Οι βρετανικοί κατασκευαστές πολυτελών αυτοκινήτων αντιμετωπισαν με ικανοποίηση τη συμφωνία με τις ΗΠΑ που αποφάσισαν να μειώσουν τους δασμούς στις εξαγωγές τους στο 10% από το 27,5% που ίσχυε προηγουμένως.
Αν και η συμφωνία μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και ΗΠΑ θα συμβάλει στη διατήρηση των θέσεων εργασίας και ο βασικός δασμολογικός συντελεστής είναι υψηλότερος από τον δασμό 15% που οι ΗΠΑ πρόκειται να επιβάλουν στα οχήματα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, υπάρχει μια πιθανή επιδείνωση: ο φόρος εισαγωγής 10% θα ισχύει για τα πρώτα 25.000 οχήματα από το Ηνωμένο Βασίλειο που θα φτάνουν στις ΗΠΑ κάθε τρίμηνο, ενώ για τα οχήματα που υπερβαίνουν το όριο θα επιβάλλεται δασμός 27,5%.
Ομως, το πρόβλημα είναι περίπλοκο όπως διαπιστωνει και το Bloomberg : Οι βρετανικές αυτοκινητοβιομηχανίες ενδέχεται να αναγκαστούν να ανταγωνιστούν μεταξύ τους για να εξασφαλίσουν τον προνομιακό συντελεστή. Η βρετανική κυβέρνηση πρέπει να παρέμβει για να αποτρέψει τον ανταγωνισμό, αλλά πώς;
Ο ανταγωνισμός
H δασμολογική ποσόστωση έχει οριστεί λίγο κάτω από τα περίπου 102.000 οχήματα που εξήγαγε το Ηνωμένο Βασίλειο στις ΗΠΑ πέρυσι, πράγμα που σημαίνει ότι οι περισσότερες αποστολές θα πληρώσουν τον χαμηλότερο συντελεστή, κάτι που είναι καλή είδηση. Ωστόσο, ο κίνδυνος να πρέπει να πληρώσουν πολύ περισσότερα προκαλεί «κάποια παράνοια» στην αυτοκινητοβιομηχανία του Ηνωμένου Βασιλείου, όπως αναγνώρισε πρόσφατα ένας κορυφαίος λομπίστας.
Με την πρώτη ματιά, η εφαρμογή του δασμού 10% με βάση την αρχή «ο πρώτος που έρχεται, πρώτος εξυπηρετείται» δεν φαίνεται να δημιουργεί προβλήματα — τελικά, οι δασμολογικές ποσοστώσεις λειτουργούν συνήθως με βάση αυτή την αρχή.
Ωστόσο, αυτό δίνει κίνητρο στους κατασκευαστές αυτοκινήτων να εξασφαλίσουν ότι τα πλοία τους θα προσάραξουν πριν από τους ανταγωνιστές τους, απειλεί να εκτοπίσει τους παραγωγούς μικρού όγκου και δυσχεραίνει τον προγραμματισμό. (Ο συντονισμός των παραδόσεων με τους ανταγωνιστές μπορεί να έχει αντιμονοπωλιακές επιπτώσεις.)
Αν και η αναλογική κατανομή του Ηνωμένου Βασιλείου για το 2025 θα είναι πιθανώς επαρκής — εν μέρει επειδή ορισμένοι κατασκευαστές προχώρησαν σε προωθημένες αποστολές στις ΗΠΑ φέτος για να αποφύγουν υψηλότερους δασμούς — η ποσόστωση είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσει δυσκολίες σε κάποιο σημείο, και πιθανώς ήδη από το επόμενο έτος, σημειώνει το Bloomberg.
Η θέση της Jaguar Land Rover
Επιπλέον, μακροπρόθεσμα θα λειτουργήσει ως φρένο για τους βρετανούς κατασκευαστές που αυξάνουν τις πωλήσεις τους στις ΗΠΑ, μια βασική αναπτυσσόμενη αγορά — ειδικά τώρα που η κινεζική αγορά έχει γίνει πολύ πιο ανταγωνιστική. Οι εξαγωγές προς τις ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν περίπου το 13% της βρετανικής παραγωγής αυτοκινήτων, ωστόσο, για ορισμένους βρετανούς κατασκευαστές αυτοκινήτων, οι ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν μεταξύ 30% και 50% της παραγωγής τους.
Το θέμα περιπλέκεται ακόμη περισσότερο από το γεγονός ότι οι εξαγωγές αυτοκινήτων της Βρετανίας προς τις ΗΠΑ είναι εξαιρετικά ανισορροπημένες: η Jaguar Land Rover Automotive Plc είναι μακράν η μεγαλύτερη, έχοντας εξάγει περίπου 84.000 οχήματα στις ΗΠΑ κατά το οικονομικό έτος που έληξε τον Μάρτιο. Αυτό δεν αφήνει πολύ περιθώριο για τις Mini και Rolls-Royce Motor Cars Ltd. που ανήκουν στην BMW AG, την Bentley Motors Ltd., την Aston Martin Lagonda Global Holdings Plc, την McLaren Automotive Ltd. και την Lotus Technology Inc. — παρά το γεγονός ότι οι περισσότερες από αυτές κατασκευάζουν μόνο μερικές χιλιάδες αυτοκίνητα ετησίως.
Σε γραπτή κατάθεση στο κοινοβούλιο, η Ένωση Κατασκευαστών και Εμπόρων Αυτοκινήτων δήλωσε ότι η ποσόστωση δεν εγγυάται «ισότιμη μεταχείριση» και είναι «εξ ορισμού δύσκολη, ιδίως για τους κατασκευαστές μικρού όγκου και τις επιχειρήσεις που λειτουργούν με αυστηρή βάση κατασκευής κατά παραγγελία».