
Ένα ακόμη βήμα πιο κοντά στην αμφιλεγόμενη επιλογή συμμετοχής της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS) έγινε με την συμφωνία που επετεύχθη προχθές αργά το βράδυ, με την ολοκλήρωση του διαλόγου μεταξύ Επιτροπής, Συμβουλίου και Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου.
Στη συμφωνία περιλαμβάνονται και αποφάσεις που ανταποκρίνονται τις θέσεις της ναυτιλιακής κοινότητας και χαιρετίσθηκαν από την ένωση των εφοπλιστικών φορέων της ΕΕ, την Ecsa με χθεσινή ανακοίνωσή της καθώς μειώνουν τις αρνητικές επιπτώσεις που θα έχει στην ανταγωνιστικότητα της ευρωπαικής ναυτιλίας η συμμετοχή της στο περιφερειακό μέτρο του EU ETS.
Ιδιαίτερα θετική είναι η δέσμευση που εξασφάλισε ο ναυτιλιακός κλάδος ότι 20 εκατομμύρια δικαιώματα ETS, τα οποία αντιστοιχούν σε 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ (με βάση την τρέχουσα τιμή άνθρακα ETS, θα επανεπενδύονται στον κλάδο μέσω ενός ταμείου καινοτομίας.
Διαβάστε επίσης – «Πράσινη ναυτιλία»: Ποιοι ζητούν να χρηματοδοτηθούν έργα
«Ο ρυπαίνων πληρώνει»
Το δεύτερο σημείο που ικανοποιεί τις ανάγκες του κλάδου, είναι η συμπερίληψη της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» που μεταθέτει την υποχρέωση καταβολής του κόστους των εκπομπών στους ναυλωτές που είναι υπεύθυνοι για την λειτουργία του πλοίου.
Διαβάστε επίσης: Μέχρι και 14,5 δισ. δολ. το κόστος μετάβασης στην πράσινη ναυτιλία σε ένα χρόνο [πίνακας]
Η συμφωνία προβλέπει ακόμη την συμπερίληψη και του μεθανίου και των οξειδίων του αζώτου στο EU ETS από το 2026, γεγονός που καθιστά τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καυσίμου πιο κοστοβόρου.
Επίσης στο EU ETS θα συμμετέχουν όλα τα πλοία άνω των 5.000 gt και εντός της ΕΕ θα υποχρεωθούν να πληρώνουν για το 100% των εκπομπών, ενώ για τα ταξίδια μεταξύ λιμένων ΕΕ και εκτός ΕΕ θα πληρώνουν το 50% των ρύπων.
Το ποσοστό των εκπομπών άνθρακα που καλύπτονται θα αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου, ξεκινώντας από 40% το 2024, φθάνοντας στο 70% το 2025 και στο 100% έως το 2026.
Ικανοποίηση στον κλάδο
Οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες χαιρετίζουν την συμφωνία και την φιλόδοξη πρόταση για το κλίμα του πακέτου «Fit for 55» καθώς αναγνωρίζουν ότι η κλιματική κρίση είναι μια από τις μεγαλύτερες οικονομικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η κοινωνία μας δήλωσε, ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA.
Η απαλλαγή από τις ανθρακούχες μεταφορές δεν είναι ζήτημα «αν» αλλά «πώς» πρόσθεσε και συμπλήρωσε ότι διάθεση μέρους των εσόδων του EU ETS για τη ναυτιλία είναι μια νίκη του κλάδου για την απαλλαγή του από τις ανθρακούχες εκπομπές. Η υποστήριξη μέσω του Ταμείου Καινοτομίας είναι το κλειδί για τη γεφύρωση του χάσματος τιμών μεταξύ συμβατικών και καθαρών καυσίμων, τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων, την προώθηση της καινοτομίας και τη δημιουργία υποδομών στα λιμάνια. Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με την Επιτροπή και τα ενδιαφερόμενα μέρη για την ανάπτυξη αποτελεσματικών εργαλείων για τη μετάβαση του κλάδου, πρόσθεσε ο κ. Ράπτης.
Η ECSA χαιρετίζει επίσης την τήρηση της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» ενώ τονίζει η περίοδος σταδιακής εισαγωγής του κλάδου στο σύστημα σε μια περίοδο τριών ετών είναι επίσης κρίσιμης σημασίας για να διασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση του στη νέα εποχή.


Latest News

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες