Σαν να μην έφτασαν οι διεθνείς προκλήσεις που αντιμετωπίζει η διεθνής ναυτιλία στη Μαύρη Θάλασσα λόγω του πολέμου Ρωσίας και Ουκρανίας, τώρα φαίνεται ότι δημιουργείται και δεύτερο «καυτό μέτωπο» στα Στενά της Ταϊβάν. Πρόκειται για τη δεύτερη περιοχή που έχουν βάλει στο μικροσκόπιο οι εταιρείες ασφάλισης πλοίων, καθώς η αύξηση των εντάσεων κι εκεί ανεβάζει τα ασφάλιστρα, δημιουργεί φόβους για έλλειψη καλύψεων σε πλοιοκτήτες και γενικά δημιουργεί προϋποθέσεις για νέα εμπόδια στις μεταφορές εμπορευμάτων. Τελικός χαμένος σε τέτοιες περιπτώσεις καταλήγει να είναι συνήθως ο καταναλωτής και οι επιχειρήσεις λόγω καθυστερήσεων στις αποστολές, έλλειψης προϊόντων και –τελικά- υψηλότερου κόστους.
Ναυτιλία: Τα υψηλά αποθέματα πιέζουν τις μεταφορές
Η ολοένα και πιο τεταμένη κατάσταση στα Στενά της Ταϊβάν έχει οδηγήσει τις εταιρείες που ασφαλίζουν πλοία να αυξάνουν τα επιτόκια ή και να μειώνουν το ποσό της κάλυψης που προσφέρουν για κινδύνους που αφορούν την περιοχή, σύμφωνα με το Reuters.
Πάνω από 3,4 τρισεκατομμύρια δολάρια αγαθών που αντιπροσωπεύουν το 21% του παγκόσμιου εμπορίου εκτιμάται ότι διέρχονται από τα στενά της Ταϊβάν κάθε χρόνο. Στοιχεία του ΟΗΕ δείχνουν ότι οι επισκέψεις πλοίων σε λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων στην Ταϊβάν αντιπροσώπευαν το 3,34% του παγκόσμιου μεριδίου αγοράς το 2021.
Ο εμπορικός στόλος της Ταϊβάν είναι μεγάλος με βάση τα στοιχεία του ΟΗΕ τα οποία υποδηλώνουν ότι το νησί κατέχει μερίδιο παγκόσμιας αγοράς 2,53% (κατά dwt). Οι στόλοι εμπορευματοκιβωτίων της – με επικεφαλής τις εταιρείες Evergreen, Yang Ming και Wan Hai – είναι ιδιαίτερα σημαντικοί αναφέρει ο ιστότοπος Splash247.
Γεωπολιτικές εντάσεις
Η Κίνα εφαρμόζει στρατιωτικές στρατηγικές περικύκλωσης γύρω από το νησί που θεωρεί ότι είναι δικό της. Είναι ενδεικτικό ότι στον απόηχο πρόσφατης περσινής επίσκεψης της πρώην προέδρου των ΗΠΑ Νάνσι Πελόζι στην Ταϊπέι, ο στρατός της Κίνας πραγματοποίησε τότε τετραήμερη άσκηση σε έξι ναυτιλιακές ζώνες που περιβάλλουν το νησί, αναγκάζοντας πολλά πλοία να αλλάξουν δρομολόγια από τα στενά της Ταϊβάν. Τον Απρίλιο η Κίνα ξεκίνησε εκστρατεία επιθεώρησης για τα πλοία που διέρχονται από το στενό, ενώ επίσης δημιούργησε για λίγο ζώνη αποκλεισμού στα βόρεια του νησιού.
Τα προϊόντα ασφάλισης πλοίων είναι πολλά. Η ασφάλιση πολιτικού κινδύνου, ένα ειδικό προϊόν που καλύπτει κινδύνους που δεν αγγίζουν άλλες ασφάλειες, πληρώνει όταν εκτυλίσσονται ορισμένα ειδικά σενάρια άρπαγας -μια εγκατάσταση έχει καταστραφεί από πύραυλο ή ένας αποκλεισμός εμποδίζει την αποστολή προϊόντων. Τα συμβόλαια μπορούν να ισχύουν για χρόνια και δεν μπορούν να ακυρωθούν από τους ασφαλιστές, ανέφερε από πέρσι το καλοκαίρι η Wall Street Journal όταν είχαν αυξηθεί οι σχετικές εντάσεις Ταιβάν και Κίνας.
Η Ταϊβάν θεωρείται παραδοσιακά ως ασφαλές μέρος για επιχειρηματική δραστηριότητα και, μέχρι πρόσφατα, διέτρεχε χαμηλό κίνδυνο της λεγόμενης πολιτικής βίας και άλλων παρόμοιων ζητημάτων. Αλλά το ενδιαφέρον για την ασφάλιση πολιτικού κινδύνου έχει αυξηθεί τους τελευταίους μήνες εν μέσω αυξανόμενων εντάσεων στα στενά, σημειώνεται ακόμη.
Η Μαύρη Θάλασσα
Ήδη η επέκταση των εχθροπραξιών στη Μαύρη Θάλασσα έχει δημιουργήσει άλλα μεγάλα προβλήματα στη ναυτιλία. Με την Ουκρανία να ανοίγει ουσιαστικά νέο ναυτικό μέτωπο με τη Ρωσία, κηρύσσοντας έξι ρωσικά λιμάνια ως περιοχές κινδύνου επιθέσεων από την περασμένη Παρασκευή και στη συνέχεια επιτίθεται σε ρωσικό τάνκερ, η κατάσταση στη Μαύρη Θάλασσα έχει πάει από το κακό στο χειρότερο με πολλούς ναυτιλιακές από όλο τον κόσμο να αποφεύγουν τώρα την περιοχή, δείχνουν στοιχεία του ιστότοπου Splash247. Αυτό όπως είναι αναμενόμενο, επηρεάζει και τις ασφαλίσεις των πλοίων.
Latest News
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι