
Οι Φιλιππίνες εγκατέλειψαν τα έργα που «έτρεχαν» στο πλαίσιο του παγκόσμιου προγράμματος υποδομών της Κίνας, λέγοντας ότι θα αναζητήσουν άλλες πηγές μετά την αποτυχία του Πεκίνου να παράσχει χρηματοδότηση.
Κίνα: Ανησυχία εξαιτίας του αποπληθωρισμού
Η αποχώρηση έρχεται εν μέσω εντάσεων στη Νότια Σινική Θάλασσα. Οι Φιλιππίνες στα τέλη Οκτωβρίου έγιναν η τελευταία χώρα που αποχώρησε από την Πρωτοβουλία Belt and Road (BRI) της Κίνας, με τον υπουργό Μεταφορών Τζέιμι Μπαουτίστα να λέει στους δημοσιογράφους ότι η ξαφνική απόσυρση έλαβε χώρα αφού το Πεκίνο δεν απάντησε σε αιτήματα χρηματοδότησης για σιδηροδρομικά έργα.
Η Κίνα είχε δεσμεύσει σχεδόν 5 δισεκατομμύρια δολάρια για την κατασκευή τριών σιδηροδρομικών γραμμών – δύο στο νησί Λουζόν και μία στο Μιντανάο – στο πλαίσιο του BRI.
Ωστόσο, η Κίνα και οι Φιλιππίνες έχουν εγκλωβιστεί σε μια πολυετή διαμάχη για το ύδατα στη Νότια Σινική Θάλασσα, την οποία η Κίνα διεκδικήσει στο σύνολό της.
Στο πιο πρόσφατο περιστατικό, ένα πλοίο της κινεζικής ακτοφυλακής εμπόδισε ένα φιλιππινέζικο αλιευτικό σκάφος σε διεκδικούμενα ύδατα κοντά στον ύφαλο Second Thomas Shoal.
Ωστόσο, οι Φιλιππινέζοι αξιωματούχοι δεν ανέφεραν την εδαφική ένταση ως τον λόγο πίσω από την αποχώρηση από το πρόγραμμα.
Ο Ντον Μακλέιν Γκιλ, γεωπολιτικός αναλυτής και λέκτορας διεθνών σπουδών στο Πανεπιστήμιο De La Salle στη Μανίλα, είπε στη Deutsche Welle ότι παρατηρούνται επίσης καθυστερήσεις στη χρηματοδότηση για έξι ακόμη έργα.
«Η απόφαση να αποσυρθεί από αυτά τα έργα μπορεί να θεωρηθεί ότι υποκινείται από ζητήματα που επικεντρώνονται στη βιωσιμότητά τους και τις αυξανόμενες ανησυχίες που προκαλεί η απροθυμία του Πεκίνου να ενεργήσει ως υπεύθυνος γείτονας», είπε.
Εντάσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα
Οι εντάσεις έχουν αυξηθεί πρόσφατα μεταξύ των Φιλιππίνων και της Κίνας στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, ιδιαίτερα κοντά στο Second Thomas Shoal ή το Ayungin Shoal, όλα μέρος των αμφισβητούμενων νησιών Spratly.
Η Κίνα διεκδικεί σχεδόν όλη τη Νότια Σινική Θάλασσα και για χρόνια κατασκευάζει στρατιωτικές εγκαταστάσεις σε βραχονησίδες και υφάλους.
Το 2016, διεθνές δικαστήριο τάχθηκε στο πλευρό των Φιλιππίνων και αποφάσισε ότι οι εδαφικές διεκδικήσεις της Κίνας στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας δεν είχαν βάση στο διεθνές δίκαιο.
Οι εντάσεις έχουν αυξηθεί μετά την εκλογή του προέδρου Φερντινάντ Μάρκος του νεότερου, ο οποίος έχει υιοθετήσει μια στάση λιγότερο φιλική προς την Κίνα από τον προκάτοχό του, Ροντρίγκο Ντουτέρτε, και έχει έρθει πιο κοντά στις ΗΠΑ.
Τον Φεβρουάριο, η Ακτοφυλακή των Φιλιππίνων κατηγόρησε την αντίστοιχη κινεζική αρχή ότι «στόχευσε» πλοίο της με λέιζερ στρατιωτικών προδιαγραφών κοντά στον αμφισβητούμενο ύφαλο, προκαλώντας προσωρινή τύφλωση στο πλήρωμά της.
Η Κίνα αρνήθηκε ότι αυτό έγινε σκόπιμα. Πλάνα βίντεο τον Αύγουστο έδειξαν την ακτοφυλακή της Κίνας να στοχεύει με κανόνι νερού την Ακτοφυλακή των Φιλιππίνων και να την εμποδίζει να παραδώσει προμήθειες στους στρατιώτες που σταθμεύουν στο πλοίο Sierra Madre.

Το πλοίο Sierra Madre
Εναλλακτικές λύσεις
Ο Φιλιππινέζος γερουσιαστής Σέρβιν Γκατκαλιάν δήλωσε στα τοπικά ΜΜΕ ότι οι εντάσεις στον αμφισβητούμενο ύφαλο μπορεί να είναι ο λόγος που καθυστερούν τα έργα της Κίνας στις Φιλιππίνες.
Ωστόσο άλλοι υποστηρίζουν ότι η στασιμότητα των έργων που χρηματοδοτούνται από την Κίνα θα μπορούσε να βοηθήσει τη Μανίλα μακροπρόθεσμα να συνεργαστεί με άλλες χώρες, όπως η Ινδία και η Ιαπωνία.
Παρά την αποχώρηση της Μανίλα από το BRI, οι Φιλιππίνες και η Κίνα έχουν στενές οικονομικές σχέσεις εδώ και χρόνια. Το Πεκίνο ήταν ο κορυφαίος εμπορικός εταίρος της Μανίλα τα τελευταία χρόνια και η δεύτερη μεγαλύτερη εξαγωγική οικονομία της, μόνο που ηττήθηκε από τις Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα.
«Όπως έχουν τα πράγματα, οι κινεζικές άμεσες ξένες επενδύσεις δεν είναι τόσο σημαντικές. Η διακοπή των επενδύσεων [στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας] BRI δεν θα επηρεάσει ουσιαστικά τις επενδύσεις στις Φιλιππίνες», δήλωσε στην DW ο Τζαν Κάρλο Πουνονγκμπαγιάν, Φιλιππινέζος οικονομολόγος και επίκουρος καθηγητής στο University of the Philippines School of Economics..
«Όσον αφορά το εμπόριο, η Κίνα είναι μεταξύ των μεγαλύτερων εταίρων των Φιλιππίνων. Αλλά όσον αφορά τις επενδύσεις, οι Φιλιππίνες δεν είναι σημαντικός προορισμός των κινεζικών επενδύσεων», πρόσθεσε.


Latest News

Ο πυρετός του χρυσού στην Κίνα - Οι μικροεπενδυτές και οι προειδοποιήσεις των αρχών
Γιατί οι Κινέοι δανείζονται ή βάζουν τις αποταμιεύσεις τους στον χρυσό

Η μεγάλη επιστροφή του σαουδάραβα κολλητού του Μασκ - Η ταραχώδης ζωή του Αλουαλίντ μπιν Ταλάλ
Ο φανταχτερός Σαουδάραβας δισεκατομμυριούχος επενδυτής Αλουαλίντ επιστρέφει στο προσκήνιο, ενθαρρυμένος από την επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο.

Το Πεκίνο εξετάζει εξαιρέσεις στους δασμούς 125% - Ποια προϊόντα αφορούν
Η Κίνα εξετάζει τώρα εξαιρέσεις από τους δασμούς, στο πνεύμα των αντίστοιχων πρόσφατων αμερικανικών ανακοινώσεων

Goldman: Η Κίνα μπορεί να εξαιρέσει το αιθάνιο και το υγραέριο από υψηλούς δασμούς
Η σημαντική εξάρτηση της κινεζικής βιομηχανίας πλαστικών από τις αμερικανικές εισροές βάζει σε σκέψεις το Πεκίνο, σύμφωνα με τους αναλυτές της Goldman

Ο Τραμπ διαψεύδει... τη διάψευση του Πεκίνου - «Σε εξέλιξη συνομιλίες με την Κίνα»
O αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υποστηρίζει το ακριβώς αντίθετο από αυτό που λέει το Πεκίνο

Ο κινέζος χειριστής ρομποταξί Pony.ai εξετάζει IPO σε άλλα χρηματιστήρια
Λιγότερο από έξι μήνες μετά την IPO της Νέας Υόρκης, οι αυξανόμενοι φόβοι διαγραφής από ΗΠΑ ωθούν την Pony.ai σε αναζήτηση εναλλακτικής IPO

ΕΚΤ: Οι τράπεζες υποτιμούν τις απώλειες δανείων του τομέα αυτοκινήτων
Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένας από τους τομείς στους οποίους «οι προβλέψεις των τραπεζών δεν φαίνεται να αντικατοπτρίζουν επαρκώς τους καθοδικούς κινδύνους

Ο Τραμπ βάζει στο μικροσκόπιο την χρηματοδότηση πανεπιστημίων από το εξωτερικό
Νέο εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ απειλεί να περικόψει ομοσπονδιακά χρήματα από τα σχολεία που δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις αποκάλυψης ξένων χρηματοδοτήσεων

Η Boeing απειλεί να σταματήσει να κατασκευάζει αεροσκάφη για την Κίνα
Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας επισκιάζει τα καλύτερα από τα αναμενόμενα οικονομικά αποτελέσματα της Boeing

Άνοδος της μετοχής της Alphabet λόγω της αύξησης των εσόδων το α' τρίμηνο
Η Alphabet είχε έσοδα 90,23 δισ. δολάρια έναντι προβλέψεων για έσοδα 89,12 δισ. δολαρίων, ενώ τα κέρδη ανά μετοχή ανήλθαν στα 2,81 δολάρια έναντι εκτιμήσεων για 2,01 δολάρια