Στο επίκεντρο της προσοχής των αγορών βρίσκεται η Ιταλία καθώς η Μελόνι κρατάει στα χέρια της την «καυτή πατάτα» του προϋπολογισμού του 2024, έχοντας ήδη απογοητεύσει τους επενδυτές από τις τελευταίες της πρωτοβουλίες που επηρεάζουν κραταιούς κλάδους, από τράπεζες μέχρι αεροπορικές εταιρείες.
Ιταλία: Δύσκολα τα πράγματα για τη Μελόνι – Θα συμμαζέψει τα… ασυμμάζευτα με τον νέο προϋπολογισμό;
Σε δύο βάρκες
Η Μελόνι καλείται να ισορροπήσει σε δύο βάρκες: από τη μια να τηρήσει τις εξαγγελίες της για περικοπές φόρων, από την άλλη να μειώσει το δημοσιονομικό έλλειμμα.
Τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο δύσκολα, από την αποδυνάμωση των προοπτικών ανάπτυξης και τα δαπανηρά οικονομικά κίνητρα για βελτιώσεις πράσινων κατοικιών που εισήχθησαν πολύ πριν από την ανάληψη των καθηκόντων της, αλλά συνεχίζουν να επιβαρύνουν τα δημόσια οικονομικά.
«Αυτός ο προϋπολογισμός είναι το πρώτο πραγματικό οικονομικό τεστ της Μελόνι από τότε που ανέλαβε την εξουσία τον περασμένο Οκτώβριο», δήλωσε στο Reuters ο Τιμ Τζόουνς, αναλυτής της ευρωζώνης της εταιρείας συμβούλων αγοράς Medley Advisors.
«Με την ΕΚΤ να υποχωρεί ως αγοραστής ιταλικών ομολόγων, θα πρέπει τώρα να κάνει τις επιλογές που έχουν σημαδέψει κάθε άλλο ιταλικό συνασπισμό τα τελευταία 30 χρόνια», πρόσθεσε.
Η Μελόνι έχει πολύ λιγότερα περιθώρια ελιγμών από ό,τι όταν έβαλε υψηλότερους στόχους για το έλλειμμα στον πρώτο της προϋπολογισμό πριν από ένα χρόνο.
Τώρα στο κάδρο έχει προστεθεί η έμφαση στη δημοσιονομική εξυγίανση σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με τις κυβερνήσεις να διαπραγματεύονται τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες.
Και όλα αυτά, με φόντο τις ενδείξεις ότι το κλίμα απέναντι στην Ιταλία στις αγορές επιδεινώνεται. Πράγμα το οποίο η κυβέρνηση Μελόνι δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά όσο χρειάζεται αγοραστές για ένα δημόσιο χρέος ίσο με περίπου το 142% του ΑΕΠ.
Δυσοίωνες προβλέψεις
Το spread για τα ιταλικά 10ετή ομόλογα σε σχέση με τα γερμανικά έχει αυξηθεί σε 1,86 ποσοστιαίες μονάδες, το μεγαλύτερο από τα τέλη Μαΐου, με τη Morgan Stanley να προβλέπει υψηλότερα δημοσιονομικά ελλείμματα και ασθενέστερη ανάπτυξη, εκτιμώντας ότι οι υποστηρικτικοί παράγοντες που θα επέτρεπαν να επαληθευτεί το σενάριο των 160 μονάδων βάσης έχουν εξαφανιστεί.
Προέβλεψε, μάλιστα, ότι η διαφορά θα αυξηθεί στις 200-210 μονάδες βάσης μέχρι το τέλος του έτους.
Η Ιταλία αναμένει τώρα ότι το φετινό έλλειμμα θα υπερβεί περίπου το 5,5% του ΑΕΠ σε σύγκριση με τον επίσημο στόχο 4,5%, σύμφωνα με πηγές τις οποίες επικαλείται το Reuters.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η Ρώμη σχεδιάζει, ακόμη, να αυξήσει τον στόχο της για το δημοσιονομικό έλλειμμα για το 2024 μεταξύ 4,1% και 4,3% του ΑΕΠ, από τον στόχο του 3,7% που είχε τεθεί τον Απρίλιο.
Παρεμβατισμός και αβεβαιότητα
Πρόσφατα, η ιταλική κυβέρνηση αναγκάστηκε να αποσύρει την επιβολή ανώτατου ορίου στα αεροπορικά εισιτήρια για πτήσεις εσωτερικού, μετά την αμφισβήτηση της νομιμότητάς του από τη Ryanair.
Ο Roberto Perotti, καθηγητής οικονομικών στο πανεπιστήμιο Bocconi του Μιλάνου, είπε ότι το προτεινόμενο όριο στα αεροπορικά εισιτήρια δείχνει ότι ο κυβερνητικός συνασπισμός «δεν έχει κουλτούρα ελεύθερης αγοράς».
Λίγο μετά την εξαγγελία του τραπεζικού φόρου, η κυβέρνηση υπέβαλε το σχέδιο που θα επέτρεπε στους οφειλέτες να εξοφλήσουν τις καθυστερήσεις τους με έκπτωση, θέτοντας ουσιαστικά ένα ανώτατο όριο κερδών για τα funds που αγοράζουν το επισφαλές χρέος από τις τράπεζες για να κερδίσουν στη συνέχεια χρήματα από την επιβολή της αποπληρωμής τους.
Στη συνέχεια, η Μελόνι είπε ότι δεν σχεδιάζονται μέτρα σχετικά με τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, αλλά η πρόταση του κόμματός της βρίσκεται ακόμη στο κοινοβούλιο και η αβεβαιότητα παραμένει.
Από κοντά σε όλα αυτά, η Ιταλία αντιμετωπίζει δυσκολίες στο να πετύχει τους στόχους που περιλαμβάνονται στο σχέδιο ανάκαμψης της χώρας, προκειμένου να ξεκλειδώσει τα κονδύλια.
Στην τελευταία συνεδρίαση της ΕΚΤ, σύμφωνα με το Reuters, δύο διοικητές κεντρικών τραπεζών εξέφρασαν ανησυχία για την οικονομική πολιτική που ασκεί η Ρώμη.
Ένας τρίτος είπε ότι οι συχνές επιπόλαιες παρατηρήσεις της Τράπεζας της Ιταλίας εγείρουν αμφιβολίες για τη δέσμευσή της σε σχέση με την καταπολέμηση του πληθωρισμού, ενώ ένας τέταρτος κεντρικός τραπεζίτης είπε ότι η ΕΚΤ δεν πρέπει να σταματήσει εντελώς τις αγορές κρατικών ομολόγων λόγω του κινδύνου αύξησης των ιταλικών αποδόσεων.
Latest News
Ο κούκος... αηδόνι στοίχισε στον Ταϊλανδό συνιδιοκτήτη το Selfridges
Ο επικεφαλής του οικογενειακού ομίλου Central Group λέει ότι τα υψηλότερα παγκόσμια επιτόκια κάνουν την αρχική τιμή των 4 δισ. λιρών για το Selfridges λιγότερο ελκυστική
Ο «πυρετός του χρυσού» στην Κίνα γίνεται εύφορο πεδίο για απατεώνες και ξέπλυμα χρήματος
Ο χρυσός γίνεται όλο και πιο προσφιλής στην Κίνα ως επένδυση, όμως συγκεντρώνει και
Οι άλλες μπίζνες της οικογένειας Hermès - Επενδύσεις στη γαλλική ασφαλιστική εταιρεία Albingia
Η συμφωνία Hermès - Albingia υπόκειται στην έγκριση διαφόρων αρμόδιων αρχών και αναμένεται να ολοκληρωθεί την άνοιξη του 2025
Η Macy’s αποκαλύπτει λεπτομέρειες για τη λογιστική απάτη των 159 εκατ. δολ.
Η Macy's μειώνει την πρόβλεψη κερδών καθώς η ασθενής ζήτηση επισκιάζει τις πωλήσεις των γορτών
Θα ξεπεράσουν τα 5 δισ. οι επιβάτες για τις αεροπορικές εταιρείες το 2025
Τη χρονιά που φεύγει ξεπέρασαν το προ-πανδημικό ρεκόρ του 2019, φθάνοντας στα 4,96 δισεκατομμύρια – Στο 1 τρισ. ευρώ ο τζίρος των αερομεταφορέων
Γερμανία: Ρεκόρ εξαγωγών όπλων στην Τουρκία
Οι εξαγωγές όπλων από τη Γερμανία προς την Τουρκία εκτινάχθηκαν στα 230 εκατομ. ευρώ σημειώνοντας ρεκόρ από το 2006. Πυκνή κινητικότητα μεταξύ Βερολίνου και Άγκυρας
«Φυτοζωεί» η αεροναυπηγική βιομηχανία της Ρωσίας - Μόλις 7 νέα επιβατικά αεροπλάνα
Οι κυρώσεις ήταν τόσο αυστηρές για τη Ρωσία που έφεραν την αεροναυπηγική βιομηχανία της χώρας στα πρόθυρα της επιβίωσης
Μη αναμενόμενη αύξηση του πληθωρισμού χονδρικής στις ΗΠΑ
Ο Δείκτης Τιμών Παραγωγού αυξήθηκε κατά 3% σε ετήσια βάση
O Ντόναλντ Τραμπ στη Wall Street - Χτύπησε το κουδούνι σε πανηγυρικό κλίμα
Ο Ντόναλντ Τραμπ υποσχέθηκε ότι η επερχόμενη κυβέρνησή του θα εγκαινιάσει «μια οικονομία που όμοιά της δεν έχει ξαναδεί κανείς»
Ρεκόρ επιβατών για την Emirates τη φετινή εορταστική περίοδο
Το 2023, περισσότεροι από 75.000 επιβάτες της Emirates αναχωρούσαν καθημερινά από το Διεθνές Αεροδρόμιο του Ντουμπάι