Το σχέδιο εκτροπής 300 εκατ. κυβικών μέτρων νερού ετησίως από τον Αχελώο στη Θεσσαλία επαναφέρουν οι Ολλανδοί της HVA International ως τη μοναδική βιώσιμη και μακροπρόθεσμη λύση προκειμένου να σωθεί ο κάμπος από την ερημοποίηση των εδαφών. Μάλιστα εκτιμούν το κόστος αυτής της μερικής εκτροπής στα 400 εκατ. ευρώ, κονδύλια που συμπεριλαμβάνονται στα συνολικά 4,5 δισ. ευρώ τα οποία απαιτούνται για την ανασυγκρότηση της Θεσσαλίας, σύμφωνα με το master plan που εκπόνησαν και ετέθη χθες σε δημόσια διαβούλευση για 15 ημέρες.
Το κόστος των έργων ανά περιοχή
Ένα σημαντικό μέρος του budget το οποίο ανέρχεται σε περίπου 3,3 δισ. ευρώ κατανέμεται σε υποδομές αντιπλημμυρικής προστασίας. Επιπλέον, παρατίθενται σενάρια με πολλαπλές επιλογές. Για παράδειγμα, οι επενδύσεις για την Κάρλα διαφοροποιούνται κατά 45 εκατ. ευρώ ανάλογα με το εάν θα επιλεγεί η πρόταση επέκτασης της λίμνης ή όχι. Γενικότερα πάντως, ο προϋπολογισμός για αντιπλημμυρικά έργα στις περιοχές της Θεσσαλίας κατανέμεται ως εξής:
• 1,294 δισ. ευρώ σε Τρίκαλα και Καρδίτσα
• 1,029 δισ. ευρώ στην περιοχή της λίμνης Κάρλα
• 289 εκατ. ευρώ στη Λάρισα
• 206 εκατ. ευρώ στην ορεινή περιοχή
• 508 εκατ. ευρώ σε γενικότερες δράσεις
Για την προληπτική αντιμετώπιση πιθανών μελλοντικών προβλημάτων, συστήνεται καθαρισμός συντριμμιών, επισκευή κατεστραμμένων αναχωμάτων και αγωγών, απομάκρυνση εγκαταλελειμμένων και κατεστραμμένων κτιρίων και εκβάθυνση ποταμών. Ο προβλεπόμενος προϋπολογισμός για τα συγκεκριμένα μέτρα εκτιμάται σε 328 εκατ. ευρώ.
Επίσης, ένα σημαντικό μέρος του προϋπολογισμού ύψους 500 εκατ. ευρώ (σε ορίζοντα 15ετίας) θα διατεθεί για την ανακατασκευή και τη βελτίωση του συστήματος αναχωμάτων σε όλη την περιοχή του μέσου Πηνειού, σε ένα τμήμα έως και 250 χιλιομέτρων.
Επιπλέον, 125 εκατ. ευρώ προορίζονται για τα 25 χιλιόμετρα αναχωμάτων στην ανατολική όχθη του Ενιπέα, 92,5 εκατ. ευρώ για την προστασία του δήμου Παλαμά και του χωριού Μάρκος, 80 εκατ. ευρώ για τη βελτίωση της υπάρχουσας υποδομής αναχωμάτων που εκτείνονται από την πόλη της Λάρισας έως το φράγμα της Γυρτώνης, καλύπτοντας μια απόσταση 32 χιλιομέτρων κλπ.
Σημαντικός προϋπολογισμός ύψους 540 εκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με το master plan, θα πρέπει να προβλεφθεί στην περίπτωση που ληφθεί η απόφαση να μην επεκταθεί η λίμνη Κάρλα, ποσό που αντιστοιχεί στις αποζημιώσεις των αγροτών που θα χάσουν τη γη τους. Όσο για το κονδύλι που θα απαιτηθεί για την παροχή κινήτρων που αφορούν στον μετασχηματισμό του αγροτικού τομέα και τη μετάβαση σε λιγότερο υδροβόρες καλλιέργειες, εκτιμάται στα 600 εκατ. ευρώ.
Η λύση της εκτροπής του Αχελώου
Το σχέδιο, το οποίο παρουσιάζεται σε έξι τεύχη _ όλα αναρτημένα στην αγγλική γλώσσα, γεγονός που έχει προκαλέσει εύλογες απορίες στον αγροτικό κόσμο της Θεσσαλίας _ έχει ως σκοπό να αντιμετωπίσει τις αλληλένδετες προκλήσεις αφενός των κινδύνων εμφάνισης νέων πλημμυρών και αφετέρου της ξηρασίας και της ερημοποίησης των παραγωγικών εδαφών του μεγαλύτερου κάμπου της χώρας.
Όπως υποστηρίζουν οι μελετητές, στο 4ο τεύχος του master plan, η μεταφορά υδάτων από τη λεκάνη του Αχελώου προς τη λεκάνη του Πηνειού πρέπει να υλοποιηθεί ώστε να συνεχίσει η Θεσσαλία να είναι μια βιώσιμη αγροτική περιοχή. Για να τεκμηριώσουν τη θέση τους, παραθέτουν στοιχεία, τα οποία εδώ και δεκαετίες έχει θέσει και η ελληνική επιστημονική κοινότητα δίχως όμως να ληφθούν υπόψη στη χάραξη πολιτικής και στη λήψη μέτρων. Δηλαδή ότι η τρέχουσα κατανάλωση νερού άρδευσης στη Θεσσαλία είναι διπλάσια από τα επίπεδα που θεωρούνται βιώσιμα, ή ότι από την ετήσια χρήση υδάτων της Θεσσαλίας (περίπου 1.500 εκατομμύρια m3) η γεωργία καταναλώνει το 90% κλπ.
Η δυσκολία του εγχειρήματος
Υπογραμμίζουν ωστόσο τις δυσκολίες στο εγχείρημα αναφέροντας ότι η μείωση της άρδευσης κατά 50% στη Θεσσαλία δεν θα είναι εύκολη επιλογή, αλλά ούτε και η μεταφορά νερού από τη λεκάνη του Αχελώου σε εκείνη του Πηνειού ώστε να μετριαστεί το υδατικό στρες στον κάμπο. Όπως σημειώνει η ομάδα των Ολλανδών, ένα σχέδιο εκτροπής δεν μπορεί να διαμορφωθεί μονομερώς από τους ενδιαφερόμενους φορείς στη Λεκάνη του Πηνειού και μόνο. «Η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου σχεδίου απαιτεί τη συνεργασία και τη συμμετοχή των ενδιαφερομένων και από τις δύο λεκάνες», αναφέρουν, μια προοπτική ωστόσο η οποία, έως σήμερα, δείχνει ανέφικτη.
Εδώ και δεκαετίες τα νερά του Αχελώου έχουν αποτελέσει πεδίο σφοδρής αντιπαράθεσης, τόσο σε τοπικό επίπεδο, όσο και σε κομματικό, με τους βουλευτές (ή και υπουργούς) της Θεσσαλίας να δίνουν ελπίδες στους ψηφοφόρους τους ότι θα ξεδιψάσει ο κάμπος και της Αιτωλοακαρνανίας να υπόσχονται ότι τα σχέδια της εκτροπής δεν θα προχωρήσουν.
Σε κάθε περίπτωση, στο master plan αναφέρεται ότι, ακόμη κι αν προωθηθούν μεταρρυθμίσεις όπως είναι η μείωση της χρήσης νερού, αυτές δεν μπορούν να εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα του γεωργικού τομέα στη Θεσσαλία. Με την εκτροπή του Αχελώου, όπως αναφέρεται, είναι πιθανό να ξεκινήσει τελικά η επαναφόρτιση του υδροφόρου ορίζοντα του Αλμυρού και να αποκατασταθούν τα εξαντλημένα επίπεδα των υπόγειων υδάτων σε ένα πιο βιώσιμο επίπεδο. Σημειώνουν δε, ότι ο υπολογισμός στο master plan έγινε για 300 εκατ. κυβικά μέτρα (m3) νερού, ενώ υπάρχουν ενδείξεις ότι μπορούν να εκτραπούν έως και 600 εκατομμύρια m3 υδάτων.
Παράλληλα, στο σχέδιο της HVA International επισημαίνεται ότι με την αντικατάσταση της μεθόδου άντλησης υπόγειων υδάτων στη Θεσσαλία, με τη μεταφορά νερού από τον Αχελώο στο λεκανοπέδιο του Πηνειού, θα απαιτηθεί και εγκατάσταση δικτύων διανομής σε όλη τη Θεσσαλία. Οποιαδήποτε προϋπάρχοντα σχέδια για δίκτυα διανομής θα πρέπει σύμφωνα με τους μελετητές, να αναθεωρηθούν, λαμβάνοντας υπόψη τις περιοχές που είναι επιρρεπείς σε πλημμύρες με βάση τα δεδομένα που συλλέχθηκαν από τα δύο πρόσφατα καταστροφικά φαινόμενα του Daniel και του Ιανού.
Άνω των 3 δισ. ευρώ ώθηση στην οικονομία
Έτσι, σύμφωνα με τους Ολλανδούς, η οικονομική βιωσιμότητα των αρδευόμενων υδροβόρων καλλιεργειών στη Θεσσαλία εξαρτάται από την υλοποίηση της μεταφοράς νερού μεταξύ λεκανών από τη λεκάνη του Αχελώου. Η συνέχιση της πρακτικής των γεωτρήσεων θα οδηγήσει σε περαιτέρω αλάτωση των υπόγειων υδάτων και σε κλιμάκωση του κόστους παραγωγής, καταλήγοντας στη χρεωκοπία των αγροτών. Για να επιβιώσει μακροπρόθεσμα ο αγροτικός τομέας της Θεσσαλίας, θα χρειαστούν στρατηγικές βιώσιμης διαχείρισης των υδάτων, όπως η μεταφορά υδάτων μεταξύ των δύο λεκανών.
Εάν μια μεταφορά 300 εκατ. m3 νερού κατευθυνθεί στην ανάπτυξη πρόσθετων ομοιόμορφα κατανεμημένων κηπευτικών, λαχανικών και φρούτων στη Θεσσαλία, τότε οι Ολλανδοί προβλέπουν μια ώθηση στην οικονομία της περιοχής άνω των 3 δισ. ευρώ ετησίως.
Οι αγροτικές επιδοτήσεις
Επιπλέον, σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν, οι αγροτικές επιδοτήσεις μπορούν χρηματοδοτήσουν δράσεις περιορισμού της αλόγιστης χρήσης υδάτων και να κατευθυνθούν σε καλλιέργειες που είτε απαιτούν λιγότερη άρδευση, είτε φέρνουν υψηλότερα έσοδα ανά κυβικό μέτρο νερού που χρησιμοποιείται. «Θα ήταν κρίμα το πρόγραμμα στήριξης της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής της ΕΕ ουσιαστικά να χρηματοδοτεί την εξάντληση των υπόγειων υδάτων της Θεσσαλίας, καθώς αυτό πιθανότατα θα προκαλέσει την κατάρρευση του αγροτικού τομέα της περιοχής», σημειώνουν.
Με την ανακατανομή των επιδοτήσεων έτσι ώστε οι αγρότες να ενθαρρύνονται στην καλλιέργεια ποικιλιών λιγότερο υδροβόρων (όπως π.χ. το σουσάμι) που μπορούν να τροφοδοτηθούν με βρόχινο νερό ή υψηλότερης αξίας που έχουν μικρότερες ανάγκες άρδευσης, θα εξοικονομηθεί και νερό και ενέργεια.
Η HVA θεωρεί ότι η υλοποίηση των μέτρων που προτείνονται θα συμβάλλει όχι μόνο στην αποτροπή σοβαρών επιπτώσεων από ανεξέλεγκτες ξαφνικές πλημμύρες και την επίλυση των προβλημάτων λειψυδρίας στη Θεσσαλία, αλλά θα ωθήσει επιπλέον και θα αναβαθμίσει τον γεωργικό τομέα της περιοχής σε πιο ανταγωνιστικό επίπεδο, ώστε η περιοχή να ακμάσει μακροπρόθεσμα. Για να πετύχει όμως το εγχείρημα χρειάζεται σημαντική προσπάθεια. Σύμφωνα με τους Ολλανδούς, «οι κάτοικοι της Θεσσαλίας πρέπει να αποδεχθούν _ όπως έχουν αναγκαστεί να κάνουν και κάτοικοι άλλων ευρωπαϊκών χωρών μετά από σοβαρές πλημμύρες _ ότι κάποιες περιοχές θα πρέπει να παραχωρηθούν προκειμένου να δοθεί χώρος στα ποτάμια.
Latest News
Daniel: Σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜΕΤΚΑ τα έργα αποκατάστασης 1,357 δισ. – 15 μήνες μετά τις καταστροφές
Το υπουργείο Υποδομών 15 μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel δημοσίευσε τις προσκλήσεις για τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο
Πώς προχωρά το έργο χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Αχαρνές
Αμεσα ξεκινάει ο σχεδιασμός και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς τον Δήμο Αχαρνών
Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το IRC στο Ελληνικό
Το «IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» θα αποτελέσει έναν διεθνή προορισμό αναψυχής, προσφέροντας στους επισκέπτες του ένα συνδυασμό εμπειριών ψυχαγωγίας, εστίασης και διαμονής
Στο 66,35% η πρόοδος του E65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός
Η «Κεντρική Οδός» παρουσιάζει την πορεία των έργων της ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδό
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Στο 23,01% το μερίδιο της AVAX στην Ολυμπία Οδό - Οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ
Ο Όμιλος AVAX στοχεύει σε παραπάνω από 25 νέους διαγωνισμούς για συμβάσεις ΣΔΙΤ, με εκτιμώμενη αξία άνω των €4 δισ.
Ελληνικό: Αλλαγές στο σχεδιασμό της παραλίας του Αγίου Κοσμά
Τι προβλέπει νέα υπουργική απόφαση για το παράκτιο μέτωπο της επένδυσης της Lamda Development στο Ελληνικό
Μιτζάλης (AVAX): Απαιτείται εθνικός σχεδιασμός για τα έργα υποδομών του μέλλοντος
Ο CEO της AVAX, Κ. Μιτζάλης τόνισε ότι υπάρχει ανεκτέλεστο 3,3 δισ. ευρώ και ότι η εταιρεία τρέχει πολλά μεγάλα έργα αυτό το διάστημα
Άλμα 55,5% για τα EBITDA της Alumil – Τι δήλωσε ο Μυλώνας
Ο επικεφαλής της Alumil σημείωσε ότι το εννεάμηνο του 2024 αναδεικνύει την ALUMIL ως πρωταγωνιστή στον κλάδο
Ανδριόπουλος (Dimand): H Ελλάδα μπορεί να έχει ανάπτυξη για τα επόμενα 30 χρόνια
Η ελληνική αγορά ακινήτων «δεν είναι φούσκα» καθώς η ανάπτυξη δεν βασίζεται σε δανεισμό τόνισε ο CEO της Dimand, Δημήτρης Ανδριόπουλος, κατά την παρουσία του στο 4ο ΟΤ Forum του Οικονομικού Ταχυδρόμου