Το 2021, η Alstom χαιρέτισε την απόκτηση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών του καναδικού ανταγωνιστή της Bombardier ως «μια μοναδική στιγμή» που θα διασφάλιζε ότι η γαλλική εταιρεία θα επιβιώσει -και με το παραπάνω- στη νέα χρυσή εποχή που ανατέλλει στην παγκόσμια σιδηροδρομική βιομηχανία.

Σε λιγότερο από τρία χρόνια, η υγιής στρατηγική λογική της συμφωνίας των 5,5 δισεκατομμυρίων ευρώ επισκιάστηκε από μια σειρά οπισθοδρομήσεων, η πιο πρόσφατη από τις οποίες συνέβαλε σε μια κρίση ρευστότητας στον δεύτερο μεγαλύτερο κατασκευαστή τρένων στον κόσμο.

Alstom: Αναμένει ζημιές για το 2023 – Mειώνει τον στόχο του cash flow

Το πρόβλημα ρευστότητας

Τα προβληματικά συμβόλαια της Bombardier, μαζί με μια ευρύτερη προσπάθεια για τη διαχείριση του αποθέματος και της παραγωγής των τρένων της, ανάγκασαν την Alstom στις αρχές του περασμένου μήνα να μειώσει τις προβλέψεις της για ελεύθερες ταμειακές ροές φέτος και συνακόλουθα τους στόχους της.

Τώρα, με δισεκατομμύρια ευρώ να εξαφανίζονται από την κεφαλαιοποίηση του ομίλου τις τελευταίες εβδομάδες, ο διευθύνων σύμβουλος Henri Poupart-Lafarge δέχεται αυξανόμενες πιέσεις να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη σε μια εταιρεία που έχει περισσότερους από 80.000 υπαλλήλους και προμηθεύει τρένα σε αγορές σε όλο τον κόσμο, από την Αυστραλία έως τη Σαουδική Αραβία.

Σύμφωνα με τους Financial Times, εκτός από τους κινδύνους που μερικές φορές κρύβονται στις εξαγορές, η κρίση στην Alstom υπογραμμίζει την πρόκληση υψηλού κινδύνου που αντιμετωπίζουν οι κατασκευαστές τρένων στη διαχείριση αποθεμάτων, παραγγελιών και ταμειακών ροών σε μια εποχή που πολλές κυβερνήσεις έχουν υπερασπιστεί τους πιο πολυσύχναστους σιδηροδρόμους ως μέρος της απάντησης στην υπερθέρμανση του πλανήτη.

«Εάν η Alstom είχε πρόβλημα, ολόκληρη η Γαλλία θα είχε επίσης προβλημα», δεδομένου ότι η εταιρεία προμηθεύει τα περισσότερα τρένα και τα μετρό της χώρας, δήλωσε στέλεχος ανταγωνιστικού κατασκευαστή. «Μπορεί να αποτελέσει σημαντικό βιομηχανικό κίνδυνο».

Η Alstom είπε ότι η εικόνα θα βελτιωθεί καθώς καταβάλλονται οι προκαταβολές συμβολαίων, επιτρέποντας στην εταιρεία να επαινέσει πειστικά τα οφέλη μιας συμφωνίας που σύναψε λίγο μετά την ακύρωση της σχεδιαζόμενης συγχώνευσής της από τις ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ με τη γερμανική Siemens.

Η επενδυτική βαθμίδα

Ωστόσο, ο άμεσος κίνδυνος είναι να αφαιρεθεί ο όμιλος από την πολύτιμη επενδυτική του βαθμολογία – μια κίνηση που θα επιβάρυνε περαιτέρω τα οικονομικά του. Ο Poupart-Lafarge, ένας βετεράνος της εταιρείας και κάποτε οικονομικός επικεφαλής που είχε την κορυφαία θέση από το 2016, βρίσκεται αντιμέτωπος με μερικές δυσάρεστες επιλογές.

Οι αναλυτές λένε ότι ο 54χρονος μπορεί να μην έχει άλλη επιλογή από το να πουλήσει περιουσιακά στοιχεία. Η JPMorgan υπολόγισε ότι η Alstom, που τώρα αποτιμάται σε περίπου 5 δισ. ευρώ, θα χρειαζόταν ταμειακή εισροή τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ τους επόμενους 12 μήνες για να διατηρήσει την επενδυτική της βαθμίδα.

Η Moody’s βαθμολογεί την Alstom ως BΑΑ3, μόλις μια βαθμίδα πάνω από την κατάσταση ανεπιθύμητης ενέργειας. Αφού η Alstom α;ναπροσάρμοσε τον στόχο του cash flow προς τα κάτω, ο οίκος Moody’s μείωσε τις προοπτικές του γαλλικού βιομηχανικού ομίλου σε αρνητικές, επισημαίνοντας ότι οι πωλήσεις φαίνονται απαραίτητες για να διασφαλιστεί ότι ο λόγος του ακαθάριστου χρέους προς τα βασικά κέρδη κατευθύνεται στο 3,7 τους επόμενους 12 μήνες, από πάνω από 4,5.

«Πρέπει να δούμε αυτόν τον ρυθμό», είπε η αναλύτρια της Moody’s Nathalie Tuszewski για την Alstom, η οποία είχε καθαρό χρέος 2,13 δισ. ευρώ στα τέλη Μαρτίου.

Η τιμωρία που επιβλήθηκε από το χρηματιστήριο από την αποκάλυψη του περασμένου μήνα είναι εν μέρει μια αντανάκλαση ότι δεν ήταν η πρώτη κόκκινη σημαία της συμφωνίας Bombardier: λίγο μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς η Alstom προειδοποίησε για τις διαταραχές στις ταμειακές ροές.

Ωστόσο, οι αποκαλύψεις του Οκτωβρίου ήταν «ένα σημαντικό πλήγμα για την αξιοπιστία της διοίκησης», σύμφωνα με αναλυτές της Deutsche Bank.

Αύξηση κεφαλαίου

Ενώ η Alstom δεν έχει μεγάλα ομολογιακά ή μακροπρόθεσμα δάνεια που λήγουν τα επόμενα δύο χρόνια, ο κατασκευαστής των γαλλικών τρένων υψηλής ταχύτητας TGV χρησιμοποίησε περισσότερο τους βραχυπρόθεσμους εμπορικούς τίτλους της τους τελευταίους μήνες, αυξάνοντας το κόστος της. Η εναλλακτική λύση στην πώληση περιουσιακών στοιχείων, λένε οι τραπεζίτες και οι αναλυτές, είναι μια εξαιρετικά μειωτική αύξηση κεφαλαίου και η ανεύρεση επενδυτή που θα τον βοηθούσε να προστατεύσει από τις αντιξοότητες του χρηματιστηρίου.

Λίγο περισσότερο από μία ώρα μετά την έκδοση της προειδοποίησης και μόλις εβδομάδες μετά τη δουλειά, ο οικονομικός επικεφαλής της Alstom, Bernard Delpit, προσπάθησε να διαλύσει τους φόβους των επενδυτών, δηλώνοντας: «Θα πω απλά, δεν υπάρχει στο τραπέζι μια αύξηση των μετοχών».

Οι μεγαλύτεροι μέτοχοι της Alstom είναι το συνταξιοδοτικό ταμείο Caisse de dépôt et placement du Québec που πήρε το μερίδιό του ως μέρος της συμφωνίας με την Bombardier και τώρα κατέχει το 17%. Η γαλλική επενδυτική τράπεζα Bpifrance είναι η δεύτερη μεγαλύτερη, με 7,4%.

Η Alstom, η οποία έχει τη δεύτερη χειρότερη επίδοση στον γαλλικό δείκτη CAC 40 της Γαλλίας από τις αρχές Οκτωβρίου, αναμένεται να δώσει περισσότερες πληροφορίες για τα οικονομικά της όταν θα παρουσιάσει τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου στις 15 Νοεμβρίου.

Μια εξαγορά-πρόβλημα

Περίπου το ένα τρίτο του 1 δισ. ευρώ που έπληξε τις ταμειακές ροές προήλθε από τη Bombardier, το ήμισυ προήλθε από ευρύτερες προκλήσεις στη διαχείριση των αποθεμάτων και το υπόλοιπο από τη μείωση του αριθμού των προκαταβολών για συμβόλαια.

Η Alstom που δημιουργήθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1920 και κατάγεται από την περιοχή της Αλσατίας της ανατολικής Γαλλίας,  είχε προηγουμένως εντοπίσει ζημιογόνα συμβόλαια 7 έως 8 δισεκατομμυρίων ευρώ από το ανεκτέλεστο ποσό των 30 δισεκατομμυρίων ευρώ που ανέλαβε από τη Bombardier. Κάτι που ισχύει μέχρι και σήμερα σε ποσοστό 25%.

Όμως τα προβλήματα που αποκαλύφθηκαν τον περασμένο μήνα ήταν από μια σύμβαση στο Ηνωμένο Βασίλειο που ονομάζεται Aventra για την κατασκευή 443 ηλεκτρικών τρένων. Ορισμένες εκτελούνται ήδη στη νέα γραμμή Elizabeth του Λονδίνου, καθώς και για φορείς όπως οι West Midlands Trains, αλλά το πρόγραμμα έχει πληγεί από καθυστερήσεις.

Ενώ η Alstom προσπαθεί να επιλύσει την καταστροφή της Aventra, δυσκολεύεται να διαχειριστεί τα αποθέματα και ολοκλήρωσε λιγότερα τρένα από ό,τι περίμενε το πρώτο εξάμηνο, καθώς προσπαθήσει να συμβαδίσει με τις παραγγελίες-ρεκόρ των 87 δισ. ευρώ.

Πολύπαθη ιστορία

Παρά την πτώση της τιμής της μετοχής, η Alstom υπέστη —και επιβίωσε— μεγαλύτερα τραύματα. Το 2004, χρειάστηκε μια κρατική διάσωση 2,2 δισεκατομμυρίων ευρώ, όταν βλάβες στους αεριοστρόβιλους που κατασκεύαζε στη συνέχεια απειλούσαν να βυθίσουν τον όμιλο.

Μια δεκαετία αργότερα, η εταιρεία πλήρωσε στις αρχές των ΗΠΑ 772,3 εκατομμύρια δολάρια, στη συνέχεια πρόστιμο ρεκόρ από το Υπουργείο Δικαιοσύνης σε μια υπόθεση δωροδοκίας αλλοδαπών, επειδή έδωσε οπαδούς μέσω ενός μεσάζοντα με το κωδικό όνομα «Mr Geneva» «Mr Paris» και «Old Friend» για να διασφαλίσει συμβόλαια σε Αίγυπτο, Ινδονησία και άλλες χώρες.

Ορισμένοι αναλυτές παραμένουν βέβαιοι ότι τα προβλήματα θα αποδειχθούν φευγαλέα. Τον περασμένο μήνα, η Alstom επιβεβαίωσε ότι βρισκόταν σε καλό δρόμο για να επιτύχει άλλους οικονομικούς στόχους για το οικονομικό έτος έως το τέλος Μαρτίου, όπως αύξηση πωλήσεων άνω του 5% και περιθώρια κέρδους έως και 6%.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή