεις που δεν θα αρέσουν στις Βρυξέλλες. Μην ξεχνάμε ότι και οι διεθνείς οίκοι βλέπουν και κρίνουν και τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας.

Οι ρυθμίσεις του εξωδικαστικού

Διαγραφές χρεών και μέση διάρκεια ρύθμισης τα 20 έτη πέτυχαν όσοι κατέφυγαν στον εξωδικαστικό μηχανισμό, με το 74% των υποψήφιων προς ρύθμιση ή των ρυθμισμένων χρεών να αφορά οφειλές φυσικών προσώπων και μόλις το 26% οφειλές επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Ειδικής Γραμματείας Ιδιωτικού Χρέους του υπ. Οικονομικών, το μέσο ποσοστό διαγραφής για οφειλές προς Δημόσιο φτάνει το 22% και το 31,5% για οφειλές προς χρηματοδοτικούς φορείς. Το 40% (€439 εκατ.) των ρυθμίσεων έχουν λάβει ποσοστό διαγραφής μεγαλύτερο του 30%. Οι στεγαστικές οφειλές έχουν μέσο ποσοστό διαγραφής το 23,5%, οι επιχειρηματικές οφειλές 40,1%, οι καταναλωτικές οφειλές 31,9%. Προς τις τράπεζες και διαχειριστές δανείων η διαγραφή φτάνει έως 80% επί της βασικής οφειλής, καθώς και έως 100% επί των τόκων. Ως σήμερα, το μέσο ποσοστό διαγραφής για οφειλές προς Δημόσιο φτάνει το 22% και το 31,5% για οφειλές προς τράπεζες. Οι στεγαστικές οφειλές έχουν μέσο ποσοστό διαγραφής το 23,5%, οι επιχειρηματικές οφειλές 40,1%, οι καταναλωτικές οφειλές 31,9%.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories