Από την Ερυθρά Θάλασσα περνά το 12% του παγκόσμιου εμπορίου. H διώρυγα του Σουέζ θεωρείται μέχρι σήμερα ένα ζωτικής σημασίας έργο για τη σύνδεση Μεσογείου – Ερυθράς Θάλασσας και κατ’ επέκταση βέβαια Ευρώπης – Ασίας.
Τώρα το ελεύθερο εμπόριο κινδυνεύει. Οι πολυάριθμες επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης σε πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα έχει ως αποτέλεσμα τις αποφάσεις ναυτιλιακών και πετρελαϊκών εταιρειών προς εύρεση ασφαλέστερων διαδρομών. Οι αντάρτες Χούθι, οι οποίοι υποστηρίζονται από το Ιράν και έχουν ταχθεί ανοιχτά υπέρ της παλαιστινιακής Χαμάς, έχουν δηλώσει ότι στοχεύουν σε πλοία που έχουν σχέσεις με το Ισραήλ.
Πετρέλαιο: Το κλείσιμο της Ερυθράς Θάλασσας επηρεάζει τις τιμές
Την ανάγκη για εναλλακτικές λύσεις στην παγκόσμια ναυτιλία τονίζει η βρετανική ενεργειακή εταιρεία BP, αναστέλλοντας τις μεταφορές μέσω Ερυθράς Θάλασσας. «Θα διατηρήσουμε αυτή την προληπτική παύση, υπό συνεχή επανεξέταση ανάλογα με τις περιστάσεις που εξελίσσονται στην περιοχή», ήταν το συμπέρασμα της επίσημης ανακοίνωσής της την Δευτέρα καθώς, όπως ανέφερε, η κατάσταση στο πέρασμα είναι «επιδεινούμενη».
Ανοδική τάση ξανά στη τιμή του βαρελιού
Η BP είναι η πρώτη εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου που αποφασίζει να σταματήσει τα δικά της τάνκερ. Μέχρι στιγμής, οι αποφάσεις για παύση διέλευσης από την Ερυθρά Θάλασσα είχαν έρθει μόνο από ναυτιλιακές εταιρείες, όπως η Maersk και η Evergreen.
Αν και ο μεγαλύτερος βρετανικός ανταγωνιστής της BP, η Shell, έχει αρνηθεί να σχολιάσει τις εξελίξεις, αναλυτές ανησυχούν ότι αν και άλλες πετρελαϊκές ακολουθήσουν την ίδια τακτική, οι τιμές του πετρελαίου θα εκτοξευθούν ξανά. Ήδη άλλωστε έχει καταγραφεί ανοδική τάση, με το βαρέλι να κινείται πέριξ των 78 δολαρίων. Ανησυχία υπάρχει και για την άνοδο του πληθωρισμού του Ηνωμένου Βασιλείου με τις επίσημες ανακοινώσεις να αναμένονται αύριο Τετάρτη. Μέχρι στιγμής πάντως, βρίσκεται στο 4,6%, ακόμα μακριά από τον στόχο 2% της Κεντρικής Τράπεζας της Αγγλίας.
Η Ερυθρά Θάλασσα αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά περάσματα παγκοσμίως για την μεταφορά πετρελαίου, υγροποιημένου αερίου, αλλά και καταναλωτικών αγαθών. Ο Ρίτσαρντ Μιντ, αρχισυντάκτης της Lloyd’s List, μίας από τις παλαιότερες εφημερίδες στον κόσμο με ναυτιλιακό ενδιαφέρον, δήλωσε σήμερα στο ραδιόφωνο του BBC ότι «το πρόβλημα δεν θα επηρεάσει μόνο το πετρέλαιο, αλλά το σύνολο του παγκόσμιου εμπορίου που περνά από την Ερυθρά Θάλασσα και μεταφράζεται σε περίπου ένα τρισεκατομμύριο αξία, ετησίως».
Υψηλά ασφάλιστρα ή κοστοβόρα διαδρομή;
Η κατάσταση αυτή έχει εκτοξεύσει και τα ασφαλιστικά κόστη που πληρώνουν οι πλοιοκτήτες. Οι ασφαλιστικές εταιρείες του Λονδίνου αυξάνουν σταδιακά το ασφάλιστρο κάλυψης κινδύνων πολέμου (war risk premium) και πλέον έχει αγγίξει το 0,5% – 0,7% από 0,07% που ήταν στις αρχές Δεκεμβρίου. Παράλληλα, μόλις χθες επέκτειναν την γεωγραφική ζώνη επικινδυνότητας της Ερυθράς Θάλασσας.
Το ταξίδι που θα αναγκαστούν να κάνουν πλέον οι εταιρείες για να πάνε ή να έρθουν από την Ασία θα γίνεται- γι αυτό το διάστημα- γύρω από την Αφρική και το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας (Cape of Good Hope). Αυτό σημαίνει, ότι τα πλοία είναι αναγκασμένα να διανύσουν 6.500 χιλιόμετρα επιπλέον και να παρατείνουν το ταξίδι τους κατά εννέα ημέρες.
Μένει να δούμε, αν η πολυεθνική στρατιωτική επιχείρηση των ΗΠΑ με την κωδική ονομασία «Operation Prosperity Guardian» θα είναι αποτελεσματική για την άμεση αντιμετώπιση της κρίσης στην περιοχή. Στην επιχείρηση συμμετέχουν επίσης Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, Ολλανδία, Νορβηγία, Καναδάς, Μπαχρέιν και Σεϋχέλλες.
Deutsche Welle
Ζωή Κατζαγιαννάκη, Λονδίνο
Latest News
Μια Ιαπωνία σε θέσεις εργασίας έχει ανάγκη η Ινδία
Τι προβλέπει η μελέτη της Natixis SA
Κάντο όπως ο Αρμάνι - Τα σχέδια και οι αντιθέσεις της Prada
Η Prada αποφάσισε να βελτιώσει το μερίδιο αγοράς της στις ΗΠΑ και να διατηρήσει την ισχυρή ανάπτυξή της στην Ασία - Ερωτηματικό για εξαγορές
Ο χρησμός της Ryanair: Ερχονται φθηνότερα εισιτήρια το καλοκαίρι
Οι τιμές θα είναι χαμηλότερες από ό,τι περιμέναμε, δήλωσε ο CEO της Ryanair Μάικλ Ο' Λίρι
Το αφεντικό της Prada αποκλείει εξαγορές: «Δεν θέλουμε νέους ανταγωνιστές»
Ο όμιλος Prada είναι από τους λίγους ιταλικούς οίκους μόδας που παραμένει οικογενειακή επιχείρηση και δεν έχει πωληθεί σε γαλλικούς ομίλους
Πώς ένα πάγκος καφέ εξελίχθηκε σε μονόκερο -Η απίστευτη ιστορία του Έντουαρντ Τιρτανάτα
Αν και ποτέ δεν του άρεσαν οι σπουδές, φαίνεται ότι είχε DNA επιχειρηματία
Λίρα... εκατό το Λονδίνο - Κρατά τα σκήπτρα των παγκόσμιων επενδύσεων
Στη δεύτερη θέση ακολουθεί το Παρίσι - Τι δείχνει έρευνα της ΕΥ
Πώς αντιδρούν οι αγορές μετά το θάνατο του Ραϊσί - Τα κρίσιμα ερωτήματα και η κόντρα με το Ισραήλ
Η πορεία του μαύρου χρυσού και η δύσκολη δομή της εξουσίας του Ιράν
Τα ρωσικά assets διχάζουν τη G7 - Οι πιέσεις των ΗΠΑ και η διαφωνία με Λαγκάρντ
Η Κριστίν Λαγκάρντ, η πρόεδρος της ΕΚΤ, προέβαλε νομικές και οικονομικές αντιρρήσεις για την πλήρη κατάσχεση των περιουσιακών στοιχείων
Γιατί οι πλούσιοι Ιάπωνες θα επενδύσουν 1,4 τρισ. δολάρια επιπλέον μέχρι το 2030
Τι δείχνει έρευνα της Morgan Stanley
Κίνα: Αύξηση 7% στην αξία της βιομηχανίας δορυφορικής ναυτιλίας
Τι δείχνουν τα στοιχεία