
«Πέταξαν» οι πωλήσεις και τα κέρδη της Hellenic Duty Free Shops (Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών Α.Ε. – ΚΑΕ) το 2023, με την εταιρεία, μέλος του ελβετικού ομίλου Dufry (νυν Avolta), να κεφαλοποιεί στο μέγιστο τις αυξημένες τουριστικές ροές παρότι η απουσία ορισμένων big spenders, όπως οι Κινέζοι και οι Ρώσοι, έγινε αισθητή.
Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών: Επενδύσεις πάνω από 35 εκατ. ευρώ
Τη διαφορά στα μεγέθη των καταστημάτων duty free έκαναν τα αεροδρόμια, καθώς η αεροπορική επιβατική κίνηση έφθασε πέρυσι τα 35,7 εκατ. επιβάτες, πολύ πιο πάνω όχι μόνο από το 2022 (31,3 εκατ. επιβάτες), αλλά και από το 2019 (32,1 εκατ. επιβάτες), δηλαδή την τελευταία «κανονική» χρονιά πριν την πανδημία. Μόνο τον Αύγουστο του 2023 καταγράφηκαν 5,7 εκατ. αεροπορικές αναχωρήσεις που αντιστοιχούν στο 16% ταυ συνόλου.
Εκτίναξη μεγεθών το 2023 για τα Duty Free Shops
Έτσι, ακριβώς 10 χρόνια μετά την εξαγορά της από τη Folli Follie των Κουτσολιούτσων, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της ΚΑΕ έφθασε τα 406,37 εκατ. ευρώ, από 318,27 εκατ. ευρώ το 2022, με τη διοίκηση, υπό την κα Μαρία Ιωαννίδου στη θέση της γενικής διευθύντριας της εταιρείας, να κάνει λόγο για «ιστορικό υψηλό».
Μάλιστα τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας αυξήθηκαν κατά 23,68 εκατ. ευρώ, στα 124,26 εκατ. ευρώ, ενώ εξόφλησε νωρίτερα τα δύο ομολογιακά δάνεια αθροιστικού ύψους 70 εκατ. ευρώ, τα οποία έλαβε στην έναρξη της πανδημίας από εγχώριες τράπεζες με εγγύηση Δημοσίου, καταβάλλοντας 16,42 εκατ. ευρώ.
Ισχυρή ώθηση σημείωσε και η κερδοφορία. Τα μικτά κέρδη έφθασαν σε 220,18 εκατ. ευρώ από 173,68 εκατ. ευρώ, με το μικτό περιθώριο να διαμορφώνεται σε 55,25% από 55,79% το 2022.
Σε επίπεδο προσαρμοσμένων EBITDA τα κέρδη ανήλθαν σε 81,75 εκατ. ευρώ από 72,8 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 47,21 από 38,23 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Υπό αυτές τις συνθήκες, το Διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας προτείνει την έγκριση μερίσματος προς τον μητρικό όμιλο ποσού ύψους 60 εκατ. ευρώ από κέρδη της χρήσης του 2023 και προηγούμενων χρήσεων, σε συνέχεια της περσινής πληρωμής μερίσματος ύψους 29,6 εκατ. ευρώ από τα κέρδη της πενταετίας 2017 – 2021.
Η «ακτινογραφία» των πωλήσεων
Οι πωλήσεις στον λειτουργικό τομέα «Αεροδρόμια» ανήλθαν το 2023 σε 286,8 εκατ. ευρώ έναντι 231,6 εκατ. ευρώ το 2022 σημειώνοντας αύξηση 23,8%, ενώ για τον όμιλο (περιλαμβάνονται και οι πωλήσεις της θυγατρικής Ελληνικές Διανομές Μονοπρόσωπη Α.Ε.) ανήλθαν σε 290,4 εκατ. ευρώ σε σχέση με 235,5 εκατ. ευρώ το 2022 (+23,3%).
Στην πρώτη θέση των επιβατών προέλευσης εξωτερικού ανέβηκε η αγορά του Ηνωμένου Βασίλειου με 4,9 εκατ. αναχωρήσεις, με αύξηση 9,36% ή 419 χιλ. σε απόλυτα μεγέθη. Η Γερμανία παρέμεινε στη δεύτερη θέση με 4,4 εκατ. επιβάτες με αύξηση 81 χιλ. ήτοι 1,9%, ενώ τις 5 πρώτες θέσεις συμπληρώνουν η Ιταλία, η Γαλλία και η Πολωνία με 2,2 εκατ., 1,7 εκατ. και 1,2 εκατ. αναχωρήσεις αντίστοιχα.
Οι πωλήσεις στο λειτουργικό τομέα «Λιμάνια» ανήλθαν το 2023 σε 14,8 εκατ. ευρώ έναντι 9,9 εκατ. ευρώ το 2022, ήτοι αύξηση 49,6%.
Οι πωλήσεις στα καταστήματα αφορολόγητων ειδών στους μεθοριακούς σταθμούς ανήλθαν το 2023 σε 83,2 εκατ. ευρώ έναντι 56,2 εκατ. ευρώ το 2022 (+48%).
Επενδύσεις 9 εκατ. ευρώ εφέτος
Εντός της χρήσης του 2023 ολοκληρώθηκαν από την Hellenic Duty Free Shops επενδύσεις ύψους 1,7 εκατ. ευρώ σε αεροδρόμια, μεθοριακούς σταθμούς και λιμάνια της επικράτειας, με το αναπτυξιακό πλάνο να συνεχίζεται και εφέτος με εκτιμώμενες νέες επενδύσεις έως 9 εκατ. ευρώ.
Σε ορίζοντα επταετίας οι επενδύσεις των Duty Free θα φθάσουν τα 35 εκατ. ευρώ, όπως έχει αναφέρει η επικεφαλής της εταιρείας, και αφορούν τόσο το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, τα περιφερειακά αεροδρόμια και τα ορισμένα λιμάνια όσο και το Ελευθέριος Βενιζέλος, όπου ανακαινίζονται κι επεκτείνονται οι εμπορικοί χώροι, καθώς υπεγράφη μεταξύ της εταιρείας και του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών παράταση της συνεργασίας για 10 έτη.
Παράλληλα, τον Φεβρουάριο εφέτος υπογράφηκε αναθεώρηση της Σύμβασης με την Fraport (14 περιφερειακά αεροδρόμια) που αφορά την αλλαγή στα ποσοστό μίσθωσης που εφαρμόζονται στις πωλήσεις, με αναδρομική ισχύ για το 2023.
Ας σημειωθεί ότι η ΚΑΕ με 125 καταστήματα σε 46 σημεία (αεροδρόμια, μεθοριακούς σταθμούς και λιμένες) σε όλη την Ελλάδα έχει άδεια αποκλειστικής εκμετάλλευσης καταστημάτων αφορολόγητων ειδών μέχρι το 2048.
Προοπτικές και προκλήσεις για το 2024
Σε ό,τι αφορά το 2024, «τα μηνύματα από τις προκρατήσεις είναι θετικά, παρά του ότι είναι εξαιρετικά νωρίς για ασφαλή συμπεράσματα» αναφέρεται στην χρηματοοικονομική έκθεση της ΚΑΕ.
Η διοίκηση προσθέτει ωστόσο πως η διαφαινόμενη τάση των τουριστών για off-season διακοπές (προς αποφυγή συνωστισμού και ακραίων καιρικών συνθηκών) αφήνει περιθώρια αυξημένης ζήτησης τόσο σε «εναλλακτικούς» μήνες όσο και οε «εναλλακτικούς» προορισμούς της χώρας μας.
Σύμφωνα με την εταιρεία σημαντικό ρόλο για την πορεία του ελληνικού τουρισμού τη θερινή περίοδο του 2024 θα παίξουν:
– Η συνεχιζόμενη στρατιωτική κρίση Ουκρανίας-Ρωσίας (επίδραση οε Ρωσικό και Ουκρανικό τουρισμό).
– Η κρίση στη Μέση Ανατολή με επηρεασμό των τουριστών από το Ισραήλ.
– Ο αριθμός των απευθείας πτήσεων από πόλεις των ΗΠΑ με δεδομένο ότι το 2023 ήταν χρονιά ρεκόρ γιο την αύξηση τουριστών από την Αμερική κάτι που αναμένεται να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο το 2024.
– Ενδεχομένη επίπτωση από την άνοδο των επιτοκίων και τις πληθωριστικές πιέσεις που θα επηρεάσουν το διαθέσιμο εισόδημα.
– Η 7-ήμερη νisα σε Τούρκους πολίτες για 10 νησιά του Αιγαίου και η ισοτιμία τουρκικής λίρας (επίδραση σε τουρκικά τουρισμό λιμάνια Αν. Αιγαίου και σύνορα).
– Οι δραστηριότητες marketing σε συνδυασμό με πολλές διαφοροποιήσεις στο μίγμα προϊόντων και στην πιο ευρεία, προσεγμένη και ολοκληρωμένη παρουσίαση των ελληνικών προϊόντων με παρουσία σε περισσότερα αεροδρόμια, αναμένεται να οδηγήσουν σε σημαντικές αυξήσεις σε όλους τους δείκτες σε σχέση με αυτούς του 2023.
«Σε αυτό το πλαίσιο ο όμιλος και η εταιρεία Θα καταβάλουν όπως πάντα κάθε προσπάθεια για την επίτευξη των οικονομικών στόχων για το 2024», σημειώνεται.


