Σαν να μην έφτασαν οι διεθνείς προκλήσεις που αντιμετωπίζει η διεθνής ναυτιλία στη Μαύρη Θάλασσα λόγω του πολέμου Ρωσίας και Ουκρανίας, τώρα φαίνεται ότι δημιουργείται και δεύτερο «καυτό μέτωπο» στα Στενά της Ταϊβάν. Πρόκειται για τη δεύτερη περιοχή που έχουν βάλει στο μικροσκόπιο οι εταιρείες ασφάλισης πλοίων, καθώς η αύξηση των εντάσεων κι εκεί ανεβάζει τα ασφάλιστρα, δημιουργεί φόβους για έλλειψη καλύψεων σε πλοιοκτήτες και γενικά δημιουργεί προϋποθέσεις για νέα εμπόδια στις μεταφορές εμπορευμάτων. Τελικός χαμένος σε τέτοιες περιπτώσεις καταλήγει να είναι συνήθως ο καταναλωτής και οι επιχειρήσεις λόγω καθυστερήσεων στις αποστολές, έλλειψης προϊόντων και –τελικά- υψηλότερου κόστους.

Ναυτιλία: Τα υψηλά αποθέματα πιέζουν τις μεταφορές

Η ολοένα και πιο τεταμένη κατάσταση στα Στενά της Ταϊβάν έχει οδηγήσει τις εταιρείες που ασφαλίζουν πλοία να αυξάνουν τα επιτόκια ή και να μειώνουν το ποσό της κάλυψης που προσφέρουν για κινδύνους που αφορούν την περιοχή, σύμφωνα με το Reuters.

Πάνω από 3,4 τρισεκατομμύρια δολάρια αγαθών που αντιπροσωπεύουν το 21% του παγκόσμιου εμπορίου εκτιμάται ότι διέρχονται από τα στενά της Ταϊβάν κάθε χρόνο. Στοιχεία του ΟΗΕ δείχνουν ότι οι επισκέψεις πλοίων σε λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων στην Ταϊβάν αντιπροσώπευαν το 3,34% του παγκόσμιου μεριδίου αγοράς το 2021.

Ο εμπορικός στόλος της Ταϊβάν είναι μεγάλος με βάση τα στοιχεία του ΟΗΕ τα οποία υποδηλώνουν ότι το νησί κατέχει μερίδιο παγκόσμιας αγοράς 2,53% (κατά dwt). Οι στόλοι εμπορευματοκιβωτίων της – με επικεφαλής τις εταιρείες Evergreen, Yang Ming και Wan Hai – είναι ιδιαίτερα σημαντικοί αναφέρει ο ιστότοπος Splash247.

Γεωπολιτικές εντάσεις

Η Κίνα εφαρμόζει στρατιωτικές στρατηγικές περικύκλωσης γύρω από το νησί που θεωρεί ότι είναι δικό της. Είναι ενδεικτικό ότι στον απόηχο πρόσφατης περσινής επίσκεψης της πρώην προέδρου των ΗΠΑ Νάνσι Πελόζι στην Ταϊπέι, ο στρατός της Κίνας πραγματοποίησε τότε τετραήμερη άσκηση σε έξι ναυτιλιακές ζώνες που περιβάλλουν το νησί, αναγκάζοντας πολλά πλοία να αλλάξουν δρομολόγια από τα στενά της Ταϊβάν. Τον Απρίλιο η Κίνα ξεκίνησε εκστρατεία επιθεώρησης για τα πλοία που διέρχονται από το στενό, ενώ επίσης δημιούργησε για λίγο ζώνη αποκλεισμού στα βόρεια του νησιού.

Τα προϊόντα ασφάλισης πλοίων είναι πολλά. Η ασφάλιση πολιτικού κινδύνου, ένα ειδικό προϊόν που καλύπτει κινδύνους που δεν αγγίζουν άλλες ασφάλειες, πληρώνει όταν εκτυλίσσονται ορισμένα ειδικά σενάρια άρπαγας -μια εγκατάσταση έχει καταστραφεί από πύραυλο ή ένας αποκλεισμός εμποδίζει την αποστολή προϊόντων. Τα συμβόλαια μπορούν να ισχύουν για χρόνια και δεν μπορούν να ακυρωθούν από τους ασφαλιστές, ανέφερε από πέρσι το καλοκαίρι η Wall Street Journal όταν είχαν αυξηθεί οι σχετικές εντάσεις Ταιβάν και Κίνας.

Η Ταϊβάν θεωρείται παραδοσιακά ως ασφαλές μέρος για επιχειρηματική δραστηριότητα και, μέχρι πρόσφατα, διέτρεχε χαμηλό κίνδυνο της λεγόμενης πολιτικής βίας και άλλων παρόμοιων ζητημάτων. Αλλά το ενδιαφέρον για την ασφάλιση πολιτικού κινδύνου έχει αυξηθεί τους τελευταίους μήνες εν μέσω αυξανόμενων εντάσεων στα στενά, σημειώνεται ακόμη.

Η Μαύρη Θάλασσα

Ήδη η επέκταση των εχθροπραξιών στη Μαύρη Θάλασσα έχει δημιουργήσει άλλα μεγάλα προβλήματα στη ναυτιλία. Με την Ουκρανία να ανοίγει ουσιαστικά νέο ναυτικό μέτωπο με τη Ρωσία, κηρύσσοντας έξι ρωσικά λιμάνια ως περιοχές κινδύνου επιθέσεων από την περασμένη Παρασκευή και στη συνέχεια επιτίθεται σε ρωσικό τάνκερ, η κατάσταση στη Μαύρη Θάλασσα έχει πάει από το κακό στο χειρότερο με πολλούς ναυτιλιακές από όλο τον κόσμο να αποφεύγουν τώρα την περιοχή, δείχνουν στοιχεία του ιστότοπου Splash247. Αυτό όπως είναι αναμενόμενο, επηρεάζει και τις ασφαλίσεις των πλοίων.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
Στυλιανίδης: «Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ανάλογο, ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων από ό,τι ήταν πέρυσι»
Ακτοπλοΐα |

«Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων», λέει ο Στυλιανίδης

Η απάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Κωνσταντίνου – Βασίλειου Μεταξά