Βαθιά στην τσέπη καλούνται να βάλουν το χέρι νοικοκυριά κι επιχειρήσεις από την αλματώδη αύξηση των τιμών του μαύρου χρυσού φέτος κατά 50%, που διαμορφώνονται σε υψηλά τριετίας συμπαρασύροντας αμόλυβδη και πετρέλαιο κίνησης. Οι τιμές της αμόλυβδης στην Ελλάδα παρουσιάζουν αύξηση της τάξης του 26% σε σύγκριση με τον προηγούμενο Μάιο και κατά 16,5% σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2020, σύμφωνα με τις μέσες τιμές από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Παραγωγικότητας. Έως το 25% φτάνουν οι αυξήσεις και για το πετρέλαιο κίνησης, όπως φαίνεται και από το σχετικό πίνακα τιμών που παρουσιάζει σήμερα ο Οικονομικός Ταχυδρόμος.
Πλέον η μέση τιμή σε όλη τη χώρα διαμορφώνεται στα 1,662 ευρώ το λίτρο για την αμόλυβδη των 95 οκτανίων από 1,314 ευρώ πέρσι το Μάιο και 1,425 ευρώ πέρσι τον Ιούλιο. Οι εξελίξεις αυτές αποτελούν έναν ακόμη πονοκέφαλο για το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης που έχει βάλει στο μικροσκόπιο την πορεία του πληθωρισμού.
Το αντίκτυπο στην τσέπη των νοικοκυριών από τα ακριβότερα καύσιμα είναι ακόμη μεγαλύτερο, καθώς τώρα που έχουν χαλαρώσει τα μέτρα μετακίνησης πολλοί περισσότεροι επιλέγουν να κυκλοφορούν με τα αυτοκίνητά τους, ενώ αρκετός κόσμος έχει φύγει ή ετοιμάζεται να φύγει για διακοπές με αυτά. Καυτός μπορεί να είναι και ο χειμώνας στο μέτωπο αυτό, εάν συνεχιστούν οι αυξήσεις.
Υψηλότερα σε νησιά και απομακρυσμένες περιοχές
Οι τιμές μάλιστα των καυσίμων είναι ήδη πολύ ψηλότερες σε αρκετές πιο απομακρυσμένες περιοχές ή στα νησιά, ξεπερνώντας ακόμη και τα 1,8 ευρώ το λίτρο στις Κυκλάδες για την απλή αμόλυβδη λόγω αυξημένων μεταφορικών αλλά και αυξημένης κίνησης λόγω του καλοκαιριού. Σύμφωνα με το εβδομαδιαίο δελτίο τιμών του υπουργείο Ανάπτυξης για την τελευταία εβδομάδα του Ιουνίου, η τιμή έφτασε τα 1,871 ευρώ το λίτρο στις Κυκλάδες το διάστημα αυτό. Εκεί η αμόλυβδη των 100 οκτανίων ξεπερνά πλέον ακόμη και τα 2 ευρώ το λίτρο. Στην Ευρυτανία οι τιμές της απλής αμόλυβδης έχουν φτάσει τα 1,723 ευρώ.
Η μέση τιμή της αμόλυβδης των 100 οκτανίων σε όλη τη χώρα έχει φτάσει τα 1,832 ευρώ από 1,629 ευρώ πέρσι τον Ιούλιο και 1,589 ευρώ το Μάιο του 2020.
Σημειώνεται ότι οι αυξήσεις που εμφανίζονται στις τιμές στην Ελλάδα είναι διαφορετικές από τις αυξήσεις στις τιμές του αργού πετρελαίου επειδή στη χώρα μας τα καύσιμα επιβαρύνονται ήδη με πολύ υψηλούς φόρους όπως είναι ο ειδικός φόρος κατανάλωσης και το ΦΠΑ. Όπως αναφέρει το ίδιο του υπουργείο Ανάπτυξης, και με βάση τα στοιχεία από την τελευταία εβδομάδα του Ιουνίου και τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου, η τελική τιμή λιανικής στα καύσιμα και ειδικά στην αμόλυβδη διαμορφώνεται από την τιμή διυλιστηρίου κατά 31,14%, από τους φόρους -σταθερούς και μεταβλητούς- κατά 62,74%, και από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων, κατά 6,12 %
Το φαινόμενο όμως είναι παγκόσμιο, ακόμη και για την Αμερική που παραδοσιακά τα καύσιμα είναι αρκετά φθηνότερα από την Ευρώπη. Είναι ενδεικτικό πως στις ΗΠΑ που είναι επίσης περίοδος διακοπών οι τιμές για ένα γαλόνι (3,8 λίτρα) αμόλυβδης έφτασε στη χώρα κατά μέσο όρο τα 3,13 δολάρια. Πρόκειται για αύξηση κατά 0,95 δολάρια ή 44% σε σύγκριση με πέρσι.
Κύριες αιτίες των αυξήσεων στο αργό πετρέλαιο και κατ’ επέκταση τα καύσιμα είναι η αύξηση της ζήτησης λόγω του ανοίγματος της οικονομίας παγκοσμίως μετά το τρίτο κύμα του Covid-19, αλλά και τα χοντρά παιχνίδια που παίζονται από τις πετρελαιοπαραγωγές χώρες. Οι τιμές του αργού πετρελαίου τύπου μπρεντ διαμορφώθηκαν πάνω από τα 77 δολάρια το βαρέλι. Οι τιμές του αμερικανικού αργού WTI έφτασαν τα 76 δολάρια το βαρέλι που είναι υψηλά επτά ετών και έχουν να καταγραφούν από το 2014.
Ρόλο στο νέο ράλι διαδραμάτισε και η αδυναμία των μελών του ΟΠΕΚ+ και ιδιαίτερα της Σαουδικής Αραβίας και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων να καταλήξουν σε συμφωνία για αύξησης της παραγωγής ενόψει ενίσχυσης της παγκόσμιας ζήτησης.
Latest News
Ακίνητα: Ζήτηση από τα «μπετά» - Το προφίλ των αγοραστών
Νέες οικιστικές και τουριστικές αναπτύξεις - Από το Μαρούσι μέχρι την Βούλα
Κλειστά τα καταστήματα λόγω μεταφοράς της αργίας της Πρωτομαγιάς
Λειτουργούν τα βενζινάδικα, οι φούρνοι, τα ζαχαροπλαστεία και τα μίνι μάρκετ
«Καίει» τους εκδρομείς του Πάσχα η βενζίνη – Ακριβή η έξοδος… ακριβότερη η επιστροφή
Σταθερά πάνω από τα 2 ευρώ η τιμή της βενζίνης – Φόβοι για νέο ανοδικό «ράλι»
Βάζοντας χέρι… στο μαξιλάρι για το χρέος – Τι λένε στον ΟΤ Πετράκης και Λιάκος
Η αύξηση των επιτοκίων, τα διακρατικά δάνεια των μνημονίων (GLF) και η πρόσβαση της Ελλάδας στις αγορές
Ποια προϊόντα και υπηρεσίες αγοράζουν διαδικτυακά οι Έλληνες - Τι είδε η Eurostat
Η ψηφιοποίηση κερδίζει συνεχώς έδαφος και αυτό φαίνεται στις αγορές μας. Τι επιλέγουν οι καταναλωτές να αγοράσουν από το διαδίκτυο.
13 ιδιωτικά νησιά στην Ελλάδα ζητούν επενδυτές – Τα εμπόδια για τις αγοραπωλησίες
Μεγάλη η ζήτηση στα μεσιτικά γραφεία για ανάπτυξη νέων super luxury ξενοδοχειακών μονάδων
Τα 90 δισ. που θα άλλαζαν την οικονομία – Τα κόκκινα δάνεια και τα deals επιχειρήσεων
Πολύ λίγα μέχρι στιγμής τα deals για την εξαγορά προβληματικών επιχειρήσεων μέσω της διαδικασίας διαχείρισης των κόκκινων δανείων
Πόσο άλλαξε η οικονομία μετά τη χρεοκοπία – Τι λένε οικονομολόγοι και οίκοι
Δεκατέσσερα χρόνια μετά το Καστελλόριζο, ποιες είναι οι προσδοκίες και οι επισημάνσεις για το νέο παραγωγικό μοντέλο ανάπτυξης
Η σχέση των Ελλήνων με τις ψηφιακές τεχνολογίες - Τα social media και οι τραπεζικές συναλλαγές
Πώς υιοθετούν οι επιχειρήσεις τις ψηφιακές τεχνολογίες; Πώς χρησιμοποιούν οι πολίτες τις δημόσιες και άλλες υπηρεσίες στο διαδίκτυο; Ποια είναι η συμμετοχή τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;
Καταναλωτικά δάνεια, αντί για αποταμίευση προτιμούν οι Έλληνες
Οι καταθέσεις επιβραδύνονται, τα δάνεια μέσω εμπόρων αφορούν κυρίως αγορές αυτοκινήτων, τηλεοράσεων και κινητών