![Τουρισμός: Πώς διαμορφώθηκαν έσοδα και αφίξεις του «all inclusive» το 2022 [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/02/hotel1.jpg)
Τo ένα τέταρτο των συνολικών αφίξεων των εισερχόμενων επισκεπτών στην Ελλάδα το 2022 αφορούσε διακοπές «all inclusive», με το μερίδιο των εισπράξεων να είναι μεγαλύτερο, φτάνοντας το 30% επί του συνόλου. Αυτά είναι τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν από την τελευταία μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων με τίτλο «Η αγορά all inclusive στα ταξίδια για «Ήλιο και Θάλασσα» | Ελλάδα, Ισπανία, Τουρκία»
Σε απόλυτα νούμερα, το 2022 στη χώρα μας καταγράφηκαν 7 εκατ. αφίξεις για «all inclusive» διακοπές στο προϊόν «Ήλιος και Θάλασσα» (Η&Θ) επί του συνόλου των 27,8 εκατ. και 61,2 εκατ. διανυκτερεύσεις, στο 28% επί του συνόλου των 216,9 εκατομμυρίων. Σε επίπεδο εισπράξεων, από τα 9,2 δισ. ευρώ που υπολογίζονται ως συνολική δαπάνη συμπεριλαμβάνοντας όλα τα έξοδα του τουρίστα -δηλαδή τόσο αυτά που δαπανώνται εντός της χώρας για διαμονή, εστίαση κλπ., όσο και αυτά που δαπανώνται εκτός για την προμήθεια tour operator, αεροπορικό εισιτήριο κλπ.- στην Ελλάδα εκτιμάται ότι παραμένουν τα 5,5 δισ. ευρώ, 30% επί των συνολικών εισπράξεων από τον εισερχόμενο τουρισμό (17,6 δισ.).
Τα στοιχεία, που αναδεικνύουν τελικά και τη σημασία των διακοπών «all inclusive» για τον ελληνικό τουρισμό, προέρχονται από την τελευταία μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, με δεδομένα από την IPK International, εταιρεία με εξειδίκευση στην έρευνα της ταξιδιωτικής συμπεριφοράς των τουριστών. Οι τρεις χώρες αποτελούν και τους τρεις δημοφιλέστερους προορισμούς παγκοσμίως για το προϊόν Η&Θ. Ως πακέτα «all inclusive» ορίζονται τα πακέτα που περιλαμβάνουν στην τιμή τη διαμονή, το φαγητό και τα ποτά και συνήθως κάποιες πρόσθετες δραστηριότητες στις διακοπές.
Η εξέλιξη του «all inclusive»
Στην Ελλάδα, το 2022 και ειδικά στο προϊόν Η&Θ, οι αφίξεις των 7 εκατ. για διακοπές «all inclusive» ανέκαμψαν σχεδόν στα ίδια επίπεδα με το 2019, προ πανδημίας, με οριακή μείωση 1%, έχοντας παρουσιάσει πάντως σημαντική αύξηση έναντι των 5,4 εκατ. του 2015. Από την άλλη πλευρά, αύξηση κατά 8% έναντι του 2019, με 8,1 εκατ. σημειώνουν οι αφίξεις στο προϊόν Η&Θ χωρίς «all inclusive» στη χώρα μας.
Και στις τρεις συγκρινόμενες αγορές, Ισπανία, Τουρκία και Ελλάδα, προ πανδημίας, μεταξύ 2015 και 2019, συνολικά οι αφίξεις για διακοπές για Η&Θ, είτε με είτε χωρίς «all inclusive», παρουσίασαν σημαντική αύξηση σε ποσοστό μεταξύ 25% και 35% περίπου. Μεταξύ 2019 και 2022, οι αφίξεις για διακοπές για Η&Θ παρουσίασαν αύξηση 3% σε Ελλάδα και Ισπανία και μείωση 7% στην Τουρκία, ενώ οι αφίξεις «all inclusive» παρουσίασαν οριακή μείωση κατά 1% στην Ελλάδα και κατά 9% στην Τουρκία, αλλά δεν μεταβλήθηκαν στην Ισπανία. Ειδικά για το προϊόν «all inclusive» είναι εντυπωσιακά σταθερό το μερίδιο επί του συνόλου διαχρονικά από το 2015 έως το 2022 και στις τρεις αγορές: στην Ελλάδα από το 48% επί του συνόλου των αφίξεων για Η&Θ το 2015 στο 47% το 2022, στην Ισπανία σταθερά στο 40% και στην Τουρκία, με σαφώς μεγαλύτερη προτίμηση των επισκεπτών στο 60% το 2022 από 59% το 2015.

Υψηλή δαπάνη
Όπως προκύπτει από τη μελέτη και αντίθετα με την εδραιωμένη πεποίθηση ότι πρόκειται για διακοπές χαμηλής δαπάνης, οι τουρίστες για Η&Θ που επιλέγουν το σύστημα «all inclusive» παρουσιάζουν υψηλότερη δαπάνη σε σχέση με τους μεμονωμένους, τόσο στην Ελλάδα όσο και σε ανταγωνίστριες χώρες (Ισπανία και Τουρκία).
Ενδεικτικά για το 2022, στην Ελλάδα η Μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη (ΜΚΔ) στο προϊόν Η&Θ «all inclusive»είναι μεγαλύτερη από την αντίστοιχη ΜΚΔ χωρίς «all inclusive», κατά 13%, ενώ στην Ισπανία και την Τουρκία κατά 22% και 7% αντίστοιχα. Επιπλέον, η χώρα μας παρουσιάζει μεγαλύτερη ΜΚΔ σε σύγκριση με τις ανταγωνίστριες Ισπανία και Τουρκία στο προϊόν Η&Θ σε όλα τα υπό μελέτη έτη, 2015, 2019 και 2022, είτε πρόκειται για «all inclusive» είτε χωρίς.
Σημειώνεται ότι οι δαπάνες αναφέρονται στη συνολική δαπάνη των τουριστών και όχι μόνο στα ποσά που δαπανούν εντός της χώρας, που είναι αυτά που καταγράφονται στην Έρευνα Συνόρων της ΤτΕ. Δηλαδή, εκτός από τη δαπάνη που κάνει ο τουρίστας στην Ελλάδα (και που είναι το μέγεθος που καταγράφει η Έρευνα Συνόρων), περιλαμβάνουν και τις δαπάνες των τουριστών για τη μετάβασή τους, καθώς και άλλες δαπάνες (πχ προμήθειες tour operators) που τυχόν πραγματοποίησαν εκτός Ελλάδας για το ταξίδι τους.
Ενδεικτικά για το 2022:
-Η ΜΚΔ για την Ελλάδα στο προϊόν Η&Θ ήταν 1.226 ευρώ, ενώ στην Ισπανία ήταν 1.120 ευρώ και στην Τουρκία 1.080 ευρώ.
-Ειδικά, για διακοπές «all inclusive» στο προϊόν Η&Θ, η ΜΚΔ είναι υψηλότερη για την Ελλάδα στα 1.307 ευρώ, την Ισπανία στα 1.259 ευρώ και την Τουρκία στα 1.108 ευρώ.
-Xωρίς «all inclusive», στο ίδιο προϊόν Η&Θ, η ΜΚΔ της Ελλάδας το 2022 ήταν 1.156 ευρώ (Ισπανία: 1.029 ευρώ, Τουρκία: 1.038 ευρώ).
Αυξητική τάση παρουσιάζει και η Μέση Δαπάνη ανά Διανυκτέρευση (ΜΔΔ) και στις τρεις χώρες, με την Ελλάδα να έχει την «πρωτιά» και στην περίπτωση αυτή σε σχέση με τις δύο ανταγωνίστριες αγορές και στο «all inclusive» να είναι υψηλότερη. Έτσι, για το 2022:
-Η ΜΔΔ για την Ελλάδα στο προϊόν Η&Θ ήταν 130 ευρώ, ενώ στην Ισπανία 111 ευρώ και στην Τουρκία 102 ευρώ.
-Ειδικότερα για «all inclusive» στο προϊόν Η&Θ, η ΜΔΔ της Ελλάδας το 2022 ήταν 150 ευρώ, συγκριτικά με τα 142 ευρώ της Ισπανίας και τα 110 ευρώ της Τουρκίας.
-Στο Η&Θ χωρίς «all inclusive», η ΜΔΔ της Ελλάδας το 2022 ήταν 115 ευρώ (Ισπανία: 94 ευρώ, Τουρκία: 91 ευρώ).
Στο προϊόν Η&Θ, τόσο οι διακοπές «all inclusive» όσο και οι χωρίς, επηρεάζονται άμεσα από τις μεταβολές των τιμών (price sensitive), καθώς η αύξηση της Μέσης Δαπάνης ανά Διανυκτέρευση οδηγεί σε μείωση της Μέσης Διάρκειας Παραμονής.
Στη χώρα μας για το 2022 η Μέση Διάρκεια Παραμονής χωρίς «all inclusive» στο προϊόν Η&Θ ήταν 10,1 ημέρες, ενώ στις διακοπές «all inclusive» 8,7 ημέρες με τους επισκέπτες να μένουν λίγο περισσότερο στην Ισπανία (10,9 ημέρες και 8,9 αντίστοιχα) και ακόμη πιο πολύ στην Τουρκία (11,4 και 10,1 ημέρες αντίστοιχα).


