Μήνα με το μήνα χιλιάδες πολίτες βλέποντας το εισόδημά τους να εξανεμίζεται λόγω της ακρίβειας λιγοστεύουν τις αγορές τους από τα ρούχα, τα παπούτσια και τα είδη προσωπικής φροντίδας μέχρι τα καύσιμα και τα βασικά αγαθά πρώτης ανάγκης, όπως το ψωμί και το γάλα.
Ο πληθωρισμός καλπάζει και το «καλάθι» των καταναλωτών γεμίζει με λιγότερα αγαθά και υπηρεσίες, που όμως κοστίζουν περισσότερα χρήματα, φέρνοντας σε αδιέξοδο τους ευάλωτους, οι οποίοι υποχρεώνονται να κάνουν περικοπές ακόμη και σε βασικά είδη διατροφής.
Διαβάστε επίσης: Ενεργειακή κρίση: Ανοιχτό το ενδεχόμενο για νέα επιταγή ακρίβειας
Στα ράφια του σούπερ μάρκετ οι ανατιμήσεις στο πρώτο εξάμηνο ξεπερνούν μεσοσταθμικά το 3% στα επώνυμα προϊόντα και το 4% στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, σύμφωνα με στοιχεία των εταιρειών μετρήσεων.
Ωστόσο, αν συγκρίνουμε τα ίδια προϊόντα που αγόρασε πέρυσι ο καταναλωτής με τις τιμές που έχουν εφέτος, η ανατίμηση είναι πολύ μεγαλύτερη. Γι’ αυτό και έχει αλλάξει το μείγμα αγορών, με τους καταναλωτές να ψωνίζουν τα απαραίτητα, να κυνηγούν τις προσφορές και να επιλέγουν συχνότερα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, προκειμένου να μειώσουν τον τελικό λογαριασμό.
Το γεγονός ότι η κατανάλωση του γάλακτος και του ψωμιού βαίνει μειούμενη δείχνει το βάθος του προβλήματος αναφέρουν παράγοντες του οργανωμένου λιανεμπορίου. Να σημειωθεί ότι στο εξάμηνο εφέτος η κατανάλωση γάλακτος έχει υποχωρήσει κατά 6,2% έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2021, και του ψωμιού κατά 8-10%.
«Ψαλίδι» παντού
Η τάση αυτή επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Στην πρόσφατη ανακοίνωση για τον δείκτη του λιανικού εμπορίου τον φετινό Μάιο καταγράφεται μείωση του όγκου πωλήσεων και στις τρεις βασικές κατηγορίες του λιανεμπορίου: τρόφιμα, ένδυση-υπόδηση και καύσιμα, τόσο σε μηνιαία, όσο και σε ετήσια βάση.
Η επίδραση των αυξημένων τιμών αποτυπώνεται στη διακύμανση του δείκτη του όγκου πωλήσεων μεταξύ του Απριλίου και Μαΐου. Για παράδειγμα μειώθηκε έως και 11,7% στα εξειδικευμένα καταστήματα τροφίμων (κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, ιχθυοπωλεία, αρτοποιεία κ.λπ.), κατά 8,9% στα πρατήρια καυσίμων και κατά 4,6% στα πολυκαταστήματα.
Ο όγκος πωλήσεων τον Μάιο του 2022 σε σύγκριση με τον Μάιο του 2021 υποχώρησε κατά 7,6% στα σούπερ μάρκετ, κατά 10% στα καταστήματα ειδών διατροφής, κατά 17,9% στην ένδυση-υπόδηση και κατά 6,8% στα πρατήρια καυσίμων.
Αγορές βάσει τιμής
Είναι χαρακτηριστικό ότι επτά στους δέκα (70%) δηλώνουν ότι ξοδεύουν λιγότερα χρήματα σε προϊόντα που δεν είναι πρώτης ανάγκης ενώ η τιμή αναδεικνύεται, με διαφορά, ως το σημαντικότερο αγοραστικό κριτήριο, τόσο σήμερα (78%), όσο και για την επόμενη τριετία (78%), σύμφωνα με έρευνα της ΕΥ Ελλάδος.
