Το «κρυφό» όπλο

Πώς μπορεί η ελληνική παραγωγή να βγει μπροστά και να κερδίσει πλεονέκτημα

Το «κρυφό» όπλο

Καινοτομία. Μια λέξη που έγινε σύνθημα και ταυτόχρονα σημαία για την ελληνική παραγωγή στα πέτρινα χρόνια της κρίσης. Τότε που οι Έλληνες επιχειρηματίες αναζητούσαν εναγωνίως νέους πελάτες στο εξωτερικό. Θεωρήθηκε ως το… απόλυτο όπλο που έλειπε από την φαρέτρα τους όταν προσπαθούσαν να πείσουν τους ξένους να δώσουν μια ευκαιρία στα made in Greece προϊόντα και υπηρεσίες.

Γιατί σε επίπεδο τιμών υπήρχε -και υπάρχει ακόμη- σκληρός ανταγωνισμός από την Ασία που δύσκολα θα μπορούσαν να… ματσάρουν. Με μια διαφοροποιημένη πρόταση θα είχαν περισσότερη τύχη να εξασφαλίσουν συμφωνίες σε ένα άκρως εχθρικό για αυτούς περιβάλλον.

Όταν έκλεισαν όλες οι πόρτες

Οι διεθνείς αγορές την περίοδο εκείνη, είχαν κλείσει τα αυτιά τους σε οτιδήποτε… ελληνικό. Η επιφυλακτικότητα –για να το θέσουμε κομψά- έναντι σε οτιδήποτε προέρχονταν από την Ελλάδα κυριαρχούσε. Ειδικά όταν η χώρα μας έφθασε μια ανάσα από το… Grexit ή όταν οι τράπεζες κατέβασαν ρολά και τα capital controls ήρθαν να κόψουν απότομα κάθε δίαυλο επικοινωνίας.

Η καινοτομία ωστόσο αποτελεί ζητούμενο και σήμερα. Γιατί μπορεί να δώσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που αναζητά η ελληνική παραγωγή και τα ελληνικά προϊόντα στο εξωτερικό. Οι συνθήκες σήμερα είναι σίγουρα πολύ καλύτερες απ’ ότι στο πρόσφατο παρελθόν. Το βασικότερο απ’ όλα είναι ότι τη δεδομένη στιγμή υπάρχει πολύ περισσότερο χρήμα διαθέσιμο για όσους επιχειρηματίες έχουν όρεξη και πειστικό σχέδιο.

Η καταλυτική δύναμη του RRF

Πέρα από τα ευρωπαϊκά κονδύλια και τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης (RRF) που δίνουν πρωτοφανή ώθηση στην ανάπτυξη του ελληνικού ΑΕΠ, στην εξίσωση έχουν μπει δυναμικά και οι ελληνικές τράπεζες. Οι οποίες έχουν ανακάμψει εντυπωσιακά από την κρίση που βίωσαν την περασμένη δεκαετία με τις συνεχείς ανακεφαλαιοποιήσεις, όπως αναγνώρισε πρόσφατα και ο πρώην επικεφαλής της Deutsche Bank Josef Ackermann σε εκδήλωση του Olympia Group (Olympia Dialogues).

Η ελληνική παραγωγή χρειάζεται να στραφεί με ακόμη μεγαλύτερη ένταση στην καινοτομία. Ειδικά τώρα που το κόστος παραγωγής αυξάνεται, τις πρώτες ύλες να βρίσκονται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα και την ενέργεια να αποτελεί… μόνιμο πονοκέφαλο χωρίς προοπτική αποκλιμάκωσης στο άμεσο μέλλον.

Ο απρόσμενος σύμμαχος

Τη δεδομένη στιγμή μάλιστα πέρα από τα χρήματα, έχει και έναν… απρόσμενο σύμμαχο που μπορεί να αξιοποιήσει για να οικοδομήσει ένα δελεαστικό χαρτοφυλάκιο προϊόντων και υπηρεσιών. Και αυτός δεν είναι άλλος από την Τεχνητή Νοημοσύνη. Οι δυνατότητες που μπορεί να ξεκλειδώσει φαίνονται απεριόριστες. Οι Έλληνες επιχειρηματίες, κυρίως οι πιο εύρωστοι οικονομικά έχουν αντιληφθεί τη σημασία της. Κάποιοι από αυτούς δείχνουν ιδιαίτερο ζήλο να επενδύσουν συστηματικά.

Βέβαια αυτό, δεν ισχύει για όλους. Υπάρχει ένα μεγάλο ποσοστό που εμφανίζεται απρόθυμο να ακολουθήσει και να… ανέβει στο κύμα. Και εδώ έρχεται η ευθύνη της Πολιτείας να λειτουργήσει ως γεφυροποιός, δίνοντας κίνητρα και αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες ώστε οι ελληνικές επιχειρήσεις να αγκαλιάσουν τη νέα τεχνολογία. Και να μην μείνει κανείς πίσω, προς όφελος φυσικά της οικονομίας και της κοινωνίας.

OT Originals

Περισσότερα από Opinion

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο