Στόχο να ανοίξουν φτερά την άνοιξη του 2023 βάζουν τα υδροπλάνα. Συμπληρώνοντας μια δεκαετία στην αναμονή για τις πρώτες πτήσεις, αρκετά εμπόδια, θεσμικά, αδειοδοτικά και πολιτικά, έχουν ξεπεραστεί, άλλα ανακύπτουν στην πορεία. Με το επενδυτικό ενδιαφέρον να παραμένει θερμό, παρά τις μεγάλες καθυστερήσεις και παλινωδίες των περασμένων ετών, οι διαδικασίες προχωρούν μεν με καλύτερους ρυθμούς, οι μηχανές όμως δεν έχουν πάρει ακόμα μπροστά.
Η Ελλάδα λόγω της νησιωτικότητας θεωρείται ιδανικός προορισμός για τα υδροπλάνα με τη δυνατότητα ανάπτυξης ενός δικτύου τουλάχιστον 150 υδατοδρομίων σε ορίζοντα πενταετίας. Εκτιμάται πως στην πλήρη ανάπτυξή του θα δημιουργηθούν 3.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. Πρόκειται για ένα φιλόδοξο πρότζεκτ που αναμένεται να δώσει στην ελληνική οικονομία άνω του 1 δισ. ευρώ.
«Πράσινο φως» με ΚΥΑ για κατασκευή υδατοδρομίου στην Κύμη
Προϋπόθεση για να ανάψουν οι μηχανές των υδροπλάνων αποτελεί το «χτίσιμο» ενός ικανού δικτύου, που θα εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος. Για να θεωρηθεί βιώσιμη μια επένδυση σε υδροπλάνα θα πρέπει να υπάρχει ένα δίκτυο 6-7 υδατοδρομίων και να πραγματοποιούνται ημερησίως 4 1/2–5 ώρες πτήσης. Σήμερα, παρά τον άνεμο αισιοδοξίας που έφερε το νομοθετικό πλαίσιο που ψηφίστηκε πριν περίπου 3 χρόνια, αδειοδοτημένα παραμένουν μόνο τα υδατοδρόμια σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα. Τα δύο έχουν λάβει βεβαιώσεις συμμόρφωσης, κατά τις μεταβατικές διατάξεις του ν.4663, ενώ αναμένεται και εκείνη για την Πάτρα.
Μπαίνει στον χάρτη η Κρήτη
Επόμενος σταθμός μετά το Ιόνιο είναι η Κρήτη, όπου μπορεί να δημιουργηθεί ένας δεύτερος βιώσιμος πόλος υδατοδρομίων, που θα προσφέρει εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης σε έναν δημοφιλή τουριστικό προορισμό. Το εγχείρημα προχωράει, όπως ανακοινώθηκε, σε δύο άξονες επί του παρόντος. Στα τέλη του 2022, κατατέθηκε ο τεχνικός φάκελος για την άδεια ίδρυσης του υδατοδρομίου Αγίας Γαλήνης Ρεθύμνου στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Πρόκειται για το πρώτο υδατοδρόμιο που μπήκε στον χάρτη από τη Νότια Κρήτη. Η εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια που ανέλαβε την αδειοδότησή του, έχει ήδη ολοκληρώσει την άδεια ίδρυσης του υδατοδρομίου Ρεθύμνου.
Ακόμη, μπαίνει στα σκαριά η έγκριση υδάτινου πεδίου στα λιμάνι Κισσάμου Χανίων. Η αδειοδότηση των υδάτινων πεδίων μπορεί να είναι πιο άμεση από των υδατοδρομίων, σε διάστημα ακόμη και δύο μηνών, καθώς δεν απαιτείται η ανάπτυξη ιδιαίτερων υποδομών. Μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας, επιλέχθηκε η Ελληνικά Υδατοδρόμια, που έχει ήδη ολοκληρώσει την έγκριση του πρώτου πανελλαδικά υδάτινου πεδίου στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής, και ακολούθως σε Πόρτο Χέλι, Ερμιόνη, Λαύριο.
Grivalia: Οικολογικό 5στερο 280 εκατ. ευρώ στους Πεταλιούς
Σημειώνεται πως, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, σε κάθε εγκεκριμένο υδάτινο πεδίο επιτρέπεται να πραγματοποιούνται καθημερινά μέχρι έξι ζεύγη πτήσεων (προσθαλάσσωση-αποθαλάσσωση) ανά αεροπορική εταιρεία υδροπλάνων. Πλέον των έξι ζευγών πτήσεων, επιτρέπονται οι πτήσεις: αεροδιακομιδής, γενικής αεροπορίας, πυρόσβεσης και έρευνας και διάσωσης.
Επίσης, έχει προχωρήσει η εκπόνηση και υποβολή του τεχνικού φακέλου για το υδατοδρόμιο Ιεράπετρας. Η διαδικασίες βρίσκεται στο τελικό στάδιο για την ολοκλήρωση των ελέγχων των συναρμόδιων υπηρεσιών. Ακολουθούν οι διαδικασίες αδειοδότησης σε: Χερσόνησο, Χανιά, Ηράκλειο, Σητεία, Μαλεβίζι, Κόκκινο Πύργο Φαιστού, καθώς και τα υδάτινα πεδία σε: Πλακιά και σε σειρά παραθαλάσσιων ξενοδοχείων της Κρήτης.
Επενδύσεις άνω των 430 εκατ. ευρώ
Οι δύο εταιρείες που δραστηριοποιούνται, κατά την τελευταία δεκαετία, στη χώρα μας στον κλάδο των υδροπλάνων είναι σε ετοιμότητα για να ξεκινήσουν αρχικά δοκιμαστικές πτήσεις και να μπουν ακολούθως σε πλήρη δράση, έστω με ένα μικρό αρχικά δίκτυο. Σύμφωνα με όσα έχουν ήδη ανακοινώσει, το επενδυτικό πλάνο της Grecian Air Seaplanes, σε συνεργασία με την Ελληνικά Υδατοδρόμια, ξεπερνά τα 180 εκατ. ευρώ, και η εταιρεία σχεδιάζει να ξεκινήσει πτήσεις στο Ιόνιο με δύο αρχικά υδροπλάνα.
Στο Λαύριο το πρώτο υδατοδρόμιο στην Αττική
Σήμερα, η εταιρεία βρίσκεται σε διαδικασία απόκτησης Πιστοποιητικού Κοινοτικού Αερομεταφορέα (AOC) για πτήσεις υδροπλάνων. Έχει κλείσει ήδη συμφωνία με την καναδική Viking για τα πρώτα δύο δικινητήρια υδροπλάνα 19 θέσεων, ενώ τα πρώτα πληρώματα έχουν λάβει από την περασμένη άνοιξη την απαραίτητη εκπαίδευση. Σε επόμενη φάση, σχεδιάζει να συνδέσει την Κρήτη με νησιά των Κυκλάδων, των Δωδεκανήσων και περιοχές της Πελοποννήσου που θα δημιουργηθούν υδατοδρόμια.
Με τη σειρά της, η Hellenic Seaplanes έχει ένα business plan αξίας 250 εκατ. ευρώ, που έχει στο πλάνο της να πετάξει το εφετινό καλοκαίρι, εφόσον όλα εξελιχθούν ομαλά ως προς τις αδειοδοτικές διαδικασίες, από 12 υδατοδρόμια σε Τήνο, Πάτμο, Σίφνο, Βόλο Σκόπελο Αλόννησο, Σκύρο, Χαλκίδα, Κυλλήνη, Καλαμάτα Πάτρα, Κέρκυρα και Ιωάννινα. Η παραλαβή των πρώτων υδροπλάνων της εταιρείας έχει δρομολογηθεί σε συμφωνία με την Montrose. Προτεραιότητα της εταιρείας αποτελεί το εσωτερικό δίκτυο υδατοδρομίων, ενώ σε δεύτερη φάση σχεδιάζει τόσο συνέργειες με εταιρείες υδροπλάνων σε γειτονικές χώρες ή ακόμα και με αεροπορικές εταιρείες, ώστε με μία κράτηση ο επισκέπτης να έχει ένα πλήρες ταξιδιωτικό πρόγραμμα.
Latest News
«Ψήφος εμπιστοσύνης» στην AustriaCard to placement του 15% - Στο 71,52% το ποσοστό του Ν. Λύκου
Η εταιρεία καλωσορίζει την επένδυση
Mε τη στήριξη Σπύρου Λάτση το Little Athens στο Ελληνικό - Επένδυση 225 εκατ.
Συστήνεται SPV με συμμετοχή 20% από την πλευρά Lamda και 80% από την Xeris Vertures
Δυναμική επέκταση των εγχώριων τραπεζών στην ελληνική ναυτιλία [γράφημα]
Η Eurobank έχει το μεγαλύτερο δανειακό ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο
Στην EBRD το 30% του Project Delta της Πειραιώς
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης («EBRD») απέκτησε το 30% της συμμετοχής, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό πωλήθηκε στην APS funds και σε διαχειριζόμενους λογαριασμούς
On track οι επενδύσεις 400 εκατ. στο Costa Navarino - Ξεπουλάνε οι βίλες
Με όλα τα ξενοδοχεία σε λειτουργία και μία γειτονιά βιλών ξεκίνησε η σεζόν στην Costa Navarino
Bloomberg: Στο Ελληνικό η μεγαλύτερη «έξυπνη» πόλη της Ευρώπης
Τι αναφέρει ο CEO της Lamda Οδυσσέας Αθανασίου για το έργο
«Καλπάζουν» τα καλλυντικά - Τι έδειξε έρευνα της ICAP
Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις καλλυντικών αποκτούν ιδιαίτερη αξία για τον καταναλωτή
Ποιος είναι ο Έλληνας πίσω από την επιτυχία της New Balance – Πώς κοντράρει στα ίσια Nike και Adidas
Από τις κότες και το «dad shoe», στο Μαραθώνιο της Βοστόνης, το Στιβ Τζομπς και τη σημερινή της εικόνα, η New Balance έχει να πει τη δική της «ελληνική» ιστορία
Με το βλέμμα στην Φρανκφούρτη για τα μερίσματα οι τράπεζες
Τι είπαν στους αναλυτές Μεγάλου και Μυλωνάς για τη διανομή των μερισμάτων στους μετόχους
Με «πράσινο» look τα εμπορικά της Lamda στο ΧΑ – Πώς αλλάζουν «The Mall Athens» και «Golden Hall»
Σε εξέλιξη τα έργα ενεργειακής αναβάθμισης και δημιουργίας χώρων πρασίνου τα εμπορικά κέντρα της Lamda