
«Την Άνοιξη αν δεν τη βρεις, τη φτιάχνεις», έγραψε ο Οδυσσέας Ελύτης (ποιητική συλλογή Εκ του πλησίον, εκδόσεις Ίκαρος, Αθήνα 1998), αλλά δεν είναι πάντα εύκολο.
Εφέτος, ουσιαστικά δεν υπήρξε άνοιξη, δεδομένου ότι ειδικά ο Απρίλιος και ο Μάιος ήταν ασυνήθιστα κρύοι και βροχεροί μήνες. Αποτέλεσμα οι πωλήσεις κυρίως στη μπύρα και δευτερευόντως στα αναψυκτικά να «φρενάρουν», με τις επιχειρήσεις να χάνουν τη «φόρα» που είχε καταγράψει ο τζίρος τους κατά το πρώτο – όχι και τόσο χειμερινό – τρίμηνο του έτους.
Βεβαίως όλοι φιλοδοξούν ότι το υπόλοιπο της σεζόν (αρχίζει από τα μέσα της άνοιξης και εκτείνεται σχεδόν μέχρι τον Οκτώβριο) θα τους αποζημιώσει ελέω και των υψηλών προσδοκιών που έχουν καλλιεργηθεί για τη φετινή τουριστική κίνηση.
Στη βροχή «γλίστρησαν» οι πωλήσεις αναψυκτικών
«Αυτή τη στιγμή κάνουμε διαχείριση οφειλών» αναφέρει χαρακτηριστικά στον ΟΤ ιδιοκτήτης μιας από τις μεγάλες εταιρείες αναψυκτικών, απαντώντας στην (κλασική) ερώτηση «πώς πάνε οι δουλειές». Κι αυτό γιατί οι αποθήκες των χονδρεμπόρων είναι «φορτωμένες» με προϊόντα, τα οποία μάλιστα έχουν τιμολογηθεί με υψηλότερες τιμές, ωστόσο η ζήτηση Απρίλιο και Μάιο δεν ήταν η αναμενόμενη, ειδικά για την εκτός σπιτιού κατανάλωση, καθώς την… έπνιξαν οι ανοιξιάτικες μπόρες.
Όσον αφορά την πορεία που έχουν οι πωλήσεις αναψυκτικών στα σούπερ μάρκετ, οι καταναλωτές ζορισμένοι από τη γενικότερη ακρίβεια αγοράζουν με βάση τις προσφορές.
Άλλωστε, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων για δύο στους τρεις καταναλωτές, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα κυλιόμενης έρευνας που πραγματοποίησε πρόσφατα το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) με δείγμα 1.000 καταναλωτές.
Εντός και – κυρίως – εκτός σπιτιού υπολογίζεται ότι το δίμηνο Απριλίου – Μαΐου οι πωλήσεις αναψυκτικών σε όγκο υποχώρησαν 10-15%.
Σημειώνεται ότι το 2022 οι πωλήσεις σε όγκο στη ζεστή αγορά (σούπερ μάρκετ) αυξήθηκαν περίπου 2% σε σχέση με το 2021 παρά τις ακριβότερες τιμές στο ράφι.
Η αγορά αναψυκτικών στην Ελλάδα προσεγγίζει τα 370 εκατ. ευρώ και αναπτύσσεται -σύμφωνα με εκτιμήσεις- περίπου κατά 5% ετησίως.
Εν αναμονή του καλοκαιριού και οι μπύρες
Χειρότερες συγκριτικά με τα αναψυκτικά εκτιμάται ότι ήταν οι πωλήσεις της μπύρας το δίμηνο Απριλίου – Μαΐου, καθώς η αγορά του HoReCa λόγω του άστατου καιρού δεν «έπιασε» τους αναμενόμενους στόχους.
Πέρυσι, αν και η αγορά μπύρας συνολικά σημείωσε διψήφια ανάπτυξη, οι πωλήσεις του κλάδου προς όλα τα κανάλια (λιανική, χονδρεµπόριο, HoReCa) άγγιξαν τα 3,9 εκατ. εκατόλιτρα, χωρίς να φτάσουν στα επίπεδα του 2019, όταν οι πωλήσεις όλων των εταιρειών ανήλθαν σε περίπου 4 εκατ. εκατόλιτρα.
Προσδοκία πάντως των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της ζυθοποιίας είναι φέτος να υπερβούν τις επιδόσεις του 2019, χρονιά ορόσημο, καθώς ήταν η τελευταία «κανονική» πριν την πανδημία, ενώ είχε καταγραφεί και ιστορικό ρεκόρ σε επίπεδο τουριστικών ροών.
Το πρώτο τρίμηνο του 2023 η µπύρα κινήθηκε ανοδικά σε σύγκριση µε το αντίστοιχο τρίμηνο του 2022, τόσο στη ζεστή αγορά (σούπερ μάρκετ) όσο και στην κρύα (εστιατόρια, καφετέριες, μπαρ, ξενοδοχεία κ.λπ.).
Σε ό,τι αφορά τις ανατιμήσεις, πρόσφατα στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Ζυθοποιών δείχνουν αυξήσεις τιμών που θα αγγίξουν έως και το 15% κατά τη διάρκεια του 2023 στη µπύρα.
Ο παράγοντας του τουρισμού
Εκτός από την… καιρική εξάρτηση, οι πωλήσεις της μπύρας και των αναψυκτικών συνδέονται σε μεγάλο βαθμό και με την πορεία της βαριάς βιομηχανίας της χώρας, που δεν είναι άλλη από τον τουρισμό.
Για εφέτος, ο ελληνικός τουρισμός, κυριαρχείται μεν από θετικές προσδοκίες για μια νέα χρονιά ρεκόρ, αλλά κάποια «σύννεφα» που καταγράφονται στην ατμόσφαιρα μετριάζουν λίγο τον ενθουσιασμό, όπως έχει αναφέρει ο ΟΤ.
Έτσι, αν και ξεκίνησαν δυναμικά οι κρατήσεις στους πρώτους μήνες του χρόνου, τώρα παρατηρείται (με εξαίρεση κάποια εμβληματικά καταλύματα) ένα «σχετικό κράτημα».
Πάντως, συνολικά, κατά το διάστημα Ιανουαρίου- Μαΐου εφέτος, η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος ανήλθε σε 9,15 εκατ., αυξημένη κατά 39,9% σε σύγκριση με το 2022, αλλά και κατά 5,9% σε σύγκριση με το 2019.
Για τους Έλληνες από την άλλη, οι διακοπές δεν είναι δεδομένες. Λόγω περικοπής δαπανών από τα νοικοκυριά, 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές το 2023, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες. 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένη άνω του 50% (στοιχεία ΙΕΛΚΑ).


Latest News

Revoil: Το μέρισμα για το 2024 – Από 6 Μαΐου η καταβολή του
Από τη Τρίτη 29 Απριλίου 2025 οι μετοχές θα διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα είσπραξης μερίσματος

Καρέλιας: Αύξηση στα κέρδη - Πρόταση για μέρισμα 14 ευρώ
Βασικός παράγοντας για τα αποτελέσματα ήταν η πορεία των σημάτων στις διεθνείς αγορές

Η Cosmote γίνεται Cosmote Telekom - Η αλλαγή στο ιστορικό brand μετά από 27 χρόνια
«Μέσα από την Cosmote Telekom, θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε ακόμα περισσότερο την τεχνογνωσία, τις καινοτομίες και τις διεθνείς συνεργασίες της Telekom», δήλωσε ο Κώστας Νεμπής, πρόεδρος και CEO του Ομίλου ΟΤΕ

Νέα πραγματικότητα στη διαχείριση απορριμμάτων - Η επένδυση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στη Μεσσηνία
Με τη ΜΕΑ στην Καλλιρρόη Μεσσηνίας εφαρμόζεται ενιαίο, βιώσιμο σύστημα διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων στην Πελοπόννησο

Morgan Stanley: Επιβεβαιώνει την τιμή στόχο της Metlen στα 48 ευρώ
Κατά την Morgan Stanley η συνολική παραγωγή ενέργειας των 3,1 TWh παρουσίασε αύξηση 22% σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο

AXIA: Ελκυστικές οι ελληνικές τράπεζες - Οι νέες τιμές στόχοι [γραφήματα]
Στις προοπτικές των ελληνικών τραπεζών εστιάζει ανάλυση της ΑΧΙΑ - Τα βασικά ζητήματα που απασχολούν τους επενδυτές

Optima Bank για AKTOR Group: «Νέος παίκτης… με εμπειρία – Ήρθε για να μείνει»
O όμιλος AKTOR είναι ένα κορυφαίο και διαφοροποιημένο κατασκευαστικό συγκρότημα στην Ελλάδα, με σημαντική και αναπτυσσόμενη παρουσία στην ΝA Ευρώπη, σημειώνει η Optima Bank

Πώς ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής τους τα αιολικά πάρκα - Τι αναφέρει η ΔΕΗ
H ΔΕΗ έχει ήδη ολοκληρώσει το πρώτο Repowering Αιολικών Πάρκων στην Ελλάδα από την ΔΕΗ Ανανεώσιμες, αντικαθιστώντας παλιές ανεμογεννήτριες που ολοκλήρωσαν τον κύκλο ζωής τους με νέες

JP Morgan για ΟΠΑΠ: Στα 22,5 ευρώ ανεβάζει την τιμή στόχο για τη μετοχή
Μετά από μια πολύ ισχυρή χρονιά το 2024, ο ΟΠΑΠ ξεκινά με ακόμη ένα δυνατό τρίμηνο σημειώνει η JP Morgan για τον ΟΠΑΠ

Στο 1,5 δισ. τα έσοδα της Metlen για το α΄ τρίμηνο - Το ορόσημο του Λονδίνου
«Η χρονιά που διανύουμε σηματοδοτεί ένα ορόσημο για τη METLEN στο Λονδίνο», τόνισε ο πρόεδρος και CEO της Metlen, Ευάγγελος Μυτιληναίος