Η ιταλική πολυεθνική και μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες ελαστικών στον κόσμο, η Pirelli ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι τα έσοδά της, στη διάρκεια του επόμενου χρόνου, δύσκολα θα ξεπεράσουν το 5% σε ένα ασταθές περιβάλλον που διαμορφώνουν οι αυξανόμενες γεωπολιτικές εντάσεις, η βραδύτερη ανάπτυξη και η ασθενέστερη- λόγω πληθωρισμού και υψηλών επιτοκίων- ζήτηση.
Η Pirelli κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του 2023, παρουσίασε έσοδα 6,650 δισεκατομμυρίων ευρώ οριακά αυξημένα κατά 0,5% και κέρδη 1,002 δισ. ευρώ. Αποτελέσματα τα οποία , όπως η ίδια η εταιρεία αναφέρει, «επηρεάστηκαν από την άνοδο των πρώτων υλών και του πληθωρισμού αλλά αντισταθμίστηκαν από τις βελτιωμένες τιμές».
Το αφεντικό της Pirelli μετατρέπει την απόσειση κινδύνου σε ευκαιρία
Η εταιρεία, της οποίας η ιστορία άρχισε στο Μιλάνο πριν από 152 χρόνια, δεν επισημαίνει τυχαία τη βαρύτητα των «αυξανόμενων γεωπολιτικών εντάσεων» καθώς και η ίδια η πορεία της εταιρείας τα τελευταία χρόνια είναι ένας αγώνας ισχύος με γεωπολιτικές προεκτάσεις ανάμεσα σε μια κορυφαία ευρωπαϊκή πολυεθνική εταιρεία, την ιταλική κυβέρνηση και την Κίνα.
Η Μελόνι, η Pirelli και οι κινέζοι μέτοχοι
Το περασμένο καλοκαίρι η Pirelli ήταν κεντρικό θέμα ή έστω ένα από τα βασικά θέματα που απασχολούσαν το δημόσιο διάλογο στη γειτονική χώρα καθώς η Ιταλίδα πρωθυπουργός διαφωνούσε με τη διαφαινόμενη αύξηση του ελέγχου της εταιρείας από την κινεζική Sinochem με το 37% που κατείχε μέσω της εταιρείας «Marco Polo».
Η αρχική συμφωνία προέβλεπε αλλαγές στη σύνθεση της διοίκησης της εταιρίας με αναβάθμιση της κινεζικής εκπροσώπησης όπως ανέφερε σχετικό δημοσίευμα που φιλοξενούνταν στις οικονομικές σελίδες της εφημερίδας Corriere dela Sera της 24ης Μάϊου 2023.
Σε δημοσίευμα της 7ης Ιουνίου 2023 της εφημερίδας il Giornale με τίτλο «Pirelli apre il caso politico Italia-Cina – Η Pirelli ανοίγει την πολιτική υπόθεση Ιταλίας-Κίνας» και υπότιτλο «Tronchetti: «Σταματήστε το Πεκίνο», υπογραμμιζόταν πως «ο Κινέζος εταίρος έχει δεσμευτεί να υιοθετήσει τις κατευθυντήριες γραμμές που υπέδειξε ο πρωθυπουργός και γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος (της Κίνας) Σι Τζινπίγκ στο 20ο Συνέδριο για να αυξήσει το επίπεδο πολιτικού ελέγχου και τη σύνθεση των στελεχών διευθυντών σε θυγατρικές».
Η πρωθυπουργός της Ιταλίας Τζόρτζια Μελόνι ήταν αποφασισμένη να χρησιμοποιήσει το χαρτί της χρυσής μετοχής ή golden power… Η ίδια μπορούσε να δικαιολογήσει την παρέμβαση με στόχο την προστασία περιουσιακών στοιχείων που θεωρούνται στρατηγικά.
Για την κυβέρνηση Μελόνι, το ζήτημα ήταν πάνω απ’ όλα γεωπολιτικό. Η Pirelli είναι ένα «διαμάντι» της ιταλικής βιομηχανίας, που η Ιταλίδα πρωθυπουργός δεν θέλει να χάσει.
Ανάλογες αντιδράσεις υπήρξαν και με άλλες προσπάθειες του Πεκίνου να αποκτήσει τον έλεγχο σημαντικών επιχειρήσεων όπως η εταιρεία διανομής ηλεκτρικού ρεύματος TERNA , στην οποία συμμετέχει η State Grid Corporation of China (SGCC), η κρατική εταιρεία ηλεκτρικών δικτύων της Κίνας , η μεγαλύτερη εταιρεία κοινής ωφέλειας στον κόσμο και μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις που βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της λίστας Fortune Global 500.
Μια εταιρεία επίσης που είναι γνωστή και στην Ελλάδα από τη συμμετοχή της στον ΑΔΜΗΕ, την εταιρεία που διαχειρίζεται το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα μας.
Ο Προβερα και τα… απόνερα της κινεζικής «απόβασης»
Η υπόθεση της Pirelli είχε έναν βασικό πρωταγωνιστή και αυτός δεν είναι άλλος από τον εκτελεστικό αντιπρόεδρο της πολυεθνικής εταιρείας ελαστικών Marco Tronchetti Provera και γαμπρό της ισχυρής οικογένειας Pirelli που ελέγχει το 14% της εταιρείας μέσω της Camfin.
Ο Τρονσέτι Πρόβερα, ο οποίος επρόκειτο να παραιτηθεί τον Ιούλιο μετά από περισσότερες από τρεις δεκαετίες στο «τιμόνι» της Pirelli, λέγεται από τους Financial Times, ότι τρομοκρατήθηκε όταν τον Μάρτιο η κινεζική Sinochem του πρότεινε να του αφαιρέσουν το δικαίωμα να διορίζει υποψήφιους διευθύνοντες συμβούλους μετά το 2026.
Βέβαια, η κινεζική πλευρά υποστήριζε με διαρροές στον τύπο πως σταθερή πρόθεση της εταιρείας είναι να προστατεύσει τον ιταλικό χαρακτήρα της Pirelli, που θεωρείται βασικό πλεονέκτημα για το μέλλον της εταιρείας και μάλιστα, υπενθύμιζαν ότι σε όλη τη διάρκεια της συμμετοχής της στην Pirelli, η Sinochem δεν είχε ψηφίσει ποτέ κατά των αποφάσεων του διοικητικού συμβουλίου.
Το κινεζικό αίτημα ατύχησε μετά την παρέμβαση της ιταλικής κυβέρνησης που «απέρριψε» την πρόταση διορισμού διευθύνοντος συμβούλου της Sinochem, διευκρινίζοντας αντ’ αυτού ότι μόνο το επενδυτικό όχημα Camfin του Τρονσέτι Πρόβερα θα μπορεί να εισηγείται αναλόγως. Ακόμη, οι στρατηγικές αποφάσεις θα απαιτούν πλέον, τουλάχιστον το 80% των ψήφων του διοικητικού συμβουλίου για να περάσουν.
Στο 15μελές διοικητικό συμβούλιο που διευθύνει την εταιρεία ελαστικών συμμετέχουν πέντε εκπρόσωποι της κινεζικής εταιρείας και μεταξύ αυτών ο μη εκτελεστικός πρόεδρος Jiao Jian.
Ο ισχυρός άνδρας της Pirelli ήταν αυτός που μερικά χρόνια πριν έφερε τους Κινέζους στο Μιλάνο. Ήταν το 2015 όταν ο ίδιος προώθησε την εξαγορά ύψους 7 δισεκατομμυρίων ευρώ της Pirelli από την ChemChina (Sinochem), ενώ κατάφερε να διατηρήσει περιορισμούς ώστε να κρατήσει τους Κινέζους -κυρίως- ως χρηματοοικονομικούς επενδυτές.
«Διαζύγιο» ή βελτίωση της συνεργασίας;
Τον περασμένο Δεκέμβριο, η Ιταλίδα πρωθυπουργός έδωσε το τελικό χτύπημα: Η Τζόρτζια Μελόνι δήλωσε ότι η Ιταλία μπορεί να βελτιώσει τους εμπορικούς και οικονομικούς δεσμούς με την Κίνα, ακόμη και μετά την απόφαση της Ρώμης να αποχωρήσει από την πρωτοβουλία «Belt and Road Initiative» (BRI) του Πεκίνου.
