Βουτιά 6% κατέγραψαν οι μετοχές της Nissan την Τρίτη, μετά την ανακοίνωση ότι η Mercedes-Benz, ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχός της, πούλησε ολόκληρο το μερίδιό της, ύψους 3,8%, στην ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία.
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δήλωσε ότι το συνταξιοδοτικό της ταμείο θα πουλήσει μετοχές αξίας περίπου 346 εκατομμυρίων δολαρίων, ασκώντας πίεση στη Nissan καθώς αγωνίζεται να εφαρμόσει ένα σχέδιο ανάκαμψης.
Η πώληση του μεριδίου τη Δευτέρα έρχεται καθώς ο Ivan Espinosa, ο οποίος ανέλαβε διευθύνων σύμβουλος τον Απρίλιο, αναδιαρθρώνει την εταιρεία, μειώνοντας το κόστος κατά 500 δισεκατομμύρια γιεν (3,4 δισεκατομμύρια δολάρια), περικόπτοντας 20.000 θέσεις εργασίας, κλείνοντας εργοστάσια και πουλώντας ακίνητα.
Οι δύο εταιρείες είχαν συνεργαστεί το 2010 υπό τον πρώην επικεφαλής της Nissan, Κάρλος Γκοσν, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν σφυρηλατήσει συμμαχίες μετά την οικονομική κρίση του 2008, σε μια προσπάθεια να μειώσουν το κόστος ανάπτυξης και παραγωγής.
Τα προβλήματα στη Nissan
Η τιμή της μετοχής της Nissan είχε αυξηθεί αφότου ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ δεσμεύτηκε τον Ιούλιο να μειώσει τους δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την Ιαπωνία από 27,5% σε 15%. Ωστόσο, η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας εξακολουθεί να είναι κάτω από τα 10 δισεκατομμύρια δολάρια και η τιμή της μετοχής της έχει μειωθεί κατά 28% από την αρχή του έτους.
Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία κατέγραψε αρνητική ελεύθερη ταμειακή ροή ύψους 390,5 δισεκατομμυρίων γιεν κατά το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος οικονομικού έτους και ανέστειλε τις προβλέψεις της για ολόκληρο το έτος.
Με την άνοδο των Κινέζων κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων, η Nissan έπεσε για πρώτη φορά εκτός της λίστας των 10 κορυφαίων αυτοκινητοβιομηχανιών σε πωλήσεις τους πρώτους έξι μήνες του έτους, σύμφωνα με την υπηρεσία MarkLines, τα δεδομένα της οποίας χρονολογούνται από το 2004.
Ο όμιλος με έδρα τη Γιοκοχάμα επιδίωξε συνομιλίες συγχώνευσης στα τέλη του περασμένου έτους με την Honda, αλλά κατέρρευσαν μέσα σε λίγους μήνες, καθώς η Honda ήθελε τον πλήρη έλεγχο της συνδυασμένης εταιρείας.
Τι θα κάνει η Renault
Η Renault έχει ζημίες 9,5 δισ. ευρώ από το μερίδιό της στη Nissan
Ο μεγαλύτερος μέτοχος της Nissan και μακροχρόνιος εταίρος της συμμαχίας, η Renault, επιδιώκει επίσης να εκποιήσει μέρος του 36% του μεριδίου της.
Οι συνομιλίες για τη συγχώνευση με την Honda προκλήθηκαν από την προσέγγιση της Foxconn, προμηθευτή iPhone από την Ταϊβάν, προς τη Renault σχετικά με την αγορά του μεριδίου της στη Nissan, καθώς επιχειρεί να εισέλθει στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων με συμβόλαιο.
Η Mercedes-Benz δήλωσε ότι οι μετοχές της Nissan δεν έχουν πλέον στρατηγική σημασία και πωλήθηκαν στο πλαίσιο εκκαθάρισης του χαρτοφυλακίου. Η Nissan, η οποία πούλησε μερίδιο 1,5% στη Mercedes το 2021, αρνήθηκε να σχολιάσει.