Heat and eat: H νέα τάση των έτοιμων γευμάτων

Τα heat and eat γεύματα αποτελούν μια ανερχόμενη αγορά με συνολική αξία στην Ελλάδα 144 εκατ. ευρώ

Heat and eat: H νέα τάση των έτοιμων γευμάτων

Η αγορά των FMCG προϊόντων είναι μια δυναμική και μεταβαλλόμενη αγορά, με τους καταναλωτές να αλλάζουν διαρκώς συμπεριφορά και συνήθειες και να διαμορφώνουν τις τάσεις.

«Ο καταναλωτής αλλάζει και στην Ελλάδα αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο», αναφέρει ο κ. Παναγιώτης Μπορέτος, Managing Director της Circana.

«Είτε λέγεται περιβάλλον, είτε λέγεται instagram, είτε λέγεται μετακίνηση από το ένα κανάλι στο άλλο, είτε λέγεται τι θα βρεις στο ράφι, ποια προσφορά, σε τι τιμή και ποια προϊόντα είναι καλά για εκείνον. Βλέπουμε σιγά-σιγά ότι ο καταναλωτής ξαναενδιαφέρεται για τον εαυτό του», λέει ο κ. Μπορέτος, αναφερόμενος στους παράγοντες που επηρεάζουν το «νέο καταναλωτή που έχει γίνει επίκαιρος και θέλει να βλέπει νέα πράγματα».

Στο πλαίσιο αυτό, νέες τάσεις αναδύονται στην αγορά των FMCG προϊόντων.

Κερδίζουν έδαφος τα γεύματα heat and eat

«Μια καινουργια τάση που διαμορφώνεται σιγά-σιγά – και μπορώ να πω ότι γίνεται γρήγορα λόγω της διείσδυσης των air fryers – είναι το κομμάτι των ‘heat and eat’ γευμάτων», λέει στον ΟΤ ο κ. Μπορέτος .

Τα γεύματα heat and eat, ή αλλιώς τα γεύματα των πέντε λεπτών, είναι κατηγορίες τροφίμων που βρίσκονται είτε στο ράφι, είτε στη συντήρηση είτε στην κατάψυξη.

«Σε παγκόσμιο επίπεδο, στις περιοχές που δραστηριοποιείται η Circana (στην Αμερική και στις δυτικοευρωπαϊκές χώρες) το 86% των γευμάτων προέρχονται από το σπίτι. Από αυτό το ποσοστό, το 87% των γευμάτων είναι πρωινό από το σπίτι, 76% το μεσημεριανό και 81% το βραδινό».

Φαίνεται ότι η διείσδυση των συσκευών air fryer και microwave έχει ενισχύσει την τάση κατανάλωσης έτοιμων γευμάτων. «Η αγορά των heat and eat στην Ελλάδα– εξαιρουμένων της ζεστής γωνιάς που έχουν τα σούπερ μάρκετ – είναι 144 εκατ. και αυξάνεται κατά 7,5% σε σχέση με πέρυσι», λέει ο κ. Μπορέτος.

Η εν λόγω κατηγορία στο εξωτερικό έχει μερίδιο της τάξης του 16% ενώ στην Ελλάδα, στο σύνολο των σούπερ μάρκετ, εκτιμάται στο 1,5%. Ειδικότερα, τα έτοιμα γεύματα για πρωινό είναι το 18%, για το μεσημεριανό το 32%, για το βραδινό το 36% και για το σνακ το 3%.

Η αγορά των σουπερ αυξάνεται, με ανάπτυξη 4,7% το πρώτο τρίμηνο του 2025. «Αυτό οφείλεται στο ότι είναι το αναγκαίο καταφύγιο του καταναλωτή, με την έννοια ότι μεταφέρονται πωλήσεις από άλλα κανάλια στο σούπερ μάρκετ, είτε αυτό λέγεται έτοιμο φαγητό, είτε λέγεται επί τόπια κατανάλωση στα ποτά, είτε λέγεται snacking», εξηγεί.

«Το σούπερ μάρκετ κερδίζει χώρο από άλλα κανάλια».

Η ευκολία, βασικό στοιχείο της νέας τάσης – και της νέας γενιάς

Όπως εξηγεί ο κ. Μπορέτος, η κατανάλωση στο σπίτι (στο γραφείο ή σε κάποιο άλλο σημείο) είναι μια νέα τάση που έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. «Πρόκειται για έτοιμο φαγητό που  προετοιμάζεται γρήγορα και το οποίο οι καταναλωτές θεωρούν υγιεινότερο, σε σχέση π.χ. με μια πίτσα ή ένα σουβλάκι. Ο λόγος της αγοράς τους είναι ευκολία».

Ποια κατηγορία καταναλωτών φαίνεται να προσελκύεται ιδιαίτερα από την ευκολία των έτοιμων γευμάτων;

Η νέα γενιά.

«Έχουμε δει ότι τις νέες γενιές τις ενδιαφέρει πολύ η ευκολία – ιδιαίτερα οι πολύ νέοι άνθρωποι, οι γενιά Αλφα και Ζ», διευκρινίζει ο κ. Μπορέτος. «Θέλουν να έχουν μεγάλη ποικλία και ευκολία και να μην είναι δεσμευμένοι με ένα φαγητό στο σπίτι. Η νέα γενιά κινείται πολύ, δεν θέλει ή δεν ξέρει να μαγειρέψει και θεωρεί το μαγείρεμα outdated».

Η ευκολία της προετοιμασίας και η καλή τιμή των έτοιμων φαγητών είναι παράγοντες που προσελκύουν τους νέους. «Το να βρουν οι νέοι ένα έτοιμο φαγητό σε μια καλή τιμή θεωρείται μια λύση σε ένα αδιέξοδο που αφορά την κάλυψη των αναγκών του φαγητού τους».

Snacking… όλη μέρα

Μεταβολές σημειώνονται και στην κατηγορία του snacking, που είναι μία ακόμα αναδυόμενη τάση.

«Το snacking έχει πλέον αλλάξει. Καταναλώνεται οποιαδήποτε ώρα της ημέρας, το βρίσκω οπουδήποτε, θέλω να είναι υγιεινό, να ακουμπάει στις δικές μου διατροφικές συνήθειες, να είναι θρεπτικό, να μπορώ να το αγοράσω και να μπορώ να το μεταφέρω. Και επίσης να είναι και λιγότερο επεξεργασμένο», λέει ο κ . Μπορέτος.

«Μέχρι τώρα το snacking ήταν η μπάρα ή το κρουασάν. Τώρα το snacking μπορούμε να το καταναλώσουμε καθόλη τη διάρκεια της ημέρας. Δεν είναι πια το δεκατιανό ή το απογευματινό.

Αντικαθιστά το πρωινό, το μεσημεριανό ή το βραδινό. Και δεν καλύπτει μόνο ανάγκες όπως είναι η πείνα ή η λιγουρά αλλά πρέπει να έχει και αξίες, να έχει φυτικές ίνες ή να μου δίνει ενέργεια και να με μπουστάρει».

Σύμφωνα με στοιχεία της Circana, το 2024 το 37% των καταναλωτών σε παγκόσμιο επίπεδο αναζητούσε μικρά, γρήγορα γεύματα αντί για μεγαλύτερα, έναντι 36% το 2023 και 29% το 2010.

«Η έξυπνη οικονομία και ο επαγγελματίας καταναλωτής»

Ο καθολικός πληθωρισμός, το υψηλό κόστος της ενέργειας, των ενοικίων και της μετακίνησης αλλά και οι μισθοί που έχουν μείνει αμετάβλητοι, έχουν δημιουργήσει έναν «επαγγελματία καταναλωτή», με την έννοια ότι ο καταναλωτής κάνει στην παρούσα φάση έξυπνες περικοπές.

Για παράδειγμα, είναι πιο σύνηθες τελευταία το φαινόμενο των νέων ανθρώπων που νοικιάζουν μέρη για να κάνουν πάρτι ή συγκεντρώσεις, αγοράζοντας αλκοολούχα και μη αλκοολούχα ποτά από τα σούπερ μάρκετ.

Άλλο παράδειγμα αποτελεί ο καφές. Παρόλο που οι κάψουλες του καφέ ακριβαίνουν, αποτελούν μια κατηγορία που πάει πολύ καλά. Υπάρχουν πλέον μηχανές καφέ σε αρκετά γραφεία αλλά και στα σπίτια, και ο καταναλωτής μπορεί να πιει το εσπρέσο του πληρώνοντας το κόστος της κάψουλας, που είναι μισό ευρώ και όχι το κόστος του καφέ σε καφετέρια που είναι 2,5 ευρώ.

«Ο καταναλωτής κάνει μια έξυπνη οικονομία σε πάρα πολλούς τομείς: Γίνεται επαγγελματίας, κάνοντας καλυτερη αξιολόγηση αλλά και αξιοποίηση των πόρων που έχει» επισημαίνει ο κ. Μπορέτος.

OT Originals

Περισσότερα από Τρόφιμα – ποτά

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο