Το «τσουνάμι» που έπληξε το μεγαλύτερο μέρος της παγκόσμιας οικονομίας, εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, είχε άμεση επίπτωση και στην ναυπηγική βιομηχανία, ωστόσο δύο χρόνια μετά τα στοιχεία δείχνουν «έκρηξη» στις νέες παραγγελίες.

Το 2020, το βιβλίο παραγγελιών για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είχε καταγράψει τη μεγαλύτερη μείωση της τελευταίας δεκαετίας, ενώ οι παραγγελίες για πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια παρουσίασαν παρόμοια πτώση. Ωστόσο, τόσο το 2021 όσο και το 2022, εξαιτίας μιας σειρά παραγόντων, σημειώθηκε τεράστια αύξηση στις παραγγελίες και έχουν αρχίσει να επικρατούν ανησυχίες για πιθανή υπερπροσφορά το 2023, με τις ναυπηγικές γιάρδες παγκοσμίως να έχουν κορεστεί. Μάλιστα, η ζήτηση για τα νεότευκτα είναι τέτοια που πολλά ναυπηγεία δυσκολεύονται ολοένα και περισσότερο να ικανοποιήσουν νέες παραγγελίες, ανοίγοντας τη βεντάλια των παραδόσεων.

Διαβάστε επίσης: Με δύο ταχύτητες η ανάκαμψη στο λιμάνι του Πειραιά

Χρηματοδότηση

Στο μεταξύ, οι νέες παραγγελίες που προβλέπονται για το 2023 εγείρουν ένα σημαντικό ερώτημα: από πού προέρχεται το κεφάλαιο για τη χρηματοδότηση όλων αυτών των νέων ναυπηγήσεων; Σύμφωνα με αναλυτές, η απάντηση μπορεί να βρίσκεται στις δημιουργικές λύσεις χρηματοδότησης και στη διαφοροποίηση των πηγών χρηματοδότησης. Νωρίτερα φέτος, ανακοινώθηκε ότι ένας πλοιοκτήτης εξασφάλισε χρηματοδότηση για δεκάδες νεότευκτα πλοία μέσω διαφόρων χρηματοδοτικών λύσεων, όπως ένα σύνολο δανείων που υποστηρίζονται από εξαγωγικές πιστώσεις, συμφωνίες πώλησης και επαναμίσθωσης, κοινοπρακτικά τραπεζικά δάνεια και ίδια κεφάλαια.

Στον αντίποδα, ένα σημαντικός αριθμός πλοιοκτητών εξακολουθούν να βασίζονται σε παραδοσιακά κεφάλαια και χρηματοδότηση χρέους. Στο πλαίσιο αυτό, καθίσταται σαφές, ότι παρά αυτή την αύξηση των παραγγελιών, οι πλοιοκτήτες συνεχίζουν να αναζητούν και να βρίσκουν διαφορετικές και εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης για ναυπήγηση νέων πλοίων.

Διαβάστε επίσης: Tα ηλεκτρικά ΙΧ αλλάζουν τα πλοία

Aγορές second hand

Σε ό,τι αφορά την παγκόσμια αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων, σύμφωνα με στοιχεία της Clarkson Research Services, το 2022 αποτελεί μια χρονιά όπου καταγράφονται νέα ρεκόρ σε όλους τους τύπους και όλες τις  χωρητικότητες που αλλάζουν χέρια. Σε αυτό το πλαίσιο, η εκτιμώμενη αξία των πωλήσεων μεταχειρισμένων πλοίων θα αυξηθεί περαιτέρω μετά το περσινό υψηλό των 48 δισ. δολαρίων. Μέχρι στιγμής οι πωλήσεις καταγράφουν άνοδο 30% σε ετήσια βάση, ξεπερνώντας τα 33 δισ. δολάρια.

Αξιολογώντας τις προοπτικές για το σύνολο του έτους ο ναυλομεσιτικός οίκος σημειώνει πως η δραστηριότητα έχει επιβραδυνθεί λίγο μετά το πρώτο εξάμηνο και η αβεβαιότητα για τις ναυλαγορές εμφανίζεται αυξημένη. Πρόσφατα, οι τιμές ναύλωσης έφτασαν σε υψηλά ρεκόρ, κυρίως λόγω της αυξανόμενης ζήτησης χωρητικότητας μετά την πανδημία. Αυτή η έλλειψη πλοίων έχει δώσει στους πλοιοκτήτες το πάνω χέρι στις διαπραγματεύσεις ναύλωσης, επιτρέποντάς τους να επιτύχουν υψηλότερους ναύλους και μεγαλύτερες περιόδους ναύλωσης για τα πλοία τους.

Αυτό που επισημαίνουν οι αναλυτές, είναι ότι δεν έχει ξεκαθαρίσει εάν οι τιμές ναύλωσης σταθεροποιηθούν στα προ πανδημίας επίπεδα μόλις ολοκληρωθούν οι νέες ναυπηγήσεις και παραδόσεις πλοίων τους επόμενους μήνες. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, σε περίπτωση που η αύξηση παραγγελιών για νεότευκτα πλοία οδηγήσει σε υπερπροσφορά θα προκύψει ταυτόχρονα μείωση των ναύλων που μπορεί να επηρεάσει, μεταξύ άλλων, την ικανότητα των πλοιοκτητών να αποπληρώσουν τις χρηματοδοτικές τους υποχρεώσεις.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία