Στα ύψη έχουν φτάσει οι τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερ) λόγω της αυξημένης ζήτησης προϊόντων και τα γενικότερα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες που έχει προκαλέσει η πανδημία. Το κόστος για τη μεταφορά ενός κοντέινερ από τη Σαγκάη προς τα μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια του Ρότερνταμ ή της Γένοβας έχει φτάσει έως τα 12.800 δολάρια.
Η αύξηση αυτή στις τιμές των κοντέινερ διαμορφώθηκε μόλις μέσα σε μια εβδομάδα σε 5% και 7% αντίστοιχα, ενώ η ετήσια αύξηση φτάνει ούτε λίγο ούτε πολύ έως το 600%. Ο Οικονομικός Ταχυδρόμος παρουσιάζει σήμερα το πώς διαμορφώθηκαν οι τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε όλο τον κόσμο και για τις πιο σπουδαίες διαδρομές για Ευρώπη και ΗΠΑ, με βάση τα στοιχεία της 8ης Ιουλίου 2021 της Drewry Supply Chain Advisors.
Είναι ενδεικτικό ότι η μέση τιμή μεταφοράς ενός στάνταρντ κοντέινερ μήκους 40 ποδών (12,2 μέτρων) έχει φτάσει 8.400 δολάρια για τον Ιούλιο. Πρόκειται για αύξηση πάνω από 50% σε σύγκριση με την τελευταία εβδομάδα του Μαΐου σύμφωνα με τα στοιχεία του δείκτη τιμών της Drewry με έδρα το Λονδίνο.
Το άλμα στα μεταφορικά δημιουργεί τώρα τις προϋποθέσεις για νέες ανατιμήσεις σε σειρά προϊόντων, από τρόφιμα, ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά μέχρι βιομηχανικό εξοπλισμό. Έρχεται να προστεθεί στο αυξημένο κόστος που συνεπάγεται για νοικοκυριά κι επιχειρήσεις από το πρόσφατο ράλι του πετρελαίου σε υψηλά τριετίας στην Ευρώπη και επταετίας στις ΗΠΑ και προβληματίζει εξίσου κυβερνήσεις και κεντρικές τράπεζες.
Στο πλαίσιο του εκρηκτικού αυτού κοκτέιλ που διαμορφώνεται, η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν εξετάζει να αναλάβει δράση εκδίδοντας εκτελεστική εντολή για να αντιμετωπιστούν τυχόν φαινόμενα κερδοσκοπίας στις μεταφορές. Στόχος της Ουάσιγκτον είναι να αυξηθεί ο ανταγωνισμός ανάμεσα στον κλάδο των θαλάσσιων αλλά και των επίγειων μεταφορών, κυρίως των σιδηροδρόμων, ώστε να υπάρξει επάρκεια σε αγαθά για καταστήματα λιανικής και να σταματήσουν να αυξάνονται οι τιμές για τους τελικούς καταναλωτές.
Η εκπρόσωπος Τύπου του Λευκού Οίκου Τζεν Πσάκι ανακοίνωσε ότι ο Μπάιντεν έχει ενημερώσει ήδη τις αρμόδιες ομοσπονδιακές αρχές που άπτονται θεμάτων ναυτιλίας, την Federal Maritime Commission, να αντιμετωπίσουν «άδικες και αδικαιολόγητες» -όπως τις χαρακτήρισε- αυξήσεις στα μεταφορικά κόστη της ναυτιλίας και να ερευνήσει σε συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ τυχόν μονοπωλιακές πρακτικές.
Οι αιτίες
Οι αυξήσεις στα θαλάσσια μεταφορικά κόστη και ειδικά στα κόστη μεταφοράς κοντέινερ όμως, έχουν πολλές αιτίες. Ειδικοί του κλάδου της ναυτιλίας που μίλησαν στην Wall Street Journal (WSJ) ανέφεραν ότι η αύξηση στα κόστη αυτά είναι αποτέλεσμα προβλημάτων σε κάθε σημείο των αλυσίδων εφοδιασμού, λόγω κυρίως της πανδημίας.
Οι προκλήσεις στις αλυσίδες αυτές του εφοδιασμού έχουν προκαλέσει μεταξύ άλλων καθυστερήσεις στα λιμάνια και στα δίκτυα διανομής πολλών χωρών. Ένας βασικός λόγος για αυτό είναι πως οι έμποροι αλλά και οι βιομήχανοι σε Ευρώπη και ΗΠΑ κυρίως θέλουν να αυξήσουν τώρα τα στοκ τους τα οποία είχαν μειωθεί πάρα πολύ λόγω της πανδημίας.
Στην αύξηση των τιμών στη μεταφορά κοντέινερ συνέβαλαν εξάλλου και γεγονότα όπως ο αποκλεισμός της Διώρυγας του Σουέζ το Μάρτιο, αλλά και προβλήματα στη διακίνηση εμπορευμάτων από τα μεγάλα λιμάνια του Γιαντιάν στην Κίνα και της Νότιας Καλιφόρνια. Τα προβλήματα αυτά ανάγκασαν μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων –και όχι μόνο- να μείνουν εκεί δεμένα περισσότερο από όσο θα ήθελαν δημιουργώντας πρόβλημα και επάρκειας των ίδιων των κοντέινερ.
Στοιχεία της δανικής εταιρείας Sea-Intelligence ApS που επικαλείται η WSJ δείχνουν ότι τους πρώτους πέντε μήνες του 2021 στα λιμάνια της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ έφτασαν με καθυστέρηση άνω της μιας εβδομάδας σχεδόν 700 πλοία, κάτι που δεν έχει ξαναγίνει. Για λόγους σύγκρισης, από το 2012 έως το 2020 οι συνολικές αυτές καθυστερήσεις διαμορφώθηκαν λίγο πάνω από τις 1.500.
Latest News
Θηριώδεις επενδύσεις στα ευρωπαϊκά λιμάνια
Η πράσινη μετάβαση θα στοιχίσει πάνω από 80 δισ. ευρώ για να ανταποκρίνεται στις νέες ανάγκες του διεθνούς εμπορίου και των πλοίων
Πρώτοι σε παραγγελίες τάνκερ οι έλληνες εφοπλιστές
Με 28 παραγγελίες είναι πρωταγωνιστές - Η αύξηση της ζήτησης για νέα δεξαμενόπλοια έρχεται καθώς οι πλοιοκτήτες επιδιώκουν να ανανεώσουν τους γερασμένους στόλους
Έξι θαλάσσιες «αρτηρίες ζωής» για το παγκόσμιο εμπόριο
Απο τα σημαντικότερα θαλάσσια στενά, αυτά του Ντόβερ στην Ευρώπη και της ΤαΪβάν στη ΝΑ Ασία, είναι τα πιο πολυσύχναστα
Πώς θα μεταφέρουν τα ακτοπλοϊκά πλοία τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Τι θα πρέπει να γνωρίζουν οι οδηγοί των οχημάτων
Δυναμική επέκταση των εγχώριων τραπεζών στην ελληνική ναυτιλία [γράφημα]
Η Eurobank έχει το μεγαλύτερο δανειακό ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο
Αλλαγές στον σχεδιασμό πλοίων και τον ανεφοδιασμό φέρνουν τα εναλλακτικά καύσιμα
Οι σταθμοί καυσίμων θα πρέπει να διαφοροποιηθούν ενώ και τα πλοία θα πρέπει να έχουν μεγαλύτερες δεξαμενές
Capital Product Partners: Αύξηση εσόδων 29% στο πρώτο τρίμηνο του 2024
Σε διανομή μερίσματος 0,15 δολ. ανά μετοχή προχώρησε η εταιρεία
Διαγωνισμό για την αποκατάσταση του λιμένα Βόλου «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ
Υπέστη σφοδρό πλήγμα από τα ακραία καιρικά φαινόμενα Daniel και Elias
Επιχείρηση διάσωσης από το Maran Gas Psara στα ανοιχτά της Ινδονησίας
To Maran Gas Psara ταξιδεύει υπό ελληνική σημαία
Επίθεση των Χούθι με πυραύλους και drones στο ελληνόκτητο πλοίο Cyclades
Οι Χούθι ανακοίνωσαν ότι στόχευσαν το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MSC Orion σε επίθεση με drone στον Ινδικό Ωκεανό