Latest News

ΓΣΕΒΕΕ: Οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις δεν χρειάζονται προσωρινά επιδόματα αλλά προσιτές τιμές ενέργειας
Με ανακοίνωσή της, η ΓΣΕΒΕΕ καλεί την Πολιτεία να υιοθετήσει πολιτικές που θα μειώσουν το κόστος ενέργειας

Ανοίγει η πλατφόρμα για επιδοτήσεις ρεύματος σε 1 εκατ. επιχειρήσεις - Αναλυτικά οι όροι και οι προϋποθέσεις
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου ξεκαθάρισε πως εκτός επιδοτήσεων θα μείνουν όσες επιχειρήσεις έχουν προβεί διαπιστωμένα σε ρευματοκλοπή

«Ταύρος» για τις ελληνικές τράπεζες η JP Morgan - Υψηλότερες τιμές στόχους για Alpha, Εθνική
Η JP Morgan προχώρησε σε αύξηση των εκτιμήσεων για την κερδοφορία του τραπεζικού κλάδου

Μείωση τζίρου και κερδών για τον Όμιλο ΒΙΟΚΑΡΠΕΤ το 2024 - Οι προοπτικές για το 2025
Το 2024 αποτέλεσε μια χρονιά προκλήσεων για τη ΒΙΟΚΑΡΠΕΤ, καθώς ολοκληρώθηκε η μεταφορά της παραγωγικής διαδικασίας της θυγατρικής «ΕΞΑΛΚΟ Α.Ε. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ»

Το στοίχημα της Lavipharm με την κάνναβη – Προς νέες εξαγορές και επενδύσεις
Τι ανέφερε η διοίκηση της Lavipharm για την πορεία της εταιρείας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών – Τι μέρισμα θα προτείνει στους μετόχους

Γιατί τελικά οι Έλληνες αγαπούν τις πολωνικές αλυσίδες - Η «μάχη» Pepco-Sinsay στην ελληνική αγορά
Ποιο είναι το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή, που εδώ και τρία χρόνια έχει δώσει ώθηση σε Pepco και Sinsay

Τι φέρνει το «T» δίπλα στην Cosmote – Οι συνέργειες που… ξεκλειδώνουν
H «νέα» Cosmote Telekom αναμένεται να έχει ως προίκα τις δεκάδες διεθνείς συνεργασίες που κουβαλά το brand Telekom, σαν διεθνής τηλεπικοινωνιακός πάροχος

Revoil: Το μέρισμα για το 2024 – Από 6 Μαΐου η καταβολή του
Από τη Τρίτη 29 Απριλίου 2025 οι μετοχές θα διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα είσπραξης μερίσματος

Καρέλιας: Αύξηση στα κέρδη - Πρόταση για μέρισμα 14 ευρώ
Βασικός παράγοντας για τα αποτελέσματα ήταν η πορεία των σημάτων στις διεθνείς αγορές

Η Cosmote γίνεται Cosmote Telekom - Η αλλαγή στο ιστορικό brand μετά από 27 χρόνια
«Μέσα από την Cosmote Telekom, θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε ακόμα περισσότερο την τεχνογνωσία, τις καινοτομίες και τις διεθνείς συνεργασίες της Telekom», δήλωσε ο Κώστας Νεμπής, πρόεδρος και CEO του Ομίλου ΟΤΕ