Σημαντικές ευκαιρίες για την Ελλάδα καθώς και για την ATLANTIC διακρίνει ο Αλέξανδρος Εξάρχου Πρόεδρος και CEO του Ομίλου AKTOR μέσα από τη στρατηγική επιλογή των ΗΠΑ να καταστήσει τη χώρα μας κόμβο εφοδιασμού της Ευρώπης με LNG.
Ο Αλέξανδρος Εξάρχου με συνέντευξη του στην έντυπη έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου στο ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ μιλά για τις συναντήσεις που είχε στην Ουάσιγκτον αλλά και για τη διεύρυνση των συνεργασιών της κοινής εταιρείας με τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, την ATLANTIC, τόσο με άλλους αμερικανούς προμηθευτές όσο και με νέους πελάτες στην Ευρώπη.
Ο επικεφαλής της AKTOR αναγγέλλει νέες εξαγορές μετά την επιτυχημένη έκδοση του ομολόγου. Την ίδια στιγμή ασκεί δριμεία κριτική στην Ε.Ε. ως προς τις πολιτικές της για τον ανταγωνισμό και θίγει ζήτημα της δημοκρατικότητας των δομών διακυβέρνησης της.
Διερευνούμε περαιτέρω εμπορικές συνεργασίες τόσο με άλλους προμηθευτές από τις ΗΠΑ όσο και με νέους πελάτες στην Ευρώπη
ΕΡ.: Κύριε Εξάρχου, τις προηγούμενες ημέρες βρεθήκατε στην Ουάσιγκτον. Τί είδους συζητήσεις κάνατε για το LNGκαι τί κλίμα εισπράξατε; Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας για την ATLANTIC SEE LNG TRADE;
ΑΠ.: Πραγματοποιήσαμε σημαντικές συναντήσεις οι οποίες αποσκοπούσαν στη διεύρυνση των δραστηριοτήτων της ATLANTIC SEΕ LNG TRADE και στην ενίσχυση του νέου ευρωπαϊκού κάθετου διαδρόμου με περισσότερες ποσότητες LNG. Για αυτόν τον λόγο διερευνούμε περαιτέρω εμπορικές συνεργασίες τόσο με άλλους προμηθευτές από τις ΗΠΑ όσο και με νέους πελάτες στην Ευρώπη.

Peter Hegseth – Secretary of Defense με Αλεξανδρο Εξάρχου στο Kennedy Center
Η ενίσχυση του κάθετου διαδρόμου αποτελεί στρατηγικό στόχο για τις ΗΠΑ εν όψει της αναστολής διακίνησης ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη μετά το 2027. Αυτό καθιστά απαραίτητη την ανάπτυξη του κάθετου διαδρόμου και προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες στην ATLANTIC, αλλά και στην Ελλάδα, η οποία θα βρεθεί στην πρώτη γραμμή του ενεργειακού ανεφοδιασμού της Ευρώπης. Επίσης, συζητήθηκε εκτενώς η μεγιστοποίηση μεταφοράς αμερικανικού φυσικού αερίου – LNG στην Βόρεια Ευρώπη και οι υποδομές που χρειάζονται προς αυτή την κατεύθυνση, καθώς και θέματα που αφορούν τη θαλάσσια μεταφορά των ποσοτήτων LNG.
Οι συμφωνίες για την προώθηση του αμερικανικού LNG αποτελούν ξεκάθαρα για μία μοναδική ευκαιρία για τη χώρα μας, η οποία αναβαθμίζεται στρατηγικά και αποκτά τη δυνατότητα να λειτουργήσει ως διατλαντική γέφυρα και ως κόμβος ανάμεσα σε 3 ηπείρους

Kristi Noem, Secretary of Homeland Security με τον Αλέξανδρο Εξάρχου στο Kennedy Center
Tο ζήτημα του LNG βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα της αμερικανικής διοίκησης και πιστεύω ότι θα γίνει ό,τι χρειάζεται προκειμένου να ενισχυθεί ο κάθετος άξονας. Πρόκειται ξεκάθαρα για μία μοναδική ευκαιρία για τη χώρα μας, η οποία αναβαθμίζεται στρατηγικά και αποκτά τη δυνατότητα να λειτουργήσει ως διατλαντική γέφυρα και ως κόμβος ανάμεσα σε 3 ηπείρους, αφού εμμέσως πλην σαφώς καθίσταται λιγότερο σημαντικός ο τουρκικός αγωγός ο οποίος εξυπηρετεί κυρίως ρωσικό και αζερικό φυσικό αέριο.
