Τις εντεινόμενες πληθωριστικές πιέσεις που αντιμετωπίζουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες ωστόσο στέκονται όρθιες συνεισφέροντας τα μέγιστα στην ελληνική οικονομία, μέσα σε ένα αντίξοο περιβάλλον, κατέδειξαν στοιχεία που παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια του συνεδρίου της ΕΣΕΕ «Future of Retail 2024».
Υψηλά επιτόκια, υψηλές τιμές, γεωοικονομικοί κατακερματισμοί κα εμπορικοί πόλεμοι θέτουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο πρέπει να λειτουργήσει το λιανεμπόριο.
Future of Retail 2024: Το world class Συνέδριο της ΕΣΕΕ για το Λιανικό Εμπόριο
Πάνω από 140.000 επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο με τον κύκλο εργασιών το 2023 να ανέρχεται σε 56,2 δισ. ευρώ (+3,8% σε σχέση με το 2022), σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο Χαράλαμπος Αράχωβας, Συντονιστής Τμήματος Οικονομικής Ανάλυσης ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ.
Περίπου 1 στα 8 ευρώ που κυκλοφορεί στην ελληνική οικονομία προέρχεται από το λιανικό εμπόριο αλλά σύμφωνα με τον δείκτη όγκου λιανικού εμπορίου υποχώρησε κατά 3,3% το 2023, γεγονός που καταδεικνύει την έντονη επίδραση των πληθωριστικών πιέσεων στην «καρδιά» της ελληνικής οικονομίας.
Το λιανικό εμπόριο συμβάλλει στη συνολική απασχόληση της ελληνικής οικονομίας κατά 11,6% (493.000 θέσεις εργασίας), συμμετέχει κατά 18,8% στον συνολικό αριθμό εργοδοτών. Σήμερα σε κάθε εργοδότη στο λιανικό εμπόριο αντιστοιχούν 5,6 μισθωτοί εργαζόμενοι από 4,3 το 2009.
Την ίδια στιγμή, καταγράφεται καθίζηση των αυτοαπασχολούμενων οι οποίοι έχουν μειωθεί 48,1% από το 2004 με τους κραδασμούς που προκάλεσε η υπερδεκαετής κρίση από την οποία διήλθε η χώρα μας να αφήνουν το αποτύπωμά τους ακόμα και σήμερα.
Μάχη επιβίωσης
« Οι ΜμΕ προσπαθούν να βρουν σημείο ισορροπίας ανάμεσα στην επιβίωση και τον ψηφιακό μετασχηματισμό, προτεραιότητα δίνουν στο πρώτο», επεσήμανε ο Μανώλης Μανιούδης, Οικονομικός Αναλυτής (PhD & Postdoc) και Συντονιστής Τμήματος Οικονομικής Ανάπτυξης.
Η διαχείριση των ανατιμήσεων, οι οικονομικές υποχρεώσεις και η ρευστότητα αποτελούν τις επείγουσες προτεραιότητες των ΜμΕ με όλα τα υπόλοιπα να περνούν σε δεύτερη μοίρα.
Κόψαμε μαχαίρι την αγορά ρούχων
Το 2022 το μερίδιο της συνολικής δαπάνης για αγορά ειδών ένδυσης είναι το χαμηλότερο των τελευταίων ετών (3,3%), με εξαίρεση το πανδημικό 2020. Βάσει στοιχείων που παρουσίασε η Ελισάβετ Σαλπέα, Συντονίστρια Τμήματος Ερευνών ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, 6 στους 10 πραγματοποιούν αγορές μέσω e-shop με τους καταναλωτές να κοιτούν κυρίως τιμή και ποιότητα πριν αποφασίσουν να βάλουν το χέρι στην τσέπη.
Όνειρο θερινής νυκτός η πρόσβαση στην τραπεζική χρηματοδότηση
Οι κυριότερες πηγές χρηματοδότησης των ΜμΕ είναι τα κεφάλαια της επιχείρησης, τα προσωπικά κεφάλαια των ιδιοκτητών και λιγότερο ο τραπεζικός δανεισμός και τα χρηματοδοτικά προγράμματα. Παράλληλα, η σταθερή πάγια δαπάνη το 2022-2023 αυξήθηκε κατά 24,1% σε σχέση με το περασμένο έτος με τις επιχειρήσεις να καλούνται να λειτουργήσουν μέσα σε ένα περιβάλλον όπου τα έξοδα εκτινάσσονται και τα έσοδα ναι μεν αυξάνονται αλλά η άνοδος αυτή αποδίδεται κατά βάση στις ανατιμήσεις και όχι στην αύξηση της ζήτησης.
« Σε ευρωπαϊκό επίπεδο γίνονται προσπάθειες να χαρτογραφήσουμε την επίδραση του λιανικού εμπορίου στην οικονομία, το εμπόριο χρειάζεται εργαλεία και πολιτικές για να γίνει συμπεριληπτικό στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού», επεσήμανε η Μιλένα Παναγιωτοπούλου, Επικεφαλής Δημοσίων Υποθέσεων της ΕΕ.
Latest News
Πώς «απαντούν» οι εισηγμένες στις αναταράξεις των επιτοκίων
Οι μεγάλοι όμιλοι λαμβάνουν μια σειρά από μέτρα, προκειμένου να μετριάσουν τις επιπτώσεις
Η απίστευτη ιστορία του πλουσιότερου ανθρώπου της Αργεντινής
Ο Galperin έχει εξελιχθεί σε μέγα σταρ της τεχνολογικής σκηνής της Λατινικής Αμερικής
Οι Έλληνες αμφισβητούν την κυριαρχία της Coca – Cola – Η «μάχη» των 400 εκατ. ευρώ
Οι επενδυτικές κινήσεις, οι συμμαχίες και οι νέοι παίκτες - Πώς τα αναψυκτικά περνούν κάτω από το «ραντάρ» του πληθωρισμού
Καταναλωτικά δάνεια, αντί για αποταμίευση προτιμούν οι Έλληνες
Οι καταθέσεις επιβραδύνονται, τα δάνεια μέσω εμπόρων αφορούν κυρίως αγορές αυτοκινήτων, τηλεοράσεων και κινητών
Οι influencers... σε απόγνωση – Τι συμβαίνει με την πίτα των 21 δισ.
Σύμφωνα με το Business Insider, οι συμφωνίες και οι διαφημίσεις με προσωπικότητες επιρροής είναι γεμάτες από ανήθικες επιχειρηματικές πρακτικές
Και χειμώνα και καλοκαίρι - Ο freddo espresso δεν επηρεάζεται από την εποχικότητα
Πώς φτάσαμε σήμερα 7 στους 10 καταναλωτές να προτιμούν freddo espresso καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς, ανεξάρτητα από την εποχικότητα
Στασινόπουλος, Σκλαβενίτης, Κόκκαλης και Μέγιερ αλλάζουν τον Ταύρο
Ποια είναι τα οκτώ έργα που μεταμορφώνουν τον Ταύρο – Τα κτίρια που αλλάζουν χρήση
Τα σχέδια των ελληνικών τραπεζών για ανάπτυξη στο εξωτερικό
Οι κινήσεις Eurobank, Alpha Bank, Εθνικής Τράπεζας και Πειραιώς
O Μπάιντεν στρώνει το χαλί… σε Τιτάνα και Ελληνικά Καλώδια
Πακέτο κινήτρων 120 εκατ. δολ. στις δύο ελληνικές βιομηχανίες για επενδύσεις στις ΗΠΑ
Η 15ετία που τα άλλαξε όλα στα τραπεζικά καταστήματα
Νέα πρότυπα λειτουργίας και εξυπηρέτηση των πελατών με τη συμβολή της τεχνολογίας