Τις τελευταίες ημέρες ένα από τα κορυφαία θέματα που απασχολούν τη βρετανική επικαιρότητα είναι το «HS2». Πρόκειται για το high – speed τραίνο, το οποίο είχε ανακοινωθεί πριν 14 χρόνια από την κυβέρνηση των Εργατικών και θα ένωνε το Λονδίνο με τα Midlands και τη βόρεια Αγγλία με ταχύτητες και τεχνολογία μπροστά από την εποχή του. Σε όλο αυτό το διάστημα, το κόστος του πρότζεκτ ανέβαινε διαρκώς, ξεπερνώντας πια τα 100 δισεκατομμύρια λίρες.
Κάποια από τα έργα έχουν ξεκινήσει και άλλα έχουν μείνει στη μέση. Σήμερα όμως, στην κεντρική ομιλία του ο πρωθυπουργός Ρίσι Σούνακ, ανακοίνωσε ότι το πρότζεκτ «HS2» θα αναβληθεί επ’ αόριστον. Το ετήσιο συνέδριο των Συντηρητικών γίνεται μάλιστα στο Μάντσεστερ, η πόλη η οποία θα επηρεαστεί έντονα από την νέα ανακοίνωση καθώς το «πόδι» που μπαίνει σε παύση είναι η γραμμή που θα σύνδεε το Μπέρμιγχαμ με το Μάντσεστερ με ενδιάμεσες στάσεις. Χαρακτηριστικό, ότι οι δύο πόλεις με το νέο τραίνο θα είχαν απόσταση μόλις 41 λεπτά ενώ η διάρκεια σήμερα είναι 1 ώρα και 37 λεπτά.
Ομόλογα: Το ανελέητο sell off στην αγορά – «Βλέπει» το 4,5% η απόδοση του ελληνικού 10ετούς
Η ανακοίνωση αναβολής του πρότζεκτ δεν θεωρείται ξαφνική. Η οικονομική κατάσταση της χώρας δεν επιτρέπει καν στον υπουργό Οικονομικών Τζέρεμι Χαντ να μειώσει τους φόρους, δηλώνοντας ο ίδιος ότι ένα τέτοιο μέτρο «θα δημιουργούσε πληθωριστικές πιέσεις». Πόσο μάλλον ένα τέτοιο κοστοβόρο έργο.
Σε υψηλό 20ετίας το κόστος δανεισμού
Η δυσμενής κατάσταση αποτυπώνεται στην ομολογιακή αγορά με το επιτόκιο του 30ετούς ομολόγου να φτάνει το 5,05%. Αυτό σημαίνει ότι το κόστος δανεισμού του Ηνωμένου Βασιλείου βρίσκεται πια σε υψηλό 20ετίας.
Τα νέα οικονομικά δεδομένα δεν είναι ιδιαιτέρως θετικά για τη χώρα. Το υψηλότερο κόστος δανεισμού σημαίνει ότι η κυβέρνηση πρέπει να διατηρεί περισσότερα λεφτά στο χαρτοφυλάκιό της ώστε να αποπληρώνει τους τόκους προς τους δανειστές. Τα λεφτά αυτά θα βρεθούν μειώνοντας κυρίως τη χρηματοδότηση προς το δημόσιο τομέα, όπως η υγεία και η εκπαίδευση.
Υπενθυμίζεται, ότι η κατάσταση σε αυτούς τους τομείς δεν είναι καλύτερη καθώς οι απεργίες του τελευταίου χρόνου, με βασικό αίτημα την επιπλέον χρηματοδότηση και την αύξηση των μισθών των εργαζομένων, έχουν πιέσει ακόμα περισσότερο τη Συντηρητική κυβέρνηση αλλά και τον βρετανικό λαό.
Περισσότερα στην αναχρηματοδότηση του χρέους από ότι στην παιδεία
Είναι χαρακτηριστικό, ότι η κυβέρνηση κατά τη διάρκεια του προηγούμενου οικονομικού έτους ξόδεψε ήδη 111 δισεκατομμύρια λίρες για την εξυπηρέτηση του χρέους, περισσότερα από όσα έδωσε για την εκπαίδευση, δηλαδή 105,5 δισεκατομμύρια λίρες. Μάλιστα σύμφωνα με τα σημερινά στοιχεία, υπολογίζεται ότι το κράτος θα χρειαστεί επιπλέον 23 δισεκατομμύρια λίρες για να καλύψει τους τόκους.
Το δημόσιο χρέος του Ηνωμένου Βασιλείου βρίσκεται ήδη περίπου στις 2,59 τρισεκατομμύρια λίρες ενώ το Γραφείο Προϋπολογισμού έχει προειδοποιήσει ότι το δημόσιο χρέος μπορεί να αρχίσει να συσσωρεύεται καθώς ο πληθυσμός γερνά και πιέζονται προς τα κάτω τα φορολογικά έσοδα.
Οι απόψεις διίστανται. Κάποιοι οικονομολόγοι φοβούνται ότι η κυβέρνηση δανείζεται υπερβολικά και με μεγάλο κόστος ενώ από την άλλη, κάποιοι υποστηρίζουν, ότι ο επιπλέον δανεισμός βοηθά την οικονομία να αναπτυχθεί γρηγορότερα καθώς μακροπρόθεσμα θα φέρει περισσότερα φορολογικά έσοδα.
Όπως και να έχει, τα πράγματα δυσκολεύουν για τον υπουργό Οικονομικών Τζέρεμι Χαντ ο οποίος θα κάνει κατάθεση του Φθινοπωρινού Προϋπολογισμού τον Νοέμβριο.
Deutsche Welle
Ζωή Κατζαγιαννάκη, Λονδίνο
Latest News
JP Morgan: Μετά τον Ντίμον ποιος; - Τι λέει ο «στρατηγός» του κολοσσού για την διαδοχή του
«Νομίζω ότι όταν δεν μπορώ να φορέσω τη φανέλα και να δώσω τον καλύτερό μου εαυτό, θα πρέπει να φύγω», ανέφερε ο CEO της JP Morgan
Γιατί «πικρίζει» το κακάο - Η νέα απειλή που θα αυξήσει την τιμή της σοκολάτας
Σε αναβρασμό παραγωγοί και καταναλωτές
Μειώνουν οι καταναλωτές τις δαπάνες τους; Εξαρτάται από ποιον CEO θα ρωτήσεις
Εταιρείες όπως η PepsiCo, μιλούν για έναν αδύναμο καταναλωτή χαμηλού εισοδήματος, ενώ η Delta Air Lines και η Chipotle Mexican Grill για πελάτες υψηλότερου εισοδήματος
Μια Ιαπωνία σε θέσεις εργασίας έχει ανάγκη η Ινδία
Τι προβλέπει η μελέτη της Natixis SA
Κάντο όπως ο Αρμάνι - Τα σχέδια και οι αντιθέσεις της Prada
Η Prada αποφάσισε να βελτιώσει το μερίδιο αγοράς της στις ΗΠΑ και να διατηρήσει την ισχυρή ανάπτυξή της στην Ασία - Ερωτηματικό για εξαγορές
Ο χρησμός της Ryanair: Ερχονται φθηνότερα εισιτήρια το καλοκαίρι
Οι τιμές θα είναι χαμηλότερες από ό,τι περιμέναμε, δήλωσε ο CEO της Ryanair Μάικλ Ο' Λίρι
Το αφεντικό της Prada αποκλείει εξαγορές: «Δεν θέλουμε νέους ανταγωνιστές»
Ο όμιλος Prada είναι από τους λίγους ιταλικούς οίκους μόδας που παραμένει οικογενειακή επιχείρηση και δεν έχει πωληθεί σε γαλλικούς ομίλους
Πώς ένα πάγκος καφέ εξελίχθηκε σε μονόκερο -Η απίστευτη ιστορία του Έντουαρντ Τιρτανάτα
Αν και ποτέ δεν του άρεσαν οι σπουδές, φαίνεται ότι είχε DNA επιχειρηματία
Λίρα... εκατό το Λονδίνο - Κρατά τα σκήπτρα των παγκόσμιων επενδύσεων
Στη δεύτερη θέση ακολουθεί το Παρίσι - Τι δείχνει έρευνα της ΕΥ
Πώς αντιδρούν οι αγορές μετά το θάνατο του Ραϊσί - Τα κρίσιμα ερωτήματα και η κόντρα με το Ισραήλ
Η πορεία του μαύρου χρυσού και η δύσκολη δομή της εξουσίας του Ιράν