«Νομίζω ότι θα πρέπει… να βελτιώσουμε τη συνεργασία μας με την Κίνα στο εμπόριο, την οικονομία», δήλωσε η Μελόνι στους δημοσιογράφους στα πρώτα δημόσια σχόλιά της για το θέμα αφότου η Ρώμη ενημέρωσε την Κίνα ότι αποχωρεί. «Δεν απέδωσε τα αποτελέσματα που αναμενόταν», δικαιολογήθηκε..
Η Pirelli παρουσίασε ένα επικαιροποίημενο επιχειρηματικό σχέδιο έως το 2025. Σύμφωνα με αυτό η εταιρεία κατασκευής ελαστικών, το λογότυπο – όνομα της οποίας βρίσκεται σε κάθε αγώνα της «Formula 1», προσδιόρισε έσοδα μεταξύ 6,8 και 7 δισ. ευρώ για το επόμενο έτος.
Latest News
Reuters: Το κενό ηγεσίας επιδεινώνει την οικονομική δυσπραγία της Ευρώπης
Αν και η Ευρώπη υπερηφανεύεται για την ανοικτή οικονομία της, οι πιο άμεσες προκλήσεις εντοπίζονται στο εμπόριο, αναφέρει το Reuters
Περιστέρια και γεράκια στην ΕΚΤ - Όταν η βασική διαφωνία δεν είναι στα επιτόκια
Την Πέμπτη πραγματοποιείται η τελευταία για φέτος συνεδρίαση της ΕΚΤ - Τα στοιχήματα για τα επιτόκια
Η οικονομική πολιτική του Τραμπ θα φέρει «καταστροφή», προειδοποιεί ο Μπάιντεν
Ο Τζο Μπάιντεν προειδοποίησε εναντίον της εφαρμογής του προγράμματος Project 2025 που φέρεται να ενστερνίζεται ο Ντόναλντ Τραμπ
Είναι ένας ανταγωνιστικός κόσμος - Ποιοι πληρώνονται καλύτερα σήμερα;
Η διεθνής αγορά εργασίας αναγκάζει ορισμένες εταιρείες να πληρώνουν περισσότερα σε... φθηνότερες περιοχές
Πώς οι κινεζικές αεροπορικές βρέθηκαν να κυριαρχούν στις πτήσεις από Ευρώπη σε Ασία
Οι κινεζικές αεροπορικές εκμεταλλεύονται τις ρωσικές αντι-κυρώσεις και επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους
Το κεφάλαιο για το λίθιο στη συμφωνία ΕΕ - Mercosur που πέρασε «στα ψιλά»
Αναλυτές της ολλανδικής τράπεζας ING δήλωσαν ότι η σημασία των κρίσιμων πρώτων υλών
Merger Monday: Σε μία ημέρα έκλεισαν deals 35 δισ. δολαρίων
Η επανεκλογή Τραμπ προκαλεί ευφορία στις επιχειρήσεις και τονώνει εξαγορές και συγχωνεύσεις
Η φιλοδοξία του Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου ίσως αποδειχθεί ένα όνειρο - Ανάλυση Economist
Η φιλοδοξία του Ντόναλντ Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου μπορεί να αποδειχθεί ένα όνειρο, καταλήγει ο Economist
Η Ισπανία θα νομιμοποιήσει 900.000 μετανάστες σε τρία χρόνια
Η Ισπανία αναμορφώνει τη νομοθεσία που διέπει τα δικαιώματα παραμονής ξένων μεταναστών στη χώρα
Πόσα επενδύουν ΗΠΑ, Κίνα και ΕΕ σε έρευνα και ανάπτυξη (R&D)
Πρώτες σε δαπάνες για έρευνα ( R&D) έρχονται οι ΗΠΑ, ακολουθεί η Κίνα και στην τρίτη θέση είναι οι 27 χώρες της ΕΕ με πρώτη τη Γερμανία