Για μείωση των δαπανών μάρκετινγκ των πελατών τους ετοιμάζονται οι διαφημιστικές εταιρείες, με τις προοπτικές για το 2025 να εμφανίζονται όλο και πιο αβέβαιες για τον κλάδο.
Αν και, όπως γράφει το Blommberg, εταιρείες όπως η Publicis Groupe με έδρα το Παρίσι και η Omnicom Group με έδρα τη Νέα Υόρκη διέψευσαν πρόσφατα εικασίες ότι η αβεβαιότητα των δασμών είχε ήδη συμπιέσει τους προϋπολογισμούς μάρκετινγκ των πελατών, δεν απέρριψαν το ενδεχόμενο αυτό να γίνει στο άμεσο μέλλον.
«Φυσικά, πολλοί από τους πελάτες μας αντιμετωπίζουν μια πολύ δύσκολη κατάσταση λόγω της αβεβαιότητας για τους δασμούς, του αυξανόμενου πληθωρισμού και ενός γεωπολιτικού πλαισίου που είναι πιο ασταθές από ποτέ», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Publicis, Arthur Sadoun, σε συνομιλία του με αναλυτές.
Αν και αυτό δεν έχει αποτυπωθεί στους αριθμούς της εταιρείας, «θα μπορούσαμε να αντιμετωπίσουμε περικοπές από αρκετούς πελάτες σε πολλούς κλάδους για το υπόλοιπο του έτους», είπε συγκεκριμένα.
Ορισμένες εταιρείες ήδη καταρτίζουν πιο συγκρατημένους προϋπολογισμούς. Η Forvia SE, που προμηθεύει ανταλλακτικά αυτοκινήτων, μείωσε τα έξοδα μάρκετινγκ και ταξιδίου καθώς αναμένει ότι οι δασμοί θα βλάψουν τις επιχειρήσεις.
Ξανακοιτάζουν τις δαπάνες
«Οποιοδήποτε εξωτερικό κόστος, οποιαδήποτε μετρητά διατίθενται από την εταιρεία ελέγχεται αυστηρά αυτήν τη στιγμή», δήλωσε ο Οικονομικός Διευθυντής Olivier Durand σε μια κλήση για τα κέρδη.
Η αυτοκινητοβιομηχανία, ένας από τους τομείς που είναι πιο ευάλωτοι σε έναν εμπορικό πόλεμο, είναι πιθανό να πρωτοστατήσει στον περιορισμό των διαφημιστικών δαπανών, σύμφωνα με την αναλύτρια της Bernstein, Annick Maas.
Είναι πολύ λογικό και πρωταρχική κίνηση η μείωση δαπανών σε αβέβαια ή αρνητικά περιβάλλοντα, επειδή είναι πολύ πιο εύκολο να περικόψεις τον διαφημιστικό σου προϋπολογισμό σε σχέση με την απόλυση εργαζομένων ή το κλείσιμο γραφείων και καταστημάτων, δήλωσε ο Craig Huber, αναλυτής έρευνας μετοχών στην Huber Research Partners.
Η ευέλικτη φύση των δαπανών μάρκετινγκ οδήγησε την Omnicom να υιοθετήσει προσεκτική προσέγγιση στις προοπτικές της, μειώνοντας το χαμηλότερο άκρο του εύρους οργανικής ανάπτυξής της στο 2,5% από 3,5% προηγουμένως.
Η Publicis επανέλαβε την καθοδήγησή της για το σύνολο του έτους για αύξηση των καθαρών οργανικών πωλήσεων κατά 4% έως 5%.
Οι προσδοκίες των αναλυτών βρίσκονται επί του παρόντος κάτω από το μέσο του εύρους. Οι εκτιμήσεις και το κλίμα των επενδυτών θα συνεχίσουν να επηρεάζουν την πιθανότητα απότομης ύφεσης της οικονομικής δραστηριότητας το δεύτερο εξάμηνο του 2025, δήλωσε ο Matthew Bloxham του Bloomberg Intelligence.
Η WPP Plc αναφέρει ότι δεν έχει δει πελάτες να αποσύρονται από τις διαφημίσεις λόγω των τιμολογίων ακόμη, αν και προειδοποίησε ότι οι πωλήσεις φέτος θα παραμείνουν σταθερές ή θα μειωθούν έως και 2%.
Προηγούμενη εμπειρία
Οι εταιρείες μπορεί να απεχθάνονται να κάνουν δραστικές περικοπές στον προϋπολογισμό από φόβο μήπως πέσουν σε δυσμένεια από τους καταναλωτές. «Αν αυτοί οι διαφημιστές έμαθαν κάτι στην οικονομική κρίση και κατά τη διάρκεια της Covid, είναι ότι εκείνες οι εταιρείες που υποχώρησαν δραματικά στη διαφήμιση έβλαψαν τις μακροπρόθεσμες προοπτικές τους», είπε ο Huber.
«Δεν είναι λογικό» να κόβουμε τη διαφήμιση σε μια περίοδο οικονομικού στρες, επειδή είναι ακριβώς η στιγμή που είναι καλό να επενδύουμε σε καταναλωτές που είναι πιο αυστηροί με τον προϋπολογισμό τους, σύμφωνα με τον Bernstein’s Maas. Οι διαφημίσεις έτειναν να περικόπτονται πρώτα σε προηγούμενες υφέσεις, κάτι που έκανε ζημιά σε εταιρείες όπως η Publicis, η IPG και η Omnicom.
Περιμένοντας σημάδια επιβράδυνσης
Ακόμα κι αν δεν πραγματοποιηθούν δραστικές περικοπές, οι διαφημιστές θα είναι πιο προσεκτικοί με τις δαπάνες τους, εστιάζοντας σε δίκτυα πολυμέσων λιανικής, εργαλεία με τεχνητή νοημοσύνη και άλλες καμπάνιες πρώτης ψηφιακής τεχνολογίας, ενώ θα έχουν την τάση να απομακρύνονται από τηλεοπτικές διαφημίσεις, έγραψε ο αναλυτής της Scotiabank Nat Schindler σε σημείωμα νωρίτερα αυτόν τον μήνα.
Το τμήμα αναζήτησης διαφήμισης της Alphabet σημείωσε πωλήσεις 50,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων το πρώτο τρίμηνο, πάνω από τις εκτιμήσεις των αναλυτών.
Οι κλάδοι ασφάλισης, λιανικής, υγειονομικής περίθαλψης και ταξιδιών βοήθησαν στην ενίσχυση της μονάδας, ανέφεραν στελέχη σε πρόσκληση επενδυτών.
Αντίστοιχες εταιρείες ψηφιακής διαφήμισης Meta Platforms και Amazon θα υποβάλουν οικονομικά αποτελέσματα την επόμενη εβδομάδα, με τους επενδυτές να αναζητούν σημάδια επιβράδυνσης της διαφημιστικής αγοράς.
Μείωσαν τις δαπάνες Temu και Shein
Οι κινέζοι γίγαντες ηλεκτρονικού εμπορίου Temu και Shein μείωσαν από τον πρώτο 15ήμερο του Απριλίου τις δαπάνες τους στις ΗΠΑ σε διαφημιστικές πλατφόρμες και γνωστοποίησαν ότι θα αυξήσουν τις τιμές μέσα στον Απρίλιο, καθώς παλεύουν με το τέλος των φορολογικών απαλλαγών που τους βοήθησαν να υποσκελίσουν ανταγωνιστές όπως η Amazon.
Η Temu μείωσε τις δαπάνες της σε πλατφόρμες όπως το Meta, το X και το YouTube της Alphabet κατά μέσο όρο κατά 31% τις δύο εβδομάδες που οδήγησαν στις 13 Απριλίου σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα, σύμφωνα με εκτιμήσεις της ομάδας πληροφοριών αγοράς Sensor Tower.
Τα δεδομένα ηλεκτρονικού εμπορίου αποκάλυψαν επίσης ότι η Temu είχε μειώσει όλες τις δαπάνες στην πλατφόρμα Αγορών της Google από τις 9 Απριλίου, όταν εισήχθησαν ευρείς δασμοί στην Κίνα.
Κόβουν και από την ψηφιακή διαφήμιση
Για επιβράδυνση προετοιμάζεται ο κλάδος της ψηφιακής διαφήμισης στις ΗΠΑ, που αποτελεί μια αγορά ύψους 350 δισεκατομμυρίων δολαρίων, η οποία έχει βοηθήσει τις εταιρείες τεχνολογίας να χρηματοδοτήσουν επεκτάσεις στην τεχνητή νοημοσύνη και σε μια σειρά από άλλους τομείς.
Οι μικρές επιχειρήσεις και οι αγοραστές διαφημίσεων αξιολογούν τις μειώσεις που σχετίζονται με τους δασμούς και τα πρώτα σημάδια από τον Απρίλιο δείχνουν επιβράδυνση από τους κλάδους της αυτοκινητοβιομηχανίας, των ταξιδιών, της μόδας και των ηλεκτρονικών δαπανών, σύμφωνα με αναλυτές και διαφημιστές.
«Έχει ήδη υπάρξει αντίδραση», τόνισε στην Wall Street Journal ο Έρικ Σούφερτ, σύμβουλος ψηφιακής διαφήμισης. «Αυτό που κάνουν τώρα οι εταιρείες είναι να προσπαθούν να εξοικονομήσουν χρήματα για να πληρώσουν τους δασμούς. Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να γίνει αυτό τώρα θα ήταν να μειωθούν οι διαφημιστικές δαπάνες».