Οι επαναδιαπραγματεύσεις του Αμερικανού προέδρου για τους δασμούς στην Κίνα αλλά και η θερινή περίοδος που είναι προ των πυλών, αναμένεται να οδηγήσουν τους λιανέμπορους και τις εταιρείες ρούχων σε αυξήσεις τιμών.
Μετά τη συμφωνία Ουάσινγκτον και Πεκίνου να μειώσουν προσωρινά τους δασμούς, οι εταιρείες επώνυμων εμπορικών σημάτων ρουχισμού και οι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ που διαθέτουν και ρούχα σπεύδουν να εξασφαλίσουν προϊόντα κατασκευασμένα στην Κίνα για να προλάβουν την καλοκαιρινή περίοδο αγορών που ξεκινάει στα τέλη Μαϊου, μεταδίδει το Reuters.
Η συμφωνία ΗΠΑ – Κίνας
Η συμφωνία, που ανακοινώθηκε τη Δευτέρα, προβλέπει μείωση των δασμών από 145% σε 30% για διάστημα τριών μηνών. Ως αποτέλεσμα, οι παραγγελίες από κινεζικά εργοστάσια για καλοκαιρινά είδη όπως φορέματα, μαγιό και αντηλιακά αυξήθηκαν απότομα, σύμφωνα με την εταιρεία logistics Portless, η οποία εξειδικεύεται στη μεταφορά εμπορευμάτων από την Κίνα για λογαριασμό αμερικανικών επιχειρήσεων e-commerce, κυρίως μέσω αεροπορικής μεταφοράς.
«Μόλις ανακοινώθηκε η μείωση των δασμών, οι πελάτες μας είπαν ‘είμαστε σε κατάσταση πλήρους δράσης’», δήλωσε ο Ιζζι Ρόζεντσβαϊγκ, CEO της Portless, η οποία μετρά μεταξύ των πελατών της την εταιρεία μαγιό Hapari και τον κατασκευαστή εντομοαπωθητικών NatPat. «Είπαν ‘ας ξεκινήσουμε ξανά την παραγωγή και τις αποστολές’».
Οι αμερικανικές επιχειρήσεις βασίζονται κυρίως στη ναυτιλία για την αποστολή προϊόντων, αλλά αυτό μπορεί να διαρκέσει από 30 έως 60 ημέρες για τα προϊόντα να φτάσουν στις ΗΠΑ από την Κίνα, ανάλογα με τον προορισμό και το μέγεθος του πλοίου – αν και οι παραγγελίες για το καλοκαίρι μπορεί να ξεκινήσουν από το τέλος του χειμώνα ή την αρχή της άνοιξης για να επιτραπεί η δημιουργία νέων σχεδίων, λέει στο Reuters ο Τζον Χάρμον, γενικός διευθυντής έρευνας τεχνολογίας στην Coresight Research.
Οι αποστολές εμπορευμάτων από την Κίνα ξεκινούν τουλάχιστον δύο με τρεις μήνες πριν από την έναρξη της καλοκαιρινής περιόδου. Ωστόσο, μετά την επιβολή από τον πρόεδρο των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, αντιποίνων και δασμών, πολλές αμερικανικές εταιρείες πάγωσαν τις παραγγελίες τους.
Οι κρατήσεις κοντέινερ από την Κίνα προς τις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά σχεδόν 50% την τελευταία εβδομάδα του Απριλίου εξαιτίας των δασμών του 145% που είχε αρχικά αποφασίσει ο πρόεδρος, αναφέρει το Reuters.
Αυτή η τάση αναστράφηκε τη Δευτέρα, αλλά ο Χάρμον λέει ότι η επανεκκίνηση των αλυσίδων εφοδιασμού μετά το πάγωμα του Απριλίου ενδέχεται να χρειαστεί κάποιο χρόνο.
«Ήταν πάρα πολύ απασχολημένοι αυτές τις δύο ημέρες», λέει η Λίου, που κατασκευάζει παιχνίδια, η οποία αρνήθηκε να δώσει το πλήρες όνομά της.
«Κάνουμε κρατήσεις για κοντέινερ και ορισμένα από τα εμπορεύματά μας είναι ήδη καθ’ οδόν προς το λιμάνι της Σενζέν. Τους τελευταίους μήνες υπήρχαν λιγότερα λεωφορεία μεταφοράς εμπορευμάτων στο δρόμο, αλλά σήμερα… υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση στο δρόμο προς το λιμάνι», λέει η Λιου, η οποίος εξυπηρετεί πελάτες, συμπεριλαμβανομένης της Walmart, που είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας εμπορευμάτων κοντέινερ στις ΗΠΑ.
Η εταιρεία καταναλωτικών προϊόντων Newell Brands, η οποία επίσης έχει την Walmart ως πελάτη, δήλωσε την Πέμπτη ότι είχε επαναρχίσει τις αποστολές καροτσιών Graco και παιδικών καθισμάτων καθισμάτων μωρών, που είχε αποθηκεύσει σε αποθήκες στην Κίνα.
Ανησυχίες για το κόστος των κοντέϊνερ
Παρά τη βιασύνη για την παράδοση εμπορευμάτων στις ΗΠΑ, οι ναύλοι μεταφοράς δεν έχουν ακόμη αυξηθεί. Η τιμή για την αποστολή ενός κοντέινερ 40 ποδιών (12 μέτρων) από την Κίνα στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 3% σε εβδομαδιαία βάση στα 2.395 δολάρια τη Δευτέρα, σύμφωνα με στοιχεία από την πλατφόρμα κρατήσεων και πληρωμών εμπορευμάτων Freightos.
Αυτό είναι το μισό από την τιμή του Φεβρουαρίου, όταν πολλοί μεγάλοι παίχτες έσπευδαν να αποθηκεύσουν εμπορεύματα για να αποτρέψουν τον αναμενόμενο αντίκτυπο των δασμών.
Ωστόσο, εταιρείες όπως η Bogg Bag αρχίζουν να ανησυχούν ότι οι τιμές των κοντέινερ θα αυξηθούν σύντομα.
Η Κιμ Βακαρέλα, CEO εταιρείας που κατασκευάζει τσάντες, που πωλούνται σε λιανοπωλητές όπως η Target, είπε ότι έχει επιταχύνει δραστικά την παραγωγή των τσαντών της, κατασκευασμένων στην Κίνα, για να στείλει όσες το δυνατόν περισσότερες στο Νιου Τζέρσεϊ μέχρι τον Αύγουστο. Επιμένει να εστιάζει σε λίγα δημοφιλή προϊόντα αντί να κυκλοφορήσει πολλά νέα προϊόντα ταυτόχρονα.
Παρά το γεγονός ότι η Κίνα και οι ΗΠΑ συμφώνησαν να μειώσουν τους δασμούς ενώ συνεχίζονται οι εμπορικές διαπραγματεύσεις, οι ΗΠΑ διατήρησαν το 30% φόρο στις εισαγωγές κινεζικών προϊόντων, κάτι που θα πιέσει τόσο τους μεγάλους όσο και τους μικρούς λιανοπωλητές τους επόμενους μήνες.
Οι εκτελεστικοί διευθυντές της Walmart δήλωσαν ότι ενδέχεται να ξεκινήσουν να αυξάνουν τις τιμές μέχρι το τέλος Μαΐου, ενώ ο γερμανικός κατασκευαστής σανδαλιών Birkenstock ανακοίνωσε ότι θα αυξήσει τις τιμές παγκοσμίως.
Μαζί με την Walmart, οι εταιρείες Costco και Target έκαναν παραγγελίες νωρίτερα στην αρχή της χρονιάς.
Τα αποθέματα της Walmart αυξήθηκαν κατά περίπου 3% στο τρίμηνο που έληξε στις 31 Ιανουαρίου, η πρώτη άνοδος σε σχεδόν δύο χρόνια, λέει ο αναλυτής Αρούν Σούνταραμ. Στην αλυσίδα κλαμπ Costco, τα αποθέματα αυξήθηκαν σχεδόν κατά 10%, ενώ αυτά της εταιρείας λιανικής πώλησης ειδών surf και skateboard Zumiez αυξήθηκαν περίπου 14% στο τρίμηνο έως τον Φεβρουάριο. Τα αποθέματα της Target αυξήθηκαν κατά 7% κατά την ίδια περίοδο.
Θα υπάρξει συμφόρηση της εφοδιαστικής αλυσίδας;
Ενώ η αναστολή των δασμών τη Δευτέρα αποτελεί πιθανό πλεονέκτημα για τις αμερικανικές μάρκες που επιθυμούν να εφοδιαστούν με καλοκαιρινά εμπορεύματα, η βιασύνη που καταγράφεται στην παρούσα φάση ενδέχεται να δημιουργήσει συμφόρηση στις αλυσίδες εφοδιασμού – αν και πιθανότατα λιγότερο σοβαρή από ό,τι κατά τα χρόνια της πανδημίας 2021-2022, λέει ο Σούνταραμ, ο οποίος αναμένει αύξηση των ναύλων.
Ορισμένοι κατασκευαστές διακοσμητικών για το Halloween δήλωσαν στο Reuters ότι θα πρέπει να βιαστούν να παράγουν και να στείλουν προϊόντα στις ΗΠΑ εντός του 90ήμερου χρονικού παραθύρου.
Ο Τζιν Σερόκα, εκτελεστικός διευθυντής του Λιμανιού του Λος Άντζελες, υποστήριξε ότι οι επιχειρήσεις ενδέχεται να μην είναι σε θέση να προετοιμαστούν πλήρως για την καλοκαιρινή περίοδο και την επιστροφή στα σχολεία τον Ιούλιο, άλλη μια μεγάλη περίοδος λιανικής πώλησης.
«Αυτή τη στιγμή κοιτάμε τις τελευταίες παραγγελίες που θα γίνουν για την επιστροφή στα σχολεία, και ίσως κάποιες εκκρεμείς παραγγελίες για καλοκαιρινά ρούχα. Είναι πραγματικά πιεστικό», είπε ο Σερόκα.
Ο Στίβεν Λαμάρ, ο οποίος ηγείται της American Apparel & Footwear Association, η οποία έχει μέλος την Adidas America, επισήμανε τον κίνδυνο συμφόρησης στα λιμάνια, εάν εκατοντάδες εταιρείες σπεύσουν να φέρουν αγαθά τώρα.
«Ο εμπορικός πόλεμος έχει καθυστερήσει τις αποστολές προϊόντων για την επιστροφή στα σχολεία κατά έναν μήνα. Όμως, οι περιφέρειες δεν μπορούν να καθηστερήσουν το άνοιγμα των σχολείων για ένα μήνα», λέει ο Λαμάρ.