Οι αλυσίδες γρήγορου φαγητού, όπως είναι για παράδειγμα τα McDonald’s, τείνουν να τα πηγαίνουν καλά σε περιόδους οικονομικών κρίσεων, επισημαίνουν σε άρθρο τους οι Financial Times (FT).
H αβεβαιότητα όμως που έχει προκληθεί από τον εμπορικό πόλεμο που έχει εξαπολύσει ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, δεν έχει οδηγήσει μόνο τις εταιρείες στο να παγώσουν τα επενδυτικά τους σχέδια.
Το ίδιο κάνουν τώρα και οι καταναλωτές.
Δεν είναι μόνο τα McDonald’s που χάνουν πελάτες
Η εταιρεία ανέφερε πτώση 3,6% στις πωλήσεις των καταστημάτων της στις ΗΠΑ για το τρίμηνο που έληξε τον Μάρτιο — η μεγαλύτερη ετήσια πτώση σε τρίμηνο από την εποχή της πανδημίας.
Ιστορικά, οι αλυσίδες γρήγορου φαγητού τα πηγαίνουν καλά όταν οι καιροί δυσκολεύουν, μας πληροφορούν οι FT. Οι καταναλωτές που προσπαθούν να εξοικονομήσουν χρήματα συνήθως στρέφονται από τα εστιατόρια πλήρους εξυπηρέτησης ή τα «fast-casual» — δηλαδή τα καταστήματα με εξυπηρέτηση από τον πάγκο αλλά «ποιοτικότερο» μάρκετινγκ σε σχέση με ένα τυπικό μαγαζί με μπέργκερ — σε φθηνότερες επιλογές.
Ιστορικά, οι αλυσίδες γρήγορου φαγητού τα πηγαίνουν καλά όταν οι καιροί δυσκολεύουν
Ωστόσο, το πρόβλημα δεν αφορά μόνο τα McDonald’s.
Οι Chipotle, Domino’s Pizza, Starbucks, Pizza Hut και KFC έχουν αναφέρει επιβράδυνση των δραστηριοτήτων τους στις ΗΠΑ. Εταιρείες καταναλωτικών αγαθών όπως η PepsiCo και η Procter & Gamble έχουν επίσης επισημάνει ότι οι πελάτες τους βρίσκονται υπό πίεση.
Οι υψιλόμισθοι θα συνεχίσουν τα Happy Meals
Όμως, δεν περιορίζουν όλοι τις δαπάνες τους. Εταιρείες πιστωτικών καρτών όπως η American Express και πάροχοι πληρωμών όπως η Visa συνεχίζουν να καταγράφουν ισχυρή κατανάλωση από τους Αμερικανούς, εξηγούν οι FT.
Ένας λόγος είναι ότι οι εταιρείες αυτές είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένες σε μια κατηγορία καταναλωτών που φαίνεται να συνεχίζει να βγαίνει έξω και να απολαμβάνει τη ζωή: τους υψηλόμισθους.
Τόσο η American Express όσο και η JPMorgan, που εξυπηρετούν ευκατάστατους χρήστες με υψηλότερη πιστοληπτική ικανότητα, ανέφεραν αύξηση 7% στις δαπάνες με πιστωτικές κάρτες στις ΗΠΑ κατά το πρώτο τρίμηνο.
Στη Visa, η κατανάλωση από την «πιο εύπορη» πελατειακή ομάδα οδήγησε σε αύξηση 6% στον όγκο πληρωμών εντός ΗΠΑ την ίδια περίοδο.
Μέρος των δαπανών πιθανόν να έχει απλώς επισπευθεί, καθώς οι Αμερικανοί σπεύδουν να αγοράσουν προϊόντα για να προλάβουν τους δασμούς του Τραμπ.
Oι Αμερικανοί σπεύδουν να αγοράσουν προϊόντα για να προλάβουν τους δασμούς του Τραμπ
Αυτή είναι τουλάχιστον μια πιθανή ερμηνεία των επίσημων στοιχείων, σύμφωνα με τα οποία οι προσωπικές δαπάνες αυξήθηκαν κατά 0,7% τον Μάρτιο.
Οι δαπάνες με κάρτες ενδέχεται επίσης να ενισχύονται από άτομα χαμηλότερου εισοδήματος που στηρίζονται στις πιστωτικές τους για να καλύψουν βασικές αγορές.
Είναι ξεκάθαρο ότι μια επιβράδυνση της οικονομίας επηρεάζει διαφορετικά τα εισοδηματικά στρώματα. Ωστόσο, η επίδραση αυτή τείνει με τον καιρό να φτάνει και στους υψηλόμισθους.
Οι πιο εύποροι καταναλωτές μπορεί να μην έχουν (ακόμα) αναθεωρήσει τα σχέδιά τους για γεύμα, αλλά η McDonald’s έχει ήδη δώσει μια «γεύση» από αυτό που ίσως σύντομα εξελιχθεί σε ένα ευρύτερο πρόβλημα.