Tον κεντρικό άξονα στον οποίο βασίζεται το διεθνές εμπόριο αποτελεί η ναυτιλία και λόγω αυτής της παγκοσμιοποιημένης φύσης του κλάδου οι ηγέτες της βιομηχανίας έχουν συνειδητοποιήσει ότι η κλιματική αλλαγή είναι μια πραγματική πρόκληση. Κάπου εκεί τίθεται το βασικό ερώτημα για το πώς θα επιτευχθεί ο στόχος της απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα, την ώρα που το αυξανόμενο κόστος, η αβεβαιότητα, οι γεωπολιτικές συγκρούσεις και οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού βρίσκονται στο προσκήνιο.
Ηδη στο «τραπέζι» της υλοποίησης έχουν τεθεί μία σειρά από εναλλακτικά καύσιμα, μεταξύ των οποίων η αμμωνία, το υδρογόνο και το LNG, η υιοθέτηση των οποίων σημαίνει επιπλέον κόστος, ειδικά κατά τη μεταβατική περίοδο. Σύμφωνα, μάλιστα, με αναλυτές, η δέσμευση για καθεμία από αυτές τις επιλογές δημιουργεί σημαντικές λειτουργικές προκλήσεις και το τελευταίο διάστημα προωθείται η συζήτηση για μια άλλη – αμφιλεγόμενη για ορισμένους – πιθανή εναλλακτική: την πυρηνική ενέργεια.
Διαβάστε επίσης: Κερδίζουν έδαφος τα «πράσινα καύσιμα» στη ναυτιλία
Σε έκθεση της εταιρείας ανάπτυξης ατομικών θαλάσσιων πλοίων Core Power εξηγούνται τα οφέλη από την είσοδο της ναυτιλίας σε «ρότα» για ένα καθαρό ενεργειακό μέλλον, με βάση την τεχνολογία της ατομικής μπαταρίας m-MSR. Οπως τονίζεται, η πυρηνική τεχνολογία χρησιμοποιεί την ενέργεια που παράγεται με την εκμετάλλευση της ενέργειας της ατομικής σχάσης, δηλαδή της διαίρεσης του ατομικού πυρήνα, και – σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία – αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη πηγή ενέργειας χαμηλών εκπομπών άνθρακα στον κόσμο.
«Τα πυρηνικά στη ναυτιλία δεν είναι κάτι καινούργιο, καθώς η τεχνολογία χρησιμοποιείται για την πρόωση πολεμικών πλοίων και υποβρυχίων για τουλάχιστον επτά δεκαετίες. Ωστόσο, η τεχνολογία δεν αναπτύχθηκε στα εμπορικά πλοία λόγω του υψηλού λειτουργικού κόστους και του στίγματος που περιβάλλει την πυρηνική ενέργεια τον 20ό αιώνα», επεσήμανε ο Mikal Bøe, διευθύνων σύμβουλος της Core Power.
Στο πλαίσιο του promo για την πυρηνική ενέργεια, ο Mikal Bøe ανέφερε χαρακτηριστικά πως το νέο σύστημα θα πρέπει να πληροί τρία σημαντικά κριτήρια: να παρέχει ενέργεια εφ’ όρου ζωής, να παραμένει ασφαλές σε περίπτωση ατυχήματος στη θάλασσα και να είναι απλό και μικρό για μαζική παραγωγή. «Ενας αντιδραστήρας τετηγμένου (λιωμένου) άλατος (MSR) βρίσκεται υπό κατασκευή και βασίζεται σε αυτές τις αρχές», τόνισε.
Πλεονεκτήματα & μειονεκτήματα
Σύμφωνα με την εταιρεία παραγωγής, μεταξύ των πλεονεκτημάτων από τη χρήση στη ναυτιλία είναι η μεγαλύτερη ταχύτητα σε σύγκριση με τα συμβατικά πλοία, η απαλλαγή από τις στάσεις για ανεφοδιασμό και η μεγαλύτερη χωρητικότητα φορτίου.
Στον αντίποδα, το κύριο μειονέκτημα του αντιδραστήρα MSR είναι η «ανώριμη» τεχνολογία και το ρυθμιστικό πλαίσιο. Επιπλέον, το υψηλό κόστος εγκατάστασης και λειτουργίας ενός πυρηνικού αντιδραστήρα είναι βασικός παράγοντας κατά της υιοθέτησης αυτής της επιλογής από τους πλοιοκτήτες.
