Την αργή πρόοδο της ΕΕ προς την ολοκλήρωση της εσωτερικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας διαπιστώνει το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ), με έκθεσή του που δόθηκε την Τρίτη στη δημοσιότητα.
«Παρά τις φιλόδοξες προβλέψεις και τις όποιες προσπάθειες, η πρόοδος που καταγράφει η ΕΕ, ως προς τον στόχο της σύνδεσης των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας, και τον απώτερο σκοπό της εξασφάλισης φθηνής ενέργειας για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, είναι αργή», αναφέρει στην ανακοίνωσή του το ΕΕΣ.
Η σωρεία καθυστερήσεων στη σύζευξη των εθνικών αγορών ηλεκτρικής ενέργειας οφείλεται σε αδυναμίες στη διακυβέρνηση της ΕΕ και σε ένα περίπλοκο σύστημα ρυθμιστικών εργαλείων για το διασυνοριακό εμπόριο, που έδρασε ανασταλτικά όσον αφορά την εφαρμογή των κανόνων της αγοράς, τονίζει το ΕΕΣ.
Ηλεκτρική ενέργεια: Κυρίαρχες οι ΑΠΕ το 2022
«Ούτε η Κομισιόν τα κατάφερε»
Η παρακολούθηση της αγοράς από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον ACER, τον οργανισμό της ΕΕ για την ενέργεια, δεν στάθηκε ικανή, ούτε αυτή, σύμφωνα με το ΕΕΣ, για να φέρει τις αναγκαίες βελτιώσεις.
Επισημαίνεται, ακόμη, ότι τα εποπτικά μέτρα που εφαρμόστηκαν για τον περιορισμό των καταχρήσεων και της χειραγώγησης της αγοράς δεν έφθασαν μακριά, με την έννοια ότι το κυρίως βάρος του κινδύνου, στον οποίο είναι εκτεθειμένη η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ, μετακυλίστηκε στους τελικούς καταναλωτές.
Υπενθυμίζεται ότι το 1996 ήταν η χρονιά που σήμανε για την ΕΕ την έναρξη ενός πολύπλοκου έργου, αυτού της πλήρους ολοκλήρωσης των εθνικών αγορών ηλεκτρικής ενέργειας.
Στόχος ήταν η προσφορά των φθηνότερων δυνατών τιμών ηλεκτρικής ενέργειας στους καταναλωτές και η εξασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού της ΕΕ.
«Έχουμε 27 διαφορετικά ρυθμιστικά πλαίσια»
Ωστόσο, σχεδόν μία δεκαετία μετά τον προβλεπόμενο χρόνο ολοκλήρωσης του έργου το 2014, στην πράξη, η αγορά εξακολουθεί να διέπεται από 27 εθνικά ρυθμιστικά πλαίσια, επισημαίνει η έκθεση του ΕΕΣ.
Όπως κατέστη σαφές από την τρέχουσα ενεργειακή κρίση, οι τιμές χονδρικής διαφέρουν σημαντικά μεταξύ κρατών μελών, ενώ οι τιμές λιανικής εξακολουθούν να επηρεάζονται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τους εθνικούς φόρους και τα τέλη πρόσβασης στα διάφορα δίκτυα και δεν είναι ανοικτές στον ανταγωνισμό.
Κατά την άποψη του ΕΕΣ, οι καθυστερήσεις οφείλονται στο γεγονός ότι η Επιτροπή επέλεξε οι κατευθυντήριες γραμμές δικτύου να εφαρμοστούν μέσω «όρων, προϋποθέσεων και μεθοδολογιών», μετατοπίζοντας την ευθύνη για την έγκρισή τους στις εθνικές ρυθμιστικές αρχές (ΕΡΑ) και στον ACER.
Η επιλογή αυτή περιέπλεξε και καθυστέρησε υπερβολικά την εναρμόνιση των κανόνων για το διασυνοριακό εμπόριο.
Το ΕΕΣ τονίζει ότι η Επιτροπή, στη σχετική εκτίμηση επιπτώσεων, δεν ανέλυσε επαρκώς τον αντίκτυπο των αποφάσεών της που αφορούσαν τον σχεδιασμό και τη διακυβέρνηση της αγοράς.
«Ελλιπής η εποπτεία της αγοράς»
Η παρακολούθηση της συνεπούς εφαρμογής των κανόνων από μέρους των κρατών μελών ανατέθηκε κυρίως στον ACER. Ωστόσο, με τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι η παρακολούθηση και η αναφορά σχετικών στοιχείων από τον Οργανισμό ήταν ελλιπείς, ιδίως λόγω της ανεπάρκειας των δεδομένων, της έλλειψης πόρων και της απουσίας συντονισμού με την Επιτροπή.