ΕΡ.: Τι θα κάνετε με το θέμα της μεταφοράς;
ΑΠ: Σε αυτήν τη φάση εξετάζουμε σχολαστικά όλες τις επιλογές, τόσο της ναύλωσης όσο και της ναυπήγησης πλοίων. Δεν έχουμε ακόμη πάρει οριστικές αποφάσεις, αλλά θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί ώστε να φέρουμε εις πέρας την αποστολή της ATLANTIC SEE.
Η υπερκάλυψη του ομολόγου με αξιοσημείωτη μεγάλη συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών συνιστά μία σημαντική επιτυχία, αλλά και μία ακόμη ψήφο εμπιστοσύνης στον επενδυτικό μας σχεδιασμό

Κατά την υπογραφή της συμφωνίας ATLANTIC με Venture Global για την προμήθεια LNG
ΕΡ.: Το ομόλογο του Ομίλου AKTOR έκλεισε με επιτυχία. Να περιμένουμε κι άλλες τέτοιες κινήσεις για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων του Ομίλου;
ΑΠ.: Η υπερκάλυψη του ομολόγου με αξιοσημείωτη μεγάλη συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών συνιστά μία σημαντική επιτυχία, αλλά και μία ακόμη ψήφο εμπιστοσύνης στον επενδυτικό μας σχεδιασμό, ο οποίος έχει ως στόχο την παραγωγή αξίας για τους μετόχους.
Χτίζουμε με συνέπεια τον Όμιλο του αύριο και θέλουμε στο τέλος της δεκαετίας να πολλαπλασιάσουμε τα μεγέθη μας μέσα από ένα διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο δραστηριοτήτων
Όσοι μας πίστεψαν και αγκάλιασαν το όραμά μας για τον νέο Όμιλο AKTOR σήμερα έχουν δικαιωθεί για την επιλογή τους και με το παραπάνω. Αν και είναι λίγο πρόωρο να συζητάμε για νέους κύκλους χρηματοδοτήσεων, πιθανότατα να υπάρξουν και άλλες παρόμοιες χρηματοδοτικές επιλογές για την ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών κινήσεων που αξιολογούμε.
ΕΡ.: Που θα αξιοποιηθούν τα αντληθέντα κεφάλαια;
ΑΠ.: Θα χρηματοδοτήσουμε την επιχειρηματική μας ανάπτυξη και θα αξιοποιήσουμε όλες τις ευκαιρίες της αγοράς, όπως εξαγορές και επενδύσεις σε έργα ΣΔΙΤ και Παραχώρησης, Ενέργεια, Real Estate, κ.ά.
Η Ευρώπη έχει αποτύχει παταγωδώς να δημιουργήσει συνθήκες πραγματικού ανταγωνισμού με τις ΗΠΑ και την Κίνα και η σημερινή της δομή είναι παντελώς ανεπαρκής για να αντιμετωπίσει αυτές τις συνθήκες πίεσης
Χτίζουμε με συνέπεια τον Όμιλο του αύριο και θέλουμε στο τέλος της δεκαετίας να πολλαπλασιάσουμε τα μεγέθη μας μέσα από ένα διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο δραστηριοτήτων. Διεκδικούμε πλήθος νέων έργων ΣΔΙΤ και Παραχώρησης, έναν τομέα από τον οποίο έχουμε ήδη εξασφαλισμένες ροές εσόδων της τάξης του €1,2 δισ. Προωθούμε σημαντικές επενδύσεις στις ΑΠΕ, με ένα χαρτοφυλάκιο έργων ισχύος 1.300 MW τα επόμενα χρόνια. Και ήδη έχουμε ξεκινήσει τη δημιουργία σταθμών αποθήκευσης ενέργειας, ύψους άνω των €60 εκατ., ενώ δρομολογούμε και σημαντικές εξαγορές έργων ΑΠΕ.
ΕΡ.: Κύριε Εξάρχου, στο διεθνές περιβάλλον συντελούνται ραγδαίες ανατροπές. Η Ε.Ε. είναι ικανή με τη σημερινή δομή της να είναι ασφαλής και να σταθεί και στον ανταγωνισμό; Τι πρέπει να αλλάξει και ποιος ο κίνδυνος αν δεν αλλάξει;
ΑΠ.: Η Ευρώπη έχει αποτύχει παταγωδώς να δημιουργήσει συνθήκες πραγματικού ανταγωνισμού με τις ΗΠΑ και την Κίνα και η σημερινή της δομή είναι παντελώς ανεπαρκής για να αντιμετωπίσει αυτές τις συνθήκες πίεσης. Tο 2004 η Ευρωπαϊκή οικονομία ήταν 6 φορές μεγαλύτερη από την κινεζική, ενώ σήμερα βρίσκονται περίπου στο ίδιο επίπεδο.
Είμαι πολύ προβληματισμένος για την πορεία της Ευρώπης διότι όσο δεν μπορεί να πάρει γρήγορα αποφάσεις τόσο θα χάνει έδαφος έναντι των ανταγωνιστών της, κάτι που πιθανότατα να έχει επίπτωση και στην Ελλάδα, η οποία κατά τα άλλα έχει πετύχει άλματα
Η Ευρώπη εμμονικά προωθεί μία πράσινη ουτοπία, το κόστος της οποίας είναι απαγορευτικό για τον μέσο πολίτη της Ε.Ε., καθώς συνεπάγεται πανάκριβη ενέργεια και κολοσσιαίες επενδύσεις σε υποδομές, που με τη σειρά τους αφαιρούν πόρους από τις ευρωπαϊκές κοινωνίες.
Επίσης, πρωτοστατεί στη δημιουργία μη ανταγωνιστικών συνθηκών, επιβάλλοντας μία άνευ προηγουμένου υπερρύθμιση που είναι απόρροια της γραφειοκρατικής της διακυβέρνησης. Το γεγονός ότι η τεχνολογική συζήτηση και οι κατακτήσεις της Τεχνητής Νοημοσύνης μονοπωλούνται από τις ΗΠΑ και την Κίνα είναι πολύ ενδεικτικό της γύμνιας της Ε.Ε.
Θα πρέπει τα κράτη – μέλη να αρχίσουν να ασχολούνται με το πως θα δημιουργηθούν δημοκρατικά νομιμοποιημένες δομές διακυβέρνησης στην Ε.Ε. αντί να δαπανάται χρόνος και χρήμα στη γιγάντωση της γραφειοκρατίας των Βρυξελλών και στη νομοθετηση μέτρων για ασήμαντα ζητήματα
Είμαι πολύ προβληματισμένος για την πορεία της Ευρώπης διότι όσο δεν μπορεί να πάρει γρήγορα αποφάσεις τόσο θα χάνει έδαφος έναντι των ανταγωνιστών της, κάτι που πιθανότατα να έχει επίπτωση και στην Ελλάδα, η οποία κατά τα άλλα έχει πετύχει άλματα. Για να ανακτήσει το χαμένο έδαφος, η Ευρώπη θα χρειαστεί αποφασιστικές ρήξεις, όραμα και έναν ολοκληρωμένο στρατηγικό σχεδιασμό για το αύριο, στοιχεία τα οποία δεν βλέπω σήμερα πουθενά.
Θα πρέπει τα κράτη – μέλη να αρχίσουν να ασχολούνται με το πως θα δημιουργηθούν δημοκρατικά νομιμοποιημένες δομές διακυβέρνησης στην Ε.Ε. αντί να δαπανάται χρόνος και χρήμα στη γιγάντωση της γραφειοκρατίας των Βρυξελλών και στη νομοθετηση μέτρων για ασήμαντα ζητήματα.
Αν η Ε.Ε. δεν μπορέσει γρήγορα να αποκτήσει δομές διοίκησης και δημοκρατικά νομιμοποιημένο σύστημα, προβλέπω πολύ δύσκολες μέρες για τις οικονομίες των κρατών μελών.
Η Ελλάδα πρέπει, όμως, να προστατεύσει όσα πέτυχε με τεράστιες δυσανάλογες θυσίες και, κατά τη γνώμη μου, προς την κατεύθυνση αυτή κινείται και το εγχείρημα του Αμερικανικού LNG και του καθέτου διαδρόμου.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ (ΟΤ) – ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ





































