Η Toyota και η γερμανική Daimler Truck ολοκλήρωσαν τη συγχώνευση των δραστηριοτήτων τους σε βαρέα οχήματα στην Ιαπωνία, αξίας περίπου 6,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σε απάντηση στον αυξανόμενο ανταγωνισμό από τους Κινέζους αντιπάλους που αγωνίζονται στην ηλεκτροκίνηση και την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης.
Η συμφωνία φέρνει κοντά την Hino Motors, θυγατρική της Toyota, και την Mitsubishi Fuso Truck and Bus θυγατρική της Daimler Truck. Δημιουργεί μια ιαπωνική δύναμη επαγγελματικών οχημάτων που πουλάει περισσότερες από 200.000 μονάδες ετησίως και έχει μεγαλύτερη κλίμακα για επενδύσεις σε φορτηγά και λεωφορεία υδρογόνου.
Η συγχώνευση έρχεται καθώς η παγκόσμια βιομηχανία επαγγελματικών οχημάτων βιώνει μια ταχεία μετάβαση προς συστήματα κίνησης ηλεκτρικά και υδρογόνου και αυτόνομη οδήγηση, με την Κίνα να έχει την ηγεσία.
Χαρακτηριζόμενες από μεγάλες αυτονομίες οδήγησης, βαριά φορτία και σύντομους χρόνους ανεφοδιασμού, τα φορτηγά θεωρούνται κρίσιμος τομέας για την Toyota, ώστε να δημιουργήσει μια μεγάλη αγορά για τις κυψέλες καυσίμου υδρογόνου, καθώς οι καθαρότερες μεταφορές επιβατικών αυτοκινήτων κυριαρχούνται από ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία.
Ο Ρόμπιν Ζενγκ, ο δισεκατομμυριούχος πίσω από τον πρωταθλητή μπαταριών της Κίνας CATL, προέβλεψε τον περασμένο μήνα ότι τα μισά από τα νέα φορτηγά που πωλούνται στην Κίνα σε τρία χρόνια θα είναι ηλεκτρικά, υπογραμμίζοντας την αναταραχή που έρχεται στην αγορά βαρέων φορτηγών.
«Συνδυάζοντας δύο ισχυρούς εταίρους, θα δημιουργήσουμε μια ακόμη πιο ισχυρή εταιρεία και θα προωθήσουμε την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα στις μεταφορές», δήλωσε στους Financial Times η διευθύνουσα σύμβουλος της Daimler Truck, Κάριν Ρέντστρομ. «Η κλίμακα είναι το κλειδί για τη νίκη στον τεχνολογικό μετασχηματισμό του κλάδου μας».
Η συνδυασμένη οντότητα — με επικεφαλής τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Mitsubishi Fuso, Καρλ Ντέπεν — χωρίζει την κατασκευή επαγγελματικών οχημάτων της Ιαπωνίας σε δύο κύρια στρατόπεδα, με την Isuzu Motors να κυριαρχεί στο άλλο.

Τι προβλέπει η συμφωνία
Η Toyota και η Daimler Truck, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής φορτηγών στον κόσμο, θα κατέχουν ίσα μερίδια 25% στην εταιρεία χαρτοφυλακίου, αλλά τα δικαιώματα ψήφου του ιαπωνικού κατασκευαστή οχημάτων θα είναι χαμηλότερα στο 19,9%. Οι αναλυτές της Jefferies εκτιμούν ότι η αξία των μετοχών της συνδυασμένης οντότητας θα είναι 5,6 δισεκατομμύρια ευρώ, 11 φορές τα κέρδη προ φόρων και τόκων.
Μετά την επίτευξη προκαταρκτικής συμφωνίας συγχώνευσης τον Μάιο του 2023, η συμφωνία αναβλήθηκε τον Φεβρουάριο του 2024 μετά από σκάνδαλο παραποίησης δεδομένων κινητήρα στην Hino.
Στις αρχές του τρέχοντος έτους, η Hino συμφώνησε σε διακανονισμό ύψους 1,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων με τις αμερικανικές αρχές, οδηγώντας τη μονάδα φορτηγών σε καθαρή ζημία ρεκόρ, αλλά βοηθώντας στο να ανοίξει ο δρόμος για τη συγχώνευση.
Από την πρώτη ανακοίνωση της συμφωνίας, και οι δύο εταιρείες έχουν χάσει έδαφος στην αγορά φορτηγών και οι αμερικανικοί δασμοί στις εισαγωγές έχουν προσθέσει στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι κατασκευαστές επαγγελματικών οχημάτων.
Η επισφράγιση της συμφωνίας έρχεται σε μια περίοδο μεγάλης αναταραχής για την Toyota, καθώς η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο ετοιμάζεται να συμμετάσχει στην ιδιωτικοποίηση της Toyota Industries, ενός από τους βασικούς προμηθευτές της, αξίας 33 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Παράλληλα με τη συμφωνία, η Hino θα μεταβιβάσει την κυριότητα του εργοστασίου Hamura στην Toyota Motor για 150 δισεκατομμύρια γιεν (1 δισεκατομμύριο δολάρια). Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο έχει κατασκευάσει εκεί τα Hilux και Land Cruiser 250.
Η συγχώνευση προσθέτει επίσης στην αυξανόμενη συνεργασία μεταξύ Ιαπωνίας και Γερμανίας στον τομέα του υδρογόνου. Οι δύο εταιρείες στοχεύουν στην εισαγωγή της εταιρείας χαρτοφυλακίου στο χρηματιστήριο της Ιαπωνίας και στην έναρξη λειτουργίας της έως τον Απρίλιο του επόμενου έτους.