Οι δασμοί της κυβέρνησης Τραμπ έχουν αυξήσει το κόστος κατασκευής για τη βιομηχανία βαρέων φορτηγών των ΗΠΑ, αξίας 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ωθώντας τις εταιρείες να εξετάσουν το ενδεχόμενο προμήθειας περισσότερων εξαρτημάτων από το Μεξικό, ώστε να επωφεληθούν από τις παραχωρήσεις που προβλέπονται στη Συμφωνία ΗΠΑ-Μεξικού-Καναδά (USMCA).
Οι κατασκευαστές φορτηγών στις ΗΠΑ αντιμετωπίζουν επί του παρόντος δασμούς 50% σε εισαγόμενα παράγωγα χάλυβα, αλουμινίου και χαλκού βάσει του άρθρου 232 του νόμου περί επέκτασης του εμπορίου. Επιπλέον, κατασκευαστές όπως η Paccar με έδρα το Bellevue της Ουάσινγκτον, πλήττονται από δασμούς σε κάθε εξάρτημα που εισάγουν και δεν συμμορφώνεται με την USMCA.
Η ACT Research προβλέπει ότι η παραγωγή φορτηγών και βαρέων οχημάτων θα μειωθεί κατά 11% σε ετήσια βάση το 2026
Αντίπαλες εταιρείες, όπως η Daimler Truck και η Τράτον, παρακάμπτουν αυτούς τους φόρους έχοντας την παραγωγή τους στο Μεξικό, και αποκτώντας πλεονέκτημα στο κόστος έναντι των εταιρειών που κατασκευάζουν στις ΗΠΑ
Η συμφωνία USMCA επιτρέπει την αδασμολόγητη κυκλοφορία αγαθών μεταξύ των ΗΠΑ, του Μεξικού και του Καναδά, υπό την προϋπόθεση ότι πληρούν ορισμένους περιφερειακούς κανόνες προμήθειας. Σύμφωνα με τη συμφωνία, τουλάχιστον το 64% της αξίας ενός βαρέος φορτηγού πρέπει να προέρχεται από τη Βόρεια Αμερική, μέσω εξαρτημάτων όπως κινητήρες και άξονες, πρώτων υλών όπως χάλυβας ή εργασίας συναρμολόγησης. Αυτό το όριο θα αυξηθεί στο 70% το 2027.
Η σουηδική Volvo και η θυγατρική της Mack Trucks κατασκευάζουν τα οχήματά τους για την αγορά των ΗΠΑ στην εγχώρια αγορά στα εργοστάσιά τους στο Δουβλίνο της Βιρτζίνια και στο Μακούνγκι της Πενσυλβάνια, αντίστοιχα.
«Τα φορτηγά που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ βρίσκονται στην πραγματικότητα σε μειονεκτική θέση σήμερα σε σύγκριση με τα φορτηγά που κατασκευάζονται στο Μεξικό», δήλωσε εκπρόσωπος της μονάδας της Volvo στη Βόρεια Αμερική.
Τον Απρίλιο, η εταιρεία αύξησε την προγραμματισμένη επένδυση στο εργοστάσιο του Μεξικού κατά 300 εκατομμύρια δολάρια, φτάνοντας το 1 δισεκατομμύριο δολάρια, με στόχο την υποστήριξη των δραστηριοτήτων της στις ΗΠΑ.
Αύξηση κόστους 3%
Οι δασμοί στα εισαγόμενα εξαρτήματα θέτουν τα φορτηγά που συναρμολογούνται στις ΗΠΑ σε προσαύξηση κόστους 3% σε σύγκριση με τα μοντέλα που κατασκευάζονται στο Μεξικό, τα οποία συμμορφώνονται με την USMCA, δήλωσε η χρηματιστηριακή εταιρεία Bernstein.
«Οι εταιρείες με μεγαλύτερο αποτύπωμα παραγωγής στις ΗΠΑ από ό,τι στο Μεξικό βρίσκονται σε σχετικό μειονέκτημα κόστους και αυτό είναι το εντελώς αντίθετο από αυτό που θέλει η κυβέρνηση Τραμπ», δήλωσε ο Τσαντ Ντίλαρντ, ανώτερος αναλυτής της Bernstein.
Η ACT Research προβλέπει ότι η παραγωγή θα μειωθεί κατά 11% σε ετήσια βάση το 2026, στις 226.600 μονάδες, με τις οικονομικές αντιξοότητες και την ασθενέστερη κερδοφορία των αερομεταφορέων να έχουν πλήξει τον κλάδο το 2025.
Η Paccar, η οποία πωλεί φορτηγά με τα εμπορικά σήματα Kenworth και Peterbilt, εκτιμά ότι το κόστος των δασμών ανέρχεται σε 75 εκατομμύρια δολάρια το τρίτο τρίμηνο. Η εταιρεία δήλωσε ότι τα εμπορικά της σήματα κατείχαν μερίδιο αγοράς 30,4% το πρώτο εξάμηνο του 2025.
Το ακαθάριστο περιθώριο κέρδους της Daimler στο πρώτο τρίμηνο, ύψους 21,96%, ήταν υψηλότερο από το 18,69% της Paccar.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος Preston Feight δήλωσε σε πρόσφατη τηλεδιάσκεψη για τα αποτελέσματα ότι η εταιρεία συνεργάζεται με προμηθευτές για να ενισχύσει τις εισαγωγές ανταλλακτικών με πιστοποίηση USMCA, ώστε να μειωθεί η μακροπρόθεσμη έκθεση σε δασμούς.
Οι δασμοί προσθέτουν περίπου 2% έως 4% στο κόστος ανά μονάδα, σύμφωνα με την ACT Research. Το Freightliner Cascadia της Daimler, κατασκευασμένο στο Μεξικό, κοστίζει περίπου 165.000 δολάρια, έναντι περίπου 195.000 δολαρίων για το συγκρίσιμο Kenworth T680 της Paccar.
Οι πρώτες ύλες, τα χυτά και τα τελικά εξαρτήματα αποτελούν περίπου το 85% του κόστους κατασκευής ενός φορτηγού.
Η Traton, με έδρα το Μόναχο, η οποία διαχειρίζεται τη θυγατρική της International Motors, παλαιότερα γνωστή ως Navistar, για την αγορά της Βόρειας Αμερικής, δήλωσε στο Reuters ότι η USMCA της επιτρέπει να πληροί τις προϋποθέσεις για τα περισσότερα ολοκληρωμένα φορτηγά για αφορολόγητη πρόσβαση στην αγορά των ΗΠΑ.
«Αυτό μπορεί να προσφέρει ένα διαρθρωτικό πλεονέκτημα κόστους έναντι της παραγωγής στις ΗΠΑ σε περιπτώσεις όπου τα εργοστάσια των ΗΠΑ βασίζονται σε εισαγόμενο χάλυβα, αλουμίνιο ή εξαρτήματα που υπόκεινται στο Άρθρο 232 ή σε άλλους πρόσθετους δασμούς», αναφέρει η Volkswagen (VOWG.DE)., ανοίγει νέα καρτέλαανέφερε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της στο Reuters.
Ένας εκπρόσωπος της Daimler Truck δήλωσε στο Reuters ότι η εταιρεία λειτουργεί δύο εργοστάσια στο Μεξικό που συμμορφώνονται με την USMCA, τα οποία παράγουν μια σειρά μοντέλων, συμπεριλαμβανομένου του φορτηγού Freightliner Cascadia Class 8 και του φορτηγού μεσαίου φορτίου Freightliner M2.
Η αγορά βαρέων φορτηγών στις ΗΠΑ, η οποία αποτιμάται σε 51,56 δισεκατομμύρια δολάρια, προβλέπεται να φτάσει τα 71,81 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2030, σύμφωνα με την Mordor Intelligence.
Το Υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ, τον Απρίλιο, ξεκίνησε έρευνα βάσει του Άρθρου 232 για να διαπιστώσει εάν οι εισαγωγές μεσαίων και βαρέων φορτηγών και εξαρτημάτων απειλούν την εθνική ασφάλεια.
Η έρευνα θα μπορούσε να οδηγήσει σε νέους δασμούς ή εξαιρέσεις, αναδιαμορφώνοντας τη δυναμική του κόστους για τους κατασκευαστές φορτηγών και αποθαρρύνοντας τις μετατοπίσεις παραγωγής στο εξωτερικό, ανέφεραν οι ειδικοί.