Μια εκτεταμένη διακοπή ρεύματος στο Σαν Φρανσίσκο οδήγησε τα αυτόνομα οχήματα να ακινητοποιηθούν προκαλώντας κυκλοφοριακή συμφόρηση και δείχνοντας με τον τρόπο αυτό ότι και τα τεχνολογικά προηγμένεα αυτοκίνητα έχουν τη δική τους «αχίλλειο πτέρνα».
Το μποτιλιάρισμα προκάλεσαν τα ρομποτικά οχήματα της Waymo, εγείροντας φυσικά ανησυχίες σχετικά με την ετοιμότητα των χειριστών αυτόνομων οχημάτων να αντιμετωπίσουν σοβαρές καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, όπως σεισμούς και πλημμύρες.
Τα αυτόνομα οχήματα της Waymo
Τα οχήματα της Waymo, που κυκλοφορούν παντού στους δρόμους της πόλης, είχαν κολλήσει σε διασταυρώσεις με τα φώτα κινδύνου αναμμένα, καθώς τα φανάρια σταμάτησαν να λειτουργούν μετά από πυρκαγιά σε υποσταθμό της PG&E που άφησε εκτός ρεύματος περίπου το ένα τρίτο της πόλης στις 20 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με βίντεο που δημοσιεύτηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η Waymo σταμάτησε τη λειτουργία της και επανέλαβε τη λειτουργία της μια μέρα αργότερα.
Το περιστατικό έχει αναζωπυρώσει τις εκκλήσεις για αυστηρότερη ρύθμιση της νεοσύστατης αλλά ταχέως αναπτυσσόμενης βιομηχανίας, καθώς άλλες εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Tesla και της Amazon. Την ίδια στιγμή η Zoox αγωνίζεται να επεκτείνει τις υπηρεσίες robotaxi σε αρκετές πόλεις.
Ο ρόλος της διακοπής ρεύματος
Σε ανακοίνωσή της λίγες ημέρες αργότερα, η Waymo δήλωσε ότι ενώ τα ρομποτικά ταξί της έχουν σχεδιαστεί για να χειρίζονται μη λειτουργικά φανάρια ως στάσεις τεσσάρων κατευθύνσεων, περιστασιακά ζητούν έλεγχο επιβεβαίωσης. Αν και τα οχήματα διέσχισαν με επιτυχία περισσότερα από 7.000 σκοτεινά φανάρια το Σάββατο, «η διακοπή δημιούργησε μια συγκεντρωμένη αύξηση» στα αιτήματα επιβεβαίωσης που «οδήγησε σε καθυστερήσεις απόκρισης που συμβάλλουν στην κυκλοφοριακή συμφόρηση σε ήδη υπερφορτωμένους δρόμους».
Οι χειριστές ρομποτικών ταξί σε όλο τον κόσμο χρησιμοποιούν τον τηλεχειρισμός σε διάφορους βαθμούς για την παρακολούθηση και τον έλεγχο οχημάτων. Η Waymo, για παράδειγμα, διαθέτει μια ομάδα εργαζομένων «απόκρισης στόλου» που απαντούν σε ερωτήσεις από το Waymo Driver, το bot της, όταν αντιμετωπίζει μια συγκεκριμένη κατάσταση.

Ωστόσο, μια τέτοια απομακρυσμένη βοήθεια έχει τους περιορισμούς της και η διακοπή λειτουργίας της Waymo υπογραμμίζει την ανάγκη ρύθμισης του τρόπου με τον οποίο οι χειριστές ρομποτικών ταξί χρησιμοποιούν την τεχνολογία, σύμφωνα και με την Missy Cummings, διευθύντρια του Κέντρου Αυτονομίας και Ρομποτικής του Πανεπιστημίου George Mason και πρώην σύμβουλο της ρυθμιστικής αρχής οδικής ασφάλειας των ΗΠΑ, που εξήγησε τι συνέβη στο Reuters.
«Το νόημα των απομακρυσμένων λειτουργιών είναι να είναι παρόντες οι άνθρωποι όταν το σύστημα δεν ανταποκρίνεται με τον τρόπο που θα έπρεπε», είπε. «Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση πρέπει να ρυθμίσει τις απομακρυσμένες λειτουργίες»,σημείωσε η Cummings. «Πρέπει να διασφαλίσουν ότι υπάρχουν εφεδρικές απομακρυσμένες λειτουργίες όταν υπάρχει κάποιο είδος καταστροφικής βλάβης».
Υπό διερεύνηση τα αυτόνομα οχήματα
Το Τμήμα Μηχανοκίνητων Οχημάτων της Καλιφόρνια και η Επιτροπή Δημοσίων Υπηρεσιών (DMV) της Καλιφόρνια, οι οποίες ρυθμίζουν και εκδίδουν άδειες για τις δοκιμές και την εμπορική ανάπτυξη ρομποτικών οχημάτων, δήλωσαν ότι διερευνούν το περιστατικό.
Πρόσθεσε, δε, ότι βρίσκεται σε επικοινωνία με την Waymo και άλλους κατασκευαστές αυτόνομων οχημάτων σχετικά με δράσεις που σχετίζονται με την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών. Ανέφερε επίσης ότι διαμορφώνει κανονισμούς για να διασφαλίσει ότι οι οδηγοί εξ αποστάσεως «πληρούν υψηλά πρότυπα ασφάλειας, υπευθυνότητας και ανταπόκρισης».
Η ανάπτυξη και η εμπορική εκμετάλλευση πλήρως αυτόνομων οχημάτων ήταν πιο δύσκολη από ό,τι αναμενόταν, με υψηλές επενδύσεις για να διασφαλιστεί η ασφάλεια της τεχνολογίας και δημόσια κατακραυγή μετά από συγκρούσεις που ανάγκασαν πολλούς να κλείσουν.
Μετά από ένα σοβαρό ατύχημα το 2023, όταν ένα ρομποτικό ταξί της General Motors παρέσυρε έναν πεζό, οι ρυθμιστικές αρχές ανακάλεσαν την άδειά της, με αποτέλεσμα τελικά η εταιρεία να σταματήσει τις δραστηριότητές της.
Ωστόσο, τα ρομποτικά ταξί έχουν επιστρέψει στο προσκήνιο, με την Tesla να λανσάρει την υπηρεσία της στο Ώστιν του Τέξας νωρίτερα φέτος και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο Ίλον Μασκ να υπόσχεται ταχεία επέκταση. Η Waymo, η οποία έχει αναπτυχθεί αργά και σταθερά όλα αυτά τα χρόνια από την έναρξή της ως το αυτόνομο έργο της Google το 2009, έχει επίσης επιταχύνει την επέκτασή της.
Με στόλο άνω των 2.500 οχημάτων, η Waymo δραστηριοποιείται στην περιοχή του κόλπου του Σαν Φρανσίσκο, στο Λος Άντζελες, στο μητροπολιτικό Φοίνιξ, στο Ώστιν και στην Ατλάντα.






































