Να αρχίσει να ξοδεύει περισσότερα η επόμενη γενιά καταναλωτών για το καλό όλων θέλει η κυβέρνηση στην Κίνα, ενώ αντιμετωπίζει μια σειρά από οικονομικές προκλήσεις, αλλά μάλλον δεν τους πείθει.
Οι αξιωματούχοι λένε ότι η ανεπαρκής εγχώρια κατανάλωση σε μεγάλο μέρος της κοινωνίας επιβραδύνει την ανάπτυξη, αλλά οι νέοι έχουν περισσότερους λόγους να είναι προσεκτικοί.
Η ανεργία των νέων κυμαίνεται λίγο κάτω από το 20% εδώ και αρκετό καιρό, όσοι έχουν δουλειές φοβούνται ότι θα μπορούσαν να τις χάσουν και η συνεχιζόμενη κρίση ακινήτων μπορεί να κάνει την προοπτική της ιδιοκτησίας κατοικίας να φαίνεται απρόσιτη, ειδικά στις μεγάλες πόλεις.
Αυτή η αβεβαιότητα ενθαρρύνει πολλούς από τους νέους Κινέζους να υιοθετήσουν αντ’ αυτού τη λιτότητα και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν κατακλυστεί με συμβουλές για το πώς οι άνθρωποι μπορούν να επιβιώσουν με μικρά χρηματικά ποσά.
«Η δουλειά μου είναι αφιερωμένη σε έναν μινιμαλιστικό τρόπο ζωής», είπε στο BBC μια influencer πλήρους απασχόλησης.
Τα βίντεο της 24χρονης, η οποία είναι γνωστή με το διαδικτυακό όνομα Μικρός Κόκκος Ρυζιού Ζανγκ, παρουσιάζουν περιεχόμενο όπως η ίδια να χρησιμοποιεί μια μπάρα συνηθισμένου σαπουνιού για όλες τις ανάγκες προσωπικής καθαριότητας, αντί για ακριβά προϊόντα καθαρισμού δέρματος.
Οι εταιρείες την πληρώνουν για να προβάλλει τα προϊόντα τους στους 97.000 ακόλουθούς της στον ιστότοπο Xiaohongshu.

Άλλοι επικεντρώνονται στην οικονομική διατροφή
Ένας 29χρονος που χρησιμοποιεί το όνομα Χορταράκι Που Επιπλέει δημοσιεύει βίντεο του εαυτού του να ετοιμάζει φτηνά γεύματα. Είπε στο BBC ότι μπορεί να παρασκευάσει δύο γεύματα για λίγο πάνω από 1 δολάριο .
Εργάζεται για μια εταιρεία ηλεκτρονικών πωλήσεων και ισχυρίζεται ότι ο εξαιρετικά μετριοπαθής τρόπος ζωής του τού έχει επιτρέψει να εξοικονομήσει περισσότερα από 180.000 δολάρια σε διάστημα 6 ετών.
Κάποιοι τον έχουν ρωτήσει στο διαδίκτυο αν θα περίμενε η μέλλουσα σύζυγός του και τα παιδιά του να ζήσουν με τον ίδιο τρόπο και ποιος είναι ο τελικός στόχος. Η απάντησή του: «Δεν ξέρω».
Μερικοί νέοι Κινέζοι εξοικονομούν χρήματα μειώνοντας τα ποσά που ξοδεύουν σε τρόφιμα.
Η Κίνα έχει αναπτύξει τη φήμη μιας ακάθεκτης οικονομίας, αλλά οι αναλυτές λένε ότι θα αντιμετωπίσει σημαντικές μακροπρόθεσμες προκλήσεις αν δεν ενισχύσει τις εγχώριες δαπάνες.
Ενώ οι ΗΠΑ έχουν πρόβλημα με τους ανθρώπους που συσσωρεύουν χρέη, στην Κίνα είναι η αντίθετη πρόκληση. Οι άνθρωποι έχουν την τάση να αποταμιεύουν παρά να ξοδεύουν και αυτό αυξάνεται όταν υπάρχουν αντιλήψεις για επικείμενους δύσκολους καιρούς.
Η κινεζική κυβέρνηση υπόσχεται εδώ και χρόνια να αυξήσει την κατανάλωση των νοικοκυριών, αλλά εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει μόνο περίπου το 39% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ), σε αντίθεση με περίπου 60% στις περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες.

Μέρος του προβλήματος είναι ότι οι σημερινοί νέοι είναι πιο απαισιόδοξοι από ό,τι παλαιότερα
Το επίπεδο ανεργίας των νέων – εκτός από την διάχυση της ανασφάλειας – διευκολύνει τους εργοδότες που δυσκολεύονται να μειώσουν τους μισθούς, επειδή οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν την επιλογή να αποδεχτούν χαμηλότερες αμοιβές ή να βυθιστούν σε μια εξαιρετικά ανταγωνιστική αγορά εργασίας.
Υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις εργασίας χαμηλού επιπέδου, αλλά είναι δύσκολο να βρει κανείς αξιοπρεπή εργασία σε εξειδικευμένους τομείς
Η χώρα βρίσκεται σε μια δύσκολη μετάβαση από μια μαζική παραγωγή φθηνών αγαθών σε μια οικονομία υψηλής τεχνολογίας που δεν απαιτεί πολύ προσωπικό.
Ο οικονομολόγος Τζορτζ Μάγκνους, συνεργάτης στο Κέντρο Κίνας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, παρακολουθεί αυτό το φαινόμενο.
Παρουσιάζει στοιχεία από δύο μεγάλες εταιρείες προσλήψεων στο Πεκίνο που δείχνουν υψηλό επίπεδο αποφοίτων πανεπιστημίων, ακόμη και με μεταπτυχιακά, που αναλαμβάνουν εργασία ως διανομείς.
«Φυσικά, αυτό δεν βοηθείται από την ώθηση να γίνει κανείς πρωταθλητής στη ρομποτική και την Τεχνητή Νοημοσύνη, επειδή, τουλάχιστον προς το παρόν, αυτό αποτελεί ένα είδος περιορισμού των ευκαιριών εργασίας. Η τεχνολογία δεν είναι στην πραγματικότητα τόσο απαιτητική σε εργασία».

Η ανεργία των νέων παραμένει υψηλή στην Κίνα
Η Χελίνα Λόφγκρεν μελετά τα καταναλωτικά πρότυπα της Κίνας για το Σουηδικό Ινστιτούτο Διεθνών Υποθέσεων και πιστεύει ότι η οικονομία της βασίζεται υπερβολικά στη διοχέτευση χρημάτων σε προτιμώμενες βιομηχανίες και στην εστίαση στην πώληση προϊόντων στο εξωτερικό σε μια εποχή σημαντικής γεωπολιτικής αβεβαιότητας.
«Οι άνθρωποι εξοικονομούν περισσότερα από όσα καταναλώνουν και η κατανάλωση πρέπει να αποτελεί μεγαλύτερο μερίδιο της οικονομίας από ό,τι σήμερα στην Κίνα», λέει.
Ορισμένοι παρατηρητές έχουν αμφισβητήσει πόσο σοβαρό είναι το Κομμουνιστικό Κόμμα για την αύξηση της εγχώριας κατανάλωσης.
Τις τελευταίες δεκαετίες, η χώρα έχει ευδοκιμήσει με ένα μοντέλο επενδύσεων και εξαγωγών, αλλά αυτή η προσέγγιση αντιμετωπίζει τώρα μια μεγάλη πρόκληση: τον αποπληθωρισμό. Οι καταναλωτές πλέον περιμένουν να πέσουν οι τιμές των αγαθών.
Όσο περισσότερο αποφεύγουν να κάνουν μεγάλες αγορές, τόσο πιο πιθανό είναι οι εταιρείες να μειώσουν τις τιμές, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να περιμένουν ακόμη περισσότερο για μια ακόμη καλύτερη προσφορά.
Μπορεί τα φθηνότερα αγαθά να φαίνονται καλή ιδέα, αλλά ο αποπληθωρισμός μπορεί να αναγκάσει τις επιχειρήσεις να κλείσουν και να επιβραδύνει την ανάπτυξη συνολικά.
Αυτό θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί με κάποιο τρόπο τροφοδοτώντας την αισιοδοξία μεταξύ των νεαρότερων καταναλωτών. Η οικοδόμηση ενός καλύτερου δικτύου κοινωνικής ασφάλισης ή η αύξηση των κατώτατων μισθών θα μπορούσε να βοηθήσει.
Έχουν γίνει κάποιες προσπάθειες προσφέροντας π.χ. κίνητρα για την αντικατάσταση παλιών αυτοκινήτων, οικιακών συσκευών και άλλων ειδών, αλλά δεν έχει αυξήσει σημαντικά την κατανάλωση.




































