Σε αλλαγή μίγματος πολιτικής καλούν την Ευρωπαική Ενωση, οι εκπρόσωποι της ευρωπαικής αυτοκινητοβιομηχανίας υποδεικνύοντας το δρόμο που ακολουθεί η Κίνα, η οποία αναδεικνύεται σε πρωταγωνίστρια της ηλεκτροκίνησης.
Η Ευρώπη πρέπει να ακολουθήσει το «σενάριο» της Κίνας και να συμπεριλάβει τα υβριδικά αυτοκίνητα στην προσπάθειά της να μειώσει τις εκπομπές ρύπων από τα αυτοκίνητα, δήλωσαν οι επικεφαλής της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, προειδοποιώντας τις Βρυξέλλες ότι η τήρηση της απαγόρευσης των βενζινοκινητήρων από το 2035 θέτει σε κίνδυνο τη μεγαλύτερη βιομηχανία της Ένωσης.
Ο Ολα Καλένιους , πρόεδρος του ευρωπαϊκού οργανισμού αυτοκινητοβιομηχανίας ACEA, δήλωσε στους Financial Times ότι η Κίνα είναι η πιο προηγμένη χώρα στον τομέα της «απανθρακοποίησης της κινητικότητας», χάρη σε μια πολιτική που ενθαρρύνει όχι μόνο τα ηλεκτρικά οχήματα, αλλά και τα υβριδικά και άλλες τεχνολογίες για τη μείωση των εκπομπών.
«Χωρίς ημερομηνία, χωρίς απαγόρευση, τεχνολογική ανοιχτότητα… αν αυτή η στρατηγική έχει αποδειχθεί επιτυχής, γιατί δεν είμαστε διατεθειμένοι να συζητήσουμε τουλάχιστον την ευρωπαϊκή εκδοχή της;», δήλωσε ο Καλένιους , ο οποίος είναι επίσης διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz.
Την άποψή του συμμερίστηκε ο Ματίας Ζινκ , διευθύνων σύμβουλος του προμηθευτή ανταλλακτικών αυτοκινήτων Schaeffler, ο οποίος είναι επίσης επικεφαλής της Clepa, του οργανισμού της βιομηχανίας προμηθευτών αυτοκινήτων: «Αυτό που έκανε καλά η Κίνα ήταν να μην επιβάλει κανονισμούς στην τεχνολογία… τι κακό έχει να αντιγράψουμε αυτή την ιδέα;»
Τι ζητούν οι ευρωπαίοι κατασκευαστές
Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία έχει εντείνει τις εκκλήσεις της προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επανεξετάσει την απαγόρευση των νέων αυτοκινήτων με βενζινοκινητήρα από το 2035, υποστηρίζοντας ότι αυτό αναγκάζει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να επενδύσουν όλα τους τα κεφάλαια σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντί σε μια σειρά εναλλακτικών λύσεων με χαμηλότερες εκπομπές.
Σε επιστολή προς την Επιτροπή στις 27 Αυγούστου, η ACEA και η Clepa υποστήριξαν ότι η επίτευξη τόσο «αυστηρών» στόχων για τα οχήματα μηδενικών εκπομπών «στον σημερινό κόσμο, απλά δεν είναι πλέον εφικτή».
Οι Βρυξέλλες έχουν ήδη χαλαρώσει τους κανόνες που καθορίζουν συγκεκριμένους στόχους μείωσης των εκπομπών για το 2025, επιτρέποντας στους κατασκευαστές αυτοκινήτων να κατανείμουν τη συμμόρφωσή τους με τους κανόνες σε διάστημα τριών ετών.
Σε μια άλλη κίνηση για τη στήριξη του κλάδου, η Επιτροπή επέβαλε επίσης δασμούς στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, υποστηρίζοντας ότι επιδοτούνται αθέμιτα από το Πεκίνο και υποτιμούν τους ευρωπαίους ανταγωνιστές τους.
Το ποσοστό των ηλεκτρικών
Οι αξιωματούχοι της ΕΕ είναι απρόθυμοι να αναθεωρήσουν την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035, καθώς οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έχουν αυξηθεί φέτος χάρη στα πιο προσιτά νέα μοντέλα.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν το 17% της αγοράς της ΕΕ από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο, συμπεριλαμβανομένης της Νορβηγίας και της Ισλανδίας, ενώ τα υβριδικά και τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα κατέλαβαν το 43% της αγοράς. Σύμφωνα με την Schmidt Automotive Research, το ποσοστό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναμένεται να φτάσει το 22,6% το επόμενο έτος.

O CEO της Mercedes και πρόεδρος της ACEA, Ολα Καλένιους
Ο πρόεδρος των ευρωπαιων κατασκευαστών (ACEA) τόνισε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία έχει δεσμευτεί για την απανθρακοποίηση , έχοντας ήδη επενδύσει εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ στη μετάβαση στην ηλεκτρική ενέργεια. Ωστόσο, η Ευρώπη πρέπει επίσης να επενδύσει περισσότερο σε υποδομές φόρτισης και αλυσίδες εφοδιασμού, τομείς στους οποίους έχει επικεντρωθεί η βιομηχανική στρατηγική της Κίνας για την προώθηση των ηλεκτρικών οχημάτων, εκτός από τις επιδοτήσεις αγοράς.
«Αν θέλουμε να αυξήσουμε τις πιθανότητες επιτυχίας αυτού του ηλεκτρικού βασικου δρόμου, τότε πρέπει να επενδύσουμε και σε αυτόν», πρόσθεσε.
Ο Καλένιους υπογράμμισε επίσης τον κίνδυνο ότι, πριν από την επιβολή οποιασδήποτε απαγόρευσης, οι καταναλωτές θα σπεύσουν να αγοράσουν αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και θα τα κρατήσουν. Αυτό θα «μειώσει σημαντικά» την αγορά αυτοκινήτων κατά το πρώτο έτος της απαγόρευσης και οι μικρές εταιρείες θα δυσκολευτούν να αντεπεξέλθουν στην ύφεση, είπε.
Υπάρχει «μεγάλος κίνδυνος» να «πληγεί σοβαρά η μεγαλύτερη βιομηχανία της Ευρώπης», προειδοποίησε ο πρόεδρος της Mercedes και της ACEA.
Οι διαφορετικές «ταχύτητες»
Η Mercedes-Benz είναι από τις πιο αργές ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες στην πρόοδο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το πρώτο εξάμηνο του έτους, λίγο περισσότερο από το 8% των αυτοκινήτων που πούλησε παγκοσμίως ήταν ηλεκτρικά, σε σύγκριση με το 18% της BMW, το 16% της Renault και το 11% της Volkswagen.
Εν τω μεταξύ, η υιοθέτηση των αυτοκινήτων με μπαταρία στην Κίνα συνεχίζει να επιταχύνεται, με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να αναμένεται να ξεπεράσουν τις πωλήσεις των παραδοσιακών αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης για πρώτη φορά φέτος.
Παρά την πρόσφατη αύξηση των πωλήσεων στην Ευρώπη, η κατασκευή αυτοκινήτων με μπαταρία απαιτεί τεράστιες επενδύσεις. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι επίσης λιγότερο κερδοφόρα από την πώληση βενζινοκίνητων οχημάτων, ασκώντας πίεση στους κατασκευαστές αυτοκινήτων σε μια περίοδο που αντιμετωπίζουν υψηλότερους δασμούς στις ΗΠΑ.
Η ευρωπαική αυτοκινητοβιομηχανία παραμένει διχασμένη όσον αφορά την πορεία προς την απανθρακοποίηση, με κατασκευαστές αυτοκινήτων που εστιάζουν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως η Volvo Cars και η Polestar, να προειδοποιούν για τον κίνδυνο χαλάρωσης των στόχων.
Περισσότεροι από 100 ηγέτες επιχειρήσεων κάλεσαν τις Βρυξέλλες να παραμείνουν σταθερές στον στόχο του 2035, σε μια επιστολή που θα δημοσιευθεί την επόμενη εβδομάδα, σύμφωνα με τον Κρις Χίρον, γενικό γραμματέα της E-Mobility Europe, μιας εμπορικής ένωσης με έδρα τις Βρυξέλλες.
«Η αποδυνάμωση του στόχου του 2035 κινδυνεύει να υπονομεύσει την εμπιστοσύνη των επενδυτών και των καταναλωτών, ενώ παράλληλα θα δώσει μεγαλύτερο πλεονέκτημα στους παγκόσμιους ανταγωνιστές».