Ήταν το 2010 όταν η αλυσίδα ποτών Swig με έδρα τη Γιούτα αποφάσισε να προσθέσει κι άλλα υλικά στα αναψυκτικά της, επινοώντας τον όρο «dirty soda».
Δεκαπέντε χρόνια αργότερα, η τάση του «βρώμικου» αναψυκτικού αποτελεί ένα νέο πεδίο ανάπτυξης και καινοτομίας για κολοσσούς, όπως η PepsiCo, τα McDonald’s και τα Taco Bell.
«Βρώμικα» αλλά κερδοφόρα
Τα «βρώμικα αναψυκτικά» χρησιμοποιούν αναψυκτικά ως βάση, με προσθήκες από αρωματισμένα σιρόπια, κρέμα ή άλλα συστατικά. Ενώ η Swig διεκδικεί την ευθύνη — και το εμπορικό σήμα — για τα συγκεκριμένα προϊόντα, τα βίντεο στο TikTok και η τηλεοπτική εκπομπή ριάλιτι «The Secret Lives of Mormon Wives» έχουν βοηθήσει την τάση να εξαπλωθεί σε μεγάλο βαθμό, ξεπερνώντας ακόμη και την ταχεία επέκταση της αλυσίδας αναψυκτικών.
Τώρα, οι καταναλωτές μπορούν να το βρουν σχεδόν παντού, από διαδρόμους παντοπωλείων μέχρι αλυσίδες fast food.
Σε λίγες εβδομάδες, η Pepsi σχεδιάζει να παρουσιάσει δύο έτοιμα προς κατανάλωση ποτά εμπνευσμένα από τα «βρώμικα» αναψυκτικά στην εμπορική έκθεση της National Association of Convenience Stores στο Σικάγο. Τα νέα ποτά, το Dirty Dew και το Mug Floats Vanilla Howler, ακολουθούν τη γεύση Pepsi Wild Cherry & Cream, η οποία κυκλοφόρησε στα ράφια νωρίτερα φέτος.
«Νομίζω ότι είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για ανθρώπους σαν εμάς, όπως η PepsiCo, και για τους καταναλωτές να βιώσουν τα αναψυκτικά με έναν νέο τρόπο – και κατά κάποιο τρόπο, με έναν παλιό τρόπο», δήλωσε στο CNBC ο Μαρκ Κέρκχαμ, Διευθύνων Σύμβουλος Μάρκετινγκ της Pepsi Beverages North America, συγκρίνοντας την άνοδο των αναψυκτικών με τα αναψυκτικά root beer και τα καταστήματα αναψυκτικών του παρελθόντος.
Το αναψυκτικό έχει επίσης προσελκύσει νέο ενδιαφέρον πέρα από τους παίκτες ποτών. Σύμφωνα με την Datassential, το 2,7% των εστιατορίων στις ΗΠΑ προσφέρουν ένα ανθρακούχο αναψυκτικό που περιλαμβάνει κρέμα ή γάλα, από 1,5% πριν από μια δεκαετία.

Γιατί PepsiCo, McDonald’s, Taco Bell στο παιχνίδι
Μεταξύ των νέων που συμμετέχουν στην τάση είναι η TGI Fridays, η οποία λάνσαρε αναψυκτικά με γεύση «βρώμικο» ως στοιχείο μενού περιορισμένης διάρκειας αυτό το καλοκαίρι, στο οποίο θα μπορούσε να προστεθεί αλκοόλ. Η McDonald’s δοκιμάζει αναψυκτικά με γεύση, όπως το «Sprite Lunar Splash», σε περισσότερα από 500 καταστήματα, αφού έκλεισε τον Ιούνιο το spinoff της, CosMc’s, που επικεντρώνεται στα ποτά. Η Taco Bell της Yum Brands προσφέρει επίσης στοιχεία μενού περιορισμένης διάρκειας, όπως το «βρώμικο Mountain Dew Baja Blast».
Σήμερα, η Swig έχει αναπτυχθεί σε περισσότερες από 140 τοποθεσίες σε 16 πολιτείες. Μέχρι στιγμής φέτος, οι πωλήσεις της στα ίδια καταστήματα έχουν αυξηθεί κατά 8,2%, σύμφωνα με την ιδιωτική εταιρεία. Η Larry H. Miller Company, μια επενδυτική εταιρεία που ιδρύθηκε από τον πρώην ιδιοκτήτη των Utah Jazz, αγόρασε πλειοψηφικό μερίδιο στην Swig το 2022 για ένα άγνωστο ποσό.
«Νομίζω ότι κάνουμε για τα αναψυκτικά ό,τι έκανε η Starbucks για τον καφέ», δήλωσε στο CNBC ο Διευθύνων Σύμβουλος της Swig, Άλεξ Νταν.
Καθώς η Swig έχει αναπτυχθεί, το ίδιο έχει συμβεί και με τον αριθμό των αλυσίδων που επιδιώκουν να μιμηθούν την επιτυχία της. Αντίπαλα καταστήματα αναψυκτικών όπως τα Sodalicious, Fiiz και Cool Sips επωφελούνται επίσης από την τάση. Καφετέριες, όπως η Dutch Bros., την έχουν επίσης προσθέσει στα μενού τους. Και τώρα οι αλυσίδες fast food ακολουθούν τη μόδα.
«Είναι κάπως κολακευτικό που δημιουργήσαμε μια κατηγορία που τώρα όλοι αντιγράφουν», δήλωσε ο Νταν.
Για τα εστιατόρια, η προσθήκη βρώμικου αναψυκτικού στο μενού είναι πολύ εύκολη. Από την άλλη πλευρά, η προσφορά προσαρμόσιμων ροφημάτων καφέ είναι συνήθως πολύ πιο δύσκολη – κάτι που έχει συμβάλει στις δυσκολίες στα Starbucks.
Το βρώμικο αναψυκτικό έχει επίσης μεγάλη απήχηση. Με λιγότερη καφεΐνη από τον καφέ, οι καταναλωτές μπορούν να το πίνουν όλη μέρα. Επιπλέον, είναι “πολύ πιο προσιτό” από ορισμένες τάσεις των καφετεριών, όπως ένα τόνικ εσπρέσο. Τα φωτεινά χρώματα πολλών βρώμικων αναψυκτικών τα καθιστούν επίσης πιο ελκυστικά για τους καταναλωτές, οι οποίοι πιθανότατα έμαθαν την τάση μέσω ενός βίντεο στο TikTok.
Αλλά ίσως πάνω απ’ όλα, τα βρώμικα αναψυκτικά μπορούν να βοηθήσουν τα εστιατόρια να προσελκύσουν πελάτες που κατά τα άλλα αισθάνονται οικονομικά πιο σφιγμένοι.