«Μεγάλο μέρος των ακτών ολόκληρης της χώρας, έτσι όπως τις ξέρουμε, σε λίγα χρόνια δεν θα υπάρχει». Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών Α.Π.Θ. εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής που επιδειώνει το φαινόμενο της διάβρωσης των ακτών που μας απασχολεί ήδη εδώ και 30 χρόνια.
Γιατί οι παραλίες που ξέρουμε δεν θα υπάρχουν το 2050
Οι επιστήμονες περιμένουν πως μέσα στις επόμενες δεκαετίες το πρόβλημα της διάβρωσης θα επιδεινωθεί και το πλάτος των παραλιών θα μειωθεί. Τα προβλήματα που θα προκύψουν θα έχουν άμεσο αντίκτυπο την τουριστική ανάπτυξη της χώρας, αλλά και προβλήματα με τις πλημμύρες, καθώς στο πιο αισιόδοξο σενάριο θα υπάρξει αύξηση της στάθμης της θάλασσας 30 εκατοστά μέσα στα επόμενα 30 χρόνια, δηλαδή ως το 2050.
Η διάβρωση των ακτών και οι επιπτώσεις στις υποδομές
Η διάβρωση των ακτών είναι ουσιαστικά η μη αναστρέψιμη οπισθοχώρηση της ακτογραμμής. Οφείλεται σε παράκτιες ανθρωπογενείς παρεμβάσεις (π.χ. λιμενικά έργα, οικιστική δόμηση ή και ανάπτυξη αργοτικής γης) που εμποδίζουν την άμμο από το να επεκταθεί στην ενδοχώρα, να πλησιάσει δηλαδή τις ακτές για να δημιουργηθούν οι νέες παραλίες, ως ο φυσικός τρόπος δημιουργίας των παραλιών.
Σε αυτή τη νέα καtάσταση, οι κυματισμοί που θα είναι πλέον πιο κοντά στα κτίρια θα καταστρέφουν τους τοίχους και έτσι θα προκαλούνται οι λεγόμενες αστοχίες σε έργα και υποδομές με πιθανή κατάρρευσή τους.
Οι παραλίες της Κρήτης που κινδυνεύουν
Σύμφωνα με τον Θεοφάνη Καραμπά, καθηγητή Παράκτιας Μηχανικής και Τεχνικών Προστασίας Ακτών, -αναφερόμενος στις ακτέςτης Κρήτης- μια από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής είναι η αύξηση της στάθμης της θάλασσας και παράλληλα η αύξηση του ύψους των κυματισμών που συνεπάγεται μεγαλύτερη διαβρωτική ικανότητα. Επομένως τα προβλήματα που υπάρχουν ήδη σε πολλά σημεία, κυρίως στα Χανιά, στην Κίσαμο, στον Τσούτσουρο, στη Σητεία, στο Ρέθυμνο, αναμένεται τα επόμενα χρόνια να επιδεινωθούν και να οδηγήσουν σε μείωση του πλάτους των παραλιών.
Ειδικά οι παραλίες με μικρό πλάτος, όπως στον Πλατανιά και στην Κίσαμο της Κρήτης, θα καταστραφούν όταν θα φουσκώσει η θάλασσα μισό μέτρο, εκτίμησε ο καθηγητής.
Όπως είπε ο κ. Καραμπάς το φαινόμενο αυτό δεν θα έχει επίπτωση μόνο στην τουριστική ανάπτυξη αλλά και στις πλημμύρες από τα κύματα και την ανύψωση της θάλασσας. Η θάλασσα όπως είπε ήδη φούσκωσε 10 εκατοστά τα τελευταία 30 χρόνια και αναμένεται να φουσκώσει επιπλέον 10 εκατοστά τα επόμενα 20 χρόνια, τονίζοντας ότι αυτό είναι το αισιόδοξο σενάριο καθώς υπάρχουν και δυσμενείς εκτιμήσεις που σημαίνει ότι μεγάλο μέρος των ακτών έτσι όπως τις ξέρουμε σε 20-30 χρόνια δεν θα υπάρχει, θα είναι πολύ μειωμένες ή και εξαφανισμένες σε κάποιες περιπτώσεις.
Οι λύσεις του προβλήματος
Ο κ. Καραμπάς ανέφερε ότι υπάρχουν τρόποι αντιμετώπισης της διάβρωσης των ακτών, με την κατασκευή παράκτιων έργων παράλληλων στην ακτή ώστε να μειωθεί η δράση του κυματισμού και με την τεχνητή αναπλήρωση, δηλαδή τη μεταφορά άμμου από τα βαθύτερα νερά προς τα έξω ώστε να σχηματιστεί παραλία και στις περιπτώσεις που η παραλία είναι 2-3 μέτρα, να γίνει 20-30 μέτρα.
Οι επισημάνσεις αυτές έγιναν στο πλαίσιο ημερίδας για την παράκτια και θαλάσσια ρύπανση που πραγματοποιήθηκε στο ΚΑΜ, από τον ΟΑΚ ΑΕ στο πλαίσιο του Διαπεριφερειακού Σχεδίου Συνεργασίας «Θαλάσσιο Περιβάλλον, Παράκτιες Απειλές και Αλιεία», CLLD/LEADER Αλιείας.
Πηγή: In.gr
Latest News
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Πάνω από 35 εκατ. η ενίσχυση δήμων από το ειδικό τέλος ΑΠΕ
Ανάμεσα στις πιο ευνοημένες, περιοχές με σημαντική αιολική ανάπτυξη στη νότια Εύβοια, στη Θράκη, στη Βοιωτία και στην Κρήτη, επισημαίνει η ΕΛΕΤΑΕΝ
Επιδοτήσεις έως 6.000 για αντλίες θερμότητας και έως 1.020 ευρώ για ηλιακούς θερμοσίφωνες
Αναλυτικά ο οδηγός για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα για νοικοκυριά»