Ελλιπής ήταν εξάλλου και η εποπτεία της αγοράς, η οποία απέβλεπε στον εντοπισμό και στην αποτροπή φαινομένων κατάχρησης και χειραγώγησής της.
Το ΕΕΣ καταλήγει ότι η προσέγγιση που υιοθέτησε ο ACER για τη συλλογή στοιχείων δεν ήταν ολοκληρωμένη, καθώς και ότι η αξιολόγηση των δεδομένων που συγκέντρωνε, τελικά, κάλυπτε εξαιρετικά μικρό φάσμα καταχρηστικών συμπεριφορών.
Επίσης, ο Οργανισμός δεν διέθετε επαρκείς πόρους για την ανάλυση των δεδομένων, ούτε ήταν σε θέση να υποστηρίξει τις έρευνες που έπρεπε να γίνουν, καθώς αυξανόταν διαρκώς το πλήθος των εικαζόμενων περιπτώσεων κατάχρησης της αγοράς κατά τις διασυνοριακές συναλλαγές.
Το ΕΕΣ προειδοποιεί ότι οι παραγωγοί, προμηθευτές και μεσίτες ηλεκτρικής ενέργειας μπορούν, όλοι τους, να εκμεταλλευθούν τις αδυναμίες του συστήματος ή, ακόμη χειρότερα, ότι τα κράτη μέλη μπορούν να ανταγωνιστούν μεταξύ τους για το ποιο θα προσφέρει το πλέον ανεκτικό περιβάλλον από άποψη κυρώσεων και επιβολής.
Την ίδια στιγμή, ο ACER δεν έχει την εξουσία που χρειάζεται, προκειμένου να εξασφαλίσει τη συνεπή επιβολή των κανόνων από τα κράτη μέλη, καταλήγει η έκθεση του ΕΕΣ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Game changer για την αγορά πετρελαίου ο σχιστόλιθος των ΗΠΑ
Η αναταραχή στη Μέση Ανατολή δεν αποτελεί πλέον τέτοια απειλή για τους καταναλωτές βενζίνης στον κόσμο
Exxon: Χαμηλότερη κερδοφορία από τις προσδοκίες - Βουτιά στα κέρδη από καύσιμα
Τα αποτελέσματα της Exxon επηρεάστηκαν από τις χαμηλότερες τιμές του φυσικού αερίου και τα συμπιεσμένα περιθώρια διύλισης
Βουτιά 22% στα καθαρά κέρδη της Total - Πλήγμα από τις χαμηλές τιμές στο αέριο
Τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη για τους τρεις πρώτους μήνες του 2024 ανήλθαν σε 5,1 δισ. δολάρια
Υποχωρούν οι τιμές ρεύματος στην ΕΕ - Πρωταθλήτρια στις μειώσεις η Ελλάδα [γραφήματα]
Τι δείχνουν τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Eurostat για το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας
Αλλάζει... «πίστα» ο σταθμός της Ηλεκτροπαραγωγή Αλεξανδρούπολης
Σύμπραξη Ομίλου ΔΕΗ, ΔΕΠΑ Εμπορίας και Damco Energy του Ομίλου Κοπελούζου στην ΒΙ.ΠΕ. Αλεξανδρούπολης
Πώς η Βρετανία «βοηθά» τη Ρωσία στον πόλεμο της Ουκρανίας - Οι μπίζνες με το ρωσικό πετρέλαιο
Η Global Witness κατηγορεί τη Βρετανία για «ξέπλυμα» ρωσικού πετρελαίου που υπονομεύει την αντίσταση της Ουκρανίας στη Ρωσία
Τι θα γίνει εάν ο πόλεμος εξαπλωθεί; Η Σουηδία έχει την απάντηση…
Το σκανδιναβικό έθνος αναβαθμίζει την πολιτική του άμυνα και η ενεργειακή υποδομή αποτελεί προτεραιότητα
Μπαίνει στην... πρίζα η ηλεκτρική διασύνδεση Saudi Greek Interconnection
Στελέχη της διοίκησης του ΑΔΜΗΕ επισκέφθηκαν τη Σαουδική Αραβία
Γιατί οι traders φυσικού αερίου ανησυχούν για τον επόμενο χειμώνα
Πώς διαμορφώνονται οι μελλοντικές τιμές
Δημοσιεύτηκαν οι διαγωνισμοί για την Ηλεκτρική Διασύνδεση Ελλάδας Αιγύπτου
Καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή της Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για τους δύο πρώτους διαγωνισμούς είναι η 31η Μαΐου 2024.