Πτώση 7% στον όγκο πωλήσεων των σούπερ μάρκετ κατά τον Ιανουάριο του 2022, «βλέπουν» αρμόδιοι παράγοντες της αγοράς, χωρίς όμως να υπάρχουν ακόμη τα τελικά στοιχεία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το παραπάνω αποτελεί αρνητικό ρεκόρ πολλών ετών, δείχνοντας ότι οι καταναλωτές κάνουν πλέον περικοπές ακόμη και στα βασικά αγαθά διατροφής. Παράλληλα, οι προβλέψεις των αρμόδιων αναλυτών δείχνουν ότι αναμένεται να υπάρξει καθίζηση στις πωλήσεις για το σύνολο του 2022, η οποία θα φτάσει το 5%.
Την ίδια ώρα, στο λιανεμπόριο επικράτησε μείωση τζίρου – και μάλιστα σε περίοδο εκπτώσεων – η οποία έφτασε στο 50% για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ενώ στις μεγάλες αλυσίδες φαίνεται ότι άγγιξε το 35%, σύμφωνα με πληροφορίες.
Διαβάστε επίσης: Η κυβέρνηση φέρνει πιο…μπροστά τη μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα
Τους κινδύνους στην οικονομία και το κλίμα αβεβαιότητας που δημιουργεί η ανάφλεξη της ακρίβειας αποτυπώνουν οι έρευνες του ΙΟΒΕ, σύμφωνα με τις οποίες το 59% των καταναλωτών προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες.
Τι συνέβη το 2021
Οριακά ανοδικά (+0,6%) έκλεισε το 2021 για τον κλάδο της οργανωμένης λιανικής καταναλωτικών προιόντων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου IRI, την περυσινή χρονιά ο τζίρος σε αξία των σούπερ μάρκετ (Ηπειρωτική Ελλάδα και Κρήτη μη συμπεριλαμβανομένων πωλήσεων της Lidl) διαμορφώθηκε στα επίπεδα των 7,951 δισ. ευρώ έναντι 7,905 δισ. ευρώ το 2020.
Από αυτόν τον τζίρο, το 76,3% (6,065 δισ. ευρώ) προέρχεται από πωλήσεις τυποποιημένων προϊόντων (σταθερού barcode) ενώ το 23,7% (1,886 δισ. ευρώ) αφορά πωλήσεις επί ζυγίω προϊόντων. Την αγορά «οδήγησαν» τα τρόφιμα, με ανάπτυξη πωλήσεων σε αξία 1% ενώ τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης κατέγραψαν πτώση 2,3% και τα προϊόντα σπιτιού επίσης πτώση 3%. Σημειώνεται ότι τα προϊόντα σταθερού barcode εμφάνισαν θετικό πρόσημο στις πωλήσεις τους 0,8% ενώ τα επί ζυγίω προϊόντα αρνητικό στο -0,2%.
Νέες ανατιμήσεις
Δυσοίωνες είναι οι προβλέψεις αναφορικά με τις ανατιμήσεις. Παράγοντες της αγοράς κάνουν λόγο για επερχόμενο κύμα ανατιμήσεων σε ευρύ φάσμα αγαθών και υπηρεσιών, που θα φτάσει έως 30%, ενώ πρατηριούχοι προβλέπουν ότι η λιανική τιμή πώλησης της βενζίνης θα αγγίζει τα 2 ευρώ το λίτρο στα αστικά κέντρα και τα 2,2 ευρώ το λίτρο στα νησιά.
Την ίδια ώρα, στο 5,5% ανήλθε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Ιανουάριο του 2022, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat, κάτι που αποτελεί νέο ρεκόρ, ενώ η Ελλάδα ξεπέρασε και τον μέσο όρο στην ευρωζώνη (5,1%). Μάλιστα, πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι ο πληθωρισμός (βάσει της ΕΛΣΤΑΤ) τον Ιανουάριο ενδεχομένως υπερβεί το 6%!
Διαβάστε επίσης: Ακρίβεια: «Φωτιά» στα νοικοκυριά βάζουν οι ανατιμήσεις στα βασικά αγαθά
Τον τελευταίο μήνα, δηλαδή μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου, πέρασαν στις τιμές καταναλωτή αυξήσεις σε πάνω από 20 βασικές κατηγορίες προϊόντων, όπως άλευρα, τυροκομικά, αλλαντικά, βούτυρα/μαργαρίνες, γαλακτοκομικά, δημητριακά, ζυμαρικά, καφέ, ζάχαρη, ελαιόλαδο, αρτοσκευάσματα, αυγά, αλλά και σε απορρυπαντικά και χαρτικά.
Το επόμενο διάστημα αναμένονται νέες ανατιμήσεις σε άλευρα, δημητριακά και ζυμαρικά, καθώς και σε προϊόντα ατομικής περιποίησης, ενώ ήδη τις δύο τελευταίες ημέρες καταγράφονται υπέρογκες αυξήσεις σε κηπευτικά.
Κίνδυνος φτώχειας
Όλα τα παραπάνω έχουν ισχυρά αρνητικό αντίκτυπο σε εκατομμύριο πολιτών, οι οποίοι ήδη αντιμετώπιζαν μεγάλα προβλήματα, πριν ξεκινήσει το σπιράλ ανατιμήσεων από τον Απρίλιο του 2021. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Έρευνας Εισοδήματος και Συνθηκών Διαβίωσης των Νοικοκυριών 2020 της ΕΛ.ΣΤΑΤ., o πληθυσμός που βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικό αποκλεισμό ανέρχεται στο 28,9% του πληθυσμού της χώρας (3.043.869 άτομα).
Το κατώφλι της φτώχειας ανέρχεται στο ποσό των 5.266 ευρώ ετησίως ανά μονοπρόσωπο νοικοκυριό και σε 11.059 ευρώ για νοικοκυριά με δύο ενηλίκους και δύο εξαρτώμενα παιδιά ηλικίας κάτω των 14 ετών.
Για το έτος 2020, το βάθος (χάσμα) κινδύνου φτώχειας ανήλθε σε 26,9% του κατωφλιού του κινδύνου φτώχειας, σημειώνοντας αύξηση σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Με βάση το ποσοστό αυτό, εκτιμάται ότι το 50% των φτωχών κατέχουν εισόδημα μικρότερο από το 73,1% του κατωφλιού του κινδύνου φτώχειας.
Latest News
Ακίνητα: Ζήτηση από τα «μπετά» - Το προφίλ των αγοραστών
Νέες οικιστικές και τουριστικές αναπτύξεις - Από το Μαρούσι μέχρι την Βούλα
Κλειστά τα καταστήματα λόγω μεταφοράς της αργίας της Πρωτομαγιάς
Λειτουργούν τα βενζινάδικα, οι φούρνοι, τα ζαχαροπλαστεία και τα μίνι μάρκετ
«Καίει» τους εκδρομείς του Πάσχα η βενζίνη – Ακριβή η έξοδος… ακριβότερη η επιστροφή
Σταθερά πάνω από τα 2 ευρώ η τιμή της βενζίνης – Φόβοι για νέο ανοδικό «ράλι»
Βάζοντας χέρι… στο μαξιλάρι για το χρέος – Τι λένε στον ΟΤ Πετράκης και Λιάκος
Η αύξηση των επιτοκίων, τα διακρατικά δάνεια των μνημονίων (GLF) και η πρόσβαση της Ελλάδας στις αγορές
Ποια προϊόντα και υπηρεσίες αγοράζουν διαδικτυακά οι Έλληνες - Τι είδε η Eurostat
Η ψηφιοποίηση κερδίζει συνεχώς έδαφος και αυτό φαίνεται στις αγορές μας. Τι επιλέγουν οι καταναλωτές να αγοράσουν από το διαδίκτυο.
13 ιδιωτικά νησιά στην Ελλάδα ζητούν επενδυτές – Τα εμπόδια για τις αγοραπωλησίες
Μεγάλη η ζήτηση στα μεσιτικά γραφεία για ανάπτυξη νέων super luxury ξενοδοχειακών μονάδων
Τα 90 δισ. που θα άλλαζαν την οικονομία – Τα κόκκινα δάνεια και τα deals επιχειρήσεων
Πολύ λίγα μέχρι στιγμής τα deals για την εξαγορά προβληματικών επιχειρήσεων μέσω της διαδικασίας διαχείρισης των κόκκινων δανείων
Πόσο άλλαξε η οικονομία μετά τη χρεοκοπία – Τι λένε οικονομολόγοι και οίκοι
Δεκατέσσερα χρόνια μετά το Καστελλόριζο, ποιες είναι οι προσδοκίες και οι επισημάνσεις για το νέο παραγωγικό μοντέλο ανάπτυξης
Η σχέση των Ελλήνων με τις ψηφιακές τεχνολογίες - Τα social media και οι τραπεζικές συναλλαγές
Πώς υιοθετούν οι επιχειρήσεις τις ψηφιακές τεχνολογίες; Πώς χρησιμοποιούν οι πολίτες τις δημόσιες και άλλες υπηρεσίες στο διαδίκτυο; Ποια είναι η συμμετοχή τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;
Καταναλωτικά δάνεια, αντί για αποταμίευση προτιμούν οι Έλληνες
Οι καταθέσεις επιβραδύνονται, τα δάνεια μέσω εμπόρων αφορούν κυρίως αγορές αυτοκινήτων, τηλεοράσεων και κινητών