Δύο στους τρεις (67%) σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές την επόμενη φορά που θα λάβει χώρα ένα μεγάλο αγοραστικό / εκπτωτικό γεγονός, και περισσότεροι από οκτώ στους δέκα καταναλωτές (83%) από αυτούς αναβάλλουν κάποιες από τις αγορές τους μέχρι τότε.
Ποσοστό 56% έχουν αλλάξει τις μάρκες που αγοράζουν, είτε για να μειώσουν τα έξοδά τους, ή για να στραφούν σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ή για να υποστηρίξουν τοπικά καταστήματα.
Latest News
Ακίνητα: Ζήτηση από τα «μπετά» - Το προφίλ των αγοραστών
Νέες οικιστικές και τουριστικές αναπτύξεις - Από το Μαρούσι μέχρι την Βούλα
Κλειστά τα καταστήματα λόγω μεταφοράς της αργίας της Πρωτομαγιάς
Λειτουργούν τα βενζινάδικα, οι φούρνοι, τα ζαχαροπλαστεία και τα μίνι μάρκετ
«Καίει» τους εκδρομείς του Πάσχα η βενζίνη – Ακριβή η έξοδος… ακριβότερη η επιστροφή
Σταθερά πάνω από τα 2 ευρώ η τιμή της βενζίνης – Φόβοι για νέο ανοδικό «ράλι»
Βάζοντας χέρι… στο μαξιλάρι για το χρέος – Τι λένε στον ΟΤ Πετράκης και Λιάκος
Η αύξηση των επιτοκίων, τα διακρατικά δάνεια των μνημονίων (GLF) και η πρόσβαση της Ελλάδας στις αγορές
Ποια προϊόντα και υπηρεσίες αγοράζουν διαδικτυακά οι Έλληνες - Τι είδε η Eurostat
Η ψηφιοποίηση κερδίζει συνεχώς έδαφος και αυτό φαίνεται στις αγορές μας. Τι επιλέγουν οι καταναλωτές να αγοράσουν από το διαδίκτυο.
13 ιδιωτικά νησιά στην Ελλάδα ζητούν επενδυτές – Τα εμπόδια για τις αγοραπωλησίες
Μεγάλη η ζήτηση στα μεσιτικά γραφεία για ανάπτυξη νέων super luxury ξενοδοχειακών μονάδων
Τα 90 δισ. που θα άλλαζαν την οικονομία – Τα κόκκινα δάνεια και τα deals επιχειρήσεων
Πολύ λίγα μέχρι στιγμής τα deals για την εξαγορά προβληματικών επιχειρήσεων μέσω της διαδικασίας διαχείρισης των κόκκινων δανείων
Πόσο άλλαξε η οικονομία μετά τη χρεοκοπία – Τι λένε οικονομολόγοι και οίκοι
Δεκατέσσερα χρόνια μετά το Καστελλόριζο, ποιες είναι οι προσδοκίες και οι επισημάνσεις για το νέο παραγωγικό μοντέλο ανάπτυξης
Η σχέση των Ελλήνων με τις ψηφιακές τεχνολογίες - Τα social media και οι τραπεζικές συναλλαγές
Πώς υιοθετούν οι επιχειρήσεις τις ψηφιακές τεχνολογίες; Πώς χρησιμοποιούν οι πολίτες τις δημόσιες και άλλες υπηρεσίες στο διαδίκτυο; Ποια είναι η συμμετοχή τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;
Καταναλωτικά δάνεια, αντί για αποταμίευση προτιμούν οι Έλληνες
Οι καταθέσεις επιβραδύνονται, τα δάνεια μέσω εμπόρων αφορούν κυρίως αγορές αυτοκινήτων, τηλεοράσεων και κινητών