Ωστόσο, το γεγονός ότι τα πυρηνοκίνητα πλοία έχουν a priori σταθερό κόστος ενέργειας για ολόκληρη την εμπορική τους ζωή (καθώς δεν χρειάζονται ανεφοδιασμό) παρέχει σημαντικό πλεονέκτημα για μακροπρόθεσμες ναυλώσεις.
Ασφάλεια
Σε ό,τι αφορά την ασφάλεια, υπάρχει μια μεγάλη ανησυχία όταν μιλά κανείς για τεχνολογίες πυρηνικής ενέργειας. Το Τσερνόμπιλ και η Φουκουσίμα έχουν στείλει προειδοποιητικά σημάδια για τις επιπτώσεις όταν δεν τηρούνται τα μέτρα ασφαλείας και οι συνθήκες παραγωγής δεν είναι οι προβλεπόμενες. Ωστόσο – σύμφωνα με τον Bøe -, ο πυρήνας μπορεί να αποτελέσει τη βάση για την παροχή ενέργειας και στη ναυτιλία, αλλάζοντας το αφήγημα των «αντιπυρηνιστών».
Πηγή: Έντυπη έκδοση Τα Νέα
Latest News
Δεν τραβάει… το «Εξοικονομώ – Επιχειρώ» - Τι ρωτούν για το πρόγραμμα οι επιχειρήσεις
Λιγότερο από το 30% του προϋπολογισμού έχει δεσμευθεί
Φορτσάρουν οι αιτήσεις για το «Φωτοβολταϊκά στη στέγη»: Αντίστροφη μέτρηση για την λήξη του προγράμματος
Το ενδιαφέρον κορυφώνεται καθώς όσα νοικοκυριά θελήσουν στο μέλλον να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκό θα πρέπει να εφαρμόσουν το μοντέλο net-billing
Ούτε 1 στους 10 δεν έκανε χρήση των επιδοτήσεων
Κύριες αιτίες η έλλειψη ίδιας συμμετοχής και το υψηλό κόστος των εργασιών – Ποιες παρεμβάσεις είχαν τη μεγαλύτερη ζήτηση
Η κλιματική αλλαγή απειλεί αγροτική παραγωγή και τουρισμό στη Νότια Ευρώπη
Ανεβαίνουν συνεχώς οι θερμοκρασίες ιδιαίτερα σε Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία, Ελλάδα
Μεγαλώνει η απειλή για την οικονομία της Ευρώπης
Οι μεγάλες αλλαγές στο μοτίβο της αγροτικής παραγωγής αλλά και του τουρισμού αναμένεται να τροφοδοτήσουν αλυσιδωτές επιπτώσεις
Χρειαζόμαστε ένα Bretton Woods για το κλίμα του πλανήτη
Πρόταση για να αναλάβει η Παγκόσμια Τράπεζα ρόλο συντονιστή για την απανθρακοποίηση των οικονομιών και τις περιβαλλοντικές προκλήσεις του 21ου αιώνα
Το βακτήριο που τρώει άνθρακα και κάνει τους ρύπους, μπλουζάκια
Όταν ο άνθρακας αποκτά νέα πράσινη ζωή
Ο Απρίλιος 10ος συνεχόμενος μήνας με θερμοκρασίες πάνω από τα φυσιολογικά
Συναγερμός για την αύξηση των πυρκαγιών
Οι έξι πληγές του Αιγαίου
Η Μεσόγειος Θάλασσα μπορεί να αποτελεί πόλο έλξης για έλληνες και ξένους επισκέπτες, αλλά αντιμετωπίζει υπαρκτούς κινδύνους που απειλούν το μέλλον της
Ποια είναι η startup – ηγέτης στην πράσινη ενέργεια – Πάνω από 1 δισ. ευρώ η αξία της
Η εταιρεία έχει υπό ανάπτυξη ένα χαρτοφυλάκιο έργων άνω του 1,2GW παραγωγής ενέργειας και 900ΜW αποθήκευσης - Τα επενδυτικά σχέδια