Δεν μπόρεσε τελικά να αποφύγει τη δεύτερη αίτηση πτώχευσης η Claire’s, η οποία αγωνίστηκε να ανακτήσει τη δύναμή της μετά την αναδιάρθρωση βάσει του Κεφαλαίου 11 πριν από επτά χρόνια. Και μετά την αμερικανική επικράτεια, αναμένεται να βάλει πλώρη με κάποια αντίστοιχη κίνηση και στον Καναδά, διατηρώντας ωστόσο τα καταστήματά της ανοιχτά.
Η αλυσίδα κοσμημάτων που βρέθηκε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος εφήβων, με παρουσία, σε εμπορικά κέντρα, δεν πτοείται και ετοιμάζει το επόμενο βήμα της μέσα από «συζητήσεις με πιθανούς στρατηγικούς και χρηματοοικονομικούς εταίρους», όπως επισήμανε εξάλλου και ο διευθύνων σύμβουλος Chris Cramer.
Ωστόσο, η εταιρεία σκοπεύει να πουλήσει μέρος ή το σύνολο των περιουσιακών της στοιχείων, και σύμφωνα με τα δικαστικά έγγραφα, αρχικά προβλέπεται το κλείσιμο 18 καταστημάτων στις ΗΠΑ. Η Claire’s έχει χρέη τουλάχιστον 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων και έως και 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με το Reuters.
Η Claire’s διαθέτει περισσότερα από 2.750 καταστήματα με το ίδιο όνομα σε 17 χώρες της Βόρειας Αμερικής και της Ευρώπης, καθώς και 190 καταστήματα με το σήμα «Icing» στη Βόρεια Αμερική. Τα προϊόντα της διατίθενται επίσης σε άλλους retailers στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη, καθώς και σε περισσότερα από 300 καταστήματα Claire’s με franchise, κυρίως στη Μέση Ανατολή και τη Νότια Αφρική.
Η πτώχευση μπορεί να είναι μια καλή επιλογή για μια αλυσίδα λιανικής πώλησης που αντιμετωπίζει δυσκολίες
Οι έφηβοι και η Claire’s
Η Claire’s -παλαιότερα γνωστή ως Claire’s Boutiques, Claire’s Boutique και Claire’s Accessories- είναι αμερικανική εταιρεία λιανικής πώλησης αξεσουάρ, κοσμημάτων και παιχνιδιών, με έδρα στο Hoffman Estates του Ιλινόις, που κατέληξε να απευθύνεται κυρίως σε κορίτσια νεαρής ηλικίας και εφήβους, με όχημα τα αξεσουάρ, τα κοσμήματα και το piercing (σ.σ. τρύπημα αυτιών).
Ιδρύθηκε το 1961, όταν ο ο Ρόουλαντ Σέφερ ίδρυσε την Fashion Tress Industries, μια εταιρεία που πωλούσε περούκες και έγινε ο μεγαλύτερος λιανοπωλητής περούκας μόδας στον κόσμο.
Το μεγάλο βήμα έγινε όταν το 1973 εξαγόρασε την Claire’s, μια τοπική αλυσίδα κοσμημάτων με 25 καταστήματα, και άρχισε να μετατοπίζει την εστίασή της προς μια σειρά κοσμημάτων μόδας και αξεσουάρ με τη νέα επωνυμία Claire’s Accessories, Inc.
Όλα εξελίσσονταν ομαλά με την ανάπτυξη σημείων της αλυσίδας σε όλο τον κόσμο. Ωστόσο έδειξε να δυσκολεύεται να ανακάμψει μετά την πτώχευση του 2018, στην οποία η Apollo Global Management «παρέδωσε τα κλειδιά» σε πιστωτές, συμπεριλαμβανομένων των Elliott Management Corp. και Monarch Alternative Capital.
Παρόλα αυτά το 2022 ανακοίνωσε τα σχέδιά της να εισαχθεί στο χρηματιστήριο με αρχική δημόσια προσφορά.

Ανατροπή σχεδίων
Τους τελευταίους μήνες, όμως, το υψηλότερο κόστος εισαγωγών που συνδέεται με τις δασμολογικές πολιτικές του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, καθώς και η εξασθένηση των καταναλωτικών δαπανών, επηρέασαν αρνητικά τις δραστηριότητές της.
Σύμφωνα με τη Sarah Foss, επικεφαλής του τμήματος πτωχεύσεων της Debtwire, η Claire’s όσο και να το θέλει, φαίνεται πως δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του κοινού της.