Latest News

Aυξήθηκαν οι αφίξεις και οι διανυκτερεύσεις σε τουριστικά καταλύματα τον Φεβρουάριο
Ιδιαίτερη αύξηση παρουσίασαν οι αφίξεις και διανυκτερεύσεις αλλοδαπών, με ποσοστά 3,8% και 4,9% αντίστοιχα
![Accor: Η βιωσιμότητα «κλειδί» για την ανάπτυξη και ανθεκτικότητα του ελληνικού τουρισμού [έρευνα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/thumbnail-600x400.jpg)
Accor: Η βιωσιμότητα «κλειδί» για την ανάπτυξη και ανθεκτικότητα του ελληνικού τουρισμού [έρευνα]
Το White Paper “Sustainable Expansion of Greek Tourism” που δημοσίευσε πρόσφατα η Accor αποτυπώνει τη δέσμευσή της στη βιώσιμη φιλοξενία

Σην Ιβηρική το brand Super 8 της Wyndham - Η συμφωνία με τη Soliteight
Η Wyndham και η Soliteight βάζουν το brand Super 8 σε Ισπανία και Πορτογαλία με 40 νέα ξενοδοχεία σε διάστημα 10 ετών

Ποιοι προορισμοί κέρδισαν τους Έλληνες το Πάσχα - Το κόστος μετακίνησης
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Ferryscanne για τις εξορμήσεις το Πάσχα

Ανοίγει νέα ξενοδοχεία σε Αθηνα και Μάνη ο όμιλος Radisson - Η συνεργασία με την Fais Group
Την επέκταση της παρουσίας του στην Ελλάδα δρομολογεί ο όμιλος Radisson - Οι συνεργασίες σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς

Παράνομη εγκύκλιος της ΑΑΔΕ για τη φορολόγηση του Airbnb - Η απόφαση του ΣτΕ
Το θέμα παραπέμφθηκε προς οριστική κρίση στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Αύξηση μόλις 0,5% στις ταξιδιωτικές εισπράξεις το πρώτο δίμηνο του 2025 - Άνοδος 3,5% στους τουρίστες
Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΤτΕ για τις χώρες προέλευσης των τουριστών - Η μεγάλη άνοδος των Αμερικάνων και οι μηδενικές εισπράξεις από Ρώσους τον Φεβρουάριο - Πάνω από 1,5 εκατ. οι ξένοι τουρίστες

Πόρτο Χέλι και Ερμιόνη ο νέος προορισμός τριών πολυτελών διεθνών αλυσίδων
Τα σχέδια επέκτασης στην ελληνική αγορά με πολυτελή ξενοδοχεία των Waldorf Astoria της Hilton, Six Sences της IHG Group και Four Seasons
![Ξενοδοχεία: Μεγάλο το ενδιαφέρον για επενδύσεις στην Ελλάδα – Η θέση της Αθήνας [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/Athens-hotels-600x399.jpg)
«Μαγνήτης» επενδύσεων η Ελλάδα στα ξενοδοχεία - Στο top 10 η Αθήνα [γραφήματα]
Η Αθήνα μπήκε στη δεκάδα των ελκυστικών πόλεων και η Ελλάδα διατηρεί την πέμπτη θέση στην Ευρώπη

Οι top χώρες προέλευσης των περισσότερων ξένων ταξιδιωτών στην Ελλάδα
Η θερινή τουριστική περίοδος διαγράφεται θετικά για την Ελλάδα, με τα διαθέσιμα στοιχεία να επιβεβαιώνουν τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη του κλάδου