Η ελληνική μπίρα ζει μια περίοδο αντιθέσεων: από τη μία πλευρά, τα σούπερ μάρκετ (off trade) δείχνουν αντοχές και οι επώνυμες ετικέτες καταγράφουν άνοδο.
Από την άλλη, το on trade κανάλι – δηλαδή η εστίαση, τα ξενοδοχεία και τα μπαρ – δέχεται ισχυρές πιέσεις.
Παράγοντες της αγοράς μιλούν για μια εικόνα που καθορίζεται από τον τουρισμό, την ακρίβεια και τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες.
Η κατανάλωση στην εστίαση «κατεβάζει στροφές»
Πηγές της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας παραδέχονται ότι το φετινό καλοκαίρι δεν ήταν ιδιαίτερα θετικό για την κατανάλωση μπίρας στο on trade, στα κανάλια δηλαδή όπου τα προϊόντα καταναλώνονται εντός του χώρου πώλησης, όπως τα καταστήματας εστίασης.
Η κατανάλωση σε τάβερνες, τα εστιατόρια και τα ξενοδοχεία κατέγραψε καθοδική πορεία καθώς επηρεάστηκαν από το φαινόμενο του Airbnb και τα all inclusive πακέτα που προσφέρουν οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες.
«Η αγοραστική δύναμη δεν φαίνεται να βελτιώνεται», σημειώνουν χαρακτηριστικά, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο η εικόνα να παραμείνει δύσκολη και στο υπόλοιπο της χρονιάς.
Στην ίδια κατεύθυνση, ο κ. Γιάννης Λιάρος από την ΕΠ.Ο.ΕΣ. περιγράφει μια αγορά με λιγότερα τραπέζια, μικρότερες παραγγελίες και περιορισμό της καθημερινής δαπάνης. «Το σούπερ μάρκετ ανταγωνίζεται σε κάποιο βαθμό την εστίαση», εξηγεί, καθώς τόσο οι ξένοι τουρίστες όσο και οι Έλληνες προτιμούν πιο οικονομικές λύσεις.
Το σούπερ μάρκετ δείχνει ανθεκτικότητα
Σε αντίθεση με την εστίαση, η off trade αγορά παρουσιάζει καλύτερη εικόνα.
Σύμφωνα πηγές της Αθηναϊκής Ζυθοποιία, οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ έδειξαν ανθεκτικότητα στο οκτάμηνο, ενώ οι επώνυμες μάρκες μπίρας ενισχύουν το μερίδιό τους.
Τα στοιχεία του 2025 επιβεβαιώνουν ότι η συνολική αγορά μπίρας κινείται ανοδικά, με διψήφιες αυξήσεις τόσο σε όγκο όσο και σε αξία.
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με την Circana, το πρώτο τετράμηνο του 2025 η ζήτηση για την μπίρα ενισχύθηκε, παρουσιάζοντας αύξηση σε όγκο κατά 15,3% και σε αξία 14,7%.
Οι προκλήσεις και το νέο τοπίο
Ο κλάδος της ζυθοποιίας στην Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο.
Η υψηλή εξάρτηση από την εποχικότητα, η οικονομική πίεση στα νοικοκυριά, οι αυξήσεις στο κόστος πρώτων υλών και οι μεταβαλλόμενες συνήθειες κατανάλωσης συνθέτουν ένα δύσκολο περιβάλλον.
Η on trade αγορά – που αντιστοιχεί περίπου στο 50-60% της συνολικής κατανάλωσης μπίρας – δεν καταγράφεται πάντα με σαφή στοιχεία, γεγονός που κάνει ακόμη πιο δύσκολη την αποτίμηση των πραγματικών επιδόσεων.
Αυτό που φαίνεται, όμως, είναι ότι η εστίαση παραμένει η μεγάλη πρόκληση για τον κλάδο.