Τα φώτα ανάβουν, τα βαρέλια γεμίζουν και τα ημερολόγια κρατήσεων κοκκινίζουν. Την ώρα που η κατανάλωση κινείται με φρένο, οι βρετανικές παμπ ετοιμάζονται για τη μοναδική περίοδο του χρόνου που μπορεί να αλλάξει τον ισολογισμό τους. Οι γιορτές δίνουν στον κλάδο την ευκαιρία να καλύψει απώλειες, να χτίσει ρευστότητα και να κερδίσει χρόνο απέναντι σε φόρους και αυξημένα λειτουργικά κόστη.
Ρεκόρ κρατήσεων στις βρετανικές παμπ
Οι τρεις μεγάλες εισηγμένες εταιρείες – Fuller’s, Young’s και Marston’s – καταγράφουν σημαντική άνοδο στις χριστουγεννιάτικες κρατήσεις σε σύγκριση με πέρυσι, σύμφωνα με ρεπορτάζ των Financial Times. H ζήτηση για εορταστικά τραπέζια, εταιρικές συγκεντρώσεις και οικογενειακά ραντεβού ξεπερνά τις αρχικές προσδοκίες.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Marston’s, Justin Platt, λέει στους FT ότι «ακόμη κι αν οι καταναλωτές σφίγγουν το ζωνάρι, πάντα θα βγουν για μια γρήγορη μπύρα X», ειδικά τις γιορτές. Οι κρατήσεις στην αλυσίδα των 1.300 παμπ αυξήθηκαν κατά 11% έως τα τέλη Νοεμβρίου.
Οι παμπ αντέχουν – περισσότερο από τα εστιατόρια
Παρότι ο κλάδος συνολικά δεν αναπτύσσεται, οι παμπ αποδεικνύονται πιο ανθεκτικές από τα εστιατόρια. Όπως εξηγεί στους FT ο Saxon Moseley της RSM UK, οι καταναλωτές επιλέγουν να φάνε στο σπίτι, αλλά συνεχίζουν να βγαίνουν για ποτό.
Τα στοιχεία της Meaningful Vision δείχνουν ότι οι πωλήσεις στις παμπ έμειναν στάσιμες στο εννεάμηνο έως τον Σεπτέμβριο, καθώς η αύξηση τιμών αντιστάθμισε την πτώση 6% στην επισκεψιμότητα. Την ίδια περίοδο, η κίνηση στα εστιατόρια μειώθηκε κατά 8%.
Φόροι, κόστη και κρυφές επιβαρύνσεις
Το εορταστικό κύμα έρχεται σε μια κρίσιμη στιγμή. Ο διευθύνων σύμβουλος της Admiral Taverns Chris Jowsey ανέφερε στους FT ότι οι παμπ της εταιρείας ήταν «ασυνήθιστα ήσυχες από τον Σεπτέμβριο», καθώς οι καταναλωτές μείωσαν τις προαιρετικές δαπάνες τους πριν από τον προϋπολογισμό της καγκελαρίου Rachel Reeves.
Οι επιχειρήσεις κατηγόρησαν την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου ότι επέβαλε έναν νέο «κρυφό φόρο» στον προϋπολογισμό, κάνοντας αλλαγές στους επιχειρηματικούς συντελεστές που, σύμφωνα με τις επιχειρήσεις, καθιστούν την επιβολή του φόρου πιο περίπλοκη και, για ορισμένες εταιρείες, προσθέτουν σημαντικά επιπλέον κόστη.
Οι μέσες φορολογητέες αξίες — το ποσό που χρησιμοποιούν οι τοπικές αρχές για τον υπολογισμό των συντελεστών που πρέπει να πληρώσει ο ιδιοκτήτης στο δήμο — έχουν αυξηθεί κατά 76% για τα ξενοδοχεία, 30% για τις παμπ και 14% για τα εστιατόρια, σύμφωνα με τον οργανισμό UKHospitality.
Οι αλυσίδες παμπ είχαν ήδη πληγεί σοβαρά από την αύξηση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης των εργοδοτών, που τέθηκε σε ισχύ τον Απρίλιο, και από τις σημαντικές αυξήσεις του εθνικού κατώτατου μισθού.
Pubs and breweries like ours are at the heart of British life. We bring our communities together, tackle loneliness, and keep our high streets alive.
But this April, soaring taxes and costs will put our locals at risk. Tell your MP to back locals – https://t.co/Lj6AmUogbG pic.twitter.com/lXFB6IUxs4
— Admiral Taverns (@Admiral_Taverns) April 30, 2025
Εμπειρίες αντί για απλά ποτά
Οι επιχειρήσεις ποντάρουν πλέον στην εμπειρία. Ο Charlie Gilkes της Inception Group εξηγεί στους FT ότι οι εταιρείες αναζητούν θεματικούς χώρους και δραστηριότητες, όπως μαθήματα κοκτέιλ και εργαστήρια στεφανιών. Ιδιαίτερη απήχηση έχει και το 1990s-themed μπαρ Bunga 90, με arcade παιχνίδια και ρετρό κονσόλες.
Παρά την αισιοδοξία, οι διοικήσεις παραμένουν προσεκτικές. «Οι κρατήσεις είναι καλό σημάδι, αλλά οι περαστικοί πελάτες θα κάνουν τη διαφορά», λέει ο Phil Urban της Mitchells & Butlers.
Ο Platt υπογραμμίζει ότι τίποτα δεν θεωρείται δεδομένο. Η Marston’s οργανώνει 10.000 χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις — από «Πρωινό με τον Άγιο Βασίλη» έως θεματικά κουίζ – σε μια προσπάθεια να μετατρέψει τη γιορτινή διάθεση σε πραγματικά έσοδα.

