«Αυτή η δημογραφική ομάδα είναι γνωστή για την ασταθή συμπεριφορά της και επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τις τάσεις που βλέπει στο διαδίκτυο, με αποτέλεσμα ορισμένα από τα βασικά καταστήματα των εμπορικών κέντρων, όπως το Claire’s ή το Forever 21, να δυσκολεύονται να συμβαδίσουν με τις μεταβαλλόμενες τάσεις και προτιμήσεις της πελατειακής τους βάσης», δήλωσε η Foss στο Retail Dive.
Το Forever 21 υπέβαλε αίτηση πτώχευσης τον Μάρτιο, κατηγορώντας τον ανταγωνισμό από τις Temu και Shein. Ο λιανοπωλητής γρήγορης μόδας είχε υποβάλει προηγουμένως αίτηση το 2019.
Ο Cramer της Claire’s εξήγησε πως «ο αυξημένος ανταγωνισμός, οι τάσεις των καταναλωτικών δαπανών και η συνεχιζόμενη στροφή μακριά από τα φυσικά καταστήματα λιανικής, σε συνδυασμό με τις τρέχουσες δανειακές μας υποχρεώσεις και τους μακροοικονομικούς παράγοντες» ανάγκασαν την εταιρεία να καταφύγει ξανά στο δικαστήριο πτωχεύσεων.
Στις καταθέσεις της, η εταιρεία διευκρίνισε ότι «αντιμετώπισε ένα δύσκολο εμπορικό περιβάλλον τα τελευταία χρόνια, το οποίο προκλήθηκε από μακροοικονομικές πιέσεις και πιέσεις που αφορούσαν συγκεκριμένα τον τομέα του λιανικού εμπορίου, όπως η μείωση της επισκεψιμότητας στα καταστήματα, η αύξηση των επιτοκίων, ο πληθωρισμός, οι δασμοί, ο εντεινόμενος ανταγωνισμός από συγκρίσιμους λιανοπωλητές που προσφέρουν σημαντικές εκπτώσεις και η διαφορά μεταξύ αποθεμάτων και ζήτησης των πελατών».
«Αυτή η απόφαση είναι δύσκολη, αλλά απαραίτητη», τόνισε ο Cramer.

Πτώχευση αλλά και ευκαιρία για την Claire’s
Τα επίπεδα χρέους της εταιρείας έχουν αυξηθεί σε τέτοιο βαθμό που η διαχείρισή τους και η λειτουργία των καταστημάτων γίνονταν αδύνατες, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της GlobalData, Neil Saunders. Ο ανταγωνισμός έχει επίσης ενταθεί, συμπεριλαμβανομένων των νεοεισερχόμενων εταιρειών «όπως η Lovisa, που προσφέρει στους νεότερους αγοραστές μια πιο εξελιγμένη ποικιλία προϊόντων σε προσιτές τιμές», ανέφερε σε σχόλια που έστειλε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
«Η αλυσίδα έχει πλημμυρίσει από μια σειρά προβλημάτων, τόσο εσωτερικών όσο και εξωτερικών, που την έκαναν αδύνατο να παραμείνει στη ζωή», σημείωσε. «Πρόσφατα, οι δασμοί έχουν αυξήσει το κόστος και η Claire’s δεν είναι σε θέση να το διαχειριστεί αποτελεσματικά».
Αυτή η πτώχευση είναι μια ευκαιρία για επανεκκίνηση, με το κλείσιμο των καταστημάτων με χαμηλή απόδοση και τη μείωση του χρέους, αλλά «η αναδιοργάνωση θα είναι δύσκολη υπόθεση στο τρέχον περιβάλλον», σύμφωνα με τον Saunders.
Πράγματι, οι λιανοπωλητές που επιστρέφουν στην πτώχευση πολλές φορές είναι πιο πιθανό να τα παρατήσουν, είπε ο Foss, αναφέροντας, μαζί με την Forever 21, τις Joann, Party City και Rue21.
«Η πτώχευση μπορεί να είναι μια καλή επιλογή για μια αλυσίδα λιανικής πώλησης που αντιμετωπίζει δυσκολίες, επιτρέποντάς της να επαναπροσδιορίσει τους στόχους της, να μειώσει το χρέος της και να περιορίσει την παρουσία της στον τομέα της λιανικής πώλησης», δήλωσε ο Foss. «Ωστόσο, οι λιανοπωλητές που έχουν βγει από το Κεφάλαιο 11 μόνο για να υποβάλουν ξανά αίτηση λίγα χρόνια αργότερα, συχνά καταλήγουν να εκκαθαρίζουν και να κλείνουν εντελώς τις πόρτες τους, διατηρώντας μόνο κάποια παρουσία στο διαδίκτυο».