
Το μεγαλύτερο ιστορικά βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων έχουν σε εξέλιξη οι δέκα μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με στόχο όχι μόνο την απόκτηση πλοίων μειωμένων εκπομπών ρύπων αλλά και την ανανέωση του γηρασμένου στόλου τους. Οι δέκα μεγαλύτερες εταιρείες έχουν υπό παραγγελία μέχρι στιγμής 431 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας άνω των 5,9 εκατ. teu.
Με αρκετές σημαντικές συμφωνίες για νέες ναυπηγήσεις υπό διαπραγμάτευση και με έναν μεγάλο αριθμό παραγγελιών από ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν στόλους πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αλλά δεν τους διαχειρίζονται οι ίδιες (non-operating owner), ο αριθμός αυτός είναι βέβαιο ότι θα αυξηθεί κατά τη διάρκεια του του υπόλοιπου έτους.
Ναυτιλιακές εταιρείες: Τοποθετούν όλο και περισσότερες παραγγελίες πλοίων
Οι παραγγελίες
Το σημερινό βιβλίο παραγγελιών είναι το μεγαλύτερο που έχει υπάρξει ποτέ σε όρους χωρητικότητας teu και η φετινή φρενίτιδα παραγγελιών οφείλεται, εν μέρει, στη φιλοδοξία των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών να αυξήσουν την αποδοτικότητα των πλοίων και να εστιάσουν σε πλοία που θα χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, όπως είναι το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) και η μεθανόλη. Με τα νέα πλοία οι ναυτιλιακές εταιρείες επιδιώκουν όχι μόνο τη μείωση των εκπομπών CO2 ανά εμπορευματοκιβώτιο αλλά και την ανανέωση του στόλου τους. Παρά τις συνεχείς νέες παραγγελίες των τελευταίων χρόνων, οι ναυτιλιακές εξακολουθούν να λειτουργούν συνολικά 683 πλοία ηλικίας είκοσι ετών και άνω, που αντιπροσωπεύουν μια μεταφορική ικανότητα άνω των 2,6 εκατ. teu.
Οπως υπολογίζει η Alphaliner, δεδομένου ότι τα 25 χρόνια είναι η «κανονική» διάρκειας ζωής ενός πλοίου, οι δέκα μεγαλύτερες εταιρείες θα χρησιμοποιήσουν το 44% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών που έχουν τοποθετήσει μόνο για την αντικατάσταση των παλαιότερων πλοίων και όχι για την περαιτέρω ανάπτυξη του στόλου τους.
Ωστόσο οι ανάγκες αντικατάστασης των γηρασμένων πλοίων δεν είναι ίδιες για όλες τις ναυτιλιακές. Δεν είναι ίσως τυχαίο ότι η MSC, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία του κόσμου, έχει τοποθετήσει και τις περισσότερες παραγγελίες. Η εταιρεία με έδρα τη Γενεύη διαθέτει ένα τεράστιο βιβλίο παραγγελιών 137 πλοίων, που ισοδυναμεί με μεταφορική ικανότητα 2 εκατ. teu. Ομως λειτουργεί επίσης 315 πλοία τα οποία ναυπηγήθηκαν το 2004 ή πριν από αυτό, έχουν δηλαδή ηλικία μεγαλύτερη των 20 ετών. Πολλά από αυτά τα πλοία θα είναι υποψήφια για διάλυση τα επόμενα χρόνια και όπως εκτιμά η Alphaliner, το 60% των νέων παραγγελιών θα αντικαταστήσει υφιστάμενη μεταφορική ικανότητα.
Από την άλλη πλευρά, η κορεατική HMM διαθέτει μόνο ένα πλοίο στην κατηγορία «άνω των 20 ετών», το οποίο είναι ένα ναυλωμένο πλοίο πολλαπλών χρήσεων.
Το βιβλίο παραγγελιών της HMM περιλαμβάνει 13 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πλοίων, ως εκ τούτου οι νέες παραγγελίες στοχεύουν στην περαιτέρω ενδυνάμωση του μεριδίου της ναυτιλιακής στην αγορά, καθώς μόλις το 2% των νέων παραγγελιών θα χρησιμοποιηθεί για αντικατάσταση πλοίων.
Χαμηλά ποσοστά
Στην ίδια ρότα «πλέει» και η Ocean Network Express (ΟΝΕ). Η ναυτιλιακή εταιρεία με έδρα τη Σιγκαπούρη, ιαπωνικών όμως συμφερόντων, εμφανίζει επίσης πολύ χαμηλό ποσοστό γηρασμένων πλοίων ως ποσοστό των νέων παραγγελιών (μόλις 5,6%). Ως εκ τούτου οι παραγγελίες συνολικής μεταφορικής ικανότητας περίπου 600.000 teu στοχεύουν στην περαιτέρω αύξηση του στόλου της και σε ένα μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Το ίδιο ισχύει και για τη γαλλική CMA CGM (16,9%) και την ταϊβανέζικη Evergreen (17,50%).
Η κινεζική COSCO, από την πλευρά της, με παραγγελίες νεότευκτων συνολικής μεταφορικής ικανότητας περίπου 800.000 teu έχει ένα ποσοστό γηρασμένων πλοίων που φτάνει στο 41% του υπό παραγγελία στόλου της. Η μόνη εταιρεία που εμφανίζει έντονα διαφορετική εικόνα είναι η Maersk, η δεύτερη σε μέγεθος ναυτιλιακή εταιρεία του κόσμου. Ο γηρασμένος στόλος της αποτελεί το 125% των νέων παραγγελιών ύψους λίγο πάνω από τα 400.000 teu. Ωστόσο οι Δανοί δεσμεύτηκαν για την ανανέωση του στόλου τους και εξήγγειλαν ένα πρόγραμμα ανανέωσης ύψους 800.000 teu κατά την προσεχή πενταετία, συμπεριλαμβανομένων 500.000 teu ναυλωμένων πλοίων. Τέλος και η ισραηλινή ΖΙΜ, ενώ εμφανίζει επίσης ένα πολύ μεγάλο ποσοστό πλοίων ηλικίας μεγαλύτερης των 20 ετών σε σχέση με τις νέες παραγγελίες (154%), ωστόσο έχει ήδη προχωρήσει σταδιακά σε πολυάριθμες παραγγελίες νέων πλοίων το 2023 και το 2024.
Πηγή: Premium